Permalänk
Medlem

Val av antivirus.

Hej.
Jag har kört Norton IS senaste 2 åren... inte direkt jättenöjd. Använder webroot och malwarebytes med just nu... blir lite strul pga det.

Vad hade ni valt? Kaspersky? Vill ha både brandvägg och antivirus. Betalar för min mitt antivirus... bryr mig inte så mycket om vad den kostar dock.
Funderar just nu på kaspersky total security.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Jag använder Avast Antivirus, gratisversionen, och Comodo Firewall.

Permalänk
Medlem

Jag använder Windows egna inbyggda i 8.1 (Windows Defender?) samt MBAM.

Vet att Windows egna inte är det säkraste, men jag är samtidigt också relativt försiktig med vad jag laddar ner och vilka hemsidor jag är inne på, och det är imo det bästa skyddet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

behövs inget antivirus.

Permalänk
Medlem

Röstade annat (Comodo Firewall (använder ej Internet Security, Comodos ClouadAV i Firewall är nog för mig))

Disclaimer: Har druckit en flaska vin, om meddelandet ej är förståeligt så kan det bero på det.

Permalänk
Medlem

Använder nu Bitdefender då den anses vara bäst (se AV-Comparatives) och den fungerar väldigt bra. Annars rekommenderar jag även Kaspersky och AVIRA då jag har bra erfarenheter från båda.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Kör windows MSE, det inbyggda i win 8 och man tankar det till win 7.
Kör det på 2 stationära med win 8.1 och två laptops - en med win 8.1 och en med win 7. Kört det i ett år nu utan något problem.
Hade avast innan men det släppte igenom malware som jag fick ta bort med malwarebytes och det kommer meddelanden o uppdatering o crap.
MSE håller tyst och gör sitt jobb och man blir aldrig störd och ej fått någonting medan jag haft det.

Lägg till Microsoft MSE i listan på antivirus.
Avast borde ligga i listan med.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vi körde Panda på jobbet tidigare..

http://www.idg.se/2.1085/1.615178/fel-hos-panda-security-lams...

Oh it was a blast a few weeks ago!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, vet tyvärr inte hur man lägger till fler i en poll man redan skapat.
MSE är väl kanske rätt vanligt.
Norton är också "tyst" vilket ibland får mig att undra om den ens gör nåt eller hittar nåt.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har kört MSE tidigare, men köpte mig en 3års licens privat utav NOD AV 8 (Eset)
Finns på Ebay för bra priser, tror jag gav runt 300kr

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Alexei:

Tack för alla svar, vet tyvärr inte hur man lägger till fler i en poll man redan skapat.
MSE är väl kanske rätt vanligt.
Norton är också "tyst" vilket ibland får mig att undra om den ens gör nåt eller hittar nåt.

Windows egna ska du inte använda, och absolut inte på Windows 7 och tidigare operativsystem, så att det inte finns med i listan är bara bra. Ignorera också dem som säger att man inte behöver något alls, de bara trollar.

Finns heller ingen anledning att betala för just antiviruset, bara om det är någon särskild extrafunktion du måste ha.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Gratis AV över lag ska man inte använda, man får vad man betalar för, gratis = inte mycket till skydd

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Gratis AV över lag ska man inte använda, man får vad man betalar för, gratis = inte mycket till skydd

varför betala för något som inte behövs? en router har brandvägg, sen om man surfar på skumma sidor eller laddar ner pron så får man skylla sig själv

Permalänk
Medlem

Jag kör med F-Secure. Har Kaspersky och Bitdefender också i ett par månader till men F-Secure är det jag tycker är smidigast.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

Gratis AV över lag ska man inte använda, man får vad man betalar för, gratis = inte mycket till skydd

Det där stämmer inte. Ska du komma med information som strider mot påvisad fakta så får du åtminstone ge en källa.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JSvanberg:

varför betala för något som inte behövs? en router har brandvägg, sen om man surfar på skumma sidor eller laddar ner pron så får man skylla sig själv

Ja, routern har en branvägg MEN den är inte 100% säker.

Skrivet av Dunder:

Det där stämmer inte. Ska du komma med information som strider mot påvisad fakta så får du åtminstone ge en källa.

Källa (en av alla som jag fick fram efter en snabb googling eftersom det verkar vara svårt för de flesta att göra)

"Gratis antivirus har oftast inte samma extrafinesser och inte lika starkt skydd som kommersiella antivirusprogram. Detta faller sig ganska naturligt eftersom utvecklarna vill att man ska uppgradera så att de kan tjäna mer pengar."

Sen som det står där är det helt beroende på vad man gör med datorn.

http://www.antivirusakuten.se/gratis-antivirus.php

Går även att kika på nackdelarna i detta test (framförallt på AVG & Avira, även i viss mån Avast)

http://pcteknikern.se/antivirus/basta-betalda-och-fria-antivi...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Ja, routern har en branvägg MEN den är inte 100% säker.

Källa (en av alla som jag fick fram efter en snabb googling eftersom det verkar vara svårt för de flesta att göra)

"Gratis antivirus har oftast inte samma extrafinesser och inte lika starkt skydd som kommersiella antivirusprogram. Detta faller sig ganska naturligt eftersom utvecklarna vill att man ska uppgradera så att de kan tjäna mer pengar."

Sen som det står där är det helt beroende på vad man gör med datorn.

http://www.antivirusakuten.se/gratis-antivirus.php

Går även att kika på nackdelarna i detta test (framförallt på AVG & Avira, även i viss mån Avast)

http://pcteknikern.se/antivirus/basta-betalda-och-fria-antivi...

Du behöver inget antivirus för att besöka aftonbladet och skicka mail till din släkt, sen om du öppnar mail från någon du inte känner så får du stå ditt kast,
Antivirus är något som inte behövs.

Permalänk
Medlem

Jag kör Norton Internet Security 2014 Betalversion funkar prima!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Gratis AV över lag ska man inte använda, man får vad man betalar för, gratis = inte mycket till skydd

Avira Free och Pro brukar då få samma resultat i Virus Bulletins RAP-tester:
https://www.virusbtn.com/vb100/archive/compare?id=37&id2=72&i...
Augusti 2014 har Free något bättre resultat än Pro

AVG Free och Internet Security har samma resultat i senaste testet som AV-Test gjorde med Windows 8:
http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Avira Free och Pro brukar då få samma resultat i Virus Bulletins RAP-tester:
https://www.virusbtn.com/vb100/archive/compare?id=37&id2=72&i...
Augusti 2014 har Free något bättre resultat än Pro

AVG Free och Internet Security har samma resultat i senaste testet som AV-Test gjorde med Windows 8:
http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Kaspersky verkar ju vara ett bra val iaf enligt den siten...
Frågan är om man kan lita på den siten.... alla är så korrupta idag så.
Kaspersky har jag läst har bra funktioner för att "öka" säkerheten till skillnad från norton m fl. Även om jag sätter norton på aggressiv får jag knappt några frågor.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Virus Bulletin och AV-test är välrenommerade liksom AV-Comparatives http://www.av-comparatives.org/ (till skillnad mot två andra udda sidor som det länkades till i ett annat inlägg).
Sammanställning av de senaste tester på Virus Bulletin: https://www.virusbtn.com/vb100/rap-index

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexei:

Kaspersky verkar ju vara ett bra val iaf enligt den siten...
Frågan är om man kan lita på den siten.... alla är så korrupta idag så.
Kaspersky har jag läst har bra funktioner för att "öka" säkerheten till skillnad från norton m fl. Även om jag sätter norton på aggressiv får jag knappt några frågor.

Kaspersky och Bitdefender har varit i topp i 10+ år enligt dem, Bitdefender vet jag inte mycket om men Kaspersky kan jag gå i god för.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Avira Free Antivirus nåt halvår nu, tycker det funkar bra. Fått bra betyg på av-comparatives också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

Källa (en av alla som jag fick fram efter en snabb googling eftersom det verkar vara svårt för de flesta att göra)

"Gratis antivirus har oftast inte samma extrafinesser och inte lika starkt skydd som kommersiella antivirusprogram. Detta faller sig ganska naturligt eftersom utvecklarna vill att man ska uppgradera så att de kan tjäna mer pengar."

Sen som det står där är det helt beroende på vad man gör med datorn.

http://www.antivirusakuten.se/gratis-antivirus.php

Går även att kika på nackdelarna i detta test (framförallt på AVG & Avira, även i viss mån Avast)

http://pcteknikern.se/antivirus/basta-betalda-och-fria-antivi...

Ja, de sidorna är ju säkert mer pålitliga än t.ex av-test... Två skumma svenska hemsidor jag aldrig hört talas om förut.

Skrivet av JSvanberg:

Du behöver inget antivirus för att besöka aftonbladet och skicka mail till din släkt, sen om du öppnar mail från någon du inte känner så får du stå ditt kast,
Antivirus är något som inte behövs.

Fel, även Aftonbladet kan sprida virus (något de också gjort). AV behövs så snart man kopplar upp sig mot Internet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Malwarebytes

Gratisversionen är superb om man vill rensa inbitet skräp men den skyddar inte mot attacker i realtid. Jag köpte tre nycklar för en billig peng och kör nu malwarebytes på alla datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Kaspersky verkar ju vara ett bra val iaf enligt den siten...
Frågan är om man kan lita på den siten.... alla är så korrupta idag så.
Kaspersky har jag läst har bra funktioner för att "öka" säkerheten till skillnad från norton m fl. Även om jag sätter norton på aggressiv får jag knappt några frågor.

Jag kör med ESET
Mycket nöjd. Kaspersky va jobbig att ha att göra med..
Då den blockade allt... Även när man försökte ansluta till spelservrar för mig...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Har testat mycket olika AV, Eset Smart Security är det givna valet för en poweruser som vill ha kontroll på vad som händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ja, de sidorna är ju säkert mer pålitliga än t.ex av-test... Två skumma svenska hemsidor jag aldrig hört talas om förut.

Spelar ingen roll ifall du hört talas om dem eller inte, informationen som står stämmer fortfarande, men behåll gärna skygglapparna på, det är inte min dator det gäller så jag bryr mig inte vad som händer i din (eller någon annans).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Du behöver inget antivirus för att besöka aftonbladet och skicka mail till din släkt, sen om du öppnar mail från någon du inte känner så får du stå ditt kast,
Antivirus är något som inte behövs.

Det första, well du vet att aftonbladet har reklam där exempelvis virus kan vara embedded i reklamen.
Angående mail, Microsoft Outlook har haft minst 1 tillfälle där den exekverade kod från mail utan att användaren ens klickade på mailet så du får gärna förklara dig lite mer där.

Skrivet av Rajat:

Spelar ingen roll ifall du hört talas om dem eller inte, informationen som står stämmer fortfarande, men behåll gärna skygglapparna på, det är inte min dator det gäller så jag bryr mig inte vad som händer i din (eller någon annans).

Det du dock länkar är en enskild wordpress sida där admin rekommenderar MSE och en annan hemsida som jag vet inte riktigt vad man skall säga om det. AV-test mm gör rapporter och utförliga tester och samlar data över en längre tid medans dina källor testar ett antivirus på sin mammas dator.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kör Bitdefender Free, SpywareBlaster, Adblock Plus och Windows egna brandvägg. Flash-pluginen blockerar jag i Chrome.