Permalänk
Medlem

säkra .jar filer java SE && EE

Hej!

Jag sitter och leker lite med java och kommer fram till att om jag skulle vilja distribuera min kod som close source hur kan jag säkra .jar filerna? De jag skulle vilja åstadkomma med att skydda .jar är främst dessa saker:

  • Skydd mot reverse engineering.

  • Skydd mot att någon manipulera programet (så ingen kan "lägger till"/"ändra" metoder O.S.V.).

  • Alltid trevligt att skydda koden på något sätt.

Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Detta kan du hålla på med i all evighet tyvärr. Finns inte vad jag vet nåt sätt att skydda sig, det finns dock sätt att göra det aningen svårare.
ProGuard kan du ta en titt på.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Ja, jag är med på att det går ju aldrig att göra det helt säkert i slutändan hamnar alla 1or och 0or i CPU som klar text O.S.V. Men vad är den rekommenderade vägen att framför allt göra det svårare att manipulera koden?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Jag läste just om jar signing också. Så min fundering är att köra en proguard i kombination med jar signing fungerar det? och är det en bra lössning på server side?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Jag läste just om jar signing också. Så min fundering är att köra en proguard i kombination med jar signing fungerar det? och är det en bra lössning på server side?

Jar signing skyddar inte dig mot några av dom punkterna du tog upp däremot skyddar det dig från att felsöka ändrade jarfiler och det kan skydda din kunder från att köra jarfiler som du inte gjort.

Proguard hjälper genom att göra jobbet svårare så i slutändan handlar det om kostnaden för att kringgå skydden kontra kostnaden för programmet.