Permalänk
Medlem

fiber och konfiguration

Har precis dragit in fiber in till villan genom en nätleverantör som varit och grävt. De har lämnat en den vita fiber kabeln i mediacentralen där all el och kablar utgår i från. Fiberkabeln har ingen kontakt att koppla in någonstans (kan alltså in bara koppla in kabeln i någon router eller liknande). Har 10 stycken lan kablar dragna i huset och även dem är sammankopplade i mediacentralen.

Nu till frågorna:

1. Hur ska jag koppla in fiberkabeln? Är det en mediaomvandlare jag måste koppla fiberkabeln till? Gör Telia detta? Kostnad?
2. Resterade koppling är det mediaomvandlare -> router -> switch -> de 10 uttagen i mediacentralen?
3. Vill även förstärka den trådlösa signalen på 2 ställen i huset. Vad ger bäst resultat?
4. Köptips till ovanstående?

Permalänk
Medlem

Punkt 1.
Nätleverantören brukar lämna över efter en mediakonvertera som i sin tur kan innehålla diverse funktioner.
Det brukar ingå i priset. Låter ovanligt att de bara lämnar av en kabel/fiberända. Det är inte så att de bara dragit in en tom plastslang och skall komma tillbaka och blåsa in fiber och sedan kontaktera denna?

Så här är det vanligt att det brukar se ut. Sedan exakt hur det blir hos dig varierar. Jag har t ex inte lådan längst till vänster i bild.
#14800173

Punkt 4.
Köp två Unifi-AP och koppla till en EdgeRouter. Möjligtvis att du måste köpa en switch för att koppla in alla dina uttag i bostaden. Läs på mer om dem..
Du kommer inte bli missnöjd med detta.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajjan:

Har precis dragit in fiber in till villan genom en nätleverantör som varit och grävt. De har lämnat en den vita fiber kabeln i mediacentralen där all el och kablar utgår i från. Fiberkabeln har ingen kontakt att koppla in någonstans (kan alltså in bara koppla in kabeln i någon router eller liknande). Har 10 stycken lan kablar dragna i huset och även dem är sammankopplade i mediacentralen.

Nu till frågorna:

1. Hur ska jag koppla in fiberkabeln? Är det en mediaomvandlare jag måste koppla fiberkabeln till? Gör Telia detta? Kostnad?
2. Resterade koppling är det mediaomvandlare -> router -> switch -> de 10 uttagen i mediacentralen?
3. Vill även förstärka den trådlösa signalen på 2 ställen i huset. Vad ger bäst resultat?
4. Köptips till ovanstående?

Fiber kabels ska dom koppla in inte du. Krävs utrustning som du inte har

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du posta en bild på vad det nu är för nått de lämnat ? Det låter underligt som du beskriver det och som om installationen inte är färdig, är det Telia som står för själva installationen så brukar det sitta en fiberkonverter/switch där du sedan ansluter prylarna som tillhör lanet, däremot så lär du behöva skaffa en egen switch om du har 10 lanuttag i huset och vill ansluta alla samtidigt så du borde kanske börja fundera på att skaffa en 16 portars switch och har du planer på att köra tv genom den kan det vara bra om den kan hantera vlan också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad fibern kosta att dra in i villan?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ja, det låter som nät ägaren bara dragit fiber men att installationen inte är färdig, kan mycket väl vara så att de är andra personer som gör den sista installationen eller själva inkopplingen och omvandlingen över till ethernet. Så du får troligtvis ringa om du inte fått några uppgifter på när det skall ske.

Permalänk
Medlem

Det ska komma en elektriker/nätverkstekniker och installera detta. Ring om han inte kommer.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag ska ringa och kolla detta under veckan. Trodde de skulle göra detta i samband med grävningen.

Går det koppla Unifi-AP till en vanlig router? Har en Asus n66u och en telia thomson gateway.

Ska jag koppla router till switch och sedan switch till de patchade lan uttagen i mediacentret?

Jag har funderat på ip-tv genom lanuttagen, så måste jag köpa en vlan switch? Och vad rekommenderas för någon?

Eller kan man ha 2 switchar som är kopplade till telia thomson routern? En för bredand och en för tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vajjan:

Går det koppla Unifi-AP till en vanlig router? Har en Asus n66u och en telia thomson gateway.

Ska jag koppla router till switch och sedan switch till de patchade lan uttagen i mediacentret?

Går bra att koppla till vanlig router. Men stäng av wifi på routern och låt unifi-ap sköta wifi.

Router till den mediabox du förhoppningsvis får installerad. Sedan switch i router. Och lan uttagen in i switchen.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vajjan:

Tack för svar. Jag ska ringa och kolla detta under veckan. Trodde de skulle göra detta i samband med grävningen.

Går det koppla Unifi-AP till en vanlig router? Har en Asus n66u och en telia thomson gateway.

Ska jag koppla router till switch och sedan switch till de patchade lan uttagen i mediacentret?

Jag har funderat på ip-tv genom lanuttagen, så måste jag köpa en vlan switch? Och vad rekommenderas för någon?

Eller kan man ha 2 switchar som är kopplade till telia thomson routern? En för bredand och en för tv?

Du kan ansluta en AP till en router eller switch.

Exakt hur du gör med tv beror på vilken kombination av operatörer du väljer, bara för att Telia driver nätet så måste du nog inte ha Telia till varesig internet eller tv såvida ni inte har gjort nån gruppanslutning eller liknande, men har du en vlan kapabel switch så är det ingen nackdel även om du inte använder vlan.
Ska ni anslutas till Öppen fiber ?

Du måste inte heller ha alla uttag inkopplade och du kan ha flera switchar om du vill.
Om Telia drar nätet så kommer de troligen att montera upp en Intenoswitch och där slutar "nätet" och efter den börjar tjänsteoperatörens ansvar, väljer du Telia som tjänsteoperatör lär du få en smart från dem eftersom det ingår i abbonemanget hos dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.