Låg FPS i BF4 (Nybörjare med Radeon)

Permalänk
Medlem

Låg FPS i BF4 (Nybörjare med Radeon)

Hej, köpte i helgen ett Radeon 290 Asus DCll OC. Hade innan ett GTX 760.

Körde en runda Firestrike fick ca: 9000 i score
Körde en runda med Unigine Valley Benchmark 1.0
FPS:
56.5
Score:
2364
Min FPS:
26.4
Max FPS:
106.9

När jag kör BF4 och provar olika inställningar så kommer jag inte ens över 40FPS på Ultra Settings eller på High eller Medium. Har provat med både Mantle och med DX11, ingen skillnad. Innan jag installerade Radeon kortet, så avinstallerade jag allt som har med Nividia att göra. Körde även Driver Sweeper 2ggr i felsäkert läge för att vara riktigt säker att jag fick bort allt.

Datorn i övrigt är

3570K 4.2Ghz (CM 212 Evo)
8Gig Ram 1600Mhz
Gigabyte Z77-UD3
CM Silent Pro M2 520W

Cpu Temp vid stress 71C
Grafikkort vid stress 81C

Update.

Verkar som problemet ligger i inställningarna i BF4. Kör jag fullscreen så får jag inte fps över 40. Kör jag borderless så får jag 100+ fps i Ultra

Permalänk
Skrivet av Lurta:

Hej, köpte i helgen ett Radeon 290 Asus DCll OC. Hade innan ett GTX 760.

Körde en runda Firestrike fick ca: 9000 i score
Körde en runda med Unigine Valley Benchmark 1.0
FPS:
56.5
Score:
2364
Min FPS:
26.4
Max FPS:
106.9

När jag kör BF4 och provar olika inställningar så kommer jag inte ens över 40FPS på Ultra Settings eller på High eller Medium. Har provat med både Mantle och med DX11, ingen skillnad. Innan jag installerade Radeon kortet, så avinstallerade jag allt som har med Nividia att göra. Körde även Driver Sweeper 2ggr i felsäkert läge för att vara riktigt säker att jag fick bort allt.

Datorn i övrigt är

3570K 4.2Ghz (CM 212 Evo)
8Gig Ram 1600Mhz
Gigabyte Z77-UD3
CM Silent Pro M2 520W

Cpu Temp vid stress 71C
Grafikkort vid stress 81C

Update.

Verkar som problemet ligger i inställningarna i BF4. Kör jag fullscreen så får jag inte fps över 40. Kör jag borderless så får jag 100+ fps i Ultra

Du skulle kunna pröva att aktivera Mantle i BF4, då ditt grafikkort stödjer det.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Du skulle kunna pröva att aktivera Mantle i BF4, då ditt grafikkort stödjer det.

hade du läst inlägget så hade du sett att han har provat det!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Han skriver ju att han redan provat Mantle och att det inte hjälper

Skrivet av Lurta:

Hej, köpte i helgen ett Radeon 290 Asus DCll OC. Hade innan ett GTX 760.

Update.

Verkar som problemet ligger i inställningarna i BF4. Kör jag fullscreen så får jag inte fps över 40. Kör jag borderless så får jag 100+ fps i Ultra

Hmm, konstigt... Har du provat om felet uppstår i andra spel?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

hade du läst inlägget så hade du sett att han har provat det!

För dj*vla trött så här på morgonen

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/03/03/asus-rad...
Här är i a f vad man skall kunna förvänta sig. Kolla vilka inställningar de kör på.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Men nu har det uppstått ett annat problem. Kör jag fullscreen i BF¤ så får jag vsync att fungera MEN, får fps drop från 60 till 31fps hela tiden. Kör jag borderless så pendlar det mellan 110-70 fps. Men kan ej använda vsync. Så hur jag än gör så får jag tearing. Har provat Vsync i CCC Alltid på ,programkontrollerad och av. Sedan valt vsync på i BF4. Har ävent provat Radeon Pro. Detta löste inte problemet heller. Har läst olika guider för att slippa tearing men inget fungerar. Hoppas någon här har en ide om vad felet kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Men nu har det uppstått ett annat problem. Kör jag fullscreen i BF¤ så får jag vsync att fungera MEN, får fps drop från 60 till 31fps hela tiden. Kör jag borderless så pendlar det mellan 110-70 fps. Men kan ej använda vsync. Så hur jag än gör så får jag tearing. Har provat Vsync i CCC Alltid på ,programkontrollerad och av. Sedan valt vsync på i BF4. Har ävent provat Radeon Pro. Detta löste inte problemet heller. Har läst olika guider för att slippa tearing men inget fungerar. Hoppas någon här har en ide om vad felet kan vara.

Vad har du för processor? Har du kört något stabilitets test på din CPU?

EDIT: Såg nu vad du hade för processor men min andra fråga kvarstår.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Vad har du för processor? Har du kört något stabilitets test på din CPU?

EDIT: Såg nu vad du hade för processor men min andra fråga kvarstår.

Ja Körde Prime95 under natten, inga fel där. Körde i 12 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Men nu har det uppstått ett annat problem. Kör jag fullscreen i BF¤ så får jag vsync att fungera MEN, får fps drop från 60 till 31fps hela tiden. Kör jag borderless så pendlar det mellan 110-70 fps. Men kan ej använda vsync. Så hur jag än gör så får jag tearing. Har provat Vsync i CCC Alltid på ,programkontrollerad och av. Sedan valt vsync på i BF4. Har ävent provat Radeon Pro. Detta löste inte problemet heller. Har läst olika guider för att slippa tearing men inget fungerar. Hoppas någon här har en ide om vad felet kan vara.

Vilket operativsystem använder du? 8 och uppåt har alltid vsync på i windowed mode, win7 har vsync på om aero är på. Har du tearing ändå så kan det vara värt att formatera om hela rubbet för att vara säker att det inte ligger någon driver eller något och bråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lys:

Vilket operativsystem använder du? 8 och uppåt har alltid vsync på i windowed mode, win7 har vsync på om aero är på. Har du tearing ändå så kan det vara värt att formatera om hela rubbet för att vara säker att det inte ligger någon driver eller något och bråkar.

Har Windows 8.1 Pro. Får ta och köra en ominstallation och se om det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

Har Windows 8.1 Pro. Får ta och köra en ominstallation och se om det hjälper

Kanske rensa gamla grafikdrivrutiner med DDU?

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Edit: Såg att du gjort det redan!

Provat att disabla "Försätt datorn i strömsparläge"?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Update. Har nu hittat problemet. Har projektorn inkopplad till datorn via HDMI. Tydligen ligger problemet där, drog ut HDMI Kabeln och nu ligger jag på stabil fps med vsync.