Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalyMoo:

... en av dem har ett &-tecken i slutet av URLen? Ingen aning varför det hamnar där, vi kör en uråldrig version av vbuletin.

Hmm, NU är det ingen skillnad. Ibland när jag går in på länkar till ert forum hamnar jag på en gammal vBulletin-sida som ser ut som en vit mobilversion, andra gånger kommer jag in till den mörka "riktiga" sidan. Kanske är som du säger med gammal vBulletin.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Viceroy:

Kan man bygga roliga saker i det här spelet som polisstationer, domstolar och fängelser?

Polisstationer går att bygga. Domstol finns endast som monument/unik byggnad, och måste låsas upp först. Fängelser har jag inte sett nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Polisstationer går att bygga. Domstol finns endast som monument/unik byggnad, och måste låsas upp först. Fängelser har jag inte sett nånstans.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kan man bygga roliga saker i det här spelet som polisstationer, domstolar och fängelser?

Inte just domstolar (finns som monument enbart) och fängelser, men du kan bygga två tiers av polisstationer, brandstationer och sjukhus, samt grundskolor, gymnasier, högskolor, med mera.

Sen så finns det ju så klart diverse elkraftverk, vattensystem, etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det känns som lite ont om innehåll när man suttit en stund, tyvärr... 100k invånare och flera miljoner slantar som man liksom inte kan lägga på annat än att fortsätta bygga fler hus och få ännu mer pengar.

Man kanske kunde implementera att saker går att uppgradera/förbättra/förändra istället för att bara bygga nytt?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kan man bygga roliga saker i det här spelet som polisstationer, domstolar och fängelser?

Polisstationer ja, men det kriminella verkar avrättas för de försvinner direkt när de blir tagna av polisen, Judge Dredd style.
Dock skulle det inte förvåna mig om detta kommer med moddar sen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Polisstationer ja, men det kriminella verkar avrättas för de försvinner direkt när de blir tagna av polisen, Judge Dredd style.

Haha, efter den mentala bilden måste jag gå in och höja polisens budget till 150%. ^^

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Dunder:

Det känns som lite ont om innehåll när man suttit en stund, tyvärr... 100k invånare och flera miljoner slantar som man liksom inte kan lägga på annat än att fortsätta bygga fler hus och få ännu mer pengar.

Man kanske kunde implementera att saker går att uppgradera/förbättra/förändra istället för att bara bygga nytt?

Det är där mod stödet kommer in

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det känns som lite ont om innehåll när man suttit en stund, tyvärr... 100k invånare och flera miljoner slantar som man liksom inte kan lägga på annat än att fortsätta bygga fler hus och få ännu mer pengar.

Man kanske kunde implementera att saker går att uppgradera/förbättra/förändra istället för att bara bygga nytt?

Som jag förstått det så finns det en god mängd mods för att tillfälligt lösa detta fram till dess att det ploppar ut mer innehåll från officiella källor. Antar också att majoriteten av dessa mods går att implementera mid-game men har inte skaffat detta spel ännu så inget som jag kan verifiera. Kolla steam-workshop.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Azlan1:

Det är där mod stödet kommer in

Känns lite knepigt att helt förlita sig på utomstående arbetskraft, om man säger...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Känns lite knepigt att helt förlita sig på utomstående arbetskraft, om man säger...

Ptja, det funkar ju för TES: Skyrim.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Minsc S2:

Ptja, det funkar ju för TES: Skyrim.

Ja, om verktygen är lika kompetenta så kanske det funkar här också, vet inte hur mycket man kan göra med dem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, om verktygen är lika kompetenta så kanske det funkar här också, vet inte hur mycket man kan göra med dem.

kolla minecraft, skyrim, tf2 och så. massor av mods har hållit spelet vid liv. tror även skylines kommer må bra av mod support, för då skapar spelarna spelet dom vill ha. det är win-win för spelarna och för företaget

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, om verktygen är lika kompetenta så kanske det funkar här också, vet inte hur mycket man kan göra med dem.

Ptja, spelet har varit ute drygt en vecka väl? Steam Workshop har just nu 11224 entiteter. Många är säkert kopior, och mycket kommer ifrån spelets egna asset editor. Men det har vuxit otroligt snabbt. Igårkväll var där under 10000.

Besväret som jag ser det är att steam workshop faktiskt är ganska kass på att leta upp moddarna man är intresserad av, det är så svårt att sortera bra där.

Visa signatur
Permalänk

Måste man verkligen dra vatten /el /avlopp till allt? Tycker det är jätte störande. Finns det nån mod så det ej behövs eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Arazand:

Ptja, spelet har varit ute drygt en vecka väl? Steam Workshop har just nu 11224 entiteter. Många är säkert kopior, och mycket kommer ifrån spelets egna asset editor. Men det har vuxit otroligt snabbt. Igårkväll var där under 10000.

Besväret som jag ser det är att steam workshop faktiskt är ganska kass på att leta upp moddarna man är intresserad av, det är så svårt att sortera bra där.

Jo, men jämför man med t.ex. Skyrim så består ju mod:arna av mer än bara extra krims krams. Det är ju extra uppdrag och förbättrad grafik och allt möjligt man kan få där.

Finns det mer än bara olika versioner av de vanliga husen att lägga till i spelet?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Äger inte spelet men från det du länkade så borde huset få sin färg från en fil som heter text1_c.jpg

Tack! Har lyckats få in färg på texturen nu.

Huset har dock två texturer. Taket har en annan textur. Hur får jag in den? Vad ska den heta för att det ska bli rätt? Jag har använt mig utav multisubobject i 3dsmax.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jo, men jämför man med t.ex. Skyrim så består ju mod:arna av mer än bara extra krims krams. Det är ju extra uppdrag och förbättrad grafik och allt möjligt man kan få där.

Finns det mer än bara olika versioner av de vanliga husen att lägga till i spelet?

De riktiga moddarna, alltså som ändrar eller lägger till funktioner som jag kör med är.

- Chirpy position changer, säger sig själv vad den gör.
- Filmgrain effect remover, säger sig själv vad den gör.
- Automatic Bulldozer, tar automatiskt bort hus som brunnit ner eller blivit övergivna.
- All 25 areas purchasable, gör så man kan köpa alla 25 rutor en karta har istället för bara 9.
- Extended road upgrade, gör så man kan uppgradera vägar till och från enkelriktat, i vanliga fall kan man bara uppgradera dubbelriktade vägar mellan de olika storlekarna.

Det finns moddar som ändra färgfiltret på spelet så som ENB funkar i skyrim bortsett ifrån de olika effekterna som ENB har. Samt en del andra intressanta moddar så som Traffic Report Tool som jag ska ta en titt på. Och sen sist vi talade har det ökat till 11412 objekt man kan ladda ner. Så det växer extremt snabbt. Och som du kan se man kan tillverka nya byggnader ifrån skratch, jag tror det finns några moddare som sitter och planerar både det ena och det andra. T.ex fängelsen som faktisk tar emot kriminella eller spårvagnar... ja vem vet. Fördelen som Colossal Order har i jämförelse med säg SimCity är att detta spelet attraherar moddare på ett helt annat sätt, vi har OpenTTD'are som tycker om deras andra spel Cities in Motion som letar efter ett spel som kan simulera trafik så bra som möjligt och de jobbar säkert emot det målet, sen har man stadbyggare som vill ha massor av byggnader och sätt att styra över invånarna i staden.

Ja sen får vi ju se om några månader om tempot hållt i sig så jag ska inte hypa som en fjorton åring. Men potentialen är där och mycket har kommit ut modding communityn på väldigt kort tid redan.

Visa signatur
Permalänk

Fast det tråkiga är att meta-gamet är helt dött. Det är löjligt lätt att få +110k invånare och några miljoner i buffert. Inte ens infrastrukturen är svår att sätta upp.

Simcity har galet många brister men det hade åtminstone ett roligt meta-game där många saker konstant ändrades. Cities Skyline är välgjort men väldigt tomt på innehåll. Med innehåll så menar jag inte alla moddade byggnader man kan ladda ner utan saker att faktiskt göra och byggnader som har något större förändring på just meta-gamet

Det var skoj tills man nådde ca 10-20k invånare, sen var allt bara samma sak hela vägen

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

För er som tycker att spelet är för lätt efter 20000 invånare så finns där ju en "Hard Mode" att sätta igång. Det ligger redan i moddlistan. Vad det innebär exakt vet jag inte dock...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tror inte någon egentligen har hävdat att det skulle vara något annat än ett sandbox-stadsbyggarspel. Dessutom är prisnivån (förmodligen) satt för att indikera till att det inte är så mycket mer än så. Att det ges ut av Paradox borde även det visa vad för typ av av spel Cities Skyline är.
Förstår att många vill ha mer utmaning än så, att det skall provoceras fram några "game changers" för det är vi vana vid numera. Jag går dock igång på det - jag minns när första Sim City fullständigt trollband hela min familj och det uppstod krig och förhandlingar om datortiden.

Visst hade det varit roligt att få möta lite mer utmaning med att hantera eventuella kriser, jobba mot vissa typer av mål med sin stad (evenemang, miljömål, budget osv) men än så länge känner jag inte att det är speciellt lätt att få en stad att fortsätta växa över 60k och samtidigt bibehålla estetik och någon form av verklighetsanknytning. Det kanske värsta är väl att bibehålla sitt lugn och tålamod under tiden man bygger för speltiden är ofta knapp.

Permalänk

Hardmode gör inte spelet värst mycket svårare, allt går bara långsammare att uppnå. Problemet återstår dock att det inte finns något meta-game och allt nästan enbart handlar om att klicka ut bostäder/industri

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Krisilicous:

Fast det tråkiga är att meta-gamet är helt dött. Det är löjligt lätt att få +110k invånare och några miljoner i buffert. Inte ens infrastrukturen är svår att sätta upp.

Simcity har galet många brister men det hade åtminstone ett roligt meta-game där många saker konstant ändrades. Cities Skyline är välgjort men väldigt tomt på innehåll. Med innehåll så menar jag inte alla moddade byggnader man kan ladda ner utan saker att faktiskt göra och byggnader som har något större förändring på just meta-gamet

Det var skoj tills man nådde ca 10-20k invånare, sen var allt bara samma sak hela vägen

Det var precis det jag kände också. När man väl fått upp en viss mängd invånare så sköter sig resten i princip automatiskt och det finns egentligen inget mer att göra.

Man kanske kunde införa katastrofer, både natur- och vanliga (sjukdomar, börskrascher, whatever...), så man fick en kurvboll man tvingades hantera då och då.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Hardmode gör inte spelet värst mycket svårare, allt går bara långsammare att uppnå. Problemet återstår dock att det inte finns något meta-game och allt nästan enbart handlar om att klicka ut bostäder/industri

Det finns flera moddar som gör det betydligt svårare och inte lika inkomstbringande. Utöver den medföljande alltså. Personligen är jag inte intresserad av det dock, tycker det roliga i spelet finns på annat håll. Men en inställning för svårighetsgrad vore inte fel i en framtida patch.

I övrigt tycker inte jag att det finns något speciellt metaspel i de andra stadsbyggarna heller. Möjligen Anno-serien, men de räknar jag som ett sidospår.

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller det finns något metaspel i denna typen av spel. I Sim City 3000 (som är mitt favorit-Sim City) så är det just bygga och expandera som gäller, tills jag tröttnar eller tills kartan tar slut. Där finns katastrofer, men det är väl ungefär det enda.

I Skylines så finns det iallafall betydligt fler infrastruktursrelaterade problem att ta itu med, och kartan är många gånger större, och mer intressant.

För tillfället har jag problem att få upp intresset av zoner; bostäder och industri är riktigt låg (5-10%) och affärer har legat på 0% ett bra tag - min stad verkar vara nöjd med sina ~600.00(0) invånare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Spelet kraschade när jag sparade, blev livrädd
Som tur var gick sparningen igenom.

Permalänk
Medlem

En sak jag stör mig på är att mina godståg backar i 100 km/h, en annan sak jag stör mig på är att man ej kan bygga huvudleder. Speciellt nu efter att jag har byggt järnvägsterminalen för gods, och jag kan ej bredda vägen eftersom jag har dyra byggnader på båda sidor, och vem river ett oljekraftverk för att bredda en väg?

Är iallafall nöjd och ska fortsätta göra kaos av min stad...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Arghuleh:

En sak jag stör mig på är att mina godståg backar i 100 km/h, en annan sak jag stör mig på är att man ej kan bygga huvudleder. Speciellt nu efter att jag har byggt järnvägsterminalen för gods, och jag kan ej bredda vägen eftersom jag har dyra byggnader på båda sidor, och vem river ett oljekraftverk för att bredda en väg?

Är iallafall nöjd och ska fortsätta göra kaos av min stad...

Du vet att du kan relokalisera byggnader? Klicka på den, klicka på relocate och välj ny plats. Sen när du har breddat klart vägen kan du flytta tillbaka den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Måste man verkligen dra vatten /el /avlopp till allt? Tycker det är jätte störande. Finns det nån mod så det ej behövs eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

inte van vid simcity spel va?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

inte van vid simcity spel va?

Var väldigt länge sen, typ sim city 2000.
Jag gick över till cities XLL som jag gillade väldigt mycket. Där behövde man inte tänka på sånt vilket jag tyckte var skönt!

Tycker det är jätte störande nu eftersom man inte kan korsa vatten och avlopp och kräver mycket tänkande pga det

Skickades från m.sweclockers.com