(Val av skärm) Kluven, andras åsikter och resonemang önskas.

Permalänk
Medlem

(Val av skärm) Kluven, andras åsikter och resonemang önskas.

Hej,

Jag behöver en ny skärm men jag tycker det är svårare än någonsin att hitta en skärm som allmänt bra på allt. Eller rättare sagt, att hitta den bästa allt-i-allo skärmen.

Mina användningsområden är följande:
Spel, nästan uteslutande mmo och rollspel
Studier, mestadels nätbaserat
Allmänt användande, ser film, kollar nätet osv

Skärmarna jag i dagsläget har i siktet är:

http://www.inet.se/produkt/2205352/acer-32-b326hk-uhd-4k-med-...

och

http://www.inet.se/produkt/2205376/acer-27-xb270hu-predator-g...

Det som talar för den första är 4k och storleken (32"). Jag uppskattar en stor fin skärm

Det som talar för den andra är 144hz. Jag har tidigare haft en asus rog Swift och tyckte att man väl märkte dom extra Hz, vilket jag uppskattade.

Jag undrar, hur resonerar ni kring detta? Vilken hade du valt och varför? Kanske en helt annan skärm?

Om någon har mer information eller kunskap om någon av skärmarna så får den gärna dela med sig av den också.

Shoot!

Permalänk
Hjälpsam

4K är hysteriskt tungdriver och inget jag ser vara en rimlig standard än på ett bra tag.

Personligen hade jag gått på 1440p IPS 144Hz GSync för optimal upplevelse i så många speltitlar som möjligt. Även kommande tunga titlar när hårdvaran i burken inte riktigt orkar med. Ser den kombinationen PÅ PAPPER som nästan ultimat, hade föredragit en VA panel över en IPS och kanske lite välvning på skärmen för att den skulle vara 100% perfekt men så nära som finna på marknaden just nu.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

själv sneglar jag på ultrawide som nästa skärm , en 34 tummare , väntar lite på att det ska komma en >120hz samt att priserna kanske sjunker något

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk

Jag har idag en 34" kurvad VA ultrawide. Underbart att spela på sålänge spelet stödjer/fungerar med 3440x1440.

Annars är ju en g-sync/freesync 1440p det självklara valet då den fungerar med "allt". Undvik TN bara.

Visa signatur

ez

Permalänk
Medlem

Jag kan även rekommendera Philips BDM4065UC om du vill ha 4k och storlek. Ruskigt skön skärm

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tack för svar, det uppskattas.

G-sync ger jag inte mycket för eftersom jag oftast spelar spel i fönsterläge.

Ultrawide kanske hade vart något, dock tycker jag upplösningen på sådana tenderar att vara lite väl låg.

Philips BDM4065UC tror jag inte är ett alternativ iom VA panelen. Betraktningsvinklarna samt färgåtervinningen är inte i klass med IPS paneler upplever jag. Annars hade den kanske vart något, 40" är ju bisarrt stort!

144hz eller 4k, det är frågan som cirkulerar innanför pannloben på mig nu. 4k är ju spännande men 144hz är väldigt angenämt, velandet fortsätter.

Edit: Efter endel youtube klipp ang. Philips Brilliance BDM4065UC så vill jag ta tillbaka mitt tidigare uttalande. Är det någon som äger denna skärmen eller kan mer om den så skriv gärna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Tack för svar, det uppskattas.

G-sync ger jag inte mycket för eftersom jag oftast spelar spel i fönsterläge.

Ultrawide kanske hade vart något, dock tycker jag upplösningen på sådana tenderar att vara lite väl låg.

Philips BDM4065UC tror jag inte är ett alternativ iom VA panelen. Betraktningsvinklarna samt färgåtervinningen är inte i klass med IPS paneler upplever jag. Annars hade den kanske vart något, 40" är ju bisarrt stort!

144hz eller 4k, det är frågan som cirkulerar innanför pannloben på mig nu. 4k är ju spännande men 144hz är väldigt angenämt, velandet fortsätter.

Edit: Efter endel youtube klipp ang. Philips Brilliance BDM4065UC så vill jag ta tillbaka mitt tidigare uttalande. Är det någon som äger denna skärmen eller kan mer om den så skriv gärna det.

Jag äger den ;D Betraktningsvinklarna är som på min gamla IPS.Går bra att lira på den inga släpningar och dyl. Bytte ut min Samsung 4k TN skärm mot denna och är grymt nöjd.

NH testar den här: http://www.nordichardware.se/Monitorer/vi-testar-philips-bdm4...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Finns förövrigt en lång tråd på swec om den skärmen

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Finns förövrigt en lång tråd på swec om den skärmen

Härligt!

Vilka spel lirar du?

Är ljuset på skärmen jämnt över hela bilden? På min rog Swift upplevde jag att betraktningsvinklarna var dåliga och då var den bara 27". Man vill ju att bilden ska se likadan ut över hela ytan annars tror jag att storleken bara blir ett irritationsmoment.

Har du bilder på den på skrivbordet så får du gärna lägga upp dom. Det är alltid kul med livebilder.

Pixeldensiteten, upplever du den som bra? Är skillnaden stor jämfört med tex 4k på 27"? Om ja, är skillnaderna till philipsens nackdel?

Ska läsa den tråden, tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Härligt!

Vilka spel lirar du?

Är ljuset på skärmen jämnt över hela bilden? På min rog Swift upplevde jag att betraktningsvinklarna var dåliga och då var den bara 27". Man vill ju att bilden ska se likadan ut över hela ytan annars tror jag att storleken bara blir ett irritationsmoment.

Har du bilder på den på skrivbordet så får du gärna lägga upp dom. Det är alltid kul med livebilder.

Pixeldensiteten, upplever du den som bra? Är skillnaden stor jämfört med tex 4k på 27"? Om ja, är skillnaderna till philipsens nackdel?

Ska läsa den tråden, tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Lirar allt möjligt men just nu rullar CSGO,Dying Light och GTA V.

Yes jag upplever att ljuset är jämt över hela bilden.

Kan fixa ikväll.

Det känns mer som en upphottad 1440p än 4k på den storleken på det lilla avståndet man har. Inget som jag stört mig på dock. Kollar man 4k klipp så märker jag ingen skillnad på denna och 28 tum.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag har tittar runt, läst recentioner om flera skärmar men inte kommit till skott ännu.

Jag undrar, vilka direkta nackdelar kan finnas om man köper en TV och har som monitor? Förutsatt att HDMI kontakten kan leverera 60hz då såklart.

Har kikat lite på: https://www.komplett.se/lg-49-uhd-led-smart-tv-49ub830v/82656...

På flera tv apparater så skrivs det att hz kan vara allt mellan 100-600 ibland, hur fungerar och mäts det kontra datormonitorer?

Ju mer man läser ju mindre förstår man!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag har tittar runt, läst recentioner om flera skärmar men inte kommit till skott ännu.

Jag undrar, vilka direkta nackdelar kan finnas om man köper en TV och har som monitor? Förutsatt att HDMI kontakten kan leverera 60hz då såklart.

Har kikat lite på: https://www.komplett.se/lg-49-uhd-led-smart-tv-49ub830v/82656...

På flera tv apparater så skrivs det att hz kan vara allt mellan 100-600 ibland, hur fungerar och mäts det kontra datormonitorer?

Ju mer man läser ju mindre förstår man!

En Tv är begränsad till 60Hz det andra skalar dom upp genom processa bilden som kommer in i Tv:en till 100hz t.ex. Men ger lagg och eftersläpp som nackdel då. Inget vidare för spel. Dessutom har Tv oftast högre inputlagg än datormonitor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Okej, tack.

Då så står valet återigen mellan

https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/827908

och

https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

144hz och g-sync eller 40"? Jag är kluven till vilken av skärmarna som kommer "vara bra" längst samt vilken jag kommer få mest nytta/glädje av. 40" sägs ju vara fantastiskt när man lirar rollspel osv men 144hz och gsync innebär antagligen att skärmen kommer kunna leverera bra prestanda och "fina bilder" i spel under en längre tid. Dock på bekostnad av skärmupplösning och monitorstorlek.

Hmm, fan vad svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Okej, tack.

Då så står valet återigen mellan

https://www.komplett.se/philips-40-4k-led-bdm4065uc00/827908

och

https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

144hz och g-sync eller 40"? Jag är kluven till vilken av skärmarna som kommer "vara bra" längst samt vilken jag kommer få mest nytta/glädje av. 40" sägs ju vara fantastiskt när man lirar rollspel osv men 144hz och gsync innebär antagligen att skärmen kommer kunna leverera bra prestanda och "fina bilder" i spel under en längre tid. Dock på bekostnad av skärmupplösning och monitorstorlek.

Hmm, fan vad svårt.

Jag skaffade e Benq 144Hz skärm med TN och endast 1080p och jag kan inte se mig själv någonsin inte skaffa iaf 120+ Hz igen. Personligen skulle jag gå för 144Hz alla dagar i veckan. Spontant känns 40 tum väldigt stort också men det har jag ingen riktig input på.