Boot-kill disc startar inte.

Permalänk
Medlem

Boot-kill disc startar inte.

Är detta inte rätt ställe att fråga på, så hänvisa gärna till rätt del av forumet?
Har i min gamla dator W7 installerat.
Vill köra killdisc i den. Ta bort allt.
Men killdisc som jag kört innan, kan nu varken startas från USB eller CD-skiva.
När jag startat upp datorn i vanligafall står det , när skärmen är svart under 20-30sekunder något om:

FOR REALTEK RTL8101E/8102E PCI-E ETHERNET CONTROLLER v.1 07 ( 080320)
- PXE - E61 : Media test failure, check Cable
-PXE - M0F : Exiting PXE rom.
Boot file nof found
Press any key....

Summering: Det går inte att få igång " Kill disc" från varken USB eller CD -skiva.

Kanske är datorn förstörd så det inte går länge?

Tack på förhand!

Permalänk

Meddelandet -PCE- kommer sig av att datorn misslyckats att boota via nätverkskabeln.
Antagligen har du i BIOS förvalt nätverksboot före cd och hårddisk.
Kontentan är dock att datorn inte hittar något bootbart media.
Din hårddisk har kanske redan raderats...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Meddelandet -PCE- kommer sig av att datorn misslyckats att boota via nätverkskabeln.
Antagligen har du i BIOS förvalt nätverksboot före cd och hårddisk.
Kontentan är dock att datorn inte hittar något bootbart media.
Din hårddisk har kanske redan raderats...

ahha..(?) =)=).....
Nej, tror inte hårddisken har raderats för när det står "press any key" så om man då tycker på en tangent så drar Windows 7 i gång som vanligt.

Tror du det går att få rätt på detta problem så det går att välja " kill disc" ?

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar finnas en knapp man kan trycka när datorn bootar för att få fram en meny där man kan välja vad den ska boota ifrån. Kolla i manualen till ditt moderkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det brukar finnas en knapp man kan trycka när datorn bootar för att få fram en meny där man kan välja vad den ska boota ifrån. Kolla i manualen till ditt moderkort.

Precis, antingen anges det i texten nertill på skärmen när första texten visas,
eller så kan man testa med repeterande tryck på en av <F1> <F2> <F8> eller <F10>.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har skivan fungerat tidigare eller fungerar den i någon annan dator? För mig låter det som att du bränt en skiva men inte gjort den bootbar. Lätt gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det brukar finnas en knapp man kan trycka när datorn bootar för att få fram en meny där man kan välja vad den ska boota ifrån. Kolla i manualen till ditt moderkort.

Skrivet av Waxinator:

Precis, antingen anges det i texten nertill på skärmen när första texten visas,
eller så kan man testa med repeterande tryck på en av <F1> <F2> <F8> eller <F10>.

Yes, det är F12 och när jag trycker på F12 under uppstarten så kommer jag till den "boot menyn" där jag tidigare valt om jag ska köra skivan/USB-minnet med Killdisk från dvd/cd eller från usb. När jag då väljer cd/dvd ( med piltangenterna) då startar varken usb eller cd:n igång Kill Disc.

Det här andra meddelandet: dyker upp när själva datorn går igång som vanligt. ( allt inte efter tryckande på F12)
FOR REALTEK RTL8101E/8102E PCI-E ETHERNET CONTROLLER v.1 07 ( 080320)
- PXE - E61 : Media test failure, check Cable
-PXE - M0F : Exiting PXE rom.
Boot file nof found
Press any key....

Tänkte att det kanske har med själva felet att inte usb eller CD-enheten drar igång Killdisk fast den får kommando att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epkmack:

Har skivan fungerat tidigare eller fungerar den i någon annan dator? För mig låter det som att du bränt en skiva men inte gjort den bootbar. Lätt gjort!

Yes, en bränd cd-skiva och "bränd" -fil på USB:n.

Ja då USB:-filen är använd innan på jusst den dator.
CD skivan med Killd isk är använda många många ggr på just denna dator.

Permalänk

I BIOS skapas en lista över vilka enheter som finns och i vilken ordning de skall genomsökas efter startprogrammet (Bootfile). Man kan påverka denna listans ordning i BIOS (fliken BOOT). I ditt fall börjar den leta i nätverket följt av resterande enheter och sedan avslut. När du med <F12> själv talar om vilken enhet du vill starta från så kollas inga andra enheter.

Bootfilen ligger alltid på ett speciellt ställe och först när denna har hittats (Bootbar) så vet datorn var på enheten ditt program ligger. Det räcker alltså inte med att ditt program ligger på minnet/skivan... bootfilen måste ligga på rätt plats. Nu får du bara reda på att bootfilen inte hittats där den måste ligga. Du får kontrollera med en (Windows-DVD) annan skiva du 'vet' är bootbar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

I BIOS skapas en lista över vilka enheter som finns och i vilken ordning de skall genomsökas efter startprogrammet (Bootfile). Man kan påverka denna listans ordning i BIOS (fliken BOOT). I ditt fall börjar den leta i nätverket följt av resterande enheter och sedan avslut. När du med <F12> själv talar om vilken enhet du vill starta från så kollas inga andra enheter.

Bootfilen ligger alltid på ett speciellt ställe och först när denna har hittats (Bootbar) så vet datorn var på enheten ditt program ligger. Det räcker alltså inte med att ditt program ligger på minnet/skivan... bootfilen måste ligga på rätt plats. Nu får du bara reda på att bootfilen inte hittats där den måste ligga. Du får kontrollera med en (Windows-DVD) annan skiva du 'vet' är bootbar.

Tack Waxinator!
Ehhh....vad är det egentligen jag ska göra nu...eller rättade sagt, vad och hur ska jag göra det?
(sorry).=)

Permalänk
Medlem

..kanske är datorn förstörd å det inte går att fixa...=(.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

..kanske är datorn förstörd å det inte går att fixa...=(.......

Aldrig bra att ge upp helt!

Bara för att klargöra: När du valt usb/skiva i boot menyn, då kommer alltså det med ehternet cable meddelandet upp?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Aldrig bra att ge upp helt!

Bara för att klargöra: När du valt usb/skiva i boot menyn, då kommer alltså det med ehternet cable meddelandet upp?

rätt---never give up!!!!=)

Nej, det kommer upp när jag startar datorn ( utan att trycka på F12) då kommer de 2 meddelandena upp ( skärmens bakgrund är då svart och allt skrivs med sådan vit text , alltså inte så som det egentligen brukar vara när allt är som vanligt).
När jag väljer F12 vid uppstart och kommer in på den menyn när jag brukar kunna starta kill disc via usb eller cd , när jag där försöker starta killdisc , så efter försök att starta kill disc med knapptryck på cd/dvd eller usb , så efter några försök så startar oftast plötsligt W7 av sig själv och datorn blir redo för helt vanligt internetanvändande.

Strange....tycker jag!)=

Permalänk
Medlem

har även nu testat med att starta kill disc cd-skivan genom en extern cd-spelare-enhet, men även då fungerade det inte. Tänkte om cd-spelaren i datorn var sönder. Men icke icke...fungerade det med extern cd-spelare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pegget:

har även nu testat med att starta kill disc cd-skivan genom en extern cd-spelare-enhet, men även då fungerade det inte. Tänkte om cd-spelaren i datorn var sönder. Men icke icke...fungerade det med extern cd-spelare heller.

Kan inte komma på något själv som kan hjälpa dig riktigt. Men testa ta ut internetsladden. Tror inte det kommer hjälpa. Annars kan du testa att skaffa filen igen och göra om USB minnet på nytt(om du inte vill chansa på en nybränd skiva då).

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Går ej med nybärnd heller.
Det verkar som om datorn inte vill starta varken usb eller cd-skiva. Kan det ha något med att datorn inte primärt väljer dessa eller pga det felet som daton anger ( som jag skriv i innan, FOR REALTEK RTL8101E/8102E PCI-E ETHERNET CONTROLLER v.1 07 ( 080320)
- PXE - E61 : Media test failure, check Cable
-PXE - M0F : Exiting PXE rom.)

??

Permalänk

Det är stört omöjligt att ge råd på felsökning när du inte ger någon vettig eller användbar information tillbaka.
Man famlar i totalt mörker...

1. Har du varit inne i BIOS inställningarna angående BOOT-enheter och bootordning ? Resultat av kollen ?
2. Om du inte hittar i BIOS så uppge då vad moderkortet heter så vi kan vägleda.
3. I vissa BIOS kan man välja om nätverkskortet ROM skall vara bootbart. Har du hittat någon sådan inställning ?
4. Har du en nätverkskabel ansluten eller kör du trådlöst ?

5. Hur skapar du de 'boot-bara' USB och CD medierna ? Vilken programvara eller ISO-filer bygger du med ?
6. När du väljer CD-boot, kommer någon text upp på skärmen "Press any key to boot from CD/DVD" (bootbar cd) ?

7. Har du provat att boota någon annans dator med de media du byggt (USB-minne och CD) ?
8. Fungerar din CD/DVD ? ...går den att läsa från och skriva till i Windows ?
9. ... ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Skriver svar direkt i frågorna i citerat meddeldande.

Skrivet av Waxinator:

Det är stört omöjligt att ge råd på felsökning när du inte ger någon vettig eller användbar information tillbaka.
Man famlar i totalt mörker...

Hej
Är inte så väldans kunnig om datorer eller datortermer så kan/har inte kunnat ge så himla bra svar.
men ska försöka här :

1. Har du varit inne i BIOS inställningarna angående BOOT-enheter och bootordning ? Resultat av kollen ?
- svar: Bios är väl där jag kommer in när jag trycker F12 vid uppstart? https://www.google.se/search?q=bios&biw=1280&bih=623&source=l... så fal har jag varit där många gånger.

Där kommer jag in och sedan klickar jag fram till menyn " boot" , och klickar till markören är på "cd/dvd" eller "usb" , att jag vill starta Killdisc från antingen cd eller usb. Förr har det startat därifrån men nu startar inte varken cd eller usb. Efter några försök så går Windows igång av sig självt i stället.

2. Om du inte hittar i BIOS så uppge då vad moderkortet heter så vi kan vägleda.
- svar: Sorry, men kan inte finna vad moderkortet heter, går det att finna här?: http://www.toshiba.se/discontinued-products/satellite-a300-1k...

3. I vissa BIOS kan man välja om nätverkskortet ROM skall vara bootbart. Har du hittat någon sådan inställning ?
-Svar : nej, inte vad jag kan förstå! ( men har ej så mycket kunskap)

4. Har du en nätverkskabel ansluten eller kör du trådlöst ?
- Svar: Via router. ( Men kan sätta i nätverkskabeln in till internetet om det behövs)

5. Hur skapar du de 'boot-bara' USB och CD medierna ? Vilken programvara eller ISO-filer bygger du med ?
svar: Alltså de är ju nedladdade från internet. typ googlade på Kill disc, laddade ner dem i datorn, sen brände cd-skiva ( som fungerat i många år). Sen laddat ner killdisch från internet igen och fört över Kill disc till USB-minnet. Använt sedan USB-minnet 2ggr i år för att köra kill disc.

6. När du väljer CD-boot, kommer någon text upp på skärmen "Press any key to boot from CD/DVD" (bootbar cd) ?
Svar : nej inte denna gång.

7. Har du provat att boota någon annans dator med de media du byggt (USB-minne och CD) ?
Yes, har provat en annan dator. Allt ok.

8. Fungerar din CD/DVD ? ...går den att läsa från och skriva till i Windows ?
Min cd/dvd-enhet i toshiban har fungerat halvt om halt senaste månaderna. Köpte en extern cd-spelare som jag använde för att köra kill disc-cd:n med.

9. ... ?

Kan detta ge info om moderkortet:

Operating System: Windows 7 Home Premium 32-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.150316-1654)

System Manufacturer: TOSHIBA
System Model: Satellite A300
BIOS: InsydeH2O Version 1.30
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8400 @ 2.26GHz (2 CPUs), ~2.3GHz
Card name: ATI Mobility Radeon HD 3650
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: ATI display adapter (0x9591)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_9591&SUBSYS_FF1E1179&REV_00

Tack för hjälpen.

Permalänk

Okay, jag har läst dina svar på mina frågor.

I min dator (de flesta) så kommer man till BIOS via <Del>, <F2> eller <F1> tangenten.
Länken du skickat om <F12> visar bilder från olika BIOS.
Normalt har man i BIOS BOOT-flik en ordningsföljd uppsatt (1,2,3,4) där 1: CD/DVD, 2: USB, 3: HDD, 4: Ethernet ...
Ethernet är alltid sista val. Gör man ändringar här så så kommer datorn att göra samma sak varje uppstart.

I mitt fall startar <F8> Boot-Device-Menu där jag tillfälligt väljer enhet att boota ifrån (USB eller CD/DVD eller annan hårddisk).
Gör man annat val här så är det bara en tillfällig ändring.

Angående KillDisk så har den funktionen att på ett riktigt sätt skapa en bootbar CD eller USB-sticka.
Att bara bränna en CD eller USB-minne genom att kopiera dit programmet gör den inte bootbar.

Det är svårare att hitta information om bärbara datorer än andra stationära. Jag har försökt ladda ner
genom att ange mail adress men ännu inget brev...

I "normala" datorer kommer alltid boot texten "tryck på valfri tangent för att starta från CD/DVD" upp
under 5 sekunder efter att BIOS uppfattat att skivan som sitter i är bootbar.

"-PXE - M0F : Exiting PXE rom" kommer som sagt från att boot-ordningen bland dina enheter har med
Nätverkskortet bland bootbara enheter. Eftersom du inte har en Server-dator i nätverket så... misslyckas den.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hej Waxinator!
tack för du försöker hjälpa mig ( i mitt för mig klyddiga problem!).

Skrivit svar under SVAR i din text.
(Återigen så blir det inga avancerade tekniska svar utan mer ifrån hur det ser ut + vad jag försökt läsa mig till på nätet).

Skrivet av Waxinator:

Okay, jag har läst dina svar på mina frågor.

I min dator (de flesta) så kommer man till BIOS via <Del>, <F2> eller <F1> tangenten.
Länken du skickat om [visar bilder från olika BIOS[/URL].
Normalt har man i BIOS BOOT-flik en ordningsföljd uppsatt (1,2,3,4) där 1: CD/DVD, 2: USB, 3: HDD, 4: Ethernet ...
Ethernet är alltid sista val. Gör man ändringar här så så kommer datorn att göra samma sak varje uppstart.

SVAR: - Du har så rätt så. Kollade igen. F2 får in mig i något som heter " Utility Set up" ( det är väl BIOS, gissar jag). F12 får mig in till "Boot Meny". ( det var där i F12 jag alltid innan bara tryckte på cd eller usb så gick min kill disc i gång).
I F2-menyn där finns det ju olika saker att välja på, ex. Boot meny. Där finns det numererat ex 1 HDD2, 2 FDD 3 CD/DVD 4 HDD1 5 LAN 6 USB MEMORY
(När jag trycker på dessa olika händer inget.)

Citat:

I mitt fall startar <F8> Boot-Device-Menu där jag tillfälligt väljer enhet att boota ifrån (USB eller CD/DVD eller annan hårddisk).
Gör man annat val här så är det bara en tillfällig ändring.

SVAR: Är det här jag ska försöka ändra så att datorn väljer CD-enheten för att starta upp Killdisc-cd:n?

Citat:

Angående KillDisk så har den funktionen att på ett riktigt sätt skapa en bootbar CD eller USB-sticka.
Att bara bränna en CD eller USB-minne genom att kopiera dit programmet gör den inte bootbar.

SVAR: Vet inte riktigt vad som menas med detta. Bara att jag innan satt i min cd / usb, sen tyckt på F12 vid uppstart, sen tryckt på cd/dvd med plitanheten, enter , sen har det kommit upp om jag vill köra vidare- tryck ned en tangent-tryct tangent- sen har det forsatt och Kill disic har kört sitt race.

Citat:

Det är svårare att hitta information om bärbara datorer än andra stationära. Jag har försökt ladda ner
genom att ange mail adress men ännu inget brev...

SVAR: brev??

Citat:

I "normala" datorer kommer alltid boot texten "tryck på valfri tangent för att starta från CD/DVD" upp
under 5 sekunder efter att BIOS uppfattat att skivan som sitter i är bootbar.

SVAR: Ja, det känner jag igen, man trycker på valfri tangent, sen så tartade kill disc.

Citat:

"-PXE - M0F : Exiting PXE rom" kommer som sagt från att boot-ordningen bland dina enheter har med
Nätverkskortet bland bootbara enheter. Eftersom du inte har en Server-dator i nätverket så... misslyckas den.

SVAR: Kan jag korrigera detta?

Visar hur man gör
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pegget:

Hej Waxinator!
tack för du försöker hjälpa mig ( i mitt för mig klyddiga problem!).

Skrivit svar under SVAR i din text.
(Återigen så blir det inga avancerade tekniska svar utan mer ifrån hur det ser ut + vad jag försökt läsa mig till på nätet).

Jag tycker det är mer lättläst om du använder citeringsfunktionen. Du kan alltså lägga till [ quote ] [ /quote ] (UTAN mellanslag) runt den texten du vill bryta ut och svara på, då ser man enkelt frågan respektive svaret.

Du kan ännu enklare markera stycket du vill ha citerat och trycka på knappen för citering under redigera inlägg så hamnar taggarna rätt direkt.

Tänk bara på att ha jämt antal quote-taggar annars kan det bli konstigt. När jag redigerade din text var jag tvungen att lägga till ett ensamt [ /quote ] för att avsluta den ursprungliga citeringen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

F12 är generellt för nätverksboot. Och så även i detta fall, du försöker alltså att PXE-boota.

Testa Delete, F1, F2, F9, Esc eller liknande istället så bör det funka bättre.

Permalänk
Medlem

ok Multiman, ska försöka.

Waxinator, NU fick jag nog att cd/dvd att hamna på plats 1 under menyen " Boot" i BIOS ( alltså den menyn som dyker upp vid trycl på F2 vid uppstart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

F12 är generellt för nätverksboot. Och så även i detta fall, du försöker alltså att PXE-boota.

Testa Delete, F1, F2, F9, Esc eller liknande istället så bör det funka bättre.

ok, ska testa.

( Vad är PXE-boota????)

Permalänk
Skrivet av Pegget:

ok, ska testa.

( Vad är PXE-boota????)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Preboot_Execution_Environment

Permalänk
Medlem

Nu försökt vid uppstart, använda/trycka på ESC, F1, F8, F9 - men det ger inte möjlighet att starta kill disc/boot. Istället verkar windows starta.

( kanske är mitt datorproblem olösligt)??)

Permalänk

Hej.

Testa ändra enligt följande video (som dessvärre verkar vara filmat med en potatis)
https://www.youtube.com/watch?v=R9OH0QoFLb0

Permalänk
Medlem

Kan du boota något annat än killdisk? Låter faktiskt inte som du försökt. Vet inte varför du vill upprepa att din fungerade dator är förstörd i var och vartannat inlägg. F2 för BIOS och F12 för bootmenyn. Du kan testa ladda "defaults" i BIOS, tryck F9 och spara (F10) när du är i bios. Under boot ställ t.ex. in ordningen USB, CD/DVD, HDD och sen LAN.

Nätverks/PXE-boot kan du stänga av eller sätta efter HDD så slipper du se felmeddelandet eftersom den aldrig försöker starta från nätverkskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Hej.

Testa ändra enligt följande video (som dessvärre verkar vara filmat med en potatis)
https://www.youtube.com/watch?v=R9OH0QoFLb0

Jag testade detta och det går att göra så, precis som på videon, men när videon kommer till " press any key....." i det läget startar i stället window 7 på min laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du boota något annat än killdisk? Låter faktiskt inte som du försökt. Vet inte varför du vill upprepa att din fungerade dator är förstörd i var och vartannat inlägg. F2 för BIOS och F12 för bootmenyn. Du kan testa ladda "defaults" i BIOS, tryck F9 och spara (F10) när du är i bios. Under boot ställ t.ex. in ordningen USB, CD/DVD, HDD och sen LAN.

Nätverks/PXE-boot kan du stänga av eller sätta efter HDD så slipper du se felmeddelandet eftersom den aldrig försöker starta från nätverkskortet.

Hej!
Vad menas med "boota något annat än kll disc"?
jag trodde att boota vara att man rensade datorn?

ahhh..=)...det att datorn är förstörd är nog en uppgivenhetskommentar=).

ok ska försöka de förslagen du gav.
tack.

SÅ nu ändrade jag den där ordningen i BIOS( f2) under BOOT till 1 . 2 USB 3. HDD1 4. HDD2 och sist hamnade LAN. sen F10 och spara.