Permalänk
Avstängd

Flaskhalsar min AMD?

Har drygt 100-150 fps i CS, Med ett GTX970, Innan jag uppgraderade så hade jag ~200 med ett R7 260X. Borde jag inte ha mer med mitt 970?, Frågan blir då. Pallar inte resten utav datorn med grafikkortet?

AMD FX-6300
ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
Kingston 8GB 1600mhz Dual channel
PSU Corsair CX500

http://imgur.com/DtLMVeT

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Din FX-6300 orkar inte driva din GPU till max tyvärr, ett tips är att ladda hem MSI Afterburner med tillhörande Rivatuner för att få mer information om hur mycket CPU och GPU arbetar under load, där kan du oftast se vad som flaskar.

Jag själv sitter på FX-8320 med GTX670 och har samma fps som dig i CS GO vid maxsettings.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort alla gamla grafikdrivrutiner och lagt in de senaste Nvidia-drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Även fast din CPU inte orkar driva ett 970 fullt ut så ska du inte få mindre FPS än med ditt gamla sämre kort.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Din FX-6300 orkar inte driva din GPU till max tyvärr, ett tips är att ladda hem MSI Afterburner med tillhörande Rivatuner för att få mer information om hur mycket CPU och GPU arbetar under load, där kan du oftast se vad som flaskar.

Jag själv sitter på FX-8320 med GTX670 och har samma fps som dig i CS GO vid maxsettings.

Vilken upplösning kör du?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frizzy10:

Vilken upplösning kör du?

1920 x 1080, Dock så har jag mindre fps i Cs, eller ungefär lika mycket. Dock så har jag 100-130 i advanced warfare, Då jag hade 60fps med mitt R7 260X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slap:

Din FX-6300 orkar inte driva din GPU till max tyvärr, ett tips är att ladda hem MSI Afterburner med tillhörande Rivatuner för att få mer information om hur mycket CPU och GPU arbetar under load, där kan du oftast se vad som flaskar.

Jag själv sitter på FX-8320 med GTX670 och har samma fps som dig i CS GO vid maxsettings.

men det verkar inte logiskt, han kan inte få mindre bara för att han har ett bättre grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Vilken upplösning kör du?

Vid 1920x1080 och maxsettings så ligger jag runt 100-150 fps. Dock så kör jag nu lägre upplösning med low settings för att maximera flytet.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

men det verkar inte logiskt, han kan inte få mindre bara för att han har ett bättre grafikkort?

Ja alltså grafikkortet gör inte att han får mindre, det jag menar är att han skulle kunna sitta på mitt 670 och ändå få samma fps pga att CPUn ändå inte orkar producera de bilderna som GPUn har kapacitet att leverera. Nu avser jag CS GO.

EDIT: En teori som skulle kunna förklara varför han får mer fps med AMD kortet och inte NVIDIA kortet är att just att korten är uppbyggda på två helt olika arkitekturer, vilket kan göra att FX-6300 CPUn har lättare att driva ett AMD kort än ett NVIDIA. Men som sagt, en teori.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Din FX-6300 orkar inte driva din GPU till max tyvärr, ett tips är att ladda hem MSI Afterburner med tillhörande Rivatuner för att få mer information om hur mycket CPU och GPU arbetar under load, där kan du oftast se vad som flaskar.

Jag själv sitter på FX-8320 med GTX670 och har samma fps som dig i CS GO vid maxsettings.

AMD FX-4170 X4 4,2GHz här med ett GTX 660. CS:GO hoppar mellan 120-250fps. Jag har läst till mig att AMD FX-serien inte är stabil när det kommer till att använda många kärnor samtidigt.

Hädanefter så blir det Intel i all framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vhryl:

AMD FX-4170 X4 4,2GHz här med ett GTX 660. CS:GO hoppar mellan 120-250fps. Jag har läst till mig att AMD FX-serien inte är stabil när det kommer till att använda många kärnor samtidigt.

Hädanefter så blir det Intel i all framtid.

nä, det stämmer inte riktigt.

AMD cpuer är slöa när det kommer till enkeltrådade applikationer; vilket CS:GO är, därav låg FPS i liknande spel.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

nä, det stämmer inte riktigt.

AMD cpuer är slöa när det kommer till enkeltrådade applikationer; vilket CS:GO är, därav låg FPS i liknande spel.

NEIN, aktivera Multi-core rendering i CS:GO så bör det fixa till sig Kör själv med en X4 860K (FM2) och det funkar galant med ett 750ti (200+ fps i 1080p med shadows på högsta).

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att inställningarna ändrades när du bytte grafik då många spel justerar själva vilket påverkar fpsen givetvis. Kan även som någon nämnde vara gamla drivrutiner från förra kortet som är kvar och det är inte roligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willeykk:

NEIN, aktivera Multi-core rendering i CS:GO så bör det fixa till sig Kör själv med en X4 860K (FM2) och det funkar galant med ett 750ti (200+ fps i 1080p med shadows på högsta).

Aktivera multicore-rendering, hur?

Permalänk
Medlem

Med mitt antika 4890 får jag ut 100-110 fps i cs, aldrig under 95. Så nått är ju fel.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Som vanligt bästa ren installera datorn efter grafikkort byte så slipper man strul med gamla drivrutiner. .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carry Potter:

Aktivera multicore-rendering, hur?

I grafikinställningarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Som vanligt bästa ren installera datorn efter grafikkort byte så slipper man strul med gamla drivrutiner. .

Finns det inget bättre sätt?, Har ju använt flera olika grafikkort så det finns flera olika drivrutiner..., Kan man inte ta bort det manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carry Potter:

Aktivera multicore-rendering, hur?

Video settings ingame.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Carry Potter:

Finns det inget bättre sätt?, Har ju använt flera olika grafikkort så det finns flera olika drivrutiner..., Kan man inte ta bort det manuellt?

Jo de finns. Vad han menar är bara att om du använt denna tid istället på att ominstalera Windows så hade du inte haft något problem mera.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080