Permalänk
Medlem

Netbus eller dyligt?

Tror jag blev "netbussad" för ett tag sen. Eller tror är väll fel att säga. Hur kan man få sånt? Hur tar man bort/kollar vad det är? Hur kan man spåra det? Kollat lite i loggen för min dl-804 (rother) man fattar inte så mycket

Permalänk
Medlem

Anti-Virus program bukar ta bort sånt.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Har norton 2003...

Har inte sagt nått och hittar inget heller :/

Permalänk
Medlem

NetBus är väll en klient som måste installeras på den dator som man vill attackera? Så troligvis har du eller någon av misstag råkat installera något olämpligt. Men dl-804:an borde stoppa sånt.

Hur vet du att du är "smittad" ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8
NetBus är väll en klient som måste installeras på den dator som man vill attackera? Så troligvis har du eller någon av misstag råkat installera något olämpligt. Men dl-804:an borde stoppa sånt.

Hur vet du att du är "smittad" ?

Jo netbus behöver "installeras", men det finns säkert andra roliga progs som gör samma sak som kan komma från sidor osv...

Jag kan inte förstå hur jag råkade köra runt musen på skärmen för att sedan råka trycka Ctrl + Alt + Delete Sedan sätta daton i Vänteläge, samtidigt som jag försökt avärja det hela

btw, en dl-804 stoppade det inte

Permalänk
Medlem

Netbus går på port 12345 som default kolla efter det i din fw logg.

Sen kan du alltid ladda ner:
http://www.rocketdownload.com/Details/Util/3952.htm

edit: om det nu är netbus och inget annat skit du fått in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt Norton kan tabort Netbus iaf.
Sök efter en fil som heter keyhook.* (brukar finnas i /windows), sen tar du och slänger den jävlen åt helvete (om du har nån)

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

om de inte är netbus, pröva med att köra ad-aware, den tar bort dolda nycklar och parasit program...
senast ja körde det på min burk så hittade den 441 installerad komponenter =/

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I_Huvet
om de inte är netbus, pröva med att köra ad-aware, den tar bort dolda nycklar och parasit program...
senast ja körde det på min burk så hittade den 441 installerad komponenter =/

Mjo ad-aware kan man ju testa men jag är osäker på om den tar trojaner den är väll mera för spyware eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Har norton 2003...

Har inte sagt nått och hittar inget heller :/

hm, har du fullt uppdaterat?

Visa signatur

Ehhh...
...öhhhh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten

Jo netbus behöver "installeras", men det finns säkert andra roliga progs som gör samma sak som kan komma från sidor osv...

Jag kan inte förstå hur jag råkade köra runt musen på skärmen för att sedan råka trycka Ctrl + Alt + Delete Sedan sätta daton i Vänteläge, samtidigt som jag försökt avärja det hela

btw, en dl-804 stoppade det inte

Jo en DI-804 stoppar det om inte du eller nån annan har öppnat porten netbus eller något annat program kör på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tedde

hm, har du fullt uppdaterat?

Det ska inte va nödvändigt med tanke på att netbus är så pass gammalt.

Permalänk
Medlem

Hittade ett spyware som heter "Cydoor" med hjälp av ad-aware, kan det vara boven i dramat?

Permalänk
Medlem

Nej.. Cydoor är bara vanlig spyware.

Permalänk
Medlem

Hittade också 15 - 20 filer som hete "tracking cookie", kan det ha med saken att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoZ

..
Det ska inte va nödvändigt med tanke på att netbus är så pass gammalt.

Killen (tjejen?) är ju inte säker på att det är netbus, kan ju vara ett annat nyare dylikt program..

Visa signatur

Ehhh...
...öhhhh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten

Jo netbus behöver "installeras", men det finns säkert andra roliga progs som gör samma sak som kan komma från sidor osv...

Jag kan inte förstå hur jag råkade köra runt musen på skärmen för att sedan råka trycka Ctrl + Alt + Delete Sedan sätta daton i Vänteläge, samtidigt som jag försökt avärja det hela

btw, en dl-804 stoppade det inte

Skulle inte tro att det är en trojan eftersom du har router. Kör ett uppdaterat antivirusprogram. Kolla också vilka portar som är igång genom programmet "netstat". Start->Kör->cmd->OK->netstat

Kör "netstat /?" för att se vilka alternativ som finns.

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem

Är inte detta helt fel forum ?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tedde

Killen (tjejen?) är ju inte säker på att det är netbus, kan ju vara ett annat nyare dylikt program..

Ojj tänkte inte på det

Permalänk
Medlem

trojaner upptäcks tydligen inte alltid av antivirusprogram.
kör "netstat -a" så kan du se vilka portar som lyssnar.
allt kan dock avhjälpas genom att skaffa en brandvägg. högsta prioritet på det.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till programforumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtermin8

Mjo ad-aware kan man ju testa men jag är osäker på om den tar trojaner den är väll mera för spyware eller?

Sant, men man vet ju aldrig, "netbus" programmet kan ju hs kamouflerat sig eller nått (e inte riktigt hemma på de här),
de va ju värt ett försök iaf

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk
Medlem

installera Linux

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Sry, visste inte vilket forum som passde bäst.

Permalänk
Hedersmedlem

Jodå det är lungt, vi flyttar trådar hela tiden så en mer eller mindre kan väl inte skada

Permalänk
Medlem

netbus tar bort sig själv

NetBus, den kräket....

Slogs man med på högstadiet ju...

Leta efter en fil på 461 kb (kallade den själv för 461:an...)

Patch.exe <-- vanligt namn för det lilla otyget

Om du hittar filen så har den oftast en ikon som är ljusblå/mörkblå och med en sån där fackla som de hade för olympiska spelen (OS)... killen som gjorden filen orkade inte byt ikon så han tog den som Delphi föreslog... (som det troligen e gjort i)

Kör du Win9x så syns den inte i Ctrl+Alt+Del, för Carl (?) som gjorde progget har kört API:n som får progget att vara osynligt - kör som en systemprocess...

Lämpligt för att _se_ såna här program är ProcessViewer 95... gratis från Microsoft om man har Visual C++. pviewer95.exe. Finns på min hemsida: http://home.bip.net/rck/ ... finns under ladda ner...

Om du inte orkar fixa ovanstående prog eller vet att den körs kan du göra som skaparen vill:

Ta upp ett DOS-fönster, ta dig till katalogen där filen ligger (oftast c:\windows) och kör den så här:

patch.exe /noadd
patch.exe /remove

Detta ser till att filen inte lägger sig i autostart eller nåt, samt tar bort den... obs. funkar bara på NetBus.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

lol, trodde inte att netbus fanns kvar längre

Permalänk
Medlem

Instalera Dc! Direct connect .... Det brukar då bli konflikter mellan Dc och netbus som gör så att det inte funkar man kan tydligen använra buggar till någe possetivt iblad

Visa signatur

format c:

Permalänk
Medlem

Installera Netbuster så får du se om det är Netbus eller inte, plus att netbuster ger dig möjlighet att "busa" tillbaka om det nu skulle vara så att det är Netbus.

Visa signatur

-- Konsten att flyga är bara att falla och missa marken --