AMD tar bort Bulldozer-specifika instruktioner från kommande Zen

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Lite onödigt cyniskt kanske..

Tycker det är ett rimligt drag. AMD inser väl att de kan få svårt för brett stöd runt egna, mer specialiserade, instruktioner. Bättre då att lägga tid och kretsyta på att bygga bra funktionalitet runt redan etablerade, i det här fallet sådana som är populära via Intels modeller.

Just med CPUer och instruktioner ser jag det som nästan som en ren nödvändighet. Hela tankesättet med en ISA är just att all programvara skall kunna köra på processorn oavsett makare. Övriga arkitektoniska likheter kan nog ganska enkelt förklaras med att både Intels och AMDs provessorer är generalla processorer som skall köra snarlika arbetslaster.

Om vi ska ge oss in i disskusionen kring vem som gör billiga kopior av vem så tycker jag att man istället skall se till "features". Ett ypperligt exempel på detta är i mina ögon AMDs grafikkort. Förvisso skiljer sig Nvidias och AMDs grafikkort åt sett till arkitekturen, men de stödjer i regel samma gränssnitt (DX/OpenGL). Tittar man istället på "features" så ser man snabbt att Nvidia varit pionjärer med physx, CUDA, G-sync, Dynamic super resolution, Shadow play (vad jag kommer på på rak arm). I samtliga fall har AMD magiskt kommit med en identisk/snarlik feature någon/några månader efter.

Visst har AMD haft sina stunder, Mantel t.ex var väldigt trevligt, men mig veterligen tippar innovations-vågen med åt Nvidias håll, i alla fall på senare år. Att Nvidia sedan inte alls får credds för sina inovationer beror på att de ofta låser dem till sina produkter, säg vad man vill om det.

Skrivet av Yoshman:

Kan tilläggas att Intel och därmed Zen, kör med FMA3 som där instruktionerna har 3 argument.....

Trevlig läsning som vanligt Yoshman

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Eftersom det ska dröja 2 år undrar man egentligen lite varför AMD inte bara släpper Excavator för AM3+ och "gör alla glada". Jag hade instaköpt en 8-kärnig för ~2k lätt.

Ja det tycker jag med. Arkitekturen är ju redan på Tape-OUT så det borde inte vara en jätteinvestering, samt skapar goodwill.

Skrivet av Zotamedu:

Antagligen för att de bedömer att det inte är värt investeringen. Det är ju en dålig affär om det kommer kosta dem mer att ta fram en ny serie processorer, tillverka dem och distribuera dem än de väntas få in på att sälja dem. Hur många tror du är intresserade av att köpa en ny processor i Bulldozerfamiljen idag? De som vill ha prestanda köper Intel. Många kan tänka sig att vänta på Zen. Hur många som redan sitter på AM3+ är intresserade av att lägga ett par tusen på en liten uppgradering i CPU-prestanda?

Jag tror de flesta skulle betala upp till 3-4K för att slippa gå över till inte. Det innebär ju i så fall även nytt moderkort och förmodligen nya minnen och det är ingen liten investering alls, så tröskeln är nog högre för de flesta att gå över till intel. Sedan har du sådanna som jag som vägrar köra intel även om de har tusen gånger mer prestanda, av ren princip på grund av deras mutskandal som satte konkurrensen ur spel och är anledningen till att AMD är så efter idag. Jag kommer aldrig förlåta dem för det. Det går inte. Jag har verkligen försökt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Man får verkligen hoppas att dom gør nåt åt sina styrkretsar oxå har inte hænt så mycket dær sen Athlon før många år sen liten uppdaterad styrkrets skulle behøvas till Zen

+1!

AMDs CPUer må ha en utdaterad design, men de duger gott till spel.
Deras styrkretsar däremot....de är ju ännu äldre!

Permalänk

Hoppas AMD trycker ner HBM metoden ner till deras APU'er.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Okej, kan du förklara med bildspel istället?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Just med CPUer och instruktioner ser jag det som nästan som en ren nödvändighet. Hela tankesättet med en ISA är just att all programvara skall kunna köra på processorn oavsett makare. Övriga arkitektoniska likheter kan nog ganska enkelt förklaras med att både Intels och AMDs provessorer är generalla processorer som skall köra snarlika arbetslaster.

Om vi ska ge oss in i disskusionen kring vem som gör billiga kopior av vem så tycker jag att man istället skall se till "features". Ett ypperligt exempel på detta är i mina ögon AMDs grafikkort. Förvisso skiljer sig Nvidias och AMDs grafikkort åt sett till arkitekturen, men de stödjer i regel samma gränssnitt (DX/OpenGL). Tittar man istället på "features" så ser man snabbt att Nvidia varit pionjärer med physx, CUDA, G-sync, Dynamic super resolution, Shadow play (vad jag kommer på på rak arm). I samtliga fall har AMD magiskt kommit med en identisk/snarlik feature någon/några månader efter.

Visst har AMD haft sina stunder, Mantel t.ex var väldigt trevligt, men mig veterligen tippar innovations-vågen med åt Nvidias håll, i alla fall på senare år. Att Nvidia sedan inte alls får credds för sina inovationer beror på att de ofta låser dem till sina produkter, säg vad man vill om det.

Trevlig läsning som vanligt Yoshman

Dock kom AMD och Nvidia rätt snabbt ut med båda sina tekniker när det gäller adaptive-sync, men Nvidia tog en genväg för att få ut sitt snabbare (dåligt för konsumenten). G-sync gör att man blir låst till ett grafikkortsmärke och det tjänar bara ett företag på. AMD får inga pengar för att ha pushat för VESA 1,2a (Förutom lite gratis reklam, mest pratar dom om free-sync).

physx köpte Nvidia upp och slutat med några få spel stödjer det (enligt mig inte så lyckad satsning). Idén är bra och tekniken fungerar (men bredden på spel är lågt).

CUDA har AMD haft en motsvarighet rätt länge (dock så förändrade dom deras beräkningskluster efter 400 serien från Nvidia på konsument sidan).

Dom två sista ger jag där emot tummen upp att dom släppte tekniken först och AMD inte hade något att komma med. Men Shadow play har varit riktigt buggigt i början (med att vissa fick brickade kort).

Men Nvidia har gjort rätt stora tveksamma beslut med http://www.extremetech.com/extreme/173511-nvidias-gameworks-p...

Mantel kommer försvinna på sikt (troligt i alla fall) och slås ihop med GL (som AMD lovade att dom skulle släppa koden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Haibane:

Just med CPUer och instruktioner ser jag det som nästan som en ren nödvändighet. Hela tankesättet med en ISA är just att all programvara skall kunna köra på processorn oavsett makare. Övriga arkitektoniska likheter kan nog ganska enkelt förklaras med att både Intels och AMDs provessorer är generalla processorer som skall köra snarlika arbetslaster.

Om vi ska ge oss in i disskusionen kring vem som gör billiga kopior av vem så tycker jag att man istället skall se till "features". Ett ypperligt exempel på detta är i mina ögon AMDs grafikkort. Förvisso skiljer sig Nvidias och AMDs grafikkort åt sett till arkitekturen, men de stödjer i regel samma gränssnitt (DX/OpenGL). Tittar man istället på "features" så ser man snabbt att Nvidia varit pionjärer med physx, CUDA, G-sync, Dynamic super resolution, Shadow play (vad jag kommer på på rak arm). I samtliga fall har AMD magiskt kommit med en identisk/snarlik feature någon/några månader efter.

Visst har AMD haft sina stunder, Mantel t.ex var väldigt trevligt, men mig veterligen tippar innovations-vågen med åt Nvidias håll, i alla fall på senare år. Att Nvidia sedan inte alls får credds för sina inovationer beror på att de ofta låser dem till sina produkter, säg vad man vill om det.

Trevlig läsning som vanligt Yoshman

Nvidia köpte PhysX, de byggde det inte själva. AMD måste ha arbetat med Freesync långt innan Nvidia kom med G-sync. Annars är det sjukt imponerande av ingenjörerna från AMD att bara ett par veckor efter G-sync först visades ha en fungerande prototyp på en mässa. Det förklarar inte heller hur visst stöd fanns i GCN 1.0 som släpptes årsskiftet 2011-2012, G-sync avtäcktes december 2013. Fullt stöd för Freesync finns i 290 och 290X som släpptes september och oktober 2013. Även 260X som har fullt stöd släpptes i oktober. Så om Freesync var en reaktion på G-sync så måste de haft en fruktansvärd tur att de integrerat hårdvara i sina grafikkort redan innan och de måste arbetat sjukt snabbt eftersom de på lite över ett år då skulle gått från noll till produkter på marknaden vilket inkluderar tredjepartstillverkare av scalers och en uppdatering av DisplayPort-standarden.

Skrivet av Ozzed:

Ja det tycker jag med. Arkitekturen är ju redan på Tape-OUT så det borde inte vara en jätteinvestering, samt skapar goodwill.

Jag tror de flesta skulle betala upp till 3-4K för att slippa gå över till inte. Det innebär ju i så fall även nytt moderkort och förmodligen nya minnen och det är ingen liten investering alls, så tröskeln är nog högre för de flesta att gå över till intel. Sedan har du sådanna som jag som vägrar köra intel även om de har tusen gånger mer prestanda, av ren princip på grund av deras mutskandal som satte konkurrensen ur spel och är anledningen till att AMD är så efter idag. Jag kommer aldrig förlåta dem för det. Det går inte. Jag har verkligen försökt.

Skulle du lägga 3000 kr idag för att uppgradera en Bulldozer till en lite bättre Bulldozer när Zen är på väg? För det är ju i princip den enda marknaden de har idag. Det är ytterst få som i dagsläget skulle köpa en helt ny entusiastplattform med AMD, de ligger för långt efter. Så antingen väntar folk eller så köper de Intel. Enda gruppen som kan vara relevanta är ju de som redan har en komplett dator men som bara vill uppgradera CPU. Hur många tror du det är? Skulle det vara värt investeringarna från AMDs sida för att ett fåtal skulle uppgradera? Skulle du köpa en ny CPU idag istället för att vänta på Zen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock kom AMD och Nvidia rätt snabbt ut med båda sina tekniker när det gäller adaptive-sync, men Nvidia tog en genväg för att få ut sitt snabbare (dåligt för konsumenten). G-sync gör att man blir låst till ett grafikkortsmärke och det tjänar bara ett företag på. AMD får inga pengar för att ha pushat för VESA 1,2a (Förutom lite gratis reklam, mest pratar dom om free-sync).

physx köpte Nvidia upp och slutat med några få spel stödjer det (enligt mig inte så lyckad satsning). Idén är bra och tekniken fungerar (men bredden på spel är lågt).

CUDA har AMD haft en motsvarighet rätt länge (dock så förändrade dom deras beräkningskluster efter 400 serien från Nvidia på konsument sidan).

Dom två sista ger jag där emot tummen upp att dom släppte tekniken först och AMD inte hade något att komma med. Men Shadow play har varit riktigt buggigt i början (med att vissa fick brickade kort).

Men Nvidia har gjort rätt stora tveksamma beslut med http://www.extremetech.com/extreme/173511-nvidias-gameworks-p...

Mantel kommer försvinna på sikt (troligt i alla fall) och slås ihop med GL (som AMD lovade att dom skulle släppa koden).

Vad jag förstått så påbörjade Nvidia arbetet med G-sync innan VESA 1.2a kom på tal. Att Nvdia gjort en del tveksamma beslut säger jag inget om. Det jag säger är att Nvidia varit mer drivande än AMD med features runt deras produkter. Motsvarande features har sedan dykt upp kring AMDs grafikkort och har då i flera fall varit baserade på "öppna" lösningar. AMD har sedan fått mer credds för det än Nvidia på grund av öppenheten.

Vidare tycker jag att huruvida AMDs lösningar verkligen är öppna eller inte kan disskuteras. Jag tror personligen att AMD räknar med att Nvida, som gjort en investering i sin teknik, inte kommer att stödja den öppna lösningen. Mantel skulle ju vara öppet... fast hur stor var sannorlikheten at Nvidia skulle stödja det? Någon källkod släpptes ju inte direkt heller, i alla fall inte inom den tidsram som AMD talade om (Mantel hittade tillslut in i OpenGL Vulkan). Nu är mantel passé men AMD har fortfarande det på sin meritlista...

Vem som gör bäst grafikkort säger jag inte heller något om utan låter prestanda och prestanda/W tala för sig själv. Det samma gäller AMD/Intels processorer.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Vad jag förstått så påbörjade Nvidia arbetet med G-sync innan VESA 1.2a kom på tal. Att Nvdia gjort en del tveksamma beslut säger jag inget om. Det jag säger är att Nvidia varit mer drivande än AMD med features runt deras produkter. Motsvarande features har sedan dykt upp kring AMDs grafikkort och har då i flera fall varit baserade på "öppna" lösningar. AMD har sedan fått mer credds för det än Nvidia på grund av öppenheten.

Vidare tycker jag att huruvida AMDs lösningar verkligen är öppna eller inte kan disskuteras. Jag tror personligen att AMD räknar med att Nvida, som gjort en investering i sin teknik, inte kommer att stödja den öppna lösningen. Mantel skulle ju vara öppet... fast hur stor var sannorlikheten at Nvidia skulle stödja det? Någon källkod släpptes ju inte direkt heller, i alla fall inte inom den tidsram som AMD talade om (Mantel hittade tillslut in i OpenGL Vulkan). Nu är mantel passé men AMD har fortfarande det på sin meritlista...

Vem som gör bäst grafikkort säger jag inte heller något om utan låter prestanda och prestanda/W tala för sig själv. Det samma gäller AMD/Intels processorer.

Det kan jag hålla med om, att Nvidia kommer med flera "features" det borde dom göra, när dom lägger sina grafikkort rätt mycket dyrare än AMD.

Men vill inte bidra till att bli nerlåst till just Nvidia (för dom är rätt dyra till vad man får), AMD som en högre upp skriver redan klart för sig att free-sync stöd skulle fixas med 200 serien av kort förutom 280x då. Sen vem som var först är svårt att sia om. Men gissar att AMD har haft det i tanken ett år innan 200 serien släpptes (om inte 2 år).

Nvidia gör som dom brukar utvecklade snabbt en scaler, för att vara först. I efterhand var det en sämre lösning, ökar fördröjningen mot skärmen mer än free-sync och det med drivers som inte är 100% klara och låser en till att köpa G-sync skärm eller en öppen standard skärm vem som helst kan använda.

Nvidia har redan bevisat i en laptop att G-sync inte behövs (funkade bra utan det), körde Adaptive-Sync i stället.

Då kör jag ändå ett 670 grafikkort

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AeoNES:

Okej, kan du förklara med bildspel istället?

Jag lovar dig, du vill inte uppleva mina grafiska kunskaper

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det kan jag hålla med om, att Nvidia kommer med flera "features" det borde dom göra, när dom lägger sina grafikkort rätt mycket dyrare än AMD.

Men vill inte bidra till att bli nerlåst till just Nvidia (för dom är rätt dyra till vad man får), AMD som en högre upp skriver redan klart för sig att free-sync stöd skulle fixas med 200 serien av kort förutom 280x då. Sen vem som var först är svårt att sia om. Men gissar att AMD har haft det i tanken ett år innan 200 serien släpptes (om inte 2 år).

Nvidia gör som dom brukar utvecklade snabbt en scaler, för att vara först. I efterhand var det en sämre lösning, ökar fördröjningen mot skärmen mer än free-sync och det med drivers som inte är 100% klara och låser en till att köpa G-sync skärm eller en öppen standard skärm vem som helst kan använda.

Nvidia har redan bevisat i en laptop att G-sync inte behövs (funkade bra utan det), körde Adaptive-Sync i stället.

Då kör jag ändå ett 670 grafikkort

Man kan även vända på steken och säga du betalar mer för att få mer features med Nvidias grafikkort? Eller mer vardagligt formulerat; Man får vad man betalar för? Tänk om det kunde tas med i beräkningarna i alla resentioner och trådar här på SWEC? Och innan någon kommer med en #RAMgate/3.5GB så är det lika överspelat som att referera till Tvelander eller en pil i knät...

Skrivet av Yoshman:

Jag lovar dig, du vill inte uppleva mina grafiska kunskaper

Upp till bevis, jag är en stor fan av vetenskapskomik

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Yoshman:

Kan tilläggas att Intel och därmed Zen, kör med FMA3 som där instruktionerna har 3 argument och ett av dessa agerar resultatregister (vilket i detta fall beror på instruktion). FMA4 är typisk "RISC" medan FMA3 är typisk "CISC", Intel vacklade mellan FMA3/FMA4 men valde till slut det förra då FMA4 resulterade i väldigt långa instruktioner. Är en avvägning mellan kompaktare kodning som ger bättre cache hit-rate och icke-förstörande instruktioner som ibland gör det möjligt att undvik extra register-till-register move. Gissar att Intel i slutändan valde FMA3 då man i Haswell (som är första Intel-CPU med FMA) lyckades lura ut ett sätt att göra register-till-register moves helt i front-end (d.v.s. tar inga ALU-resurser alls).

Om vi fortsätter

  • SMAP är egentligen inte en instruktion utan en kontrollbit i kontrollregister CR4 som gör gör det omöjligt för kärnan att komma åt minne i applikationer. I alla moderna OS måste alltid OS-kärnan minne vara oåtkomligt för applikationer, men innan SMAP fanns inget skydd i motsatt riktigt. Detta kan vara viktigt i vissa lägen så att en bugg i kärnan inte råkar göra så data läcker mellan applikationer.

  • [/*][/*]

  • RDSEED är redan rätt bra förklarad, läser ut ett slumptal från speciell HW som kan generera "äkta" slumptal och lägger resultatet i ett register.

  • [/*][/*]

  • SHA HW implementation av kryptografisk stark s.k. hash-funktion

  • [/*][/*]

  • CLFLUSHOPT gissar att detta är en felskrivning och det som menas är instruktionen CLFLUSH som säger åt CPUn att skriva ut en viss s.k. cache-line (i x86 delar cachen-systemet upp RAM i 64-bytes stora områden som kallas cache-lines, detta tvingar ut cachad data från en sådan "linje" till RAM).

  • [/*][/*]

  • ADCX/ADOX är en variant på en ADD/ADC (add/add-with-carry) som funnits sedan x86 begynnelse, skillnaden är att de senare inte fungerar helt optimalt för att göra heltal med "obegränsad" storlek. ADD/ACD fungerar bra att för att hantera 64-bitars tal på en 32-bitars CPU eller 128-bitars tal på 64-bitars CPU, men det går inte (extremt effektivt) att generalisera det till större tal.

  • [/*][/*]

  • CLZERO enda rimliga är att detta är ett effektivt sätt att sätta alla 64-bytes i en cache-line till noll. Inte helt ovanligt att man ser kod likt struct my_struct s; memset(&s, 0, sizeof s); d.v.s. man vill initiera allt minne för s till noll, denna instruktion kan göra detta mer effektivt på strukturer som tar upp hela cache-lines.

  • [/*][/*]

  • XSAVEC/XSAVES används t.e.x när en CPU-tråd ska byta till en annan OS-tråd. Gissar att man lagt till komprimering på detta då det börjar bli ganska mycket data att spara/återställa med AVX och än mer med AVX512 då dessa register är väldigt stora (256 resp 512 bitar, 32 resp 64 bytes).

  • [/*][/*]

tack för en lärorik läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skulle du lägga 3000 kr idag för att uppgradera en Bulldozer till en lite bättre Bulldozer när Zen är på väg? För det är ju i princip den enda marknaden de har idag. Det är ytterst få som i dagsläget skulle köpa en helt ny entusiastplattform med AMD, de ligger för långt efter. Så antingen väntar folk eller så köper de Intel. Enda gruppen som kan vara relevanta är ju de som redan har en komplett dator men som bara vill uppgradera CPU. Hur många tror du det är? Skulle det vara värt investeringarna från AMDs sida för att ett fåtal skulle uppgradera? Skulle du köpa en ny CPU idag istället för att vänta på Zen?

Ja absolut. Sedan är kanske inte jag typanvändaren heller, men jag tror definitivt att tillräckligt många skulle vara intresserade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kan bli ett rätt stort skutt för mig, från 45 nm till 14 nm, haha!

Ett väldigt litet tycker jag...

Om inte AMD får till det med Zen så är de nog rätt rökta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Man kan även vända på steken och säga du betalar mer för att få mer features med Nvidias grafikkort? Eller mer vardagligt formulerat; Man får vad man betalar för? Tänk om det kunde tas med i beräkningarna i alla resentioner och trådar här på SWEC? Och innan någon kommer med en #RAMgate/3.5GB så är det lika överspelat som att referera till Tvelander eller en pil i knät...

Upp till bevis, jag är en stor fan av vetenskapskomik

Kan säg att jag använder ingen av Nvidias extra features, helt enkelt drivrutin räcker för mig (ja jag kanske är lite gammalmodig av mig ), men inget jag vill betala extra för. Adaptive-Sync som faktiskt gör lite skillnad för spelande (kan jag tänka mig lägga några kr extra på), men inte om man måste köpa skärm efter grafikkort där går min gräns. Köper inte skärm för 5/7kkr och sen sitta fast med en typ av grafikkort. Betalar gärna extra för en Adaptive-Sync skärm och att Nvida samtidigt går över till standard:)

Glöm inte brickade 580 kort (en drivrutin som förstörde för rätt många).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Ja absolut. Sedan är kanske inte jag typanvändaren heller, men jag tror definitivt att tillräckligt många skulle vara intresserade.

Du och LPG får skicka mail till AMD då för deras marknadsanalytiker som sitter på faktiska försäljningssiffror och tillverkningskostnader verkar inte riktigt hålla med dig. Men om tillräckligt många lovar dyrt och heligt att köpa ny processor kanske de släpper nya. Det handlar ju bara om pengar i slutändan. Är de potentiella vinsterna större än kostnaderna för att släppa produkten?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Just med CPUer och instruktioner ser jag det som nästan som en ren nödvändighet. Hela tankesättet med en ISA är just att all programvara skall kunna köra på processorn oavsett makare. Övriga arkitektoniska likheter kan nog ganska enkelt förklaras med att både Intels och AMDs provessorer är generalla processorer som skall köra snarlika arbetslaster.

Om vi ska ge oss in i disskusionen kring vem som gör billiga kopior av vem så tycker jag att man istället skall se till "features". Ett ypperligt exempel på detta är i mina ögon AMDs grafikkort. Förvisso skiljer sig Nvidias och AMDs grafikkort åt sett till arkitekturen, men de stödjer i regel samma gränssnitt (DX/OpenGL). Tittar man istället på "features" så ser man snabbt att Nvidia varit pionjärer med physx, CUDA, G-sync, Dynamic super resolution, Shadow play (vad jag kommer på på rak arm). I samtliga fall har AMD magiskt kommit med en identisk/snarlik feature någon/några månader efter.

Visst har AMD haft sina stunder, Mantel t.ex var väldigt trevligt, men mig veterligen tippar innovations-vågen med åt Nvidias håll, i alla fall på senare år. Att Nvidia sedan inte alls får credds för sina inovationer beror på att de ofta låser dem till sina produkter, säg vad man vill om det.

Trevlig läsning som vanligt Yoshman

PhysX är ju inte Nvidias, däremot så köpte dom Ageia 2008. Innan dess så var PhysX möjligt att köra på valfri hårdvara, även om nu Ageia även sålde speciell HW accelerator. Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX
CUDA är specifikt Nvidia, men även AMD/ATI hade liknande lösningar. CMT var AMD's och fungerar på allt från AMD sedan R580 (ATI x1900), CMT är nu ersatt av OpenCL.
Bara att visa två...
Det mest genomgående är ju ändå att Nvidia genomgående pushar egna stängda lösningar, är dom inte stängda från början så blir dom när Nvidia lägger sin hand på dom. Som Ageia's PhysX...

AMD's bedrifter är ju att vi idag har 64bit genom x64 ISA arkitekturen, märk att det inte är Intels bedrift. Intels 64 bit satsning var ju Itanium, ett litet monster på sitt håll men inget för PC...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du och LPG får skicka mail till AMD då för deras marknadsanalytiker som sitter på faktiska försäljningssiffror och tillverkningskostnader verkar inte riktigt hålla med dig. Men om tillräckligt många lovar dyrt och heligt att köpa ny processor kanske de släpper nya. Det handlar ju bara om pengar i slutändan. Är de potentiella vinsterna större än kostnaderna för att släppa produkten?

Svårt att säga. Men det känns väl rimligt att anta att de gjort bedömningen att det inte skulle bära eftersom det inte har blivit någon lansering. Sedan kan man ju tycka att lite plåster på såren till trogna fans ändå hade varit på sin plats.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Svårt att säga. Men det känns väl rimligt att anta att de gjort bedömningen att det inte skulle bära eftersom det inte har blivit någon lansering. Sedan kan man ju tycka att lite plåster på såren till trogna fans ändå hade varit på sin plats.

De har ju fortsatt peta ut ett par Piledriver här och där. De kanske var plåster på såren?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De har ju fortsatt peta ut ett par Piledriver här och där. De kanske var plåster på såren?

Möjligen, men inte för AM3/AM3+. Det skulle säkert gjort någon lite gladare

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bengt-Arne:

Möjligen, men inte för AM3/AM3+. Det skulle säkert gjort någon lite gladare

Det släpptes ju fyra nya Piledriver till AM3+ för ett halvår sedan. FX-8310, FX-8370, FX-8320E och FX-8370E.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yoshman:

Kan tilläggas att Intel och därmed Zen, kör med FMA3 som där instruktionerna har 3 argument och ett av dessa agerar resultatregister (vilket i detta fall beror på instruktion). FMA4 är typisk "RISC" medan FMA3 är typisk "CISC", Intel vacklade mellan FMA3/FMA4 men valde till slut det förra då FMA4 resulterade i väldigt långa instruktioner. Är en avvägning mellan kompaktare kodning som ger bättre cache hit-rate och icke-förstörande instruktioner som ibland gör det möjligt att undvik extra register-till-register move. Gissar att Intel i slutändan valde FMA3 då man i Haswell (som är första Intel-CPU med FMA) lyckades lura ut ett sätt att göra register-till-register moves helt i front-end (d.v.s. tar inga ALU-resurser alls).

Om vi fortsätter

  • SMAP är egentligen inte en instruktion utan en kontrollbit i kontrollregister CR4 som gör gör det omöjligt för kärnan att komma åt minne i applikationer. I alla moderna OS måste alltid OS-kärnan minne vara oåtkomligt för applikationer, men innan SMAP fanns inget skydd i motsatt riktigt. Detta kan vara viktigt i vissa lägen så att en bugg i kärnan inte råkar göra så data läcker mellan applikationer.

  • RDSEED är redan rätt bra förklarad, läser ut ett slumptal från speciell HW som kan generera "äkta" slumptal och lägger resultatet i ett register.

  • SHA HW implementation av kryptografisk stark s.k. hash-funktion

  • CLFLUSHOPT gissar att detta är en felskrivning och det som menas är instruktionen CLFLUSH som säger åt CPUn att skriva ut en viss s.k. cache-line (i x86 delar cachen-systemet upp RAM i 64-bytes stora områden som kallas cache-lines, detta tvingar ut cachad data från en sådan "linje" till RAM).

  • ADCX/ADOX är en variant på en ADD/ADC (add/add-with-carry) som funnits sedan x86 begynnelse, skillnaden är att de senare inte fungerar helt optimalt för att göra heltal med "obegränsad" storlek. ADD/ACD fungerar bra att för att hantera 64-bitars tal på en 32-bitars CPU eller 128-bitars tal på 64-bitars CPU, men det går inte (extremt effektivt) att generalisera det till större tal.

  • CLZERO enda rimliga är att detta är ett effektivt sätt att sätta alla 64-bytes i en cache-line till noll. Inte helt ovanligt att man ser kod likt struct my_struct s; memset(&s, 0, sizeof s); d.v.s. man vill initiera allt minne för s till noll, denna instruktion kan göra detta mer effektivt på strukturer som tar upp hela cache-lines.

  • XSAVEC/XSAVES används t.e.x när en CPU-tråd ska byta till en annan OS-tråd. Gissar att man lagt till komprimering på detta då det börjar bli ganska mycket data att spara/återställa med AVX och än mer med AVX512 då dessa register är väldigt stora (256 resp 512 bitar, 32 resp 64 bytes).

Fantastiskt! Du är nog den som i snitt lär ut överlägset mest per inlägg. Arbetar du med detta till vardags eller varför är du så insatt i x86 och CPU-tillverkares designval? Tycker det verkar vara otroligt mycket att lära sig då jag tycker att det redan är hyfsat krångligt att designa och förstå världens enklaste tramskrets med 4-bitars ISA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det släpptes ju fyra nya Piledriver till AM3+ för ett halvår sedan. FX-8310, FX-8370, FX-8320E och FX-8370E.

Det har du rätt i!
Var nog lite snabb i tanken, tänkte uppriktigt på Steamroller och Excavator.
Där Steamroller säkert skulle varit ett mindre kliv men ändå en förbättring.
Excavator är jag lite mer osäker på, misstänker att den inte kan gå lika högt i frekvens = ingen prestandavinst. Men borde ändå kunna ge ett allternativ i förhållande effekt/prestanda, iallafall i förhållande till föregående generationer.

Men det är nog som nämndes tidigare, att AMD inte såg någon större fördel att släppa Steamroller och Excavator.
Är ju enklare (och billigare) att släppa högre klockade och/eller modeller med lägre TDP allt eftersom utfallet blir bättre....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alling:

Fantastiskt! Du är nog den som i snitt lär ut överlägset mest per inlägg. Arbetar du med detta till vardags eller varför är du så insatt i x86 och CPU-tillverkares designval? Tycker det verkar vara otroligt mycket att lära sig då jag tycker att det redan är hyfsat krångligt att designa och förstå världens enklaste tramskrets med 4-bitars ISA.

En av mina arbetsuppgifter är att skriva extremt optimerade bibliotek och ramverk, så det underlättar att ha koll på saker som de flesta (med rätta) anser vara irrelevanta detaljer. Men det också mycket en hobby, tycker att CPU-design är fascinerande och har programmerat sedan jag började grundskolan (vilket är väldigt länge sedan nu...).

Är ju enklast att ha koll på x86 då tillgängligheten är stor och inte minst då både AMD och Intel är förvånansvärt öppna med implementationsspecifika detaljer. Är ju stört omöjligt att få reda på motsvarande detaljer från ARM-tillverkarna, Apple och Qualcomm är värst där (men båda har uppvisat imponerande kunnande så man vill läsa det som finns). Har någorlunda koll på PowerPC (används på jobbet), POWER (endast från det IBM presenterat), har rätt bra koll ARM (har ett gäng ARM-system både hemma och på jobbet så lättare att testa saker).

Just i detta fall handlade det om instruktioner, det är något som alla CPU-tillverkare måste dokumentera för att möjliggöra utveckling av saker som kompilatorer och OS-kärnor, så motsvarande information går att få för alla dagens CPU-arkitekturer. För den som vill lära sig absolut allt en utvecklare någonsin kan tänkas veta om Intels CPU, här finns tusentals sidor skrivet av tech-writers som aldrig någonsin kommer kandidera till nobelpriset i litteratur

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag lovar dig, du vill inte uppleva mina grafiska kunskaper

Det är så illa alltså? Aj aj

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hjälpsam

AMD var först med föregångaren till tesselering, HD Audio via HDMI, Eyfinity, Morfologisk filtrering, DX 10.1 och Mantle.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Vem som gör bäst grafikkort säger jag inte heller något om utan låter prestanda och prestanda/W tala för sig själv. Det samma gäller AMD/Intels processorer.

Tror faktiskt pris/prestanda är mer avgörande för de allra flesta ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att AMD:s nästa arkitektur blir en värdig konkurrent till Intel. Använde bara AMD-processorer mellan 1998 och 2013, men i dagens läge har de inga alternativ till Intels processorer om man behöver lite mer prestanda, ens om man tar hänsyn till priset.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har skrämt upp min i 4.6GHz och nordbryggan ligger på 2.6GHz, så jag klarar mig. Har dessutom lyckats få den hyfsat sval genom att sänka PLL-voltage och massa annat som jag inte minns namnet på så den går sällan över 55c i full load (54 enligt sensorn på själva CPU'n men AMD's temperaturmätare är ju lika pålitliga som stefan löfvens löften så...) så jag känner att jag är rätt nöjd

Sitter just nu på ett 670 dessutom, så risken finns ju att det blir "Nytt alltihoppa" när man då köper ZEN.. Nytt moderkort, minnen, grafikkort, processor, lagring, och förmodligen även chassi.. Sitter idag på ett Antec TWELVE HUNDRED och det känns lagom modernt med endast USB2-portar i fronten.. Men men.. Det får stå sig ett tag till som sagt

visst duger den till mycket, kör min i 4.6 också går att göra det mesta med.

men sen hittar du något taskigt optimerat skit och det störtdyker, droppar till 8fps i 4player diablo3 och minecraft med nån mod brukar pendla på 20-30 utan särskilt mycket som händer, lite trist.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

PhysX är ju inte Nvidias, däremot så köpte dom Ageia 2008. Innan dess så var PhysX möjligt att köra på valfri hårdvara, även om nu Ageia även sålde speciell HW accelerator. Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX
...
Det mest genomgående är ju ändå att Nvidia genomgående pushar egna stängda lösningar, är dom inte stängda från början så blir dom när Nvidia lägger sin hand på dom. Som Ageia's PhysX...

Sådant här är ju standard beteende ifrån de flesta större företag, och typiskt för tex Google och Apple.

Skrivet av Bengt-Arne:

AMD's bedrifter är ju att vi idag har 64bit genom x64 ISA arkitekturen, märk att det inte är Intels bedrift. Intels 64 bit satsning var ju Itanium, ett litet monster på sitt håll men inget för PC...

Håller helt med. x86-64/AMD64 är kanske ingen "rocket science" rent tekniskt, men ibland det klart taktiskt och marknadsmässigt största bidraget av AMD.

IA-64 var verkligen ett riktigt dålig vägval som Intel tog.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/