Hjälp med funderingar kring "boomboxbygge"

Permalänk

Hjälp med funderingar kring "boomboxbygge"

Tjo!
Har lite funderingar och frågor kring ”boomboxbygge” och spel/batteritider då jag inte kommer ihåg allt från skolgången på gymnasiet och behöver lite bekräftelse och tillrättavisning!
Hoppas någon kan ta sig tid att svara och låt bli dumförklaringar tack
Håller på att bygger en liten enkel boombox med bara 1st 6X9 element (BST-6933) 90db, 4ohm.
Ska driva det med en liten modifierad Dynavoice stärkare som i detta fall ger 25W per kanal (totalt 2 kanaler)
(Är medveten om att denna stärkare inte är optimal)
I och med att jag bara använder 1 högtalare, lämnar ju förstärkaren då 25W på högsta volym, är jag rätt ute?
Vi tar som exempel att strömkällan är ett 12v batteri 65Ah. Jag spelar på högsta volym, så säg att förstärkaren drar i snitt 22W, rimligt att bedöma det så?
I vilket fall som helst, 22/12=1,83A, min boombox drar ca 1,83A/h?
Då klarar ett 65Ah batteri (65/1,83=35,5) ca 35h på högsta ljudvolym?

Dela gärna idéer och tankar kring detta!

Sen har jag en jämförelse som jag funderar på också: En polare hade en bergsprängare, typ AEG SRP-4335 som drevs på 10st LR20 batterier. Tror denna variant har två eller fyra element + bra tryck!
Den spelades med ganska hög volym under fyra dagar, ca 8-10h om dagen. Batterierna behövde bara bytas en gång. HUR är det möjligt att denna/dessa kan vara så pass strömsnåla? Jag skriver inte ner någon beräkning men jämförelsevis med min boombox och denna typ av bergsprängare så har ju bergsprängaren grym speltid med hänsyn till vilka batterier som används.
Detta var bara en tanke som jag hoppas få lite respons på.
Tack ska ni ha!

Permalänk

En sak som bidrar är ju känsligheten.

Ett element som är effektivt och har hög känslighet är ju såklart snällare mot batteriet.

Tar man med i beräkningarna att effekten som lämnas på rimlig volym sällan är speciellt hög, så får man det nog att gå ihop.

Det finns ju websidor och formler för att beräkna effektåtgång för att spela på en viss ljudnivå med ett visst element eller högtalare.

Kolla efter lite sådant så ser du vad högt man siktar ibland.

Kolla sedan specs på t.ex. thx, det är väl 85 spl med 95 spl max, och kika sedan vad som nrävs för att driva ett 90db/1w element till den nivån. Det är inte så mycket.

Jämför sedan med en trög bilbas på 80-85db/1w så ser du skillnaden.

Vettiga komponentval ger nog en ganska bra drifttid.

Ditt element som du har ligger lite i "mitten". Finns både bättre och sämre.

Visa signatur

.:bjorn