Antivirusprogram etc...

Permalänk

Antivirusprogram etc...

Hej!

Jag hade en nyligen en diskussion med min kompis angående antivirus program och eftersom att jag inte kan något om ämnet varade den inte väldigt länge men jag har MSE (Microsoft Security Essentials). Han nämnde en studie som sade att MSE är ett av de sämsta antivirus programmet då det bara stoppar ca 86% av virus.

Min fråga är då vilket antivirus program ni rekommenderar samt om det är värt att investera pengar i det eller om det finns ett bra som är gratis.

Samma kompis rekommenderade ett program som heter WinDirStat till mig som ett bra program för att enkelt få en överblick över vad som tar plats på datorn och ta bort det som inte är önskvärt. Det fungerade jättebra men nu har jag massor med vad jag kallar "döda ikoner" på skrivbordet osv... Alltså ikoner som inte har någon bild och som inte leder någonvart när man trycker på dem.

Min fråga är om det finns något bra program som enkelt kan leta igenom datorn för överblivna filer eller "döda" filer och sedan ge en valet att ta bort dem. Precis som när ett antivirusprogram hittar virus och ibland cookies och antingen tar bort det åt en eller låter en klicka på "Åtgärda".

Redigering: Rent generellt sätt skulle en lista på "prestanda program" uppskattas. Alltså sådana program som man ser annonser på som säger att de kommer snabba upp ens dator. Är alla dem bara skit och virus eller kan man faktiskt använda dessa på ett bra sätt parallellt med ens antivirus program. Jag har hört att man inte bör ha två antivirus program och jag vet inte om något i hur dessa prestanda programmen är kodade skulle göra att de inte fungerar samtidigt som ens antivirus program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Hej!

Jag hade en nyligen en diskussion med min kompis angående antivirus program och eftersom att jag inte kan något om ämnet varade den inte väldigt länge men jag har MSE (Microsoft Security Essentials). Han nämnde en studie som sade att MSE är ett av de sämsta antivirus programmet då det bara stoppar ca 86% av virus.

Min fråga är då vilket antivirus program ni rekommenderar samt om det är värt att investera pengar i det eller om det finns ett bra som är gratis.

Samma kompis rekommenderade ett program som heter WinDirStat till mig som ett bra program för att enkelt få en överblick över vad som tar plats på datorn och ta bort det som inte är önskvärt. Det fungerade jättebra men nu har jag massor med vad jag kallar "döda ikoner" på skrivbordet osv... Alltså ikoner som inte har någon bild och som inte leder någonvart när man trycker på dem.

Min fråga är om det finns något bra program som enkelt kan leta igenom datorn för överblivna filer eller "döda" filer och sedan ge en valet att ta bort dem. Precis som när ett antivirusprogram hittar virus och ibland cookies och antingen tar bort det åt en eller låter en klicka på "Åtgärda".

Redigering: Rent generellt sätt skulle en lista på "prestanda program" uppskattas. Alltså sådana program som man ser annonser på som säger att de kommer snabba upp ens dator. Är alla dem bara skit och virus eller kan man faktiskt använda dessa på ett bra sätt parallellt med ens antivirus program. Jag har hört att man inte bör ha två antivirus program och jag vet inte om något i hur dessa prestanda programmen är kodade skulle göra att de inte fungerar samtidigt som ens antivirus program.

Antivirus: Nod32 - helt klart värt att pröjsa för. Bästa antiviruset på marknaden, drar minimalt med resurser.

För att rensa upp rekommenderar jag att du kombinerar Windows inbyggda Diskrensning tillsammans med programmet CCleaner
Diskrensning når du via: Start --> Tillbehör --> Systemverktyg
CCleaner: https://www.piriform.com/ccleaner

Googla och läs på lite om CCleaner innan du börjar bocka i de mer avancerade alternativen! Defaultinställningarna rensar dock det mesta!

Permalänk
Keeper of Traditions

Angående vilket virusprogram som är bäst så finns det mängder med sådana trådar redan. Trådtiteln kanske skulle bytas om det snarare är optimeringsprogram du är ute efter.

EDIT: Men det finns ingen anledning att betala för antivirus om det endast är skyddet du är ute efter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av m4rc0:

Antivirus: Nod32 - helt klart värt att pröjsa för. Bästa antiviruset på marknaden, drar minimalt med resurser.

För att rensa upp rekommenderar jag att du kombinerar Windows inbyggda Diskrensning tillsammans med programmet CCleaner
Diskrensning når du via: Start --> Tillbehör --> Systemverktyg
CCleaner: https://www.piriform.com/ccleaner

Googla och läs på lite om CCleaner innan du börjar bocka i de mer avancerade alternativen! Defaultinställningarna rensar dock det mesta!

Tack!

Varför är det värt att pröjsa på just det antivirus programmet när det finns så många andra alternativ? Enligt dig alltså. Det är inte så att jag förväntar mig att du vet allt om alla antivirus program.

Företaget som gör CCleaner har också Defraggler... Varför kan man inte använda den istället för Windows Diskrensning?

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Angående vilket virusprogram som är bäst så finns det mängder med sådana trådar redan. Trådtiteln kanske skulle bytas om det snarare är optimeringsprogram du är ute efter.

EDIT: Men det finns ingen anledning att betala för antivirus om det endast är skyddet du är ute efter.

Vad skulle man ha ett antivirus program till förutom skyddet?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bizzzzznes:

Vad skulle man ha ett antivirus program till förutom skyddet?

Betalprogrammen har ofta extrafunktioner, som plugins till webbläsarna t.ex., eller olika slags mailskydd m.m.

Om allt sånt fluff känns overkill, vilket det antagligen är för de flesta, så räcker gratisvarianter bra. Vill man ändå ha lite extra, så ger Bitdefender ut gratiskoder till sin betalvariant: http://www.bitdefender.com/media/html/60-second/index.html

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzzzznes:

Tack!

Varför är det värt att pröjsa på just det antivirus programmet när det finns så många andra alternativ? Enligt dig alltså. Det är inte så att jag förväntar mig att du vet allt om alla antivirus program.

Företaget som gör CCleaner har också Defraggler... Varför kan man inte använda den istället för Windows Diskrensning?

Vissa bra program finns helt enkelt inte som gratis variant. Om du tänker dig som sådan att du är ett stort företag med ex antal anställda och alla skall ha lön med mera, då går det helt enkelt inte runt att vara gratis. Det finns säkert någon form av betalningsmodell bakom det mesta vare sig det är gratis eller ej. Tippar på att till exempel Avast får en del från Google eftersom dess webbläsare marknadsförs hårt på Avast hemsida. Bitdefender tippar jag på att den gratis variant som finns ute finansieras utifrån någon liknande modell. Sedan om man studerar hur mycket programmen kostar under 1 år så är det kaffepengar, ca 600kr/12mån=50kr/mån.

Permalänk
Skrivet av Bizzzzznes:

Hej!

Jag hade en nyligen en diskussion med min kompis angående antivirus program och eftersom att jag inte kan något om ämnet varade den inte väldigt länge men jag har MSE (Microsoft Security Essentials). Han nämnde en studie som sade att MSE är ett av de sämsta antivirus programmet då det bara stoppar ca 86% av virus.

Min fråga är då vilket antivirus program ni rekommenderar samt om det är värt att investera pengar i det eller om det finns ett bra som är gratis.

Samma kompis rekommenderade ett program som heter WinDirStat till mig som ett bra program för att enkelt få en överblick över vad som tar plats på datorn och ta bort det som inte är önskvärt. Det fungerade jättebra men nu har jag massor med vad jag kallar "döda ikoner" på skrivbordet osv... Alltså ikoner som inte har någon bild och som inte leder någonvart när man trycker på dem.

Min fråga är om det finns något bra program som enkelt kan leta igenom datorn för överblivna filer eller "döda" filer och sedan ge en valet att ta bort dem. Precis som när ett antivirusprogram hittar virus och ibland cookies och antingen tar bort det åt en eller låter en klicka på "Åtgärda".

Redigering: Rent generellt sätt skulle en lista på "prestanda program" uppskattas. Alltså sådana program som man ser annonser på som säger att de kommer snabba upp ens dator. Är alla dem bara skit och virus eller kan man faktiskt använda dessa på ett bra sätt parallellt med ens antivirus program. Jag har hört att man inte bör ha två antivirus program och jag vet inte om något i hur dessa prestanda programmen är kodade skulle göra att de inte fungerar samtidigt som ens antivirus program.

http://free.avg.com/se-en/homepage
http://www.zonealarm.com/software/free-firewall/
https://www.malwarebytes.org/
https://www.piriform.com/ccleaner

Dessa program brukar jag installera när jag hjälper släkt och vänner.
Sök på goggle och skaffa dig en egen uppfattning,
dessa är gratis och jag rekommenderar dom vid låg budget.

" Rent generellt sätt skulle en lista på "prestanda program" uppskattas"

Rent generellt så svarar jag nej,
det finns inte i dator världen lika lite som att en flaska
superduper fixar din bil eller bantning alla värsta bästa gör att du går ner x kilo.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom frågan redan är stött och blött flera gånger om i forumet. För att göra det enklare för alla hänvisar jag till följande tråd: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1321056...

Forumreglerna:

Citat:

§ 2 Innan du skapar en tråd

För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:
§ 2.1 Läs de klistrade trådarna som finns i respektive forumdel innan du ställer frågor.
§ 2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

/KimTjik