Processor sitter fast STENHÅRT i kylaren

Permalänk
Medlem

Processor sitter fast STENHÅRT i kylaren

Tjena! skapar en ny tråd för jag hittar ingen lösning på mitt problem någonstans.

Som rubriken säger så sitter cpun fast i kylaren, alltså den hängde med när jag skulle ta av kylaren för att byta ut den. (det är originalkylare)
Det är en AMD Phenom II X6 1055t och jag har aldrig bytt kylpasta på den. Har haft datorn i typ 3 år.
Jag har försökt med allt, från uppvärmning med hårtork till rakblad.
att tillägga så är kylpastan som sticker fram under processor fortfarande stenhård efter uppvärmning.
Jag har lagt på T-röd för att försöka luckra upp det men verkar inte funka.
Så är det någon som har svaret/lösningen på detta så hade jag varit enormt tacksam!

Tack på förhand

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Försök att vrida processorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tacksam för svar, kan meddela att jag har vridit med en väldans massa kraft och är rädd att jag förstört processorn. Den rubbas inte.

Permalänk
Medlem

kan du ta en bild och posta så vi får se hur det ser ut??

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är kylpasta?

Permalänk
Medlem

Det är inget märkvärdigt utan ser helt normalt ut, men postar en bild senare!

Ja men det är väl självklart att det är kylpasta eller?

Permalänk
Avstängd

Kör Stresstest för cpun.
Och var sen snabb så den ej hinner svalna för mycket.
Vrid kylaren försiktigt,Dra ej upp då går det åt he....

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hjälpsam

Så länge processorn sitter kvar i sockeln...

Kör Prime95 och hetta upp den ordentligt, varm pasta är lättare att få av än kall.

Vrid sedan, absolut inte vicka på kylflänsen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Så länge processorn sitter kvar i sockeln...

Kör Prime95 och hetta upp den ordentligt, varm pasta är lättare att få av än kall.

Vrid sedan, absolut inte vicka på kylflänsen.

Vi tänkte nog rätt lika där.;)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Fast i detta fallet så skrev ju OP att den hängde med kylaren vid demontering, så den lär bli svår att få tillbaka bra i sockeln igen. Kylarna brukar vara ivägen för den lilla spaken.

Det är nog värme som bör funka bäst, men det gäller ju att man inte grillar CPUn i sig. En hårtork borde ha funkat, men har man otur med gammal kylpasta så är den så torr att värme inte hjälper utan snarare får den att bli ännu hårdare.

Frågan är om man kan "bada" CPU/kylfläns i alkohol av något slag (isopropanol är mycket bättre på sånt än T-röd) så att det verkligen får sjunka in i kanske 30 minuter och sen använda hårtork/rakblad igen. Läste om lite folk som fått bort även värmelim på det sättet. Bara se till att verkligen låta den torka innan användning sen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Fast i detta fallet så skrev ju OP att den hängde med kylaren vid demontering, så den lär bli svår att få tillbaka bra i sockeln igen. Kylarna brukar vara ivägen för den lilla spaken.

Det är nog värme som bör funka bäst, men det gäller ju att man inte grillar CPUn i sig. En hårtork borde ha funkat, men har man otur med gammal kylpasta så är den så torr att värme inte hjälper utan snarare får den att bli ännu hårdare.

Frågan är om man kan "bada" CPU/kylfläns i alkohol av något slag (isopropanol är mycket bättre på sånt än T-röd) så att det verkligen får sjunka in i kanske 30 minuter och sen använda hårtork/rakblad igen. Läste om lite folk som fått bort även värmelim på det sättet. Bara se till att verkligen låta den torka innan användning sen.

Vad gjorde du en måndagseftermiddag.... jag blötlagde en CPU och CPU kylare i T-röd
Låter, lite koko, men vf kan han bara försöka få endast kylpastan och kylaren att bada så... varför inte försöka.

Det känns som att någon har satt fast denna med termiskt lim dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vad gjorde du en måndagseftermiddag.... jag blötlagde en CPU och CPU kylare i T-röd
Låter, lite koko, men vf kan han bara försöka få endast kylpastan och kylaren att bada så... varför inte försöka.

Det känns som att någon har satt fast denna med termiskt lim dock...

T-röd är inte så rent och fint som sagt, så aceton eller isopropanol är det som gäller, men japp, är väl bara att testa. Får man inte loss CPUn kan man ju inte använda den ändå

Och är det lim så ska det kunna funka med "badet" också enligt folk på andra forum som har testat, men då användes det en hammare och en mattkniv eller liknande för att slå in kniven mellan CPU/kylfläns: http://www.tomshardware.co.uk/forum/301098-28-stuck-heat-sink-remove

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vad gjorde du en måndagseftermiddag.... jag blötlagde en CPU och CPU kylare i T-röd
Låter, lite koko, men vf kan han bara försöka få endast kylpastan och kylaren att bada så... varför inte försöka.

Det känns som att någon har satt fast denna med termiskt lim dock...

Precis min tanke. Har svårt att föreställa mig vad detta skulle vara för slags pasta annars..

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med min AMD referenskylare. 2 eller 3:e försöket med hårtork så släppte den. Följde också med från moderkortet när jag försökte lossna den med var inga problem.

Visa signatur

AMD X4 965 BE | Corsair 750w | Gigabyte 790XTA-UD4 | Sapphire 280X OC | DDR3 1333mhz 16gb | SSD:120gb + SSHD:1TB | CM HAF 932 | Bra & Billig

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittils, som sagt så har värme testats ordentligt med hårtorken och brännhet kylfläns. Kan inte få tillbaka cpun i sockeln då pinnen är i vägen. Antar jag iaf (?) kan inte tänka mig att det går att få på cpun när sockeln är låst? Iaf, inte så duktig på detta ämne än. Ska försöka bada den i aceton på nåt vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas!:

Tack för alla svar hittils, som sagt så har värme testats ordentligt med hårtorken och brännhet kylfläns. Kan inte få tillbaka cpun i sockeln då pinnen är i vägen. Antar jag iaf (?) kan inte tänka mig att det går att få på cpun när sockeln är låst? Iaf, inte så duktig på detta ämne än. Ska försöka bada den i aceton på nåt vis

Ta en bild innan du börjar dränka processorn i olika substanser.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Kan du komma in med någon typ av fisklina under kylaren?

Permalänk
Medlem

Var väldigt försiktig med lösningsmedel som aceton, i värsta fall så kan cpu:n material skadas.
Kan ju vara så att det är någon form utav termiskt klister som sitter där?

Permalänk
Medlem

Kan du bara bekräfta en sak först, kylpastan har blivit hård som f-n, eller hur? Som någon form av epoxy-lim?
Har haft samma problem som du. Det tog mig två veckor och ca 20 minuters arbete varje dag och precic som du, så bände man för kung och fosterland, vred och skruvade, värmde och kylde... Hade min i isopropanyl bad under några dagar utan resultat. Hade nästan gett upp och tre dagar efter iso-badet, så bara lossnade den utan någon större ansträngning. Så stressa inte. Dessutom är den gjord för att klara värme, inte kyla, testa att kyla den då försvinner en del av attraktionskraften .

Permalänk

Thermal adhesive

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag skulle byta ut en kylare som suttit på i 3 år. Jag stoppade den faktiskt i ugnen på 150 C varmluft, efter en liten stund gick den väck med minimal ansträngning. Vågar du inte stoppa den i ugnen använd en hårfön

Permalänk
Medlem

är väl original stock på den den pastan kan sitta som lim efter 3 år väl inbränd... har du den redan lös så får du väl inte tillbaka den i socken..

nöd lösning skruva bort fläkten så du bara har cpu och kyl kropp sen kan du värma kylkroppen med en hetluft pistol ( inte grilla den) så kan pastan mjuka så kanske du kan vrida loss cpu..
Annars kan du prova och låta den bada i T-röd och försöka rucka lite på den då och då.. T-röd skadar inte cpu .

Obs bara vrida på den bryter du kan du snabbt knäcka cpu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas!:

Tack för alla svar hittils, som sagt så har värme testats ordentligt med hårtorken och brännhet kylfläns. Kan inte få tillbaka cpun i sockeln då pinnen är i vägen. Antar jag iaf (?) kan inte tänka mig att det går att få på cpun när sockeln är låst? Iaf, inte så duktig på detta ämne än. Ska försöka bada den i aceton på nåt vis

Har du löst det än?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

här är två halvbra bilder så ni ser hur det ser ut.
http://postimg.org/image/3xr64ly21/
http://postimg.org/image/3jpu50dyh/

Jag har fortfarande inte löst det och funderar på att lägga in alt i frysen ett tag om det nu hjälper?
Ja det känns som att det är någon typ av lim som detn sitter fast med eftersom att den sitter så extremt hårt.

Permalänk
Avstängd

har varit med om liknande och då är det värme som många säger som är det som har hjälpt bäst och dom kan sitta så förbannat vet nån gammal phenom som haft kylpasta som aldrig varit bytt på en massa år har setat som om pastan varit spackel men brukar gå att få lös dom med lite envishet och värme eller tröd aceton ...och en smula våld och upprepade försök var inne på att testa rakblad när den väl släppte så han inte så långt och vet inte om det är att rekommendera men är vass tunn och borde gå i mellan ganska lätt men kan nog ev repa lite med om man är oförsiktig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen löst problemet!

http://postimg.org/image/v970byi6z/

Jag stoppade in det i frysen i ett dygn, sedan var det inte alls mycket motstånd för att "benda" upp den. Jag böjde en massa pin under den här processen men satt och böjde tillbaka dem och nu fungerar allt som det ska igen! Tack så mycket för hjälpen alla.