Windows 10 blir inte gratis för pirater

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Mycket tråkigt. Här missar Microsoft sin chans att få över miljarder användare på rätt sida lagen så att de kanske köper appar eller en Windows Phone. Det var då själva fan rent ut sagt. Jävla skit.

Edit: Vid närmare eftertanke är de nog funktionsvarierade.. PC håller på att dö, och att Windows 8 inte lyckats bra trotts fördelaktiga priser i början visar ju att folk inte är så värst intresserade av PC, så att då inte ta den här chansen att se till att Windows 10 får rejält fäste på riktigt är bara drygt och kortsiktigt tänkt.

Skämtar du eller? Om de omvandlade olagliga licenser till lagliga kunde de ju lika gärna sagt att det blir gratis för alla. I din värld kanske det känns rimligt, men för alla som utvecklar eller överhuvudtaget tillverkar något är det självklart att man behöver få betalt på ett eller annat sätt, såvida det inte är någon slags hobbyverksamhet. Det är inte välgörenhet de sysslar med.

Att de skulle överleva på att några köper windowsappar eller telefoner bara för att de kör Windows kan du väl inte tro på själv, det har ju inte precis blivit någon succe. För övrigt behöver de nog inte oroa sig för att piraterna sitter kvar på nån gammal windows-version såvida de inte vill det, det kommer nog piratversioner av W10 också ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Uppgraderingen är inte begränsad till OEM vad jag förstår så det låter osannolikt att den bara är gilitg tills enheten går sönder. Har du källa?
Hittar inget på MS sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste det här

Citat:

This is more than a one-time upgrade: once a Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device – at no cost.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Apple tar betalt för OS genom datorer, Google tar betalt genom reklam. Vilken av dessa varianter tycker du att MS borde ta? Du lurar dig själv något rejält om du inte tror att vissa personer betalar för Windows för att de inte orkar hålla på med kopieringsskydd och grejer. Om det inte fanns kopieringsskydd och det bara var att köra på som en vanlig installation utan att betala så skulle dessa kunder försvinna. Kolla på Steam som ett exempel på detta. Många slutade piratkopiera för att Steam plötsligt kom med en tjänst där det var extremt enkelt och smidigt där man kunde köpa spel. Ännu smidigare än att piratkopiera. Gör det exakt lika smidigt att piratkopiera och så är dessa personer tillbaka och piratkopierar igen. Det här snacket om att man ska få saker gratis bara för att det är digitalt(piratpartiet) är vad som är omodernt.

Skrivet av Full Strike:

Skämtar du eller? Om de omvandlade olagliga licenser till lagliga kunde de ju lika gärna sagt att det blir gratis för alla. I din värld kanske det känns rimligt, men för alla som utvecklar eller överhuvudtaget tillverkar något är det självklart att man behöver få betalt på ett eller annat sätt, såvida det inte är någon slags hobbyverksamhet. Det är inte välgörenhet de sysslar med.

Att de skulle överleva på att några köper windowsappar eller telefoner bara för att de kör Windows kan du väl inte tro på själv, det har ju inte precis blivit någon succe. För övrigt behöver de nog inte oroa sig för att piraterna sitter kvar på nån gammal windows-version såvida de inte vill det, det kommer nog piratversioner av W10 också ska du se.

De kan ta betalt via appar. Punkt slut. Det är inget annat företag som är så gubbigt som Microsoft så de tar betalt för OS-uppgraderingar och det är naivt att tro att det bara är genom hårdvara eller reklam man kan ta betalt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Jo, den meningen är ju öppen för tolkningar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De kan ta betalt via appar. Punkt slut. Det är inget annat företag som är så gubbigt som Microsoft så de tar betalt för OS-uppgraderingar och det är naivt att tro att det bara är genom hårdvara eller reklam man kan ta betalt.

Bortsett från att nästan ingen använder windows appar. Visst, utbudet är dåligt, men även om det vore fantastiskt så kvarstår faktum att pc inte är samma sak som mobil, på pc finns all programvara att installera och köpa direkt från utvecklarna. Har svårt att se att folk skulle vilja betala ~30% mer bara för att de kan ladda ner ett program genom windows appstore istället för direkt från utvecklarens hemsida.

Och även om man lyckades omvandla hela tänket hos utvecklare och användare till en sådan modell är det inget som sker över en natt, det är något som måste införas gradvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De kan ta betalt via appar. Punkt slut. Det är inget annat företag som är så gubbigt som Microsoft så de tar betalt för OS-uppgraderingar och det är naivt att tro att det bara är genom hårdvara eller reklam man kan ta betalt.

Nej, det är naivt att tro att digitala saker ska vara helt gratis. Folk kan gärna få allt digitalt gratis (vilket är dagens mentalitet bland både många entusiaster och Svensson) på ett villkor, att de jobbar utan lön.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Bortsett från att nästan ingen använder windows appar. Visst, utbudet är dåligt, men även om det vore fantastiskt så kvarstår faktum att pc inte är samma sak som mobil, på pc finns all programvara att installera och köpa direkt från utvecklarna. Har svårt att se att folk skulle vilja betala ~30% mer bara för att de kan ladda ner ett program genom windows appstore istället för direkt från utvecklarens hemsida.

Och även om man lyckades omvandla hela tänket hos utvecklare och användare till en sådan modell är det inget som sker över en natt, det är något som måste införas gradvis.

Skrivet av MakeCoke:

Nej, det är naivt att tro att digitala saker ska vara helt gratis. Folk kan gärna få allt digitalt gratis (vilket är dagens mentalitet bland både många entusiaster och Svensson) på ett villkor, att de jobbar utan lön.

Google är ett företag som går med vinst varje år. Det går att ta betalt via appar. Att "ingen använder windowsappar" beror på att de flesta tyckte att Windows 8 var pissdåligt och struntade i att uppgradera. Men får man Windows 10 gratis blir det också naturligt att man blir nyfiken på appar med, och de har ju dessutom fixat till apparna så att de funkar bra på desktop. Jag tror att det går, och ni underskattar Microsoft och överskattar folks betalningsvilja i en tid då Windows är det enda operativsystemet som man behöver betala för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det där med att precisera exakt vad de menar är inte Microsofts grej, det är helt uppenbart. Precis som med politiker.

Alla ni som sitter och tror, tror, tror och åter tror kommer bli snuvade på konfekten när W10 väl släpps. För man vet inte om allt annat är misstolkat också så de kommer med en pudel till, en till och en till...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, den meningen är ju öppen för tolkningar...

Absolut, tror jag har läste det på andra ställen också, men jag tror det där är källan till det mesta.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Google är ett företag som går med vinst varje år. Det går att ta betalt via appar. Att "ingen använder windowsappar" beror på att de flesta tyckte att Windows 8 var pissdåligt och struntade i att uppgradera. Men får man Windows 10 gratis blir det också naturligt att man blir nyfiken på appar med, och de har ju dessutom fixat till apparna så att de funkar bra på desktop. Jag tror att det går, och ni underskattar Microsoft och överskattar folks betalningsvilja i en tid då Windows är det enda operativsystemet som man behöver betala för.

Ja och vet du vad Google tjänar sina pengar på? Att övervaka dig och rikta reklam till dig. Om du vill ha ett gratis Windows mot att MS övervakar dig och infogar reklam i ditt operativsystem så får du väl tycka det. Jag tycker att det låter som en oerhört dålig idé, och hade mycket väl kunnat medföra ett "always online" krav så att datan kan skickas till MS och reklamen till dig.

Du kan inte äta kakan och ha den kvar. MS är ett vinstdrivande företag som måste betala lön till sina anställda, ingen välgörenhetsorganisation.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Absolut, tror jag har läste det på andra ställen också, men jag tror det där är källan till det mesta.

Vete tusan om jag vill uppgradera innan det är utrett... jag menar. Min burk har tuffat på i +4 år eller så. Sannolikheten att något ryker strax efter en uppgradering till W10 är ju rätt stor. Klar jag kan installera W7 igen men det känns ju onödigt...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

MS trycker ju redan idag in reklam på diverse ställen så naturligtvis så bör 10an bli gratis om de inte tar bort reklamen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Ja och vet du vad Google tjänar sina pengar på? Att övervaka dig och rikta reklam till dig. Om du vill ha ett gratis Windows mot att MS övervakar dig och infogar reklam i ditt operativsystem så får du väl tycka det. Jag tycker att det låter som en oerhört dålig idé, och hade mycket väl kunnat medföra ett "always online" krav så att datan kan skickas till MS och reklamen till dig.

Du kan inte äta kakan och ha den kvar. MS är ett vinstdrivande företag som måste betala lön till sina anställda, ingen välgörenhetsorganisation.

Vem har pratat om att ha kakan kvar? Sedan tror jag du missbedömer köpkraften. Om Windows 10 blir standard för folk så kan de också med säkerhet tänka sig att köpa en Windows Phone, och då kan Google få det svettigt. Men Microsofts marknadsföringsnissar är väl funktionsvarierade som sagt så de fattar inte vilken guldgruva de hellre ger bort till Google, för att de är kortsiktiga och giriga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som ett argument för att W10 skulle bli gratis är väl att de flesta köper datorer med färdiginstallerat Windows, och MS hade ju fortfarande kunnat ta betalt från OEM:s för att leverera datorer med Windows förinstallerat.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Om du uppgraderar inom ett år så kommer du ha en gratis windows 10 licens tills det att den enheten går sönder.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är permanent om du nyttjar erbjudandet inom ett år.

Tackar. Betyder det att jag inte kan flytta med mig licensen till en ny dator säg 3 år senare?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är väl hur dom kollar detta.
Det är ju hur enkelt som helst att få windows 7,8.1 som aktiverad kopia med allt fungerande.

Är dessa "legit" då i MS ögon när dom uppdaterar till win10 och får då win10 legit bara för dom använt activators till win7,8.1.

Det är väl få som faktiskt sitter på piratversion av windows idag som inte aktiverat dom.

Permalänk
Inaktiv

Men jösses.. Tror ni verkligen att ni ska få programvara gratis, programvara som kostat ett företag hundratals miljoner kronor att utveckla? Apple tar betalt genom att sätta på ett par tusen på sina datorer och Google går inte att jämföra då det är ett mobilt OS där appar slagit igenom. Kommer appar bli stort på desktop? Antagligen inte. Om ni inte vill betala kör bara Linux, detta borde vara extra bra för er som hävdar att Linux är det bästa som hänt världen sen skivat bröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan ju säga att jag hade inte ens tagit emot Windows 8 om jag fått betalt för att ha det som primärt OS, men gärna Windows 10 för 178Kr. Det är väl ungefär den nivån som känns rimlig om man ska betala alls.

Snålhet next level.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Snålhet next level.

Alla som inte betalar för Android/Windows Phone/iOS är snåla menar du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Men jösses.. Tror ni verkligen att ni ska få programvara gratis, programvara som kostat ett företag hundratals miljoner kronor att utveckla? Apple tar betalt genom att sätta på ett par tusen på sina datorer och Google går inte att jämföra då det är ett mobilt OS där appar slagit igenom. Kommer appar bli stort på desktop? Antagligen inte. Om ni inte vill betala kör bara Linux, detta borde vara extra bra för er som hävdar att Linux är det bästa som hänt världen sen skivat bröd.

Intressant att du inte nämnde något utav dessa tankar igår när första uttalandet kom, jag menar det hade ju varit mer imponerande om du hade tolkat uttalandet och framtiden på ett annat sätt som alla andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Ärlighet varar längst. Så vill man ha windows så betalar man det som MS vill ha. Tycker man det är för mkt köpar man något OS från någon annan.

Det enda som oroar är med Win 10 är eventuella NSA bakdörrar och om hurvida MS är helt ärliga med detta. Hade jag haft ett företag som sysslade med något banbrytande så hade jag inte kört MS. NSA sysslar ju mer med industri- och ekonomiskt spionage än att jaga terrorister.

MS har varit lite för intima med NSA senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vem har pratat om att ha kakan kvar? Sedan tror jag du missbedömer köpkraften. Om Windows 10 blir standard för folk så kan de också med säkerhet tänka sig att köpa en Windows Phone, och då kan Google få det svettigt. Men Microsofts marknadsföringsnissar är väl funktionsvarierade som sagt så de fattar inte vilken guldgruva de hellre ger bort till Google, för att de är kortsiktiga och giriga.

Microsoft tjänar pengar på mjukvara inte på hårdvara som exempel Apple. Detta gör att de måste ta betalt för varje ny version som släpps. Windows har alltid varit fritt att utveckla till utan att man betalar Microsoft licenspengar, detta gör att du som kund får en billigare produkt i slutändan. Om du jämför med appar är det ett ytterst tveksamt system, Apple styr vilkar program som läggs upp på Appstore och hur många procent utvecklaren ska få. Men utifrån dina kommentarer i tråden är det ingen nytta att diskutera med dig därför du endast är kortsiktig och inte inser att du som kund vinner på att inte betala licenspengar för varje app du installerar och att företaget bakom styr vilket innehåll som ska finnas.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde2:

Microsoft tjänar pengar på mjukvara inte på hårdvara som exempel Apple. Detta gör att de måste ta betalt för varje ny version som släpps. Windows har alltid varit fritt att utveckla till utan att man betalar Microsoft licenspengar, detta gör att du som kund får en billigare produkt i slutändan. Om du jämför med appar är det ett ytterst tveksamt system, Apple styr vilkar program som läggs upp på Appstore och hur många procent utvecklaren ska få. Men utifrån dina kommentarer i tråden är det ingen nytta att disskutera med dig därför du endast är kortsiktig och inte inser att du som kund vinner på att inte betala licenspengar för varje app du installerar och att företaget bakom styr vilket innehåll som ska finnas.

Förlåt om du sovit under en sten eller så men Microsoft har köpt Nokias hårdvarudivision på mobilsidan. Tror du de gjort det för att de tycker det är kul eller för att de vill tjäna pengar eller? Jag tror på det senare jag i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De kan ta betalt via appar. Punkt slut. Det är inget annat företag som är så gubbigt som Microsoft så de tar betalt för OS-uppgraderingar och det är naivt att tro att det bara är genom hårdvara eller reklam man kan ta betalt.

Det är gratis att uppdatera. Att köpa det från början är det inte. Vill man uppdatera från en piratkopierad version så är det så klart exakt samma sak som att man inte har en version från början = köpa nytt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Alla som inte betalar för Android/Windows Phone/iOS är snåla menar du?

Är man snål om man inte betalar för Android? För det gör man ju endast genom att låta bli att köpa en Android-enhet. Right?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Det jag undrar är väl hur dom kollar detta.
Det är ju hur enkelt som helst att få windows 7,8.1 som aktiverad kopia med allt fungerande.

Är dessa "legit" då i MS ögon när dom uppdaterar till win10 och får då win10 legit bara för dom använt activators till win7,8.1.

Det är väl få som faktiskt sitter på piratversion av windows idag som inte aktiverat dom.

Precis... det här "valideringsverktyget" som Microsoft haft förr... Windows Genuine Advantage eller vad det hette fungerar ju utan problem på en piratversion.

Så det lär nog inte vara några som helst problem att uppgradera ifrån piratkopia till Windows 10.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Är nog rätt och bra att det bara gäller för äkta versioner för gratis uppgradering.

Fast man kan ju grunna på hur uppgraderingen ställer sig till tex Windows 7 installationer som uppfattas som äkta på alla sätt men som egentligen är piratatade

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förlåt om du sovit under en sten eller så men Microsoft har köpt Nokias hårdvarudivision på mobilsidan. Tror du de gjort det för att de tycker det är kul eller för att de vill tjäna pengar eller? Jag tror på det senare jag i alla fall.

Jag kritiserar ditt sätt att inte kunna skilja på datorer och mobiler. Detta handlar om datorer inte mobiler, men troligtvis bor du själv under en sten med två maskar och en grå gris. För att ge ut ett program på Appstore krävs både godkännande från Apple och att ge dem ett antal procent på försäljningen, det är inget som krävs om du utvecklar program till Windows. Men personer som du kanske gör att det kommer krävas i framtiden, tycker du det är bra?

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alla som inte betalar för Android/Windows Phone/iOS är snåla menar du?

Windows Phone OS och iOS är inte gratis? Android följer Googles affärsidé om du känner till den.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Windows Phone OS och iOS är inte gratis? Android följer Googles affärsidé om du känner till den.

Håller inte med om Ozzeds gratismentalitet, men vad är inte gratis med dessa OS?