Permalänk

Lustigt knak-problem med TV

Hej hallå :)!

Finns väl ingen direkt lösning till detta problem men skulle vara intressant om andra märkt av något liknande.
Har haft min TV i ett par år och har aldrig märkt av att den "knarrar" men sen ett par månader tillbaka knarrar den till lite då och då efter att den blir varm av att varit på och sen under resterande 1-2 timmar när den kallnar ner igen utav att vara avstängd. I princip är det plasten som knarrar precis som det brukar göra när man trycker på plastiga saker. T.ex. om man vill vinkla en skärm åt ett annat håll kommer det ju onekligen knarra till lite grann.

I alla fall, detta är som sagt något jag tror har kommit på sista tiden. Är ju inget fel på TV'n som sådan men då jag sover i samma rum är det irriterande att varje minut i cirka 1 timma efter att man tittat på film ska det knarra till. Blir svårt o sova när man bara väntar på att det ska knarra till.. Ska flytta TV'n till ett annat rum snart och knarret stör jag mig inte på när jag aktivt kollar på en film så är ju inget jätte problem, men skulle vara intressant om någon annan också märker av något liknande. Googlade runt lite men är ju ett väldigt specifikt problem så hittade inte så mycket.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min TV, och så vitt jag vet lät den inte sådär när jag hade den på en bänk, utan den har börjat låta nu när den är uppsatt på en vägg istället. Lite samma symptom som du har, den knarrar och har sig ett bra tag efter man stängt av den, ibland låter det nästan som att plasten kommer att spricka haha. Vad är det för märke du har på din TV? Jag har nån billig Andersson som har några år på nacken nu.

Visa signatur

Pågående projekt: CPU: Ryzen 3100, MB: Asus Rog Strix B450-F Gaming, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB, GPU: lastgammalt Radeon R9 280X i väntan på bättre tider.

Permalänk
Medlem

Jepp hade detta på min förra tv, en philips lcd.
Lät typ som när man parkerat bilen. Knäpper och knakar lite här o där.

Skrivet av znyggisen:

Hej hallå :)!

Finns väl ingen direkt lösning till detta problem men skulle vara intressant om andra märkt av något liknande.
Har haft min TV i ett par år och har aldrig märkt av att den "knarrar" men sen ett par månader tillbaka knarrar den till lite då och då efter att den blir varm av att varit på och sen under resterande 1-2 timmar när den kallnar ner igen utav att vara avstängd. I princip är det plasten som knarrar precis som det brukar göra när man trycker på plastiga saker. T.ex. om man vill vinkla en skärm åt ett annat håll kommer det ju onekligen knarra till lite grann.

I alla fall, detta är som sagt något jag tror har kommit på sista tiden. Är ju inget fel på TV'n som sådan men då jag sover i samma rum är det irriterande att varje minut i cirka 1 timma efter att man tittat på film ska det knarra till. Blir svårt o sova när man bara väntar på att det ska knarra till.. Ska flytta TV'n till ett annat rum snart och knarret stör jag mig inte på när jag aktivt kollar på en film så är ju inget jätte problem, men skulle vara intressant om någon annan också märker av något liknande. Googlade runt lite men är ju ett väldigt specifikt problem så hittade inte så mycket.

Permalänk
Skrivet av akinaj:

Jag har samma problem med min TV, och så vitt jag vet lät den inte sådär när jag hade den på en bänk, utan den har börjat låta nu när den är uppsatt på en vägg istället. Lite samma symptom som du har, den knarrar och har sig ett bra tag efter man stängt av den, ibland låter det nästan som att plasten kommer att spricka haha. Vad är det för märke du har på din TV? Jag har nån billig Andersson som har några år på nacken nu.

Sharp Aquos, modell från 2011-2012 tror jag. Min står dock på bänk

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Sharp Aquos, modell från 2011-2012 tror jag. Min står dock på bänk

Ja, min kanske lät även när den stod på en bänk nu när jag tänker efter, men den gjorde inte det när den var ny utan det har uppkommit på äldre dar. Tror min TV är lika gammal som din också. Enda jag har att komma med är att det blir så varmt runtomkring och i TV:n att värmen på något sätt vill expandera sig och därmed får plasten att låta. Bara en gissning dock

Visa signatur

Pågående projekt: CPU: Ryzen 3100, MB: Asus Rog Strix B450-F Gaming, RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB, GPU: lastgammalt Radeon R9 280X i väntan på bättre tider.

Permalänk

Alla åtgärder förutsätter att du kan/vill ta bort bakstycket (och eventuell senare även avskärmnings plåt)... Redan efter lossnande av de övre fästena/skruvarna märker du om det är bakstycket som rör sig. Efter demonteringen av bakstycket märker du om detta räcker då den inre kylningen härmed förbättrats. Du kan även känna på de interna skruvarna om de behöver dras åt (eller lossas lite) för att lokalisera varifrån knarrningarna kommer (troligast från den övre delen av TV'en).

P.S. Samma material har samma utvidgningsegenskaper så antingen är det skarven mellan olika materialtyper
eller så är ena ytan bara varmare än den andra ytan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

värme får allt att expandera, knarret ni hör är när baksidan blir större och nån fästpunkt släpper efter"knarr"
sen knarr igen när den svalnar ner igen