SK Hynix visar nästa generations HBM-minne för Nvidia Pascal

Permalänk

Bra med mer o snabbare minne. Vill kunna köra 1440p med ett mellanklass singelkort snart.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att se!

AMD beta testar HBM och nVIDIA tar vid när den är mogen. Pascal kommer att bli perfekt för 4K upplösning.

Hehe... du är för rolig. Man undrar ju lite vad det är som får dig vara sån inbiten Nvidia fan, att du bestämt måste vända på allt till Nvidias fördel eller AMD's nackdel. Trollar du bara med oss eller är det verkligen dina riktiga känslor? Känns en smula absurt på nåt sätt.

Till ämnet: Gen 1 är inte på något sätt dålig och beslutet att gå på gen2 beror på annat (som någon i tråden redan förklarat). Sen verkar du ju även tro att Nvidia får ensamrätt när gen2 av HBM. Jag är ledsen men hur mycket du än vill/önskar det så blir det förmodligen inte så.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alibaba123:

Jag tror man gör rätt i att uppgradera till 390x och sen väntar några år så att hbm-tekniken mognar till, sen är det dags att uppgradera igen. Känns inte lönt att vänta till hbm av generation 2. De lär säkert ändå dubbla bandbredden sen till generation 3 också. När de bandbredden inte ökar linjärt längre ska man uppgradera. Om typ 2-3 generationer så är det nog läge att upgradera sin skärm till 4k så man kan få stadiga 144fps med sli. Innan dess inget 4k.

Inte ens 1440p ger stadig 100fps+. Så när näste genaration kommer borde man åtminstone få 1440p i 100fps+. 4k tror jag kommer vara (med nästa generation) som 1440p är med dagens nya generation, alltså under 100fps i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Precis, det reflekterade jag också över. Att Nvidia Pascal ska använda HBM2 är väl mer en (iofs trovärdig) spekulation från Jacob än ett officiellt uttalande i den här artikeln? Rubriken borde slutat "... som troligen kommer att användas i Nvidia Pascal". Men, men, det ger väl mer klick. Sweclockers: Revelations.

Var inte så länge sedan som Nvidia påpekade att HBM var för dyrt i dagsläget & att dom väntar tills pascal innan dom använder den tekniken vilket sagts i 3-4 år

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Trevligt att se!

AMD beta testar HBM och nVIDIA tar vid när den är mogen. Pascal kommer att bli perfekt för 4K upplösning.

Jo det år sant. Hynix och AMD avslutar nog samarbetet, direkt efter HBM1. Finns ingen anledning att AMD skulle fortsätta med nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Exakt!

Det är Pascal som man ska invänta. Detta tillsammans med Intels krympning av processornoden 2016(?) blir en högst intressant kombination.

Tycker snarare att den bästa tiden att köpa ett nytt grafikkort är 1) ett halvår sedan och 2) aldrig.

Det börjar ta fart ordentligt nu, frågan är alltid om man ska vänta, men vänta på nästa generation kan man göra hela livet...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hehe... du är för rolig. Man undrar ju lite vad det är som får dig vara sån inbiten Nvidia fan, att du bestämt måste vända på allt till Nvidias fördel eller AMD's nackdel. Trollar du bara med oss eller är det verkligen dina riktiga känslor? Känns en smula absurt på nåt sätt.

Till ämnet: Gen 1 är inte på något sätt dålig och beslutet att gå på gen2 beror på annat (som någon i tråden redan förklarat). Sen verkar du ju även tro att Nvidia får ensamrätt när gen2 av HBM. Jag är ledsen men hur mycket du än vill/önskar det så blir det förmodligen inte så.

Svårt att vara objektiv kanske, eller bara i sin egna lilla värld där allt är är grönt och skönt, vad vet jag får inte riktigt grepp om det heller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Det lustiga här är att G i själva verket betyder två olika saker i samma mening: Mängden minne i en kapsel är "egentligen"

2 × 2^30 B = 2 147 483 648 B = 2 GiB

(alltså inte 2 × 10^9 B = 2 000 000 000 B = 2 GB).

Men minnesbandbredden hos en kapsel ÄR verkligen 128 GB/s, alltså 128 × 10^9 B/s, precis som det står – inte 128 GiB/s! Ty den är

128 bitar/port × 2 portar/krets × 4 kretsar × 10^9 Hz
= 1024 × 10^9 bit/s
= 128 × 10^9 B/s.

Så mängden minne på ett sådant AMD-kort kommer (förstås) vara 8 GiB (8 589 934 592 B), men minnesbandbredden kommer mycket riktigt vara just 512 GB/s (512 000 000 000 B/s).

Det är GB (byte) och Gb (bit). Fattar inte varför det är så jävla svårt att folk måste slänga in i. Stor bokstav vs liten bokstav bör även PR idioter kunna hålla isär.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Det är GB (byte) och Gb (bit). Fattar inte varför det är så jävla svårt att folk måste slänga in i. Stor bokstav vs liten bokstav bör även PR idioter kunna hålla isär.

Nej, det var inte vad han pratade om. Om du ska kalla folk för idioter så får du väl se till att du har rätt först.

Skrivet av Alling:

Det lustiga här är att G i själva verket betyder två olika saker i samma mening

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127948:

Det är GB (byte) och Gb (bit). Fattar inte varför det är så jävla svårt att folk måste slänga in i. Stor bokstav vs liten bokstav bör även PR idioter kunna hålla isär.

Tyvärr har folk i allmänhet inte ens koll på om det ska vara stor eller liten bokstav på SI-prefixen. Har sett många göra fel på m och M vilket blir väldigt väldigt fel. Dyker även upp K ibland som i Kg av någon anledning vilket är fel. Eller ja, det finns en viss konvention som säger att K kan användas i binära enheter men har för mig den är äldre än de binära prefixen. Kibi skrivs ju faktiskt Ki trots att SI-prefixet är k. Stor och liten bokstav blandas också hej vilt bland andra enheter. Meter får både stort och litet m. Tydligen svårt att ha koll på att det är km och inte KM eller kM. När vi ändå är inne på skillnaden på stora och små bokstäver så har jag sett företag skriva Co2 på kranar med kolsyrat vatten. Att inte ha nersänkt tvåa kan jag förlåta för det är inte alltid möjligt. Men det är skillnad på Co och CO där det första är kobolt och det andra är kolmonoxid (koldioxid om man slänger på tvåan). Jag vill inte ha kobolt i mitt vatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon127948:

Det är GB (byte) och Gb (bit). Fattar inte varför det är så jävla svårt att folk måste slänga in i. Stor bokstav vs liten bokstav bör även PR idioter kunna hålla isär.

Misstänker att du eventuellt citerade fel inlägg, för jag förstår inte vad i mitt inlägg du besvarar. Men jag kan svara ändå:

Ja, det är B för byte och b för bit, men lycka till att folk att förstå det. Dock skrev jag ju ingenting om det (men kan tillägga att jag tycker det vore bra om SweClockers, istället för att skriva "Gb", helt enkelt skrev ut "Gbit" för att på så sätt kanske bidra åtminstone lite till minskad förvirring; däremot är det bra att de förtydligar att 8 Gb = 1 GB).

Varför man "slänger in i" är för att G och Gi inte är samma sak, vilket jag på ett tydligt sätt klargjorde i mitt inlägg: Om man gör som du förespråkar och bara använder de decimala prefixen, även när de binära avses, hur ska man då kunna veta att "64 GB" i "64 GB minne" inte är samma sak som det är i "64 GB/s minnesbandbredd"? Många hävdar ju att "G" alltid betyder 2^30 i datorsammanhang, men så är det ju inte alls, vilket jag visade: Ett grafikkort med "512 GB" VRAM har ju egentligen 512 GiB = 549 755 813 888 B VRAM, medan en minnesbandbredd på 512 GB/s innebär just 512 000 000 000 B/s.

(Lägger för övrigt ingen skuld på folk som förväxlar B och b; det är otroligt lätt hänt eftersom internet fullständigt myllrar av folk som helt godtyckligt använder "MB", "Mb", "mb" osv oavsett vad de egentligen menar. Däremot tycker jag att det är ansvarslöst att medvetet skita i att använda rätt beteckningar.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Misstänker att du eventuellt citerade fel inlägg, för jag förstår inte vad i mitt inlägg du besvarar. Men jag kan svara ändå:

Ja, det är B för byte och b för bit, men lycka till att folk att förstå det. Dock skrev jag ju ingenting om det (men kan tillägga att jag tycker det vore bra om SweClockers, istället för att skriva "Gb", helt enkelt skrev ut "Gbit" för att på så sätt kanske bidra åtminstone lite till minskad förvirring; däremot är det bra att de förtydligar att 8 Gb = 1 GB).

Varför man "slänger in i" är för att G och Gi inte är samma sak, vilket jag på ett tydligt sätt klargjorde i mitt inlägg: Om man gör som du förespråkar och bara använder de decimala prefixen, även när de binära avses, hur ska man då kunna veta att "64 GB" i "64 GB minne" inte är samma sak som det är i "64 GB/s minnesbandbredd"? Många hävdar ju att "G" alltid betyder 2^30 i datorsammanhang, men så är det ju inte alls, vilket jag visade: Ett grafikkort med "512 GB" VRAM har ju egentligen 512 GiB = 549 755 813 888 B VRAM, medan en minnesbandbredd på 512 GB/s innebär just 512 000 000 000 B/s.

(Lägger för övrigt ingen skuld på folk som förväxlar B och b; det är otroligt lätt hänt eftersom internet fullständigt myllrar av folk som helt godtyckligt använder "MB", "Mb", "mb" osv oavsett vad de egentligen menar. Däremot tycker jag att det är ansvarslöst att medvetet skita i att använda rätt beteckningar.)

Dock så är ju GiB => GB (ekvivalens). Däremot så stämmer inte GB <=> GiB eller GB => GiB. Skriver jag att jag har 8 GB av någonting kan jag mena 8 GB eller 8 GiB

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Va?

Din post ser ut som något slags psykologiskt självförsvar mot att AMD faktiskt leder utvecklingen.

390X kommer inte vara en "beta".

Shh, mata inte den. Trolls livnär sig på uppmärksamhet.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MakeCoke:

Dock så är ju GiB => GB (ekvivalens). Däremot så stämmer inte GB <=> GiB eller GB => GiB. Skriver jag att jag har 8 GB av någonting kan jag mena 8 GB eller 8 GiB

Är inte helt med på vad du menar med det första: Hur kan en enhet implicera en enhet?

Jag tycker att det är knasigt att använda GB när man menar 2^30 B eftersom G helt enkelt betyder 10^9. Skriver jag att jag har 8 GB så har jag 8 × 10^9 B (såvida jag inte upprepar en felaktigt satt specifikation).

Tycker du det är vettigt att ett prefix godtyckligt kan betyda två olika saker?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det lustiga här är att G i själva verket betyder två olika saker i samma mening: Mängden minne i en kapsel är "egentligen"

2 × 2^30 B = 2 147 483 648 B = 2 GiB

(alltså inte 2 × 10^9 B = 2 000 000 000 B = 2 GB).

Men minnesbandbredden hos en kapsel ÄR verkligen 128 GB/s, alltså 128 × 10^9 B/s, precis som det står – inte 128 GiB/s! Ty den är

128 bitar/port × 2 portar/krets × 4 kretsar × 10^9 Hz
= 1024 × 10^9 bit/s
= 128 × 10^9 B/s.

Så mängden minne på ett sådant AMD-kort kommer (förstås) vara 8 GiB (8 589 934 592 B), men minnesbandbredden kommer mycket riktigt vara just 512 GB/s (512 000 000 000 B/s).

Jag fattar inte varför världen ska krångla till det, varför kan man inte bara använda som i gamla dagar GB, iställe för GiB o.l. jag blir bara förvirrad, i mitt tycke, handlar det om datorer är det alltid 1024 o inte 1000 man snackar om!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av roosterx:

Jag fattar inte varför världen ska krångla till det, varför kan man inte bara använda som i gamla dagar GB, iställe för GiB o.l. jag blir bara förvirrad, i mitt tycke, handlar det om datorer är det alltid 1024 o inte 1000 man snackar om!

Men om du läste mitt inlägg så vet du att det inte är så: När man säger att ett grafikkort har "8 GB" minne så menar man mycket riktigt 8 × 2^30 = 8 × 1024^3 B, men när man säger att ett grafikkort har en minnesbandbredd på "512 GB/s" så menar man inte 512 × 2^30 = 512 × 1024^3 B/s, utan man menar då 512 × 10^9 = 512 000 000 000 B/s.

Skulle man använda din metod och speca minnesbandbredd med binära prefix, samtidigt som man skriver dessa som decimala prefix, skulle ett sådant kort ha en minnesbandbredd på ca 476.837 "GB"/s, vilket inte bara är ett konstigt tal som är svårt att härleda, utan också ligger ca 7 % under den verkliga hastigheten.

Det gäller ju även exempelvis hårddiskar. Så jag ställer samma fråga till dig: Är det vettigt att exakt samma prefix betyder olika saker i olika sammanhang, utan att det framgår tydligt vilket som avses?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Något mer än en fördubbling av minnesbandbredden lär väl knappast påverka dagens grafikkort det minsta. Om första generationen är 5 ggr så snabb så blir det ju knappast någon fördel med 10ggr snabbare minne hos nvidia nästa år.

Inte det att man tackar nej eller så, eller att jag skulle vilja kalla det onödigt. Men nvidia får nog ligga i ordentligt om de ska kunna utnyttja det hela

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för svar. Vad menas med multi-source:a egentligen? Är det när flera olika tillverkar samma typ av produkt?

AMD måste också få tillgång till HBM2 men Nvidia hoppar in först då som jag förstår det.

Att du undviker att hamna i (DYR) beroendeställning av en enda tillverkare. Som köpare vill du kunna pris- o kvalitetsjämföra flera leverantörer.

SK Hynix verkar multi-source:a sina standarder oxo, är även med på HMC-tåget.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Men om du läste mitt inlägg så vet du att det inte är så: När man säger att ett grafikkort har "8 GB" minne så menar man mycket riktigt 8 × 2^30 = 8 × 1024^3 B, men när man säger att ett grafikkort har en minnesbandbredd på "512 GB/s" så menar man inte 512 × 2^30 = 512 × 1024^3 B/s, utan man menar då 512 × 10^9 = 512 000 000 000 B/s.

Skulle man använda din metod och speca minnesbandbredd med binära prefix, samtidigt som man skriver dessa som decimala prefix, skulle ett sådant kort ha en minnesbandbredd på ca 476.837 "GB"/s, vilket inte bara är ett konstigt tal som är svårt att härleda, utan också ligger ca 7 % under den verkliga hastigheten.

Det gäller ju även exempelvis hårddiskar. Så jag ställer samma fråga till dig: Är det vettigt att exakt samma prefix betyder olika saker i olika sammanhang, utan att det framgår tydligt vilket som avses?

Tack för att någon orkar stå upp för att "rätt ska va rätt", jag avundas ditt tålamod! Det verkar dock vara lönlöst att få folk att förstå, men en vacker dag, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är inte helt med på vad du menar med det första: Hur kan en enhet implicera en enhet?

Jag tycker att det är knasigt att använda GB när man menar 2^30 B eftersom G helt enkelt betyder 10^9. Skriver jag att jag har 8 GB så har jag 8 × 10^9 B (såvida jag inte upprepar en felaktigt satt specifikation).

Tycker du det är vettigt att ett prefix godtyckligt kan betyda två olika saker?

Därför att om jag säger att jag har 8 GB RAM, så har jag ju egentligen 8 GiB RAM. GB kan betyda både GB (10^9 B) och GiB (2^30 B).

Så här står det på Wikipedia:

Skrivet av Wikipedia:

Enheten används i två skilda betydelser:

1 000 000 000 (109 = 10003) byte
1 073 741 824 (230 = 10243) byte

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MakeCoke:

Därför att om jag säger att jag har 8 GB RAM, så har jag ju egentligen 8 GiB RAM. GB kan betyda både GB (10^9 B) och GiB (2^30 B).

Så här står det på Wikipedia:

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

Ja. Tycker du att det är vettigt att det är så? Det tycker inte jag. Jag tror att det är en tradition som lever kvar från när man bara hade KiB och tyckte att "1024 är ju nästan samma som 1000 – vi kallar det kilobyte", och ingen tänkte på framtiden.

Ska man annars på ett liknande sätt börja med att "km" ibland betyder 1 000 m och ibland, säg, 1 088 m? 10 km löpning ska alla automatiskt fatta betyder 10 880 m, men en löpare som springer i 10 km/h färdas 10 000 m på en timme …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja. Tycker du att det är vettigt att det är så? Det tycker inte jag. Jag tror att det är en tradition som lever kvar från när man bara hade KiB och tyckte att "1024 är ju nästan samma som 1000 – vi kallar det kilobyte", och ingen tänkte på framtiden.

Ska man annars på ett liknande sätt börja med att "km" ibland betyder 1 000 m och ibland, säg, 1 088 m? 10 km löpning ska alla automatiskt fatta betyder 10 880 m, men en löpare som springer i 10 km/h färdas 10 000 m på en timme …

Nej, jag tycker inte att det är bra. Det skapar förvirring. Jag känner många icke teknikintresserade som klagar på att sina 16 GB Iphones inte har 16 GB tillgängligt, men 16/1,074 = 14,9 och sen kommer OS:et. Fast de vet inte vad ett OS är, än mindre skillnaden på GiB och GB, så för dem hade det nog inte hjälpt att det stod "12 GiB ledigt" och 16 GB när de köpte telefonen; de hade ändå trott att det var samma sak: "gig som gig".

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Hehe... du är för rolig. Man undrar ju lite vad det är som får dig vara sån inbiten Nvidia fan, att du bestämt måste vända på allt till Nvidias fördel eller AMD's nackdel. Trollar du bara med oss eller är det verkligen dina riktiga känslor? Känns en smula absurt på nåt sätt.

Hm, well att vara först ute med nåt är inte alltid vad som håller en ekonomiskt flytande. En post på anandtech ang. detta gillade jag en del:

"You guys are mean.
AMD just had to eat the R&D cost of HBM1, and as the primary HBM1 customer, it will have to eat much higher memory prices for sole supplier SK Hynix to amortize its HBM1 costs over very low volume, and it will have to eat the cost of an expensive cooling solution to deal with energy densities of a big die GPU in close proximity to stacked DRAM.
And after knowing all that, and how desperate AMD is to make some money, you just want to give it a measly $550 or even $700, knowing that a huge chunk of that will just go directly to third party suppliers, and not AMD's gross margin?
Is that fair? Do you expect AMD to not make any money at the top end? And if it doesn't make any money at the top end, how do you expect it to be around to invest in R&D and spend money on driver support for your product?
Be reasonable, folks. "

och då 990USD == 1100SEK eller vad det nu var så får vi nog inte ha absurda förhoppningar vad gäller priset. Jag tror läderjackan kommer flina vidare, men jag hoppas då på Ruby.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av elajt_1:

Hehe... du är för rolig. Man undrar ju lite vad det är som får dig vara sån inbiten Nvidia fan, att du bestämt måste vända på allt till Nvidias fördel eller AMD's nackdel. Trollar du bara med oss eller är det verkligen dina riktiga känslor? Känns en smula absurt på nåt sätt.

Till ämnet: Gen 1 är inte på något sätt dålig och beslutet att gå på gen2 beror på annat (som någon i tråden redan förklarat). Sen verkar du ju även tro att Nvidia får ensamrätt när gen2 av HBM. Jag är ledsen men hur mycket du än vill/önskar det så blir det förmodligen inte så.

Eller hur! För det mesta när man läser nåt han skrivit så bara himlar man med ögonen, skakar på huvet o går vidare ti nästa inlägg men ibland (som inlägget du citerar) så sitter man med lite öppen mun o bara tittar i flera sekunder o undrar hur FAN det e möjligt o vara en sådan märkesfanatiker....känns som applefolk....

HBM 2 må vara bättre än version 1 men det e ju inte så konstigt....kommer ju senare....lär absolut inte vara nåt som får folk att vänta till kort som använder HBM 2.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tror AMD kan ha en stor fördel genom att vara först med dessa HBM minnena över Nvidia så ska bli kul att se hur 390X kommer att prestera.

Är detta en teknik exklusiv till SK Hynix eller har de andra som idag tillverkar GDDR5 något liknande på gång?

Alternativet är HMC - https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Memory_Cube.

Jag tror dock inte att det kommer först till GPU. Min, högst personliga, spekulation är att samsung kommer introducera HMC när de gör sin powerbaserade satsning på servermarknaden -> Power8+ med centaurchips med "äkta" stackat minne. OM jag ser rätt i kristallkulan så kan vi se fram emot en EPISK slakt vad gäller high end server.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CamelCase:

Alternativet är HMC - https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Memory_Cube.

Jag tror dock inte att det kommer först till GPU. Min, högst personliga, spekulation är att samsung kommer introducera HMC när de gör sin powerbaserade satsning på servermarknaden -> Power8+ med centaurchips med "äkta" stackat minne. OM jag ser rätt i kristallkulan så kan vi se fram emot en EPISK slakt vad gäller high end server.

Har Samsung planer på att börja bygga Power eller är det en del av spekulationen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24