Wordpress och kategorier - Hur kategoriserar man bäst?

Permalänk
Medlem

Wordpress och kategorier - Hur kategoriserar man bäst?

Har en sajt där jag har ett antal huvudkategorier, t.ex. Datorer, Ljud & Bild etc. Till dessa har jag även underkategorier som te.x:
Datorer > Mjukvara
Datorer > Hårdvara
Ljud & Bild > TV

När jag nu skapar ett inlägg har jag placerat dem (om de handlar om t.ex. både hård- och mjukvara) i kategorierna: Datorer, Mjukvara, Hårdvara.

Fråga 1: Är det ett vettigt sätt att kategorisera?
Behöver jag ens lägga till dem i huvudkategorin (Datorer) eller räcker det med underkategorierna (inläggen visas ju fortfarande om jag går in under kategorin Datorer på sajten, även om de inte är ikryssade i huvudkategorin, utan endast i underkategorierna).

Fråga 2: Kan det på något sätt vara dåligt att även placera till exempel ovanstående exempelartikel även i Ljud & Bild och TV-kategorierna? Om det nu är så att artikeln faktiskt även berör de områdena. Och samma fråga här, behöver Ljud & Bild i sådant fall ens vara markerad för den artikeln, eller räcker det med TV? Eller spelar det ingen roll?

Många frågor. Känner att det vore guld att få lite feedback medan sajten är relativt liten och det blir kaos i alla kategorisering

Har förövrigt sökvägarna till själva artiklarna ställda som www.minsida.se/min-artikel. Kategorierna är alltså inte med i sökvägen (så länge man inte går på på en kategori givetvis).

Permalänk
Medlem

Jag har inte någon källa att hänvisa dig till men vad jag vet så visar arkivsidan för din huvudkategori även inlägg som är tilldelade underkategorier, exempelvis om du visar arkivsidan för "Datorer" så får du även upp inlägg som har kategorin "Hårdvara" samt "Mjukvara". Däremot om du visar arkivsidan för en underkategori så filtreras ju alla orelevanta inlägg bort.

Som svar på din fråga så hade jag alltid tilldelat mina inlägg en huvudkategori och i den mån det går även en mer specifik underkategori.

Permalänk
Medlem

Mm ok, så ungefär som jag gör nu då. Det känns som att ha ett inlägg som kan dyka upp på flera olika ställen med olika sökvägar talar negativt och förvirrande när det gäller sökmotorer och liknande.