Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Om man bara ska ha en enhet som mediespelare utan lagring och vill utsätta sig för självtortyr dvs att enbart köra wi-fi så skulle jag invänta de nya intel-stickorna. x86 och alla fördelar det innebär. Prisjakt har tyvärr inte listat dom än men flera butiker har dom inkommande. 1090:- för version med Linux. 1590:- med windows.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216881-i...

Dom kommer garanterat klara spela 1080p och det vore mycket märkligt om de inte stödde 24hz iom att det är intel-grafik.

nja, stickor har jag aldrig varit ett fan över, men det är kanske bättre nu? dock förstår jag inte varför det är självtortyr att köra wifi? kör det på min NUC i5 utan problem, används som extra dator, spelas CS (1.6) på den samt Plex, inga konstigheter.

väldigt nöjd för de 2k Dustin reade ut de för, lär köra med den ett bra tag tills det dyker upp något liknade erbjudande på nyare modeller framöver som förhoppningsvis kan köra CS GO i hyfsat höga inställningar.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag skulle gissa på att RAM är felaktigt och du finner rätt modeller om du letar i tråden.
Lycka till!

Skrivet av Svensktiger:

Den kräver DDR3L (1.35v) moduler.
Och en m.2 disk, inte mSATA.

tack, såg det nu och korrigerat sweeet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Om någon söker en fjärr till sin nuc så köpte jag denna till min D34010WYKH och den fungerade direkt out of the box både i windows och kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Om någon söker en fjärr till sin nuc så köpte jag denna till min D34010WYKH och den fungerade direkt out of the box både i windows och kodi.

finns det något liknade som fungerar out of the box fast med air mouse funktion?

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Om man bara ska ha en enhet som mediespelare utan lagring och vill utsätta sig för självtortyr dvs att enbart köra wi-fi så skulle jag invänta de nya intel-stickorna. x86 och alla fördelar det innebär. Prisjakt har tyvärr inte listat dom än men flera butiker har dom inkommande. 1090:- för version med Linux. 1590:- med windows.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216881-i...

Dom kommer garanterat klara spela 1080p och det vore mycket märkligt om de inte stödde 24hz iom att det är intel-grafik.

Nja, tycker Intels AC-726x fungerar bra i laptopen, jag kommer till att ha ungefär samma avstånd till NUCen som jag har till laptopen idag. I windows visar det 526Mbit/s uppkoppling och då har jag ungefär 3-4 meter till routern. Vid filkopiering brukar jag ligga på runt 35MB/s så jag är rätt nöjd med den hastigheten.

Har redan bestämt mig för en mediaspelare med I3 cpu då jag vill ha den något sånär framtidssäker.

Det jag söker är en mindre M.2 SSD, då det känns sådär att lägga tusen spänn på en 120GB.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

finns det något liknade som fungerar out of the box fast med air mouse funktion?

Använder Logitech och MCE-remote men tyvärr kan man inte få in Start (Modern UI) och går heller inte mappa från ett tangentbord då fjärrisen har ir och ett tangentbord Wifi. Något tips någon? Är ju enormt smidigt att navigera i Modern UI med fjärr.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Om någon söker en fjärr till sin nuc så köpte jag denna till min D34010WYKH och den fungerade direkt out of the box både i windows och kodi.

Hur är responsen vid knapp tryck på denna?

Jag har idag denna den funkar ok, ibland får man verkligen vifta hej vilt med den för att den ska ta emot signal.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Hur är responsen vid knapp tryck på denna?

Jag har idag denna den funkar ok, ibland får man verkligen vifta hej vilt med den för att den ska ta emot signal.

Rekomenderar Logitech Harmony 650
Enda felet med den är att Logitech inte kunnat rätta till en bugg som funnits i över 1 år så det tar några försök att programmera den. Fungerar bättre i Windows 7 än Windows 8.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Inga problem på min Nuc i3 med endast 4 GB minne och EVO SSD. IE 11 på Windows 8.
Filmar här när jag spelade upp ett 4K klipp i morse.

UAm7mcPw3vM

Lustigt.
Jag får inte samma resultat när det gäller högre upplösning än 1080p.
Vilken tv-modell är det du använder dig av?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Hur är responsen vid knapp tryck på denna?

Jag har idag denna den funkar ok, ibland får man verkligen vifta hej vilt med den för att den ska ta emot signal.

Har inte haft några problem i alla fall, den svarar utan att vifta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Tänkte köpa en NUC5i3RYK att köra Kodi på, har bara lite problem att hitta en hårddisk till den. Räcker gott och väl med 32GB elller 64GB. Den minsta jag hittat är på 120GB och då springer priset iväg en del.

Tillverkas den storleken längre?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Lustigt.
Jag får inte samma resultat när det gäller högre upplösning än 1080p.
Vilken tv-modell är det du använder dig av?

Sony Bravia KDL-50W805

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Aha...

Du tror inte att anledningen till att det flyter för dig är att din bildvisare inte har fler än 1080 pixlar att visa upp?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag fick hem min Intel NUC I5 4250U Haswell för ett tag sen och har direkt märkt av ett lågt tjutande ljud när den är på, jag gissar på att det är fläkten men det är ganska störigt! Jag kör Windows 8.1 och Kodi så inget krävande direkt. Är detta ljud normalt eller bör jag reklamera?

Jag har sen tidigare en Intel I3 och ända gången jag ens hör den är när den pressas med något spel eller något.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag fick hem min Intel NUC I5 4250U Haswell för ett tag sen och har direkt märkt av ett lågt tjutande ljud när den är på, jag gissar på att det är fläkten men det är ganska störigt! Jag kör Windows 8.1 och Kodi så inget krävande direkt. Är detta ljud normalt eller bör jag reklamera?

Jag har sen tidigare en Intel I3 och ända gången jag ens hör den är när den pressas med något spel eller något.

Jag har läst att fläkten brukar låta en del på äldre generationer av Intel NUC.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag fick hem min Intel NUC I5 4250U Haswell för ett tag sen och har direkt märkt av ett lågt tjutande ljud när den är på, jag gissar på att det är fläkten men det är ganska störigt! Jag kör Windows 8.1 och Kodi så inget krävande direkt. Är detta ljud normalt eller bör jag reklamera?

Jag har sen tidigare en Intel I3 och ända gången jag ens hör den är när den pressas med något spel eller något.

Jag har en 4250 och den är knäpptyst så länge du inte pressar den. Jag skulle reklamerat.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk

Intel NUC i3 5010U

Funderar på en ovan, med 2x4Gb ram, WD black disk och Win 7

Fungerar dessa bra överlag?, några "klassiska" fel den är drabbad av?

Ska användas till surf och film

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har läst att fläkten brukar låta en del på äldre generationer av Intel NUC.

Har du kanske några länkar?

Skrivet av johanruda:

Jag har en 4250 och den är knäpptyst så länge du inte pressar den. Jag skulle reklamerat.

Hmm, är den verkligen knäpptyst om du har helt tyst i rummet? Det där med ljud är alltid svårt, även min förra i3a lät lite men verkligen inte mycket och hade man TVn på så hördes den inte merän vid belastning. i5 modellen har dock ett lite jobbigare vinande ljud, visst har man TVn på normal volym så hör man inte häller den men är det tyst ex i menyval och liknande så hör man helt klart det. När man stänger av i5:an blir det ett skönt tyst ljud på någotvis.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med min NUC i5 4250U iaf, kör fläktprofil på 20-100%, knäpptyst vid vanliga sysslor (surf, film osv), varvar väl upp lite när man spelar CS 1.6 dock absolut inte så att det är störande, kör iofs också min i 30W så grafikprocessorn snurrar i 950MHz istället för 500MHz.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag har inga problem med min NUC i5 4250U iaf, kör fläktprofil på 20-100%, knäpptyst vid vanliga sysslor (surf, film osv), varvar väl upp lite när man spelar CS 1.6 dock absolut inte så att det är störande, kör iofs också min i 30W så grafikprocessorn snurrar i 950MHz istället för 500MHz.

Låter som du gjort lite modifieringar och jag antar att du gjort det just för att få den tystare? Hur har du genomfört ändringarna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Får man plats med en meanisk 2.5" i dessa ?

Intel NUC i5 5250U Broadwell 2,5"
Intel NUC i3 5010U Broadwell 2,5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hmm, är den verkligen knäpptyst om du har helt tyst i rummet? Det där med ljud är alltid svårt, även min förra i3a lät lite men verkligen inte mycket och hade man TVn på så hördes den inte merän vid belastning. i5 modellen har dock ett lite jobbigare vinande ljud, visst har man TVn på normal volym så hör man inte häller den men är det tyst ex i menyval och liknande så hör man helt klart det. När man stänger av i5:an blir det ett skönt tyst ljud på någotvis.

Ja, jag hör den inte alls. Använder den som HTPC i vardagsrummet och jag hör den inte överhuvudtaget om den inte belastas. Måste verkligen sätta örat precis intill för att jag ska höra om den ens är på.
Den spinner upp vid hårdare belastning, men är helt tyst vid filmtittande t.ex

Edit: Kom precis på att jag nog ställde ner fläktprofilen i UEFI till 20-100%. Har för mig att den låg på 40-100% när jag packade upp den ur kartong.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har du kanske några länkar?

Nej, jag rekade ganska duktigt innan jag köpte min 5i3RYH och där var det några med fläkt som lät på äldre modeller. Några visade sig även lida av att bli ganska varma. Detta läste jag alltså bara förbigående när jag kollade på lite olika modeller. Främst i user reviewes och expertrecenssioner. Men har ingen aning om var jag läste det. Gick säkert igenom ett hundratal sidor och forum innan jag slog till på min, som är både kall och tyst. Men så är det en 15W bara.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Införskaffade en Intel NUC D54250WYKH från Dustin när dom hade sitt fin fina mässpris för 1900 för två veckor sedan som jag dock stött på en hel del problem med. Min SSD hittas inte 9 av 10 gånger i BIOS och när den väl hittas kan jag varken installera eller formatera disken i Windows Installer eller i diskpart. Jag hittade följande tråd på samma problem: https://communities.intel.com/message/276790 och gjorde som många användare där, jag vände mig till Intel support och fick ett "SATA daughter card" skickat till mig som jag har bytt utan ett lyckat resultat. Det verkar var uteslutande 2,5" SSD:er som har problem, ingen har haft problem med med mSATA.

Jag har skummat igenom denna tråd men inte hittat någon som har haft samma problem (om det finns ber jag om ursäkt för mitt dåliga letande) men tänkte kolla om någon har hört något om detta.

Jag kan tillägga att SSD:n som används fungerar utmärkt i en annan dator att formatera/installera.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk

Fungerar dessa bra till Steam in-home streaming?
Hur billigt kan man komma undan med en sådan här? Jag har SSD och minne liggande.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Låter som du gjort lite modifieringar och jag antar att du gjort det just för att få den tystare? Hur har du genomfört ändringarna?

nja modifieringar vettefan om man ska kalla det, allt går att ändra i BIOS, som sagt, ställ fläktprofilen på 20-100% istället, sen om du vill ha ut mer grafikprestanda så kan du ta en titt här http://www.legitreviews.com/how-to-get-more-graphics-performa...

man ändrar alltså värdena från 32/25/15 till 32/30/30, fungerar klockrent, kör även minnet i 1866MHz istället för 1600MHz, var bara att ändra memory multi till x14.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Fungerar dessa bra till Steam in-home streaming?
Hur billigt kan man komma undan med en sådan här? Jag har SSD och minne liggande.

Jag har kört detta på min i3 modell en del och har kommit fram till att för ens komma nära en rimlig fördröjning i kontroller så får man koppla kontrollen direkt i datorn som kör själva spelet. I mitt fall körde jag med XBOX kontrollen och kopplade jag den i Intel NUC:en som blev det väldigt mycket fördröjning, kopplade jag den direkt på själva dator som kör spelet så fungerade det MYCKET bättre. Detta kräver såklart att man inte har jätte långt avstånd till datorn som kör spelet, i mitt fall rummet intill.

Har man redan SSD och minne som passar så gissar jag på att man får lägga runt 2000-3500 kr iallafall om man ska köra lite spelande genom ex steam stream.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag fick hem min Intel NUC I5 4250U Haswell för ett tag sen och har direkt märkt av ett lågt tjutande ljud när den är på, jag gissar på att det är fläkten men det är ganska störigt! Jag kör Windows 8.1 och Kodi så inget krävande direkt. Är detta ljud normalt eller bör jag reklamera?

Jag har sen tidigare en Intel I3 och ända gången jag ens hör den är när den pressas med något spel eller något.

Jag har en Nuc I3 Haswell och direkt ur lådan lät fläkten som fan, men i BIOS så ändrade jag nåt energialternativ till balanserat och nu låter den inte ett smack.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Bluergh! kompisen köpte en D54250WYKH och vi får ingen bild. Bara står och blinkar kontinuerligt. Vi ska strax prova med displayport, men det känns inte rätt ändå.

Några idéer?

EDIT: Löste sig. Minnet satt inte i ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Bluergh! kompisen köpte en D54250WYKH och vi får ingen bild. Bara står och blinkar kontinuerligt. Vi ska strax prova med displayport, men det känns inte rätt ändå.

Några idéer?

Felaktigt minne månne?
Svårt att hjälpa till när du förser oss med så knapphändig information.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX