WD Black 2.5" 160GB klickar, Felfri i SMART samt Spinrite?

Permalänk
Medlem

WD Black 2.5" 160GB klickar, Felfri i SMART samt Spinrite?

Införskaffade mig nyligen en 2.5" beg WD-disk, som enligt säljaren fått helt felfria värden i HDTune. Efter att ha fått rulla på i ett par timmar i en äldre laptop, upptäckte jag en hel del klickande från disken. Slängde in Crystaldiskinfo med följande resultat:

Såg helt OK ut, bortsett från G-Sense Error Rate och Command Timeout (tog det senare med en nypa salt då värdet av någon anledning nollställts). Körde därefter Spinrite och nix, inte ett fel eller klick överhuvudtaget efter en 13 timmar lång genomsökning av diskytan.

Det klickar stundvis som att disken ligger på dödsbädden, främst vid uppstart då det knappt behövs någon belastning överhuvudtaget för att klicken ska uppstå. Får även fram "beep"-ljudet emellanåt. Men inga läsfel eller omallokerade sektorer. Hur ska jag tolka detta? Min 90-tals Libretto med originaldisk klickar alltid vid unload vilket enligt relevanta forum ska vara helt normalt, kan det vara nåt liknande här?

(Naturligtvis är det här inte min primärdator, så det finns ingen risk för dataförlust)

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Införskaffade mig nyligen en 2.5" beg WD-disk, som enligt säljaren fått helt felfria värden i HDTune. Efter att ha fått rulla på i ett par timmar i en äldre laptop, upptäckte jag en hel del klickande från disken. Slängde in Crystaldiskinfo med följande resultat:

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/oycugylvsrwvaj/

Såg helt OK ut, bortsett från G-Sense Error Rate och Command Timeout (tog det senare med en nypa salt då värdet av någon anledning nollställts). Körde därefter Spinrite och nix, inte ett fel eller klick överhuvudtaget efter en 13 timmar lång genomsökning av diskytan.

Det klickar stundvis som att disken ligger på dödsbädden, främst vid uppstart då det knappt behövs någon belastning överhuvudtaget för att klicken ska uppstå. Får även fram "beep"-ljudet emellanåt. Men inga läsfel eller omallokerade sektorer. Hur ska jag tolka detta? Min 90-tals Libretto med originaldisk klickar alltid vid unload vilket enligt relevanta forum ska vara helt normalt, kan det vara nåt liknande här?

(Naturligtvis är det här inte min primärdator, så det finns ingen risk för dataförlust)

Kanske något fel med kretskortet/kontrollern till huvudet som gör att den klickar?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kanske något fel med kretskortet/kontrollern till huvudet som gör att den klickar?

Yep, hade också lite tankar på det, verkar ju konstigt om den vore mekaniskt utsliten efter bara 5.000h. Har visserligen ingen erfarenhet av WD sen tidigare, men om t.o.m Seagate håller längre så... Får göra en fyndrunda på ebay under helgen!

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

antar att hårddiskar kan klicka ibland. någon av mina 6 diskar klickar också lite

men crystaldiskinfo visar att allt är bra, så du behöver nog inte vara orolig. håll lite extra koll bara.

tycker annars att programet hard disk sentinel är ett bättre program för att hålla koll på SMART-värdena

Permalänk
Medlem

Tycker att lite äldre diskar generellt har mer klickande och låter mer än nyare (modernare) HDD.
WD black har också alltid tillhört dom som låter och lever om lite mer än andra också, utan att är nått fel.

Endast överträffade av antika WD raptor diskar, där man undrar om det var en borrhammare man monterade i datorn

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Står stort och tydligt vad felet är i SMART:
BF G-Sense Error Rate (disken har fått på flabben 647 gånger (287 HEX). Varje gång riskerar den att gå sönder. Sen har du:
BC Command Timeout: (sämst) 1. Den har alltså misslyckats att genomföra massor operationer pga något (tex en smäll, arm som är fel kalibrerad mm).

Jag ser en disk som slagits sönder... Och som kämpar för att fortsätta.
Den kan hålla ett tag till, eller rasa imorgon.

Ska du banka sönder diskarna så, byt till en SSD, så kan du banka best tusan du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Står stort och tydligt vad felet är i SMART:
BF G-Sense Error Rate (disken har fått på flabben 647 gånger (287 HEX). Varje gång riskerar den att gå sönder. Sen har du:
BC Command Timeout: (sämst) 1. Den har alltså misslyckats att genomföra massor operationer pga något (tex en smäll, arm som är fel kalibrerad mm).

Jag ser en disk som slagits sönder... Och som kämpar för att fortsätta.
Den kan hålla ett tag till, eller rasa imorgon.

Ska du banka sönder diskarna så, byt till en SSD, så kan du banka best tusan du vill.

Mjo, frågan är dock om fysiska skador verkligen är hela sanningen. Tvivlar på att föregående ägares dator råkat ut för stryk var 17:e timme under nästan sju månaders tid, om hen nu inte varit en ruskigt dålig förlorare i t.ex. CS.

Är inte Command Timeout normalt orsakat av dåliga kablar/strömförsörjning? Det är åtminstone en intressant rubrik då värdet av någon märklig anledning nollställts (kanske fungerar så på WD-diskar, vad vet jag). Har 7 DEC i Command Timeout (aktuellt värde 99) på Samsungdisken i min stationära dator, detta då datorn åkte i golvet från ca. 1.5 meters höjd nån gång under 2012. Värdet har dock aldrig nollställts som på WD:n. Att den haft problemet 1.34 biljoner gånger känns ju tveksamt relaterat till disken (har kört disken i 12 timmar efter screenshoten togs och värdet är oförändrat), vilket är varför jag misstänkt fel på kretskortet alternativt hårdvaran i föregående ägares dator.

WD: "Queued command timed out. The command set to be executed has timed out. This may be a drive issue, however it may be related to a defective connection. Replace your cable and retest the drive."

Men after all, blir kanske en SSD ändå. Datorn är dock såpass gammal (2007) så inköpen måste kännas motiverade för att genomföras.

Edit: En vanlig uppstart av disken (Catalyst kraschar pga. att Net framework inte är installerat).

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år