GTA V vägrar starta helt plötsligt idag! Fungerat problemfritt tidigare.

Permalänk

GTA V vägrar starta helt plötsligt idag! Fungerat problemfritt tidigare.

Hej.

Som rubriken säger. Mitt GTA 5 har tidigare fungerat helt felfritt. Idag kan jag inte få igång spelet. Jag har vad jag vet inte ändrat någonting i datorn sedan det fungerade igårkväll. När jag försöker starta idag får jag bara "titelbilden", eller vad man nu ska kalla det, i några sec. sedan INGENTING. Inga felmeddelanden. Spelet köp via GreenManGaming och nerladdat via Rockstar Social Club.

Någon som kan hjälpa eller varit med om liknande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedAlert1234:

Hej.

Som rubriken säger. Mitt GTA 5 har tidigare fungerat helt felfritt. Idag kan jag inte få igång spelet. Jag har vad jag vet inte ändrat någonting i datorn sedan det fungerade igårkväll. När jag försöker starta idag får jag bara "titelbilden", eller vad man nu ska kalla det, i några sec. sedan INGENTING. Inga felmeddelanden. Spelet köp via GreenManGaming och nerladdat via Rockstar Social Club.

Någon som kan hjälpa eller varit med om liknande?

Startat om datorn?

Permalänk

Ja. Startat om, flera gånger.

Permalänk
Medlem

Inträffade något liknande för mig igår, och min lösning var att starta om datorn

Edit: Ser nu att du testat med det

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

Tankat patchen?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Vilken patch? Alltså troligen nej, om inte det är något som gjorts automatiskt?

Edit: Finns väl ingen nyare patch än "GTAV PC Patch 1.01 (online 1.24)" som kom 17.4. Jag laddade ner och installerade i lördags (18.4), då borde jag väl ha fått patchen redan från början eller?

Permalänk
Medlem

Har du provat att högerklicka på exe filen och klicka i att GTA skall starta i "admin läge"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedAlert1234:

Vilken patch? Alltså troligen nej, om inte det är något som gjorts automatiskt?

Edit: Finns väl ingen nyare patch än "GTAV PC Patch 1.01 (online 1.24)" som kom 17.4. Jag laddade ner och installerade i lördags (18.4), då borde jag väl ha fått patchen redan från början eller?

Kom en patch idag för mig och mina polare i alla fall.

Edit, det är fortfarande online 1.24, vet inte var jag hittar patchens nummer annars.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av DH82:

Har du provat att högerklicka på exe filen och klicka i att GTA skall starta i "admin läge"

Prövat nu, ingen skillnad.

Skrivet av tysonayt:

Kom en patch idag för mig och mina polare i alla fall.

Ok. Kan det vara orsaken? Hur vet jag om mitt spel har patchats? Eller ska jag patcha "manuellt" på något vis?

Permalänk
Medlem

Tråd på Reddit angående det hela. http://www.reddit.com/r/GrandTheftAutoV_PC/comments/33c634/ne... Hittar dock ingen länk för att direkt hämta patchen.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Suck.

Jag som hade några timmar över och tänkte spela lite GTA V, men nej då det går då inte för sig alls!

Verkar alltså som en ny patch har kommit/är på väg. Från Reddit tråden: ingen verkar ännu veta vad det är för patch, ingen direkt länk för nedladdning hittas ännu för andra än steam användare. Mycket problem, orkar inte läsa hela Reddit tråden...

Kan mitt GTA V ha försökt patcha sig automatiskt och detta har gjort att något blivit trasigt, så att det nu inte går att starta, eller?
Eller funkar inte nedladdningen av patchen och därför verkar det som att spelet krashar vid uppstart?
Eller funkar inte spelet med den nya patchen ihop med min dator?

Suck igen, bara frågor, bara problem.

Någon vänlig själ som kan ge något stöd, förslag, hjälp, erfarenhet eller så?

Edit:
C:\Users\...\Documents\Rockstar Games\GTA V bootstrap.log är tydligen någon slags error logg.
Min säger som följer:
[2015-04-21 16:47:43.148] [ ERROR ] Error opening TM file!
[2015-04-21 16:47:43.415] [DISPLAY] Initializing downloader...
[2015-04-21 16:47:43.415] [DISPLAY] Adding patch checks...
[2015-04-21 16:47:43.415] [DISPLAY] Checking for updates...
[2015-04-21 16:47:43.415] [ ERROR ] Error opening TM file!
[2015-04-21 16:47:43.478] [DISPLAY] Download complete!
[2015-04-21 16:47:44.226] [DISPLAY] File version 10000:14b0001 (for D:\GTA5\GTA5.exe)
[2015-04-21 16:47:44.336] [DISPLAY] File version 10000:0 (for D:\GTA5\PlayGTAV.exe)
[2015-04-21 16:47:44.336] [ ERROR ] Error opening TM file!
[2015-04-21 16:47:44.336] [ ERROR ] Error opening TM file!
[2015-04-21 16:47:44.429] [DISPLAY] Download complete!
[2015-04-21 16:47:44.507] [DISPLAY] File version 10000:14f0002 (for D:\GTA5\GTAVLauncher.exe)
[2015-04-21 16:47:44.507] [DISPLAY] Shutting down downloader...
[2015-04-21 16:47:44.507] [ ERROR ] Error opening TM file!

Detta säger mig INGENTING annat än att nåntning inte fungerar, men kanske kan någon här tyda ut något att gå vidare på...

Permalänk

Har exakt samma problem, försökt med allt som nämns.. Har smått panik :/

Permalänk
Skrivet av Burhan123:

Har exakt samma problem, försökt med allt som nämns.. Har smått panik :/

Hej kompis, förstår dig.
Man tror att när det funkade fint igår borde det ju funka lika bra idag, bara att sätta sig ner och spela, men nej så bra kan man ju inte ha det...

Permalänk
Skrivet av RedAlert1234:

Hej kompis, förstår dig.
Man tror att när det funkade fint igår borde det ju funka lika bra idag, bara att sätta sig ner och spela, men nej så bra kan man ju inte ha det...

Fick starta gta i adminläge när jag starta de, men icke sa nicke.. De funkar inte sen..

O pallar då inte ladda ner de igen.. 20 timmar igen känns ju sådär

Permalänk
Medlem

Fick samma igår, spelet låste sig mitt i en cutscene, och vägrade starta sedan, hängde sig vid loadingscreen hela tiden, men fungerade igen efter en omstart, har inte testat idag ännu, knappt man vågar ju

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

https://support.rockstargames.com/hc/communities/public/quest...

Verkar som flera hade detta problemet pga deras Antivirusprogram, kollat det?

Permalänk
Skrivet av Burhan123:

Fick starta gta i adminläge när jag starta de, men icke sa nicke.. De funkar inte sen..

O pallar då inte ladda ner de igen.. 20 timmar igen känns ju sådär

Nä, helst inte ladda ner igen. Då vill jag nog först vara säker på att det inte finns någon annan lösning och att en ny nerladdning verkligen löser problemet. Som det är nu har jag ingen aning om vad som är problemet eller vad jag skall göra.

Permalänk
Avstängd

Tröttsamt sånt där och bara negativ reklam för pc som spelmaskin. Har haft samma problem men i andra spel och då var det bara ominstallation som gällde tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Tröttsamt sånt där och bara negativ reklam för pc som spelmaskin. Har haft samma problem men i andra spel och då var det bara ominstallation som gällde tyvärr

Konsolversionerna är verkligen inte problemfria, dom har bara inte samma sorts problem

Permalänk
Skrivet av Friterad:

https://support.rockstargames.com/hc/communities/public/quest...

Verkar som flera hade detta problemet pga deras Antivirusprogram, kollat det?

TACK!!! Testade o stänga av antivirus o nu håller jag på att uppdatera spelet!

För er som det inte funkar för, testa temporärt stänga av era antivirus! *yay*

Permalänk
Medlem

Fick igår meddelandet att gtavlauncher.exe var ett virus, allt löste sig genom att lägga filen i undantagslistan.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk

Sorry, blev tvungen att lämna detta en stund för annat som kom i vägen. Men nu prövar jag igen.

Skrivet av Friterad:

https://support.rockstargames.com/hc/communities/public/quest...

Verkar som flera hade detta problemet pga deras Antivirusprogram, kollat det?

Detta verkar vara mitt problem i alla fall!!! Det fungerade när jag stängde av antivirus. Tack för förslaget. Tänk att det kunde vara så "enkelt". Märkligt bara att antivirusprogrammet (Fsecure) inte meddelade någonting alls.

Skrivet av Burhan123:

TACK!!! Testade o stänga av antivirus o nu håller jag på att uppdatera spelet!

För er som det inte funkar för, testa temporärt stänga av era antivirus! *yay*

Samma här.

Skrivet av peji89:

Fick igår meddelandet att gtavlauncher.exe var ett virus, allt löste sig genom att lägga filen i undantagslistan.

MVH

Jepp. Men jag fick inget meddelande alls, så därför tänkte jag inte alls på det.

Jag tackar för alla som ville hjälpa. Hoppas att det fungerar för er andra. Nu skall jag spela GTA V en stund...

Permalänk
Skrivet av RedAlert1234:

Sorry, blev tvungen att lämna detta en stund för annat som kom i vägen. Men nu prövar jag igen.

Detta verkar vara mitt problem i alla fall!!! Det fungerade när jag stängde av antivirus. Tack för förslaget. Tänk att det kunde vara så "enkelt". Märkligt bara att antivirusprogrammet (Fsecure) inte meddelade någonting alls.

Samma här.

Jepp. Men jag fick inget meddelande alls, så därför tänkte jag inte alls på det.

Jag tackar för alla som ville hjälpa. Hoppas att det fungerar för er andra. Nu skall jag spela GTA V en stund...

Har också f-secure, fick inte heller något meddelande. Så hade jag inte sett det här hade jag inte haft någon aning om de överhuvudtaget..

Permalänk
Medlem

Gta v vägra starta. Har ingen antivirus installerat ändå starta inte spelet. Kan ej ladda ner heller, Gta tools intallera bara directx och sent stannar och load...
Nån föreslå? tack

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Avstängd

Samma här, efter uppdateringen startade spelet gick spela en timma. innan det kraschade. sedan har det inte gått att starta. Får ljud men svart skärm. Lurigt att en patch ska förstöra.

Lösningen blev att köra i säkert läge först när spelet frågade om det och sedan spela 1 minut och stänga ner spelet. Sedan har det rullat på som vanligt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

F secure skiten funkar med gta v om man stänger av Deep Guard.

Visa signatur

| E8400 | GA-P35-DS4 | REAPERX HPC 4GB | 8800 GT | Raptor 74GB | 320GB | 500GB | Tagan 480 |