Hög temperatur på MSI P67A-C45 moderkort

Permalänk

Hög temperatur på MSI P67A-C45 moderkort

Hej!

Först och främst vet jag att det finns liknande trådar, men jag fann inget svar som var vettigt.

Till problemet: laddade ner Open Hardware Monitor häromdan för att kolla temperaturen på mitt nya grafikkort. Allt fungerade jättebra med det men till mitt stora förvånande är temperaturen på moderkortet skyhög. Det känns som om datorn borde gå sönder/stänga av sig själv vi så höga temperaturen.
Här är en bild hur det ser ut i idle http://i.imgur.com/ERQMt1f.jpg?1

När jag t.ex. spelar det nya Battlefield går "Temperature #2" upp mot 130 grader celsius. Detta utan att datorn försämras/segas ner på något vis. Detta får mig att misstänka att det är en defekt på moderkortet. Jag har även läst att andra har samma problem men hittade inget säkert svar, plus att alla källor var från 2011. Det jag undrar är helt enkelt om det är fel på datorn eller om det är en defekt. Kan tilläggas att datorn är snart 4 år gammal, men datorns prestanda försämras som sagt inte under den höga temperaturen.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Hmm, kan helt enkelt vara så att det är ett felaktigt värde. 130 grader låter lite galet. Vet du hur man går in i BIOS?

Om så, kolla värdet i BIOS strax efter du spelat ett tag.

Edit, med felaktigt värde menar jag att sensorn ger fel temp. 130 grader, då borde du kunna steka ägg på moderkortet. Rimligtvis så är det fel på sensorn. Känn på moderkortet, är det för varmt att ta på? (Anti-stas på först)

Permalänk

Bra idé, ska göra detta!

Permalänk

Sådär! Jag körde battlefield en stund igen. När jag kollade noga så går temperaturen (endast temp 2) upp till 126 grader exakt, och stannar där. Jag stängde av spelet och startade om datorn när den hade legat där en stund och gick sedan in i bios och där kunde jag läsa följande: http://imgur.com/mhATPEg
Så temperaturen verkar väl ok? (Om jag nu kollade på rätt ställe)
Vad/vart exakt är det den där temp 2 mäter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatonhampus:

Sådär! Jag körde battlefield en stund igen. När jag kollade noga så går temperaturen (endast temp 2) upp till 126 grader exakt, och stannar där. Jag stängde av spelet och startade om datorn när den hade legat där en stund och gick sedan in i bios och där kunde jag läsa följande: http://imgur.com/mhATPEg
Så temperaturen verkar väl ok? (Om jag nu kollade på rätt ställe)
Vad/vart exakt är det den där temp 2 mäter?

Ser mycket bra ut. Ditt moderkort mäter inte tempen där Temp 2 borde finnas, så du kan lugnt lira vidare.

Var temp 2 finns lär vi aldrig få veta.

Permalänk

Åh vad härligt!! Tack så mycket ska du ha för hjälpen, jättesnällt

Permalänk

tror temp 2 på vissa moderkort mäter antingen strömförsörjningsbiten på moderkortet eller tempen på nord/sydbryggan på moderkortet
temp 1 brukar vara lufttemperturen i chassit dvs en sensor som sitter helt öppet mitt på nånstans

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows