Permalänk
Medlem

Nas Fråga

Hej

Byggde ihop en "egen" NAS med gratisprogrammet FREENas och hivade in en gäng 2Tdiskar. Bortsett från att jag efter en del pillande med mjukvaran fick det att fungera hyggligt så är programmet lite klurigt för mig att hantera. Så nu är jag mer inne på att hitta en NAS som är klar från start om ni är med på vad jag menar. Med mjukvara som är mer användarvänligt

Har ni några erfarenheter vad jag ska kolla efter? 4-6 diskar ska jag kunna stoppa in.

UPS? är det värt den pengen? och vad gäller där

Jag har den till att
* strömma media mellan datorer och PS3 i egna nätverket
* "Backupp"
* Skulle vara bra om jag kunde dela ut mappar, då jag har en del musikprojekt med andra

Ingen fildelning eller liknande

Har någon en som ska säljas är det givetvis alltid intressant

//
over and out

magvall

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem

Jag har lite förkärlek till Synology. Vad är det för prisklass du siktar på?

Nyare Synology NASar har prestanda så det räcker och blir över, speciellt för hemmabruk. Du kan även köra t.ex PLEX på den och streama filmer och musik över både interna nätverket och till webläsare och andra enheter över internet.

UPS kan definitivt vara värt pengen om du känner att du har pengar att lägga på det, jag funderar själv på att köpa en UPS i 2000kr klassen.

Btw, det går dessutom att installera Synologys operativsystem på "vanliga" datorer.

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1240029-tips-kor-...

Backup ska du helst inte ha i samma enhet som den primära lagringen ligger, men är det saker som du känner att det inte hela världen om det försvinner kan det vara okej.

Kommer du köra någon raidlösning på dina diskar?

Permalänk
Medlem

Än så länge har jag klarat mej på en UPS som kostade 500 kr, driver även fibermodem och router på denna. Angående mjukvara på din nas så rekomenderas som ovan Synology DSM mjukvaran antligen på din befintliga nas eller så köper du dej ett komplett system så slipper du krångla över huvud taget.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar att runt 1500 +- några hundra är en bra investeringspeng för att få ett smidigt system. Diskarna finns redan. En UPS är något för jultomten att leverera ;o)

Ja, det blir Raid på diskarna. Om jag inte minns fel så är nu 4 diskar Raid och den femte som "backup" till dessa när en av dem lägger av

Vad är er uppfattning om begagnade NAS, är det värt att bry sig eller är det nyskick som gäller?

/magvall

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magvall:

Jag uppskattar att runt 1500 +- några hundra är en bra investeringspeng för att få ett smidigt system. Diskarna finns redan. En UPS är något för jultomten att leverera ;o)

Ja, det blir Raid på diskarna. Om jag inte minns fel så är nu 4 diskar Raid och den femte som "backup" till dessa när en av dem lägger av

Vad är er uppfattning om begagnade NAS, är det värt att bry sig eller är det nyskick som gäller?

/magvall

Vet inte om det saknas en nolla, men en NAS ny i butik utan hårddiskar ligger på 2.500-15.000kr beroende på hur många hårddisk platser du vill ha. T.ex kostar en Ds414 2.500kr och en Ds1812+ 8.000kr

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Nja det är korrekt med siffrorna. Däremot är det si och så med vilken NAS som är bra och därefter vad de kostar i nypris. Sen är det ok med begagnade också, och då blir det en annan summa ;o)

Var hittar du en Ds414 för 2500kr?

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magvall:

Nja det är korrekt med siffrorna. Däremot är det si och så med vilken NAS som är bra och därefter vad de kostar i nypris. Sen är det ok med begagnade också, och då blir det en annan summa ;o)

Var hittar du en Ds414 för 2500kr?

Förvisso J modellen, men likväl en 414 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2634993

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|