Permalänk
Medlem

Problem med hdd vid Win7 installation.

God dag mina herrar.

Jag har nyligen byggt en dator från grunden och köpte alla delar förutom min äldre hdd och Dvd-rom som jag hade i förra datorn.

Allt jag gick super duper tills jag ska installera Windows 7 på hdd (som är formaterad). På IDE-läget så hittar den ingen hdd i installationen "No drives were found". AHCI-läget så hittar den hdd, men kan inte installera.

Jag har testat, googlat, svurit, legat i fosterställning...

Mitt moderkort: Gigabyte Z97z Gaming 3
Min hdd: Seagate barracuda 7200.12 1TB

Den som löser mitt problem ska få min eviga tacksamhet å bor du nära mig så bjuder jag på kaffe och kaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har legat på disken tidigare? Har du tömt den fullständigt?
Vet du att den är frisk? (Hårddiskar är slit varor och just Seagate HDDna har inte så bra livslängd)
Du borde köra ACHI läget, vi måste bara hitta vad som är fel.
Vad för felmeddelande får du när den inte kan installera?

(Väljer du avancerat läge, när du ska installera? Så du kan ta bort allt gammalt från disken)

Permalänk
Medlem

gått in under advancerat i inställningarna där du ska välja vilken hdd du ska installera på ?
formatera hdd, ta bort eller gör ny partition skulle då ta bort alla partitioner om du inte har något viktigt och sedan göra en enda stor och formatera sedan installera den. (i achi läget för lite extra prestanda och effektivitet på hårddisken.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

som sagt välj avancerat och gör ny partition så att du är säker på att den är riktigt fräsh? kanske disken är skadad?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har haft en win7 installation på den tidigare och den fungerade utan några problem för några dagar sedan i förra datorn. Jag har formaterat om den i AHCI-läget och testade skapa en ny partition. Nu finns det två stycken partitioner och den vill inte installera på någon av dom.

Såhär lyder det när jag försöker installera via AHCI:
"Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaud:

Har haft en win7 installation på den tidigare och den fungerade utan några problem för några dagar sedan i förra datorn. Jag har formaterat om den i AHCI-läget och testade skapa en ny partition. Nu finns det två stycken partitioner och den vill inte installera på någon av dom.

Såhär lyder det när jag försöker installera via AHCI:
"Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu."

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, Skulle tro det har att göra med UEFI boot. Windows 7 gillar inte det, och din tidigare datorn stödde nog bara BIOS Boot.
Detta brukar ofta i UEFI BIOS kallas "legacy läge", och du måste ordna så att den bara kör detta (eller iaf legacy först).

Det går att trixa runt det, men du vinner så lite på att köra Win 7 i EFI boot, och riskerar få problem. Dessutom kan inte Win 7 starta på sk GPT diskar, utan måste ha gamla hederliga MBR läge. EFI vill dock ha GPT, och Win 8 och senare kör detta, varpå det är standard i nyare moderkort.

Sid 52 i manualen:
http://download.gigabyte.us/FileList/Manual/mb_manual_ga-z97x...

"Boot Mode Selection
Allows you to select which type of operating system to boot.

UEFI and Legacy
Allows booting from operating systems that support legacy option ROM or UEFI
option
ROM.
(Default)

Legacy Only
Allows booting from operating systems that only support legacy Option ROM.

UEFI Only
Allows booting from operating systems that only support UEFI Option ROM."

Testa köra legacy only.
Skulle tro att den bootat Windows skivan i UEFI läge, därför säger din installation som den gör.

Tänk på att om du väljer att köra Win 8/10 i framtiden, bör du återställa denna.

Permalänk
Medlem

Är inne i BIOS nu och ser "Startlägesval" och där finns alternativen: UEFI och äldre, Enbart äldre och kontrollerar körning av UEFI och äldre PXE OpROM.

Är jag rätt då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande inte. Får samma felmeddelande att den inte kan installera i angiven partition i AHCI-läget.

Såhär ser det ut i BIOS nu..

Boot option #1: DVD rom
Boot option #2: HDD

Windows features: Other OS
Boot mode selection: Legacy only
Lan PXE Boot option ROM: Disabled
Storage Boot option control: Legacy only
Other PCI device ROM priority: UEFI OpROM

Integrated SATA controller: Enabled
SATA mode Selection: AHCI
SATA express SRIS capabilities: Auto

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Bios kan inte boota från gpt partitioner utan det kräver mbr partition, det är inget sånt som strular ? I så fall behöver du nog radera alla partitioner innan du försöker installera och så låter du installationsprogrammet partitionera själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bios kan inte boota från gpt partitioner utan det kräver mbr partition, det är inget sånt som strular ? I så fall behöver du nog radera alla partitioner innan du försöker installera och så låter du installationsprogrammet partitionera själv.

Ska jag radera båda partitionerna vid win7 installationen? Och sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaud:

Ska jag radera båda partitionerna vid win7 installationen? Och sen?

Skickades från m.sweclockers.com

Sedan du raderat partitionerna så kör du installationen så kommer installern att fråga dig om du vill skapa partitioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaud:

Funkar fortfarande inte. Får samma felmeddelande att den inte kan installera i angiven partition i AHCI-läget.

Såhär ser det ut i BIOS nu..

Boot option #1: DVD rom
Boot option #2: HDD

Windows features: Other OS
Boot mode selection: Legacy only
Lan PXE Boot option ROM: Disabled
Storage Boot option control: Legacy only
Other PCI device ROM priority: UEFI OpROM

Integrated SATA controller: Enabled
SATA mode Selection: AHCI
SATA express SRIS capabilities: Auto

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm.
Ser rätt ut för mig. (Lite udda att den har UEFI boot på "övriga" delar, men det ska inte spela roll)
Undrar om inte din disk har hamnat i GPT läge. Vi borde tömma den helt.

Har du möjlighet att montera in disken (tillfälligt) via USB eller Sata i en annan dator?, Är enklare att göra med ett gratis program.

Alt är en del kommandon i kommandofönster, om du känner dig säker att följa nedan.
Du bör komma åt den via "Shift + F10" (Håll nere Shift och tryck F10)
Sen har du guide här (börja från där du har fått kommandoprompten)
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/005929en?lang...

Permalänk
Medlem

"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the Setup log files for more information."

Jag har verkligen inte råd att köpa ny hdd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaud:

"Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition. See the Setup log files for more information."

Jag har verkligen inte råd att köpa ny hdd

Skickades från m.sweclockers.com

Gparted brukar klara av allt som har med partitionering att göra om allt annat strular.
http://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm.
Ser rätt ut för mig. (Lite udda att den har UEFI boot på "övriga" delar, men det ska inte spela roll)
Undrar om inte din disk har hamnat i GPT läge. Vi borde tömma den helt.

Har du möjlighet att montera in disken (tillfälligt) via USB eller Sata i en annan dator?, Är enklare att göra med ett gratis program.

Alt är en del kommandon i kommandofönster, om du känner dig säker att följa nedan.
Du bör komma åt den via "Shift + F10" (Håll nere Shift och tryck F10)
Sen har du guide här (börja från där du har fått kommandoprompten)
http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/005929en?lang...

Gjort allt det där nu utan några som helst fel. Får fortfarande..

"Windows cannot be installed on this disk."

Jag har heller inte möjligheten att koppla in den som USB eller i annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gparted brukar klara av allt som har med partitionering att göra om allt annat strular.
http://gparted.org/

På vilket sätt skulle det fungera? Tacksam för din hjälp hittills

Och er andras också såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaud:

Gjort allt det där nu utan några som helst fel. Får fortfarande..

"Windows cannot be installed on this disk."

Jag har heller inte möjligheten att koppla in den som USB eller i annan dator.

Är det verkligen hela errormeddelandet?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaud:

På vilket sätt skulle det fungera? Tacksam för din hjälp hittills

Och er andras också såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Gparted brukar kunna ordna en hel del problem eftersom det arbetar fristående och inte under operativsystemet, det kommer alltså åt "allt" och ibland så kan det lösa problem som inte går att fixa direkt från win eller linux just pga av att operativsystemen kommer i vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Är det verkligen hela errormeddelandet?

Och det här om man klickar på details:

"Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu."

Permalänk
Medlem

Kört diskpart?
Shift F10 eller bara F8 eller vad det nu är, precis när installationen startat.
Kör sedan i cmd:
diskpart
list disk
select disk 0 (om det är hdd)
clean

Stäng ner cmd, fortsätt.
Kör du från DVD eller USB?
Om usb, när första rutan kommer upp i installationen, dra ut minnet och sätt i det igen, vänta någon sekund och gå vidare.

Testat annan SATA-kontroller?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gparted brukar kunna ordna en hel del problem eftersom det arbetar fristående och inte under operativsystemet, det kommer alltså åt "allt" och ibland så kan det lösa problem som inte går att fixa direkt från win eller linux just pga av att operativsystemen kommer i vägen.

Aha okej :). Så genom Gparted Live via usb kan jag cleana hdd? skapa partitioner? Hoppas och ber till alla gudar att det fungerar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaud:

Aha okej :). Så genom Gparted Live via usb kan jag cleana hdd? skapa partitioner? Hoppas och ber till alla gudar att det fungerar!

Förhoppningsvis, Gparted är iallafall mycket mer kraftfullt än verktygen i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Kört diskpart?
Shift F10 eller bara F8 eller vad det nu är, precis när installationen startat.
Kör sedan i cmd:
diskpart
list disk
select disk 0 (om det är hdd)
clean

Stäng ner cmd, fortsätt.
Kör du från DVD eller USB?
Om usb, när första rutan kommer upp i installationen, dra ut minnet och sätt i det igen, vänta någon sekund och gå vidare.

Testat annan SATA-kontroller?

Japp, kört diskpart. Fungerade inte.

Kör en Windows 7 Ultimate via DVD. Kan ju testa att kolla så att allt sitter ordentligt i SATA-kontrollerna å eventuellt byta plats på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaud:

Japp, kört diskpart. Fungerade inte.

Kör en Windows 7 Ultimate via DVD. Kan ju testa att kolla så att allt sitter ordentligt i SATA-kontrollerna å eventuellt byta plats på dem?

Om du testar med USB?
Har sett gånger då DVD över SATA inte är populärt i installationen.
Men även kolla/byta kontroller för HDD, om moderkortet har flera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Om du testar med USB?
Har sett gånger då DVD över SATA inte är populärt i installationen.
Men även kolla/byta kontroller för HDD, om moderkortet har flera.

Har inte testat med usb faktiskt. Det ska jag definitivt göra nu.

På mobo har jag;

SATA 1 och 0 sedan SATA Express 2345

Har hdd och dvd-rom inkopplade på 1 och 0. Bytte plats på dem och kollade så allt satt i korrekt.

Permalänk
Rekordmedlem

En optisk enhet ska köras i ide läge vid installation om den är ansluten till en sataport, de gillar inte ahci eller raid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Om du testar med USB?
Har sett gånger då DVD över SATA inte är populärt i installationen.
Men även kolla/byta kontroller för HDD, om moderkortet har flera.

Måste vara nån komplikation med moderna enheter, men det skadar inte att prova med USB.

Kaud: Kolla igenom denna:
http://windowshjalp.se/?page_id=59

Du behöver en USB sticka (tror 4GB storlek räcker, men större går bra också, dock kommer hela den tömmas)
Sen skippar du DVD skivan och kör via USB och bootar, sen installerar som du redan försökt.

Det tar lite tid att skriva allt till USB stickan, men installationen kommer dock gå mycket snabbare (med hoppet att den kommer fungera utan problem också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Måste vara nån komplikation med moderna enheter, men det skadar inte att prova med USB.

Kaud: Kolla igenom denna:
http://windowshjalp.se/?page_id=59

Du behöver en USB sticka (tror 4GB storlek räcker, men större går bra också, dock kommer hela den tömmas)
Sen skippar du DVD skivan och kör via USB och bootar, sen installerar som du redan försökt.

Det tar lite tid att skriva allt till USB stickan, men installationen kommer dock gå mycket snabbare (med hoppet att den kommer fungera utan problem också).

Jävla skit det här alltså :(.. Gjorde en bootable USB med Windows 7 SP1, windows laddar sina filer, setup starting.. fungerar fortfarande inte. När jag kommer fram till installationsdelen "Where to install Windows?" Så är det fortfarande "Windows cannot install to this disk."

Samma felmeddelande som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaud:

Jävla skit det här alltså :(.. Gjorde en bootable USB med Windows 7 SP1, windows laddar sina filer, setup starting.. fungerar fortfarande inte. När jag kommer fram till installationsdelen "Where to install Windows?" Så är det fortfarande "Windows cannot install to this disk."

Samma felmeddelande som innan.

*suck*

Normalt hade jag testat en annan HDD vid detta laget, men vet att du inte ha det.
Ska vi testa RAID läge och andra drivrutiner (du får ta ner de från tillverkarens hemsida).
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4966#d...
"Intel SATA Preinstall driver
(For AHCI / RAID Mode)
Note: Windows setup to read from USB thumb drive."
Den ska du ta hem och packa upp på USB stickan du installerar Windows från. Skapa en ny mapp, kalla drivare (eller vad du vill, bara du kommer ihåg). När du har allt klart på USB stickan så ska vi utesluta fel på datorn du ska installera på
Tänker även be dig koppla bort allt utom HDDn, dvs ingen DVD spelare.
Min förhoppning är att det ska ta bort alla udda problem.

Vi kommer nu installera från USB stickan.

Du får gå in i BIOS och ändra från ACHI till RAID läge, och när den kommer i installationen (där hårddisken ska hittas) så kommer den inte hitta något.
Detta är normalt. Ingen panik.

Du kan då välja att installera extra drivare (finns en knapp), och sen bläddrar du in i USB stickan. In i mappen drivare, och beroende på hur du packade upp den, ska där i den mappen, eller i en undermapp finnas en "nånting".inf-fil.
Välj den, så får vi se om du kan installera nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

*suck*

Normalt hade jag testat en annan HDD vid detta laget, men vet att du inte ha det.
Ska vi testa RAID läge och andra drivrutiner (du får ta ner de från tillverkarens hemsida).
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4966#d...
"Intel SATA Preinstall driver
(For AHCI / RAID Mode)
Note: Windows setup to read from USB thumb drive."
Den ska du ta hem och packa upp på USB stickan du installerar Windows från. Skapa en ny mapp, kalla drivare (eller vad du vill, bara du kommer ihåg). När du har allt klart på USB stickan så ska vi utesluta fel på datorn du ska installera på
Tänker även be dig koppla bort allt utom HDDn, dvs ingen DVD spelare.
Min förhoppning är att det ska ta bort alla udda problem.

Vi kommer nu installera från USB stickan.

Du får gå in i BIOS och ändra från ACHI till RAID läge, och när den kommer i installationen (där hårddisken ska hittas) så kommer den inte hitta något.
Detta är normalt. Ingen panik.

Du kan då välja att installera extra drivare (finns en knapp), och sen bläddrar du in i USB stickan. In i mappen drivare, och beroende på hur du packade upp den, ska där i den mappen, eller i en undermapp finnas en "nånting".inf-fil.
Välj den, så får vi se om du kan installera nu.

Ja, *suck* är bara förnamnet

Jag testar detta nu och återkommer om 10 min. Tack sålänge