Datorn tvärdog, går ej att starta igen!

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Beroende på om det är Nvidia eller AMD så finns det i vart fall i CCC en inställning typ "Aktivera CF", nu skriver du iofs SLI, men har hört att det ska finnas en liknande inställning i Nvidias motsvarighet. Alltså inte i BIOS utan inne i datorn.

I detta fall kör jag nvidia kort. Bara ett kort syns i enhetshanteraren. Och jag vet var inställningen finns i nvidias kontollpanel för att ställa in SLI. Men den inställningen finns ej för att datorn inte känner av det andra grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Du inte testat nätagget "Så nätagget är nog inte okej". ett nätagg bygger på principen att den levererar ström till dom andra komponenterna.
När det handlar om elektronik så kan kan vissa saker gå sönder fast fortfarande ge ström till resten av datorn det kan vara dåligt då det då kan ge helt fel värden = då dör antingen datorn direkt eller när någon komponent ger upp efter några dagar/veckor/månader. eller om man pressar den i spel.

du har inte felsökt nätagget genom att titta på det, det kan funka men är inte säkert, beroende på hur viktigt det är för dig att dom delar som fortfarande fungerar fortfarande kommer att fungera senare så borde du testa det även fast det finns en chans att det är 100% OK.

Jag har felsökt nätagget genom att mäta spänning på samtliga kablar med multimeter, inte felsökt genom att bara "titta" på det. Och allt är som det ska. Dock är det svårt att kunna mäta strömmarna.

Men båda grafikkorten får kräm, fläktarna snurrar iaf.

Permalänk

Såhär ser det ut i programmet Asus PC Diagnostics. Syns såhär när båda grafikkorten är i. PCIEX16_1 sloten är in use och andra är inte trots att grafikkortet sitter där. Finns ingen inställning i BIOS heller. Hittar bara något där om PCIEX_3, alltså inställningar för sloten längst ner på moderkortet.

PCIEX16_2 kanske inte ens skulle synas om den sloten var trasig, eller?

https://drive.google.com/file/d/0BzQxTMauKIyZdUdGa3J1a2JCSXc/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.eriksson90:

Såhär ser det ut i programmet Asus PC Diagnostics. Syns såhär när båda grafikkorten är i. PCIEX16_1 sloten är in use och andra är inte trots att grafikkortet sitter där. Finns ingen inställning i BIOS heller. Hittar bara något där om PCIEX_3, alltså inställningar för sloten längst ner på moderkortet.

PCIEX16_2 kanske inte ens skulle synas om den sloten var trasig, eller?

https://drive.google.com/file/d/0BzQxTMauKIyZdUdGa3J1a2JCSXc/...

Måste be om lov för att accessa bilden. Du får göra den public!

Har du aktiverat det i inställningarna? Alltså SLI/Crossfire

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Måste be om lov för att accessa bilden. Du får göra den public!

Har du aktiverat det i inställningarna? Alltså SLI/Crossfire

https://drive.google.com/file/d/0BzQxTMauKIyZdUdGa3J1a2JCSXc/...

Funkar det nu?

Vet var inställningen finns i nvidia kontrollpanelen, men den finns inte där nånstans.

Med det andra nu trasiga moderkortet var det vara "plug and play" i princip när jag stoppade i båda grafikkorten där. Verkar ändå nu som att jag köpt ett trasigt moderkort, så jäkla förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.eriksson90:

https://drive.google.com/file/d/0BzQxTMauKIyZdUdGa3J1a2JCSXc/...

Funkar det nu?

Vet var inställningen finns i nvidia kontrollpanelen, men den finns inte där nånstans.

Med det andra nu trasiga moderkortet var det vara "plug and play" i princip när jag stoppade i båda grafikkorten där. Verkar ändå nu som att jag köpt ett trasigt moderkort, så jäkla förbannad.

Har du kopplat in SLI / crossfire bryggan?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Har du kopplat in SLI / crossfire bryggan?

Självklart har jag det Men grafikkortet skall ju synas i windows ändå även om jag inte har SLI brygga eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.eriksson90:

Självklart har jag det Men grafikkortet skall ju synas i windows ändå även om jag inte har SLI brygga eller inte.

Jo iofs sant, har du provat koppla in skärmen i det andra grafikkortet?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Testat allt jag kan. Ger ingen bild om jag kopplar skärmen till det andra grafikkortet.