Fråga: Hur bra står sig min i2600k idag?

Permalänk

Fråga: Hur bra står sig min i2600k idag?

Första tråden här på forumet av mig och den är egentligen bara en fråga om just det min rubrik sa, hur bra står sig min i2600k i dagsläget om man jämför med nyare Intel processorer och då främst för att spela med. Har klockat upp cpun till 4.5ghz.

Permalänk
Medlem

Den står sig mycket väl! Du kan gott vänta minst en eller ett par generationer innan du behöver börja tänka på att byta ut den.

Permalänk
Medlem

Mycket. Kolla benchmarks, subjektiva svar är inte så användbara. Eller?

Permalänk
Medlem

Med DX12 eller Vulkan så kommer den hålla ännu längre
Det är främst i CPU tunga spel som strategispel eller mmo'er, spel där det händer mycket smått samtidigt, där din CPU annars kan halka efter en aning. I 4.5 Ghz, inte lika mycket dock.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Överklockat , jävligt bra. Sitter på I52500K @ 4,3 fungerar superfint. Och som de andra säger med DX12 och Win 10 kommer de bli ännu finare

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Med DX12 eller Vulkan så kommer den hålla ännu längre
Det är främst i CPU tunga spel som strategispel eller mmo'er, spel där det händer mycket smått samtidigt, där din CPU annars kan halka efter en aning. I 4.5 Ghz, inte lika mycket dock.

i 4,5Ghz borde den väl prestera nästan lika bra som en 4790k? Ramlar nog efter med några %
Den borde i alla fall vara bättre än en i7 4770k, och den har inga problem att hänga med idag

Sen har trenden med högre upplösningar på skärmar medfört att GPU:n är den som får jobba mer och cpu:n blir mindre av en flaskhals
Inte för att den direkt varit det i 1080p med en i5:a eller i7:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

i 4,5Ghz borde den väl prestera nästan lika bra som en 4790k? Ramlar nog efter med några %
Den borde i alla fall vara bättre än en i7 4770k, och den har inga problem att hänga med idag

Sen har trenden med högre upplösningar på skärmar medfört att GPU:n är den som får jobba mer och cpu:n blir mindre av en flaskhals
Inte för att den direkt varit det i 1080p med en i5:a eller i7:a

Högre upplösning gör inte att det blir mindre jobb för processorn.

Permalänk
Medlem

Sett flera trådar där TS rekommenderas att behålla sin Core 2 Quad, och 2600K är ju något bättre om man säger så.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Ohh fan, det låter ju riktigt bra! Hade fått för mig att det fanns risk att processorn kommer flaskhalsa grafikkortet men som det låter på allas svar så kanske det inte är något att oroa sig över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

i 4,5Ghz borde den väl prestera nästan lika bra som en 4790k? Ramlar nog efter med några %
Den borde i alla fall vara bättre än en i7 4770k, och den har inga problem att hänga med idag

Sen har trenden med högre upplösningar på skärmar medfört att GPU:n är den som får jobba mer och cpu:n blir mindre av en flaskhals
Inte för att den direkt varit det i 1080p med en i5:a eller i7:a

4790k ligger på 4GHz, 4.2 med turbo (4.4 om det inte är alla kärnor) så mer än några procent är det garanterat.
Men instämmer i ingen större skillnad i de flesta fall.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

i 4,5Ghz borde den väl prestera nästan lika bra som en 4790k? Ramlar nog efter med några %
Den borde i alla fall vara bättre än en i7 4770k, och den har inga problem att hänga med idag

Sen har trenden med högre upplösningar på skärmar medfört att GPU:n är den som får jobba mer och cpu:n blir mindre av en flaskhals
Inte för att den direkt varit det i 1080p med en i5:a eller i7:a

Så kan det mycket möjligt vara! Mot en oklockad Haswell, då får man ju dock fråga sig om han nu har kunskapen att klocka och köper en K processor, så är det ju troligt att han klockar den nya med. En 4790k/4770k i 4.5 Ghz presterar garanterat bättre. Men det är som sagt inte många % det rör sig om i de flesta av dagens spel.
Just i spel är det som sagt ingen större skillnad, kan röra sig om några FPS, den stora skillnaden är ju om man ska köra benchmarks.
Sen finns ju alltid aspekten av strömförsörjning, värmeutveckling osv.
På den andra punkten så står sig dock 2600k riktigt bra med tanke på att det var sista generationen intel fortfarande lödde fast IHSen även på "budget" versionerna, 1156, 1155 & 1150.

Missförstå mig fel, jag hade inte uppgraderat

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

I program där CPU:n får sträcka på fötterna ser prestandaskillnaderna ut såhär i stock.

Snackar vi överklockat och i spel så håller en 2600k sällan tillbaka prestandan med de flesta grafikkonfigurationer, så där står den sig fortfarande riktigt bra. Sett till strömförbrukning drar 2600k och 4790k ungefär lika mycket i stock och då är en 4790k ca 35% snabbare. Skulle dock aldrig uppgradera från en 2600k om det inte vore för att man ändå vill byta plattform av andra anledningar än CPU-förbättring.