Datorn startar i 2 sekunder sedan dör den

Permalänk
Medlem

Datorn startar i 2 sekunder sedan dör den

Hej.

för cirka en vecka sedan så dog min kära dator. Jag satt och spelade och plötsligt så slocknade bara datorn och kunde inte starta upp den igen, som tur var hade jag sparat min gamla dator, delar iallfall.

Min dator som dog, specs:
GTX 770 grafikkork
i7 4770k CPU
ASUS B85M-G moderkort
16 gb ram

Jag kände sedan att det luktade bränt från moderkotet (vid CPU'n) men såg inget speciellt som var misstänktsamt.
Läst runt på många ställen och många säger att det kan vara PSU'n som har gjort sitt men min PSU funkar kanon på min gamla dator, som har en i5 proccesor, jag har alltså alla andra grejjer som står ovan på gamla datorn nu, fast jag har en i5 proccesor ist för i7. edit: annat moderkort också!

For o köpte ett nytt moderkort för att se om det skulle hjälpa och självklart så gjorde det inte det, rip money. så vad kan vara felet? har proccesorn gjort sitt? :/

Permalänk
Skrivet av zENK95:

Hej.

för cirka en vecka sedan så dog min kära dator. Jag satt och spelade och plötsligt så slocknade bara datorn och kunde inte starta upp den igen, som tur var hade jag sparat min gamla dator, delar iallfall.

Min dator som dog, specs:
GTX 770 grafikkork
i7 4770k CPU
ASUS B85M-G moderkort
16 gb ram

Jag kände sedan att det luktade bränt från moderkotet (vid CPU'n) men såg inget speciellt som var misstänktsamt.
Läst runt på många ställen och många säger att det kan vara PSU'n som har gjort sitt men min PSU funkar kanon på min gamla dator, som har en i5 proccesor, jag har alltså alla andra grejjer som står ovan på gamla datorn nu, fast jag har en i5 proccesor ist för i7. edit: annat moderkort också!

For o köpte ett nytt moderkort för att se om det skulle hjälpa och självklart så gjorde det inte det, rip money. så vad kan vara felet? har proccesorn gjort sitt? :/

nu har du ju inte skrivit vilket nätagg du har, funkar ditt nätagg fortfarande i en annan dator med i5 så ja då funkar det säkert.

men har du INTE testat nätagget i nån annan dator men drar slutsatsen att pga att nätagget funkade för x antal månader/veckor/dagar sedan med den gamla datorn så funkar den till 100% nu? hur drar du den slutsatsen ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

oj, har ingen aning om vad det heter vet bara att det är ett 750 W nätagg, och ja, nätagget fungerar fortfarande till min gamla dator, som har exakt samma specs som min som dog, förutom att jag har ett annat moderkort på det och en annan proccesor. min i5'a var en 1155 socket och i7an hade 1150 så var tvungen att använda mitt gamla moderkort som fungerar, men när jag kopplar ihop allt med i7an så startar fläktarnan i 2 sekunder sen så slocknar datorn direkt

Permalänk
Skrivet av zENK95:

oj, har ingen aning om vad det heter vet bara att det är ett 750 W nätagg, och ja, nätagget fungerar fortfarande till min gamla dator, som har exakt samma specs som min som dog, förutom att jag har ett annat moderkort på det och en annan proccesor. min i5'a var en 1155 socket och i7an hade 1150 så var tvungen att använda mitt gamla moderkort som fungerar, men när jag kopplar ihop allt med i7an så startar fläktarnan i 2 sekunder sen så slocknar datorn direkt

watt säger inte så mycket det är märke/modell som är det viktiga.
ett nätagg klarar lungt av att leverera volt så att datorn "fungerar" men att det övervoltar på nån lina eller att den kan göra en strömspik och sen fungera normalt igen. det gör inte att nätagget är helt men datorn kanske startar.

förutsätt inte att nätagget är 100% ok om du inte testat det med antingen en multimeter eller en nätaggstestare

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av zENK95:

Hej.

för cirka en vecka sedan så dog min kära dator. Jag satt och spelade och plötsligt så slocknade bara datorn och kunde inte starta upp den igen, som tur var hade jag sparat min gamla dator, delar iallfall.

Min dator som dog, specs:
GTX 770 grafikkork
i7 4770k CPU
ASUS B85M-G moderkort
16 gb ram

Jag kände sedan att det luktade bränt från moderkotet (vid CPU'n) men såg inget speciellt som var misstänktsamt.
Läst runt på många ställen och många säger att det kan vara PSU'n som har gjort sitt men min PSU funkar kanon på min gamla dator, som har en i5 proccesor, jag har alltså alla andra grejjer som står ovan på gamla datorn nu, fast jag har en i5 proccesor ist för i7. edit: annat moderkort också!

For o köpte ett nytt moderkort för att se om det skulle hjälpa och självklart så gjorde det inte det, rip money. så vad kan vara felet? har proccesorn gjort sitt? :/

Du har med andra ord testat Nätagget, testat med nytt moderkort och grafikkortet ska inte göra någon skillnad då datorn ska starta upp även om det är sönder.

Jag skulle gissa på att det är processorn som gjort sitt, tyvärr :/

Eller startar fläktar och sånt igång?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Du har med andra ord testat Nätagget, testat med nytt moderkort och grafikkortet ska inte göra någon skillnad då datorn ska starta upp även om det är sönder.

Jag skulle gissa på att det är processorn som gjort sitt, tyvärr :/

Eller startar fläktar och sånt igång?

Det enda han uteslutit är moderkortet. Inget annat. Grafikkort och nästan allt annat är faktiskt ökända för att orsaka allvarliga fel som olika startfel, helt död dator, ingen bild, olika frysningar mm.

zENK95:
Vi behöver fortfarande veta vad det är för 750W nätagg och hur gammal den är.

Man ska låna ett nätagg. INTE sätta in ett misstänkt trasigt okänt nätagg i en annan dator. Om det är ett delvis trasiga budget och skärp nätagg så är flera av dom ökända för att kunna starta en annan dator en tid innan den förstör den andra datorn också.

Det är försent nu men du hade inte behövt gissa om du använt näsan och luktat efter vad som bränts. Sen rivit ut och luktat igen på varje del för att vara säker att det var rätt. Det är väldigt sällan man ser något så man ska alltid lukta.

Ta isär allt. Moderkort och processorn också. Kolla noga hållare/portar efter fel, skador, böjda pinnar i kontakter mm och att distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (Grafikkort+Skärm + Kabel).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Så länge datorn dör efter 4 sekunder är det ingen vits att blanda in bild (grafikkort), Windows (alla diskar/DVD/USB), kringutrustning, tangentbord, mus, USB kablar, SATA kablar, chassi fläktar, fläkt kontroller mm. De är dessutom alla är ökända för att orsaka allvarliga fel som helt död dator, ingen bild, frysningar och olika startfel. Chassit också känt för att orsaka felen.

Egentligen kan man dumpa chassit i förrådet tills man hittat felet och lägger moderkortet på tex kartongen den kom i. Kablar/knappar som går från chassit till moderkortet kan vara trasiga eller sitter på fel plats. Dra ur alla och använd en skruvmejsel för att starta datorn som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.

Permalänk
Medlem

Låter som om något drar för mycket ström sedan maskinen rasade. Prova att slakta maskinen och bygg sedan upp den komponent efter komponent med ett starttest mellan varje komponent.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Du har med andra ord testat Nätagget, testat med nytt moderkort och grafikkortet ska inte göra någon skillnad då datorn ska starta upp även om det är sönder.

Jag skulle gissa på att det är processorn som gjort sitt, tyvärr :/

Eller startar fläktar och sånt igång?

Fläktarna startar igång men datorn stänger av sig direkt efter

Permalänk
Skrivet av zENK95:

Fläktarna startar igång men datorn stänger av sig direkt efter

så har du kollat vilket nätagg det är? är ju inte jättesvårt öppna lådan och titta.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt att koppla in strömkabeln till moderkortet?
Har själv missat det nån gång och då snurrar fläktarna till för att sen stängas av.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så har du kollat vilket nätagg det är? är ju inte jättesvårt öppna lådan och titta.

Woooops. det var visst ett 600 watt,

corsair cx600 heter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Du har inte glömt att koppla in strömkabeln till moderkortet?
Har själv missat det nån gång och då snurrar fläktarna till för att sen stängas av.
Med vänlig hälsning / Mange

Allting var korrekt inkopplat, testade flera gånger

Permalänk
Skrivet av zENK95:

Woooops. det var visst ett 600 watt,

corsair cx600 heter det

välkommen till klubben "döda datorer pga av Corsair CX/CS" som sagt ett nätagg kan mycket väl först döda moderkortet för att sen verka som att det fungerar.
har du laddat ner HWinfo till den datorn som nätagget sitter i vore kul att se vad 12V 3,3V 5V ligger på.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av zENK95:

Fläktarna startar igång men datorn stänger av sig direkt efter

hade problem med liknande innan och enligt felmeddelandet på moderkortet va det något om pre CPU memory någotnågot-fel. Ska googla på korrekt felmeddelande namn.

EDIT: fastade mellan Q-code 10 och 11
Q-code 10: PEI Core is started
Q-code 11: Pre-memory CPU initialization is started

Min dator bootar dock om och lyckas starta efter första gången detta händer. Har en i7 2600K på ett Asus maximus V extream moderkort.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

välkommen till klubben "döda datorer pga av Corsair CX/CS" som sagt ett nätagg kan mycket väl först döda moderkortet för att sen verka som att det fungerar.
har du laddat ner HWinfo till den datorn som nätagget sitter i vore kul att se vad 12V 3,3V 5V ligger på.

Så du säger alltså att jag borde köpa ett nytt nätagg? känns ju lite konstigt att det funkar på mina gamla dator, som jag sitter på just nu och skriver detta, men det funkar inte till min andra dator som "dog".

Jag laddade ner det dära HWinfo programet du nämnde, här är en bild på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

hade problem med liknande innan och enligt felmeddelandet på moderkortet va det något om pre CPU memory någotnågot-fel. Ska googla på korrekt felmeddelande namn.

EDIT: fastade mellan Q-code 10 och 11
Q-code 10: PEI Core is started
Q-code 11: Pre-memory CPU initialization is started

Min dator bootar dock om och lyckas starta efter första gången detta händer. Har en i7 2600K på ett Asus maximus V extream moderkort.

hmm, har du fixat detta? så din dator startar fläckfritt nu?

Permalänk
Skrivet av zENK95:

Så du säger alltså att jag borde köpa ett nytt nätagg? känns ju lite konstigt att det funkar på mina gamla dator, som jag sitter på just nu och skriver detta, men det funkar inte till min andra dator som "dog".

Jag laddade ner det dära HWinfo programet du nämnde, här är en bild på det. http://bildr.no/image/ZDVjMW01.jpeg

det där är bara systeminfo inte sensorerna. du ska få upp en sån här ruta. ett nätagg behöver inte dö helt det kan vara fel på den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av zENK95:

hmm, har du fixat detta? så din dator startar fläckfritt nu?

nej, eftersom den alltid har startat efter första rebooten så har jag inte brytt mig. Detta händer kanske två ggr/månad och då tar det bara 20-30 sekunder extra innan jag är inne i windows. Så har inte brytt mig faktiskt.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

nej, eftersom den alltid har startat efter första rebooten så har jag inte brytt mig. Detta händer kanske två ggr/månad och då tar det bara 20-30 sekunder extra innan jag är inne i windows. Så har inte brytt mig faktiskt.

Aha okej :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det där är bara systeminfo inte sensorerna. du ska få upp en sån här ruta. ett nätagg behöver inte dö helt det kan vara fel på den.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQAZas6...

Får kolla vidare på det när jag kommer hem från skolan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

välkommen till klubben "döda datorer pga av Corsair CX/CS" som sagt ett nätagg kan mycket väl först döda moderkortet för att sen verka som att det fungerar.
har du laddat ner HWinfo till den datorn som nätagget sitter i vore kul att se vad 12V 3,3V 5V ligger på.

Tyvärr ger dessa bara en grov fingervisning vad jag vet.

Skrivet av zENK95:

Så du säger alltså att jag borde köpa ett nytt nätagg? känns ju lite konstigt att det funkar på mina gamla dator, som jag sitter på just nu och skriver detta, men det funkar inte till min andra dator som "dog".

Jag laddade ner det dära HWinfo programet du nämnde, här är en bild på det. http://bildr.no/image/ZDVjMW01.jpeg

Ja CX är inget vidare bygge, som orsakar mycket problem. Men bör inte vara orsaken denna gången om den funkar på andra bruken just nu bra. Men kan vara så nya mobot inte gillar aggates spänning den ger (är känsligare än ditt gamla).

Men skulle provat med ram från den fungerande datorn till den som inte fingerar (räcker med ett). Funkar inte det, skulle jag kollat cpu sockeln efter böjda pinnar. Sen har du monterat distanser förresten?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr ger dessa bara en grov fingervisning vad jag vet.

Ja CX är inget vidare bygge, som orsakar mycket problem. Men bör inte vara orsaken denna gången om den funkar på andra bruken just nu bra. Men kan vara så nya mobot inte gillar aggates spänning den ger (är känsligare än ditt gamla).

Men skulle provat med ram från den fungerande datorn till den som inte fingerar (räcker med ett). Funkar inte det, skulle jag kollat cpu sockeln efter böjda pinnar. Sen har du monterat distanser förresten?

Jag har samma ramminnen på min dator som jag har nu, som jag hade på datorn som dog, och självklart så har jag monterat distanser på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zENK95:

Jag har samma ramminnen på min dator som jag har nu, som jag hade på datorn som dog, och självklart så har jag monterat distanser på chassit.

Okej då är det bara att plocka bort kylaren och leta böjda pinnar. Har du testat starta datorn med ett gem eller liknande (kortslutit dom två pinnarna för startknappen) eller om det finns en knapp på moderkortet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej då är det bara att plocka bort kylaren och leta böjda pinnar. Har du testat starta datorn med ett gem eller liknande (kortslutit dom två pinnarna för startknappen) eller om det finns en knapp på moderkortet?

hm. okay, får ta o göra det, har dock inte CPU'n hos morsan, får fara till padre någon dag o kolla på det. och nej det har jag inte testat, finns ingen start knapp på moderkortet

Permalänk

Jag hade liknande symtom på en gammal dator jag hade och svaret var att det var en skruv som ramlat ner från någonstans bakom moderkortet och kortslutit.

Permalänk
Medlem

Dude your turbo cpu ratio is almost 6k lol.

Visa signatur

MSI Z97 AC - G3258 @ 4.4Ghz - Zotac GTX 970 - EVGA Hadron - KRK Studio Monitors - XP Seven Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Jag hade liknande symtom på en gammal dator jag hade och svaret var att det var en skruv som ramlat ner från någonstans bakom moderkortet och kortslutit.

Tror inte att det är det som är problemet eftersom jag även testade att lägga moderkortet på en kartong utanför chassit och bara koppla i psu'n och proccesor och ramminnerna, blev samma sak då att fläkten går igång men datorn slocknar 2 sekunder efter :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penina:

Dude your turbo cpu ratio is almost 6k lol.

Is that good or bad? D:

I think I once tried to overclock my proccesor and I tried to restore everything to default settings in BIOS, but I maybe forgot something D:
becouse on my computer i'm using now "the old one that is working" I can sometimes get random bluescreens, my computer freezes while gaming and I can't do anything and after 10 sec freeze, I get the blue screen but this doesn't happend very often, maybe onces every 2 days or so

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det där är bara systeminfo inte sensorerna. du ska få upp en sån här ruta. ett nätagg behöver inte dö helt det kan vara fel på den.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQAZas6...

Bättre?