Man får vara väldigt tydligt med vad man menar med att Bulldozer skulle fungera bra på multitrådat. Det gick inte speciellt bra att skala den designen till 16 CPU-kärnor, resultatet blev inte snabbare än AMDs gamla 12-kärnor variant baserad på K10 och det blev långsammare än Intels 8-kärniga Xeon E5. CMT skalar "bättre" än SMT till flera kärnor enbart för att prestanda per tråd är usel, tror ingen skulle hurra om man minskade enkeltrådprestanda till 75% av vad den är idag på Intels CPUer för att sedan göra all kraft tillgänglig när båda trådarna används. "Skalningen" skulle då bli fantastisk bra, men enbart för man minskat enkeltrådprestanda.
Jämför man i7-2600 och FX-8350 så kan man konstatera att båda har ca 1.2 miljarder transistorer, båda använde 32nm. Den förra tar ändå 50% mindre kretsyta (hur mycket plats transistorer tar beror på användningsområde), innehåller en iGPU. I fall där alla 8 CPU-trådar används effektivt presterar dessa två modeller väldigt likvärdigt, i med trådar presterar den förra rejält mycket bättre. Var finns det något positivt i Bulldozer-desigen?
Nu verkar tyvärr den "läckta" presentationen på Zen vara fake (de presenterades inte här och finns diskussioner på flera techsiter om möjliga källor för dessa slides), men allt tyder ju på att Zen på många sätt är allt det Bulldozer inte var. Så inte ens AMD verkar tycka att det var något bra med dagens design.
Antag att det är så, förklara då varför det sker så mycket utveckling på serversidan där Intels dominans är större än vad den är på skrivbordet? Du tror inte det är så att mobilsidan utvecklas fort för det är dit de stora massorna går, serversidan utvecklas för att det är tekniskt vettigt att skala upp dessa modeller via fler CPU-kärnor (samt allt våra vanor med mobila enheter kräver allt större maskiner i datacentret)?
Desktopsidan har kört fast, det går inte att öka IPC. Jämför Broadwell och Silvermont, det skiljer mindre än en faktor 2 i IPC, tittar man på storleken på interna köer, storlek på out-of-order fönster, antal instruktioner som teoretiskt kan köra per cykel, etc så är Broadwell 4-10 gånger större/bredare på varje punkt. Man har med råge nått punkten där mer transistorer för att få upp IPC fungerar inte.
Det går inte heller att öka frekvensen speciellt lågt över 4GHz utan att strömförbrukning rusar. Och det är inte vettigt att öka antal CPU-kärnor då interaktiva program inte har någon nytta av det (spel är en form av simulering, gör man bara "rätt" typ av simulering skulle det definitivt gå att utnyttja massor med kärnor här).
Vet inte om det är fejk alls. Sliden är identisk i design med övriga presentationen, numrering och placering av information stämmer perfekt, det är samma formspråk, teckensnitt och färgval. Den som i så fall förfalskat sliden måste fortfarande haft tillgång till presentationen i förväg för att pricka så bra med designen.
Kan vara så att AMD helt enkelt tog bort den delen, eller om den delen var för information bakom lyckta dörrar.