Permalänk
Medlem

New 3DS XL eller PSVita?

Skall resa en del till våren/sommaren och funderar på att skaffa mig något bärbart att leka med. Plattan är tråkig att spela med och jag längtar efter riktiga knappar. Frågan är då vilken av systemen jag skall köra på då båda har sina fördelar och nackdelar.

3DS - Många spel men är dyrare (nästan 2,9k för laddare, 1 spel och case) och har sämre hårdvara/pixligare grafik
PSVita - Billigare (runt 2,1k för 5+1 spel och case), kraftfullare, lättare att surfa med men har färre spel, verkar fasas ut av Sony, flera appar försvinner (maps, youtube) samt Spotify inte kommer till den.

Vad tycker ni som har någon av dessa två?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

jag hade tagit ett new 3ds xl men köp minst 2 spel.

Permalänk
Medlem

PSVita är bättre enhet men jag vet inga intressanta titlar till den tyvärr. Därför får jag nog också lägga rösten på nintendo även om PSvita egentligen är bättre. Vet du däremot spel till vita du vill spela så skulle jag tag psvita utan tvekan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

jag hade tagit ett new 3ds xl men köp minst 2 spel.

Mediamarkt där jag bor har 100kr rabatt per spel om man samtidigt köper ett New 3DS XL vilket är sweet så visst skulle det kunna bli två st

Skrivet av philipborg:

PSVita är bättre enhet men jag vet inga intressanta titlar till den tyvärr. Därför får jag nog också lägga rösten på nintendo även om PSvita egentligen är bättre. Vet du däremot spel till vita du vill spela så skulle jag tag psvita utan tvekan.

Nu kommer jag spela rätt casual men det vore tråkigt om det kommer allt mindre spel och att det tillsist inte går att få tag på titlar längre. Jo har ett gäng jag var intresserad av: FFX-X2 HD, Mighty No.9 (kommer iofs till 3DS också), Child of Light (har iofs på datorn), AC3 Liberation sen kanske Jak & Daxter/Ratchet & Clank Trilogy och God of War 1&2.

Är iofs extremt sugen på SNES spel och de finns ju bara i Nintendos e-shop.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

PSVita är bättre hårdvara, finns dock knappt några spel värda att spela.

Har en New 3DS nu som jag köpte på releasen, den är helt fantastisk och har ett jäkla biblotek.

Hade tagit 3DS alla dagar i veckan.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

PSVita är bättre hårdvara, finns dock knappt några spel värda att spela.

Har en New 3DS nu som jag köpte på releasen, den är helt fantastisk och har ett jäkla biblotek.

Hade tagit 3DS alla dagar i veckan.

Ja, det lutar allt mer åt den

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det här är väl det tyngsta skälet till varför man bör satsa på en 3DS: http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_3ds/217173-new_n...

Permalänk

PS vita har dock tillgång till PSP och ps one. Många bra jrpg om man är lagd åt det hållet. Men 3ds med DS kompabilitet är guld. Professor layton. Högar med jrpg. Både nya och remakes. Mario, Zelda. Mario kart....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har båda två och spelar typ aldrig på Vitan. Däremot så spelas det nästan dagligen på 3ds:et, så sjukt mycket bra spel till den konsolen

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Vita har fantastiskt spelbibliotek, väldigt falskt internet rykte att konsolen saknar spel, det gör den inte, den har långt mer spel än 3DS. Faktum är att Vita har 50% mer spel än 3DS... men vi kan ju ignorera detta.

Vita största problem är docks så got som bara av Japanska utvecklare då den aldrig slog igenom i väst, men är det den typen av spel du vill spela så finns det ingen bättre konsol för det idag, detta gäller även PS3/4. Vita'n har bara mer av de spelen. 3DS har en aning bättre stöd i väst även om den inte är vidare mycket större.

Skulle rekommendera dig att ta en titt på vad det är för spel du vill spela och välj konsol efter det. Speciellt med då båda har fantastiska spel att erbjuda. SÅ gå igenom vad du vill spela och välj därefter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det här är väl det tyngsta skälet till varför man bör satsa på en 3DS: http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_3ds/217173-new_n...

Först tänkte jag, woah...grymt pris men sen såg jag att det inte var XL

Skrivet av orig_rejser:

PS vita har dock tillgång till PSP och ps one. Många bra jrpg om man är lagd åt det hållet. Men 3ds med DS kompabilitet är guld. Professor layton. Högar med jrpg. Både nya och remakes. Mario, Zelda. Mario kart....

JRPG är inte fel men 3DS har ju Bravery Second som tydligen skall vara bra.

Skrivet av loka04:

Har båda två och spelar typ aldrig på Vitan. Däremot så spelas det nästan dagligen på 3ds:et, så sjukt mycket bra spel till den konsolen

Bra argument

Skrivet av MugiMugi:

Vita har fantastiskt spelbibliotek, väldigt falskt internet rykte att konsolen saknar spel, det gör den inte, den har långt mer spel än 3DS. Faktum är att Vita har 50% mer spel än 3DS... men vi kan ju ignorera detta.

Vita största problem är docks så got som bara av Japanska utvecklare då den aldrig slog igenom i väst, men är det den typen av spel du vill spela så finns det ingen bättre konsol för det idag, detta gäller även PS3/4. Vita'n har bara mer av de spelen. 3DS har en aning bättre stöd i väst även om den inte är vidare mycket större.

Skulle rekommendera dig att ta en titt på vad det är för spel du vill spela och välj konsol efter det. Speciellt med då båda har fantastiska spel att erbjuda. SÅ gå igenom vad du vill spela och välj därefter.

Lustigt att du säger det för i de trådar jag läst på IGN så säger folk att 3DS har 50% mer spel än Vitan

Du har rätt att båda har många bra spel att spela men jag lutade först åt Vitan som verkade vara en bättre mediemaskin än 3DS men utan Youtube, Spotify möjlighet att spela MKV (om jag fattat det rätt) så har det bara kvar den högre upplösningen. Så nu ser jag båda två som gamingmaskiner och inget annat och då var det bara att, som du sa, titta på vilka spel man kan lira. Då jag väldigt gärna vill nöta SNES spel som komplement blev det 3DS samt att jag gillar spaken bättre än den på Vita. Vita hade också ett gäng trevliga spel plus är så mycket billigare men tror den extra slanten för 3DS kan vara värt det. Sen gillar jag Mario/Zelda osv

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag har köpt ett PS Vita två gånger om, första gången sålde jag av det efter ca. 7-8 månader. I höstas blev jag ånyo sugen på ett igen och inhandlade således ett nytt PS Vita för andra gången - i hopp om att det fanns bättre och fler tilltalande spel, otrolig besvikelse.

Hårdvaran är fantastiskt, det går inte att bortse från, men det verkar råda en massiv brist på intressanta spel. I dagsläget har jag den på FW 3.18 i hopp om att "Webkit-exploiten" kommer leverera någon form av "native-hack" så att jag kan emulera andra konsoller. Rent konkret används den kanske 1 gång/månad, om ens det.

I vintras blev jag sugen på ett 3DS, då jag inte haft en bärbar Nintendo-konsol sen Gameboy Pocket och inhandlade således "vanliga" 3DS. Jag är OTROLIGT nöjd med det köpet, hårdvaran må inte vara den bästa, men spelbiblioteket som erbjuds är helt magnifikt, det finns spel så det räcker och blir över.

För att summera, om hårdvara är viktigare så köp ett PS Vita. Om spelglädje och spelutbud är viktigare bör du köpa ett Nintendo 3DS.

Lycka till!

Permalänk
Entusiast

Är ju svårt att säga nej till Nintendos first party spel, sålde min första Vita för jag knappt spelade på den men ångrade mig när jag stod i samma val som du för några månader sedan så köpte jag en ny Vita fast slim och den används flitigt nu.

Skulle säga att Vita är en bättre konsol, men 3ds har nog övertaget när det kommer till spelutbud även ifall Vita har många bra också. Tex så spelar jag mycket PSOne och PSP spel som går att ladda ner och spel som Danganronpa, Final Fantasy 10, Persona 4: Golden och dess like är ju underbara.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lustigt att du säger det för i de trådar jag läst på IGN så säger folk att 3DS har 50% mer spel än Vitan

Du har rätt att båda har många bra spel att spela men jag lutade först åt Vitan som verkade vara en bättre mediemaskin än 3DS men utan Youtube, Spotify möjlighet att spela MKV (om jag fattat det rätt) så har det bara kvar den högre upplösningen. Så nu ser jag båda två som gamingmaskiner och inget annat och då var det bara att, som du sa, titta på vilka spel man kan lira. Då jag väldigt gärna vill nöta SNES spel som komplement blev det 3DS samt att jag gillar spaken bättre än den på Vita. Vita hade också ett gäng trevliga spel plus är så mycket billigare men tror den extra slanten för 3DS kan vara värt det. Sen gillar jag Mario/Zelda osv

Ingen av dom är bra media enheter, du får bättre upplevelse med bästa billigaste smartphone på marknaden.

Samt lista av spel finner du här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nintendo_3DS_games (612 spel för förövrigt )
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_Vita_games (975 spel )

Sedan vist båda har bakåtkompatibilitet o.s.v.

Värt att nämna att konsolen jag spenderade mest tid i 2014 var lätt Vita, riktigt många fantastiska spel släpptes till den det året. Bland det bästa jag spelade förra året vart lätt Danganronpa serien.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Det jag tycker är nackdelen med Nintendos egna spel är att de vägrar gå ner i pris.

Vet inte om det är Nintendo själva som bestämt detta men ett spel som har varit ute i flera år ska inte behöva kosta lika mycket som det gjorde när det var nytt. Vet inte hur det är med Playstation VITA men Sony spel och även Microsofts brukar sjunka i pris efter ett tag vilket jag tycker är helt rätt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Först tänkte jag, woah...grymt pris men sen såg jag att det inte var XL

Säkert ingen "deal breaker", men man kan ju inte byta skal på XL (hur tänkte ni där Nintendo?) och Xenobladeskalet är ju rätt snyggt.

Vad är för övrigt skillnaden mellan den vanliga 3DS:en och XL förutom just möjligheten att byta skal och skärmstorleken?

Permalänk
Medlem

Jag älskar Vitan, tycker det är den bästa konsol jag någonsin ägt. Hade inte Sony gjort sitt bästa för att få folk att tappa intresset för den så jag hade definitivt sagt KÖP KÖP KÖP. Jag kan inte heller uttala mig om 3DS då jag helt tappat intresset för Nintendo och deras idiotiska maskiner och tekniska lösningar/begränsningar.

Jag köpte min för drygt 1 år sedan, och har aldrig någonsin ångrat mig. Just nu grindar jag Destiny of spirits, och jag har en hel del spel som väntar på att bli spelade. Även om det inte kommer så många nya spel längre, så finns det rätt många titlar ute, även om man inte gillar japanska spel. Ta en titt på den här listan: http://psnprofiles.com/forums/topic/23728-just-bought-a-vita-...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har både 3DS och Ps Vita och föredrar PS vita finns faktiskt ganska många bra spel till PS Vita Soul Sacrifice Delta, Gravity Rush, Uncharted Golden Abyss, FFX-2, Wipeout, Disgaea och många fler.

Hatar 3DS låga upplösning allt blir lite för pixligt för min smak

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Finns 975 spel till PS Vita och 822 spel till PSP enligt wikipedia, så antal spel är inget man behöver väga in i diskussionen.
Finns hur många bra spel som helst

PS Vita är en så mycket bättre så jag tycker absolut du borde satsa på den.
Gå till en affär där du kan testa båda två så får du se.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Haha vad kul med så många bra åsikter Fick inte alls beslutsångest

Skrivet av MugiMugi:

Ingen av dom är bra media enheter, du får bättre upplevelse med bästa billigaste smartphone på marknaden.

Samt lista av spel finner du här:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nintendo_3DS_games (612 spel för förövrigt )
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_Vita_games (975 spel )

Sedan vist båda har bakåtkompatibilitet o.s.v.

Värt att nämna att konsolen jag spenderade mest tid i 2014 var lätt Vita, riktigt många fantastiska spel släpptes till den det året. Bland det bästa jag spelade förra året vart lätt Danganronpa serien.

Aha okej, ser man det så så stämmer ju det du säger Kan bara säga vad jag läst annanstans men Wikipedia ljuger aldrig

Skrivet av Swedish Berserk:

Det jag tycker är nackdelen med Nintendos egna spel är att de vägrar gå ner i pris.

Vet inte om det är Nintendo själva som bestämt detta men ett spel som har varit ute i flera år ska inte behöva kosta lika mycket som det gjorde när det var nytt. Vet inte hur det är med Playstation VITA men Sony spel och även Microsofts brukar sjunka i pris efter ett tag vilket jag tycker är helt rätt.

Ja jag måste säga att Vitan är mer prisvärd än 3DS då den är billigare plus att man får fem spel till. Kasst om spelen inte blir billigare, det är som du säger, helt naturligt.

Skrivet av Viceroy:

Säkert ingen "deal breaker", men man kan ju inte byta skal på XL (hur tänkte ni där Nintendo?) och Xenobladeskalet är ju rätt snyggt.

Vad är för övrigt skillnaden mellan den vanliga 3DS:en och XL förutom just möjligheten att byta skal och skärmstorleken?

Sådant spelar ingen roll för mig Det är bara jag som kommer att se den ändå.

Ja, det är nog allt som skiljer dem åt.

Skrivet av Gibbe:

Jag älskar Vitan, tycker det är den bästa konsol jag någonsin ägt. Hade inte Sony gjort sitt bästa för att få folk att tappa intresset för den så jag hade definitivt sagt KÖP KÖP KÖP. Jag kan inte heller uttala mig om 3DS då jag helt tappat intresset för Nintendo och deras idiotiska maskiner och tekniska lösningar/begränsningar.

Jag köpte min för drygt 1 år sedan, och har aldrig någonsin ångrat mig. Just nu grindar jag Destiny of spirits, och jag har en hel del spel som väntar på att bli spelade. Även om det inte kommer så många nya spel längre, så finns det rätt många titlar ute, även om man inte gillar japanska spel. Ta en titt på den här listan: http://psnprofiles.com/forums/topic/23728-just-bought-a-vita-...

Som du säger finns ett större gäng spel som man hade kunnat lira och många av dem var billiga. Sen finns det ju spelserier som Jak & Daxter, Ratchet & Clank och God of War som jag gärna hade kört.

Skrivet av Anders9110:

Har både 3DS och Ps Vita och föredrar PS vita finns faktiskt ganska många bra spel till PS Vita Soul Sacrifice Delta, Gravity Rush, Uncharted Golden Abyss, FFX-2, Wipeout, Disgaea och många fler.

Hatar 3DS låga upplösning allt blir lite för pixligt för min smak

Jag frågade en polare om det och han sa att pga den mindre skärmen så syns inte pixligheten så mycket på 3DS. Vitan har högre upplösning, den saken är säker men när jag provspelade lite så märkte jag inte av det så mycket.

Skrivet av xpanterx:

Finns 975 spel till PS Vita och 822 spel till PSP enligt wikipedia, så antal spel är inget man behöver väga in i diskussionen.
Finns hur många bra spel som helst

PS Vita är en så mycket bättre så jag tycker absolut du borde satsa på den.
Gå till en affär där du kan testa båda två så får du se.

Jag testade båda på Mediamarkt men då de är i såpass dåligt skick så var det inte superlätt att få en åsikt om saken. Dessutom var det en 3DS och inte 3DS XL jag prövade och kan tänka mig att den är något pixligare än 3DSen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mediamarkt där jag bor har 100kr rabatt per spel om man samtidigt köper ett New 3DS XL vilket är sweet så visst skulle det kunna bli två st

Nu kommer jag spela rätt casual men det vore tråkigt om det kommer allt mindre spel och att det tillsist inte går att få tag på titlar längre. Jo har ett gäng jag var intresserad av: FFX-X2 HD, Mighty No.9 (kommer iofs till 3DS också), Child of Light (har iofs på datorn), AC3 Liberation sen kanske Jak & Daxter/Ratchet & Clank Trilogy och God of War 1&2.

Är iofs extremt sugen på SNES spel och de finns ju bara i Nintendos e-shop.

SNES går att köra på båda konsolerna om man moddar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

SNES går att köra på båda konsolerna om man moddar dom.

Har gjort research ang Vita och det verkar oerhört svårt (kräver ett visst spel med exploit och det slutar fungera efter OS update), dock lättare till 3DS med ett visst flash card.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ni som har Vitan, hur gör ni med memory cards? Var inte lätt att hitta något större än 4GB och t ex God of War collection är på 21.4GB vilket är enormt och kräver 32GB kort isf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har gjort research ang Vita och det verkar oerhört svårt (kräver ett visst spel med exploit och det slutar fungera efter OS update), dock lättare till 3DS med ett visst flash card.

Det stämmer, finns flera tillvägagångssätt dock. Båda konsoler kan ej köra det på senaste versionen om du inte skaffat modden innan du uppdaterar och sköter allt på rätt sätt.

Vad det gäller minneskort så är det i stort sett Ebay som gäller. Det finns minneskort på upp till 64GB (vilka ligger på cirka tusenlappen). Men om du ska skaffa nåt spel som är så stort så är det väl smartare att bara köpa retail-versionen så du får en separat kassett för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ni som har Vitan, hur gör ni med memory cards? Var inte lätt att hitta något större än 4GB och t ex God of War collection är på 21.4GB vilket är enormt och kräver 32GB kort isf.

Tror inte ps vita version behöver 21.4 GB 3-4 GB är normalt för de större spelen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det stämmer, finns flera tillvägagångssätt dock. Båda konsoler kan ej köra det på senaste versionen om du inte skaffat modden innan du uppdaterar och sköter allt på rätt sätt.

Vad det gäller minneskort så är det i stort sett Ebay som gäller. Det finns minneskort på upp till 64GB (vilka ligger på cirka tusenlappen). Men om du ska skaffa nåt spel som är så stort så är det väl smartare att bara köpa retail-versionen så du får en separat kassett för det?

På Vitan är det ju ett krav iaf, på 3DS kan man köpa i e-shopen men såg en video att när man kör via Virtual Console så är det inte ens helskärm. Löjligt! Speciellt med tanke på att spelen kostar 100kr.

God of War collection fanns tydligen retail vilket jag inte såg fören nu. Aha så eBay för minneskort? Hur blev det som så att det inte finns minneskort i Sverige? Säljer den sämre här?

Skrivet av Anders9110:

Tror inte ps vita version behöver 21.4 GB 3-4 GB är normalt för de större spelen.

https://store.playstation.com/#!/sv-se/spel/god-of-war-collec...

Eller fattar jag fel?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

På Vitan är det ju ett krav iaf, på 3DS kan man köpa i e-shopen men såg en video att när man kör via Virtual Console så är det inte ens helskärm. Löjligt! Speciellt med tanke på att spelen kostar 100kr.

God of War collection fanns tydligen retail vilket jag inte såg fören nu. Aha så eBay för minneskort? Hur blev det som så att det inte finns minneskort i Sverige? Säljer den sämre här?

https://store.playstation.com/#!/sv-se/spel/god-of-war-collec...

Eller fattar jag fel?

Dom har sålt 32GB i Sverige men jag har inte sett nånstans där man kan köpa dom längre. 64GB-modellen har av nån anledning aldrig kommit hit, det sägs även att den inte tillverkas längre. Det skulle inte förvåna mig då Sony redan lagt ner en del av sina satningar på Vitan (bl.a. stängt ner vissa av onlinetjänsterna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ni som har Vitan, hur gör ni med memory cards? Var inte lätt att hitta något större än 4GB och t ex God of War collection är på 21.4GB vilket är enormt och kräver 32GB kort isf.

Jag fick med ett 32GB-kort när jag köpte min Vita begagnad. Slog ändå på stort och köpte ett 64GB-kort på Ebay från Hong kong. Kostade ca 720SEK i somras, typ 55GBP£ tror jag det var då, inklusive frakt. Rekommenderas varmt. Sparfilerna till Vitan är ihopbakade med spelen, så om du inte vill fibbla med att kopiera över spel till datorn eller din eventuella PS3:a eller PS4:a så är stort minneskort the way to go. Priserna verkar ha gått upp en aning överlag, men 750 med frakt är inte så dumt heller tycker jag.
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Playstation-PS-Vita-PSV-2000-3G...

Sen måste jag göra lite oförskämd "reklam" här

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

På Vitan är det ju ett krav iaf, på 3DS kan man köpa i e-shopen men såg en video att när man kör via Virtual Console så är det inte ens helskärm. Löjligt! Speciellt med tanke på att spelen kostar 100kr.

God of War collection fanns tydligen retail vilket jag inte såg fören nu. Aha så eBay för minneskort? Hur blev det som så att det inte finns minneskort i Sverige? Säljer den sämre här?

https://store.playstation.com/#!/sv-se/spel/god-of-war-collec...

Eller fattar jag fel?

Tror det gäller PS3 versionen enligt länken så är PS vita version ca 3.5 GB stor

http://www.gamefaqs.com/boards/620272-playstation-vita/691792...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Det viktigaste är att kolla vilka spel som finns till båda plattformarna och se vad som passar ens egna behov bäst tycker jag. Eller om man har råd, köpa båda.

Själv har jag både en 3DS och en PS Vita och jag gillar båda men på lite olika vis. 3DS får fler bra spel som för mig är köpvärda. Vita får färre och har ett sämre spelutbud men med PSN+ så får man ändå ett par spel i månaden "gratis" genom abonnemanget vilket jag ser som ett plus. (New) 3DS lär ha ett par år kvar på marknaden men förvånar mig inte om PS Vita läggs ner innan året är slut såvida inte Sony får för sig att börja satsa på den. Det har varit väldigt tyst om den länge nu för att inte tala om spel med lite större budget.