Ersättare av Winamp?

Permalänk
Inaktiv

Ersättare av Winamp?

Hello,

Jag har ett tag undrat vilken mediaspelare som egentligen ersätter Winamps bortgång? Jag sitter och dunkar musik med Windows media player, men skulle nog föredra något annat och bättre... Tycker Windows media player är så segt och tråkigt. Vad använder ni för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K4pt3n:

Hello,

Jag har ett tag undrat vilken mediaspelare som egentligen ersätter Winamps bortgång? Jag sitter och dunkar musik med Windows media player, men skulle nog föredra något annat och bättre... Tycker Windows media player är så segt och tråkigt. Vad använder ni för något?

Du vet väl om att Winanp fortfarande är och kommer förbli tillgängligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av K4pt3n:

Hello,

Jag har ett tag undrat vilken mediaspelare som egentligen ersätter Winamps bortgång? Jag sitter och dunkar musik med Windows media player, men skulle nog föredra något annat och bättre... Tycker Windows media player är så segt och tråkigt. Vad använder ni för något?

Skickades från m.sweclockers.com

Winamp...?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Winamp...?

Backup från min egen privata Dropbox ifall de tagit bort sin officiella nedladningen på hemsidan.
https://www.dropbox.com/s/eijexnlp5t3or7k/winamp566_full_sv-s...

Glöm inte att scanna efter virus! även om jag har Antivirus och håller det uppdaterat skadar det inte att göra det en gång själv också.
Internet rule 101.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av K4pt3n:

Hello,

Jag har ett tag undrat vilken mediaspelare som egentligen ersätter Winamps bortgång? Jag sitter och dunkar musik med Windows media player, men skulle nog föredra något annat och bättre... Tycker Windows media player är så segt och tråkigt. Vad använder ni för något?

Jag använder Winamp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vill fortfarande ha väldigt lik Winamp då den var bra finns http://audacious-media-player.org/ går att använda Winamp 2 skins på den direkt.

Vill du ha en mer fullspeckad spelare skulle jag säga https://www.tomahawk-player.org/ likt duckduckgo för sökningar har du Tomahawk som tar in musik från youtube, spotify, soundcloud lastfm mm. (vissa kräver premium konton på respektive tjänst) utöver det lokala.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Foobar med tillägget SimPlaylist

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag använder fortfarande samma version utav Winamp som jag gjorde när man hade CRT-skärm och hängde på LAN och "wärzachade" för sådär ~15år sedan (jo, jag skojar inte)

Det är alltså version 2.80 jag talar om, stabilare än ett ryskt plog-tåg och snyggare än supermarios eld-blomme -dräkt!

Och bästa utav allt kanske är att det är fortfarande lika resurssnålt som det var back in the day
0,99 mb liksom, BEAT THAT. Nästan så man kunde få plats med 2st ex på en 3,5" Floppy-diskett

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Dagens verkliga ersättare är ju förstås Spotify. Spotify lyckades få alla enorma MP3 samlingar omoderna över en natt. Dock inte hälften så charmiga.
Minns att vi hade en kille i skolan som DJ:ade lite på helgerna som hade över 100 GB MP3 på brända CD-skivor. Själv tror jag nog inte jag hade mer än 2-3 skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag använder fortfarande samma version utav Winamp som jag gjorde när man hade CRT-skärm och hängde på LAN och "wärzachade" för sådär ~15år sedan (jo, jag skojar inte)

Det är alltså version 2.80 jag talar om, stabilare än ett ryskt plog-tåg och snyggare än supermarios eld-blomme -dräkt!

http://adock.se/users/upload/files/150508022015.jpg

Och bästa utav allt kanske är att det är fortfarande lika resurssnålt som det var back in the day
0,99 mb liksom, BEAT THAT. Nästan så man kunde få plats med 2st ex på en 3,5" Floppy-diskett

http://adock.se/users/upload/files/150508022323.jpg

Ta en titt på den om du vill ha en spelare som utvecklas fortfarande men vill ha samma look (Inte säkert den fyller upp allt dock)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Winamp finns att ladda ner från www.winamp.com som alltid.

Permalänk

Jag kör Clementine, men det är inte samma sak som Winamp, mer som Windows media player.

Dock om du vill ha en lika snabb och prestandainriktad musikspelare skulle jag rekommendera XMPlay som kräver knappt något minne eller CPU plus har stöd för skins, bibliotek och plugins så du kan få samma upplevelse som WinAmp med ännu mindre resurser.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag använder fortfarande samma version utav Winamp som jag gjorde när man hade CRT-skärm och hängde på LAN och "wärzachade" för sådär ~15år sedan (jo, jag skojar inte)

Det är alltså version 2.80 jag talar om, stabilare än ett ryskt plog-tåg och snyggare än supermarios eld-blomme -dräkt!

Antagligen bästa versionen någonsin.

Jag har dock gått över till Mediaplayer Classic & VLC, de gör samma jobb som WinAMP gjorde + lite till, på ett bra sätt.
På hela taget finns det så många spelare, och som är bra, att det egentligen är svårt att hitta en vettig rekomendation. Gillar du WinAMP, fortsätt använda WinAMP.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av -=Mr_B=-:

Antagligen bästa versionen någonsin.

Jag har dock gått över till Mediaplayer Classic & VLC, de gör samma jobb som WinAMP gjorde + lite till, på ett bra sätt.
På hela taget finns det så många spelare, och som är bra, att det egentligen är svårt att hitta en vettig rekomendation. Gillar du WinAMP, fortsätt använda WinAMP.
B!

Kunde inte hålla med mer.

Jag vet att det finns många ersättare, och kör mycket i VLC för smidighetens skull, speciellt på nya maskiner / installationer. Orka joxxa med fler än ett programvara för musik, film osv. då..
Ja ok spotify, men det är inte riktigt samma sak tycker jag.

Men anledningen till att jag kör det än idag är dess simplicitet, och att det varit med mig under hela min uppväxt till där jag är idag. Så det är lika portion "stabilitet/bra program" som... Nostalgi.

För det är ju så, oavsett vad alla säger;

Är du nöjd med något, och det fungerar efter dina behov - varför byta?
... Eller ens titta på alternativ?

"Fixa-inte-det-som-fungerar" som nån klok forskare (eller var det grek?)... Sa.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

WINAMP..... It Really Whips the Llama's Ass

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av nino:

WINAMP..... It Really Whips the Llama's Ass


Man bara sitter och ler...
Varför är det så, med barnminnen och nostalgi ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag gillar iTunes.. "duckar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Jag gillar iTunes.. "duckar"

Stena honom! Stena! Stena!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av muunkie:

Jag gillar iTunes.. "duckar"

Skrivet av Scepticer:

Stena honom! Stena! Stena!

Hahaha, asgarv xD

Bra start på fredagen!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om du nu inte vill behålla Winamp av någon anledning. Så är Foobar ett bra alternativ. Du kan lägga till massor av plugins och få det att se ut exakt så som du vill (eller bara köra vanilla om det uppfyller dina behov ). Plus att du kan lägga över det på ett usb eller liknande och så behåller det alla inställningar om du skulle flytta över det till en ny dator.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Jag gillar iTunes.. "duckar"

"öppnar upp mappen under användare, roaming där allt Itunes-sräp lägger sig på C: och kastar det på dig!"
Itunes är verkligen rooten till allt ont. Lägger sig lite varstans och det är ett helvette med roaming profiles då den gör den megastor med alla backuper och musik som folk har.
Andoriod är så mycket mer lätthanterat.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad att ingen har nämnt AIMP.

Permalänk
Medlem

provade denna för ett tag sedan http://spotiamp.com/ <- winamp med spotify, det kanske vore något mellanting.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag använder fortfarande samma version utav Winamp som jag gjorde när man hade CRT-skärm och hängde på LAN och "wärzachade" för sådär ~15år sedan (jo, jag skojar inte)

Det är alltså version 2.80 jag talar om, stabilare än ett ryskt plog-tåg och snyggare än supermarios eld-blomme -dräkt!

Och bästa utav allt kanske är att det är fortfarande lika resurssnålt som det var back in the day
0,99 mb liksom, BEAT THAT. Nästan så man kunde få plats med 2st ex på en 3,5" Floppy-diskett

demo.mp3, är det den som låter "winamp - kicks llamas ass" eller nåt liknande? För att minska på storleken ytterligare skulle du kunna ta bort även den

Själv gick jag över till foobar efter den verren. Jag gillar att man kan hantera filer direkt från programmet. Kan tex ta bort låtar. Skapa flikar. Den är grym helt enkelt.

VLC för enstaka låtar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Mediamonkey, Körde jag som ersättare av winamp när det begav sig med Mp3:s

http://www.mediamonkey.com/

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag kör på winamp. Laddar in alla mina låtar och kör på blandat. Är det så att jag vill lyssna på något mer specifik så kör jag det i VLC oftast, eller spotify.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kör VLC alt. Media Player Classic, tycker det funkar fint.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Själv kör jag MusicBee: http://getmusicbee.com/

Permalänk

MediaMonkey är rätt bra