Windows 10 ber om okända drivrutiner under installation!

Permalänk

Windows 10 ber om okända drivrutiner under installation!

Hej, Jag håller på att bygga min första dator. Jag har kommit till installationen av Windows. Jag har valt språk, men nu är jag fast. Windows vill att jag ska installera drivrutiner som den saknar. I datorn finns det en WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB, en Intel i5 5690K, Corsair vengance LP ddr3 2x4GB 1600MHZ och ett gigabyte GA-Z97P-D3. Fanns inga drivrutiner till hårddisken, processorn eller ramminnet att ladda ner på tillverkarnas hemsidor. Visste att det fanns lite till moderkortet. Har nu testat att ladda ner olika drivrutiner till olika delar av moderkortet men Windows 10 kan inte se de när jag har valt källan (ett USB). Tror det är för att den vill ha en fil i ett särskilt format. Vet inte vilket detta är eller om det ens är moderkortets drivrutiner den vill ha. Det finns bara till Windows 8.1 som högst och inte till 10. Funkar kanske ändå?

Permalänk
Medlem

Troligen behövs drivrutiner till vad du nu installerar från för media.
Allt annat behövs ju inte direkt vid installationen utan kan installeras senare.
Testa t.ex. en annan USB port och se om det hjälper.

Permalänk

Kanske har den i USB 3.0

Jag ska se om jag kan hitta några drivrutiner till usb:t. kan också byta till usb 2.0 porten och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eskil Winstedt:

Hej, Jag håller på att bygga min första dator. Jag har kommit till installationen av Windows. Jag har valt språk, men nu är jag fast. Windows vill att jag ska installera drivrutiner som den saknar. I datorn finns det en WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB, en Intel i5 5690K, Corsair vengance LP ddr3 2x4GB 1600MHZ och ett gigabyte GA-Z97P-D3. Fanns inga drivrutiner till hårddisken, processorn eller ramminnet att ladda ner på tillverkarnas hemsidor. Visste att det fanns lite till moderkortet. Har nu testat att ladda ner olika drivrutiner till olika delar av moderkortet men Windows 10 kan inte se de när jag har valt källan (ett USB). Tror det är för att den vill ha en fil i ett särskilt format. Vet inte vilket detta är eller om det ens är moderkortets drivrutiner den vill ha. Det finns bara till Windows 8.1 som högst och inte till 10. Funkar kanske ändå?

Om du försöker installera från en USB sticka och den frågar efter drivrutiner så är det drivrutin för aktuell USB kontroller den vill ha.
Kan hjälpa med att byta USB port bara.

Använd inte USB 3.0 port, det kan även skilja mellan olika USB 2.0 portar, så bara testa en efter en till att börja med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Läste texten som kom upp igen. Det stod "Om lagringsmediumet används för installationen kan du ta ut den i detta steget" Tog ut usb:t. Funkade fortfarande inte. Jag bytade mus och drog ut tangentbordet. Funkar fortfarande inte. Moderkortet har väl drivrutiner till hårddisken (men gamla). Något mer jag kan försöka?

Permalänk

USB:t fick min bror i skolan, det är på 4 GB och heter DTIG3/4GB. Fanns på Kingstons hemsida men där hittade jag inga drivrutiner http://www.kingston.com/us/support/technical/urdrive. Bara något annat (urDrive). Har en hårddisk på 160GB som jag kan installera med.

Kan man ladda ner drivrutiner med device manager som man sedan kan lägga över till en sticka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du försöker installera från en USB sticka och den frågar efter drivrutiner så är det drivrutin för aktuell USB kontroller den vill ha.
Kan hjälpa med att byta USB port bara.

Använd inte USB 3.0 port, det kan även skilja mellan olika USB 2.0 portar, så bara testa en efter en till att börja med.

Varför ska han inte använda USB 3.0 port? Jag har installerat från den ganska ofta utan problem

Permalänk
Medlem

Vid USB installation använd USB port 1.1 eller 2.0 Windows har inte än inbyggt stöd för USB 3 eller uppåt. Så slipper du krångla sen drivrutiner ta dom från win 8.1

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Vid USB installation använd USB port 1.1 eller 2.0 Windows har inte än inbyggt stöd för USB 3 eller uppåt. Så slipper du krångla sen drivrutiner ta dom från win 8.1

Windows 8 8.1 och 10 har native stöd för USB 3.0 så det stämmer inte.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Windows 8 8.1 och 10 har native stöd för USB 3.0 så det stämmer inte.

Gäller installation av windows.
Ska man göra de på USB3 måste man lägga till USB3 driver.....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Gäller installation av windows.
Ska man göra de på USB3 måste man lägga till USB3 driver.....

Nope, 8.1+ fungerar att installera via USB3.
Gör det just nu på en kollegas dator och gör det om möjligt i USB3 för snabbare installationer.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

De e inte så att du har valt RAID i uefi/bios ? Isf är det drivare till raidkontrollern den vill ha.. Testa byta till AHCI istället, så går det nog lättare..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nope, 8.1+ fungerar att installera via USB3.
Gör det just nu på en kollegas dator och gör det om möjligt i USB3 för snabbare installationer.

Problemet är inte att det är USB si eller så version.
Problemet är att Windows saknar (när den frågar efter drivrutin) drivrutin för just den USB kontroller som USB stickan är ansluten till.

Så när man får detta medelande så behöver man bara kolla upp vilken kontroller som det sitter i datorn för just den USB porten man vill använda.
Ofta fungerar det i dessa fall med att byta till en USB 2.0 port då den ofta har en annan kontroller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Problemet är inte att det är USB si eller så version.
Problemet är att Windows saknar (när den frågar efter drivrutin) drivrutin för just den USB kontroller som USB stickan är ansluten till.

Så när man får detta medelande så behöver man bara kolla upp vilken kontroller som det sitter i datorn för just den USB porten man vill använda.
Ofta fungerar det i dessa fall med att byta till en USB 2.0 port då den ofta har en annan kontroller.

Har jag aldrig sett i Win8+
Installerat 25+ maskiner över USB3 och har inte stött på det.
Installerat 2 datorer igår och 2 idag över USB3 här på jobbet, inga problem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Gäller installation av windows.
Ska man göra de på USB3 måste man lägga till USB3 driver.....

nej, för att windows 10 och win 8.1 är baserad på Windows PE5 som också har out of box stöd för just USB 3.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200