Datorn blinkar, fläktar går igång... vad i?

Permalänk
Medlem

Datorn blinkar, fläktar går igång... vad i?

Har gjort en tidigare tråd som handlar om samma problem som löste sig självt utav ingenting och har fortfarande ingen aning om vad varför och hur

Problemet: Startar jag datorn blinkar strömdioden på fronten utav chassit, fläktarna går igång och dör och nätaggregatet "klickar?" (klickar bara när den försöker starta). Öppnat upp datorn och kollat så att allt är korrekt anslutet och det är det (förutom 1 gång när jag hade ryckt lite i kablarna så jag trodde grafikkortet hade bränt). Datorn beter sig lite som en bil med dålig tändning, den håller på och gå igång men den verkar inte orka hela vägen. Dock hinner datorn börja boota ungefär var 20:e klick men sen dör den efter någon sekund, låter jag datorn stå på och klicka/blinka/fläkta på kan den ibland starta upp helt och problemen kommer bara när jag stängt av datorn och ska starta den igen.

Komponenter:
Gigabyte Z87X-SLI ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series +
Corsair CS 750W 80+ Gold
och chassit är ett Corsair Carbide 200R

Är det nätaggregatet som spökar eller kanske moderkortet? Funderar på att lämna in datorn nu i veckan eller köpa nytt nätaggregat och/eller nytt moderkort och testa.

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av LinQeD:

Har gjort en tidigare tråd som handlar om samma problem som löste sig självt utav ingenting och har fortfarande ingen aning om vad varför och hur

Problemet: Startar jag datorn blinkar strömdioden på fronten utav chassit, fläktarna går igång och dör och nätaggregatet "klickar?" (klickar bara när den försöker starta). Öppnat upp datorn och kollat så att allt är korrekt anslutet och det är det (förutom 1 gång när jag hade ryckt lite i kablarna så jag trodde grafikkortet hade bränt). Datorn beter sig lite som en bil med dålig tändning, den håller på och gå igång men den verkar inte orka hela vägen. Dock hinner datorn börja boota ungefär var 20:e klick men sen dör den efter någon sekund, låter jag datorn stå på och klicka/blinka/fläkta på kan den ibland starta upp helt och problemen kommer bara när jag stängt av datorn och ska starta den igen.

Komponenter:
Gigabyte Z87X-SLI ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO
MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series +
Corsair CS 750W 80+ Gold
och chassit är ett Corsair Carbide 200R

Är det nätaggregatet som spökar eller kanske moderkortet? Funderar på att lämna in datorn nu i veckan eller köpa nytt nätaggregat och/eller nytt moderkort och testa.

Tacksam för svar!

innan du vet att nätagget fungerar så kan du inte testa resten. kanske har något äldre eller kan låna av nån kompis?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tror nog att det är med sannolikhet nätaggregatet... För ett nytt symptom har jag hittat! Är strömförsörjningen bruten och jag sätter i kabeln i nätaggregatet och försöker starta med en gång så kommer datorn aldrig in i stadiet där den börjar boota låter jag dock den stå ngn timme med strömkabeln i innan jag försöker starta så kommer den som vanligt börja klicka, men var 3:e klick börjar den boota och fortsätter så tills datorn går i gång helt varvid den kan vara igång. Misstänker att det är ngn/ngra dåliga kondensatorer som spökar? Har kollat de kondensatorer på moderkortet och alla ser fina ut - platta och inget som läcker (en "snabbkoll" ska kolla lite nogare senare efter jobbet ikväll) men funderar på att investera i ett nytt nätaggregat imorgon och kanske i ett nytt moderkort medans man ändå handlar. Har oturligt nog inget annat nätagg att testa med (om jag inte köper ett nytt ).