Pigg 6 år gammal laptop!

Permalänk
Medlem

Pigg 6 år gammal laptop!

När jag i juli 2009 började kolla marknaden efter en laptop, så läste jag bl a en del inlägg i detta forum där flera skribenter hyllade Dell XPS M-1530. Sagt och gjort, jag beställde en på Dells webbplats, valde en lite snabbare processor, Intel Core Duo T7250 2,2 GHz samt en 7200-varvs hårddisk. För nått år sedan bytte jag ut den mot en SSD-disk. Jag har även bytt den eländiga Vistan mot Windows 7.

Nu är den snart 6 år gammal och en pigg gammal tant... Från avstängd till dess cirkeln slutat snurra tar det ca 40 sek. Jag mekkar ganska ofta med bekantas datorer och många 6 år gamla datorer tar en evighet att starta. Jag har en "clean installation" och håller efter program som vill lägga sig i autostart.

Enda problemet med den har varit att skärmen dog, men jag hade garanti kvar och Dells "next business day at home-service" är helt fantastisk. Dagen efter felanmälan kom det en kille från Infranord här i stan och hämtade den (han föredrog att skruva isär den på jobbet), bytte moderkort och kom tillbaka med den samma dag.

Den dagen lär nog komma då den tröttnar, frågan är vad jag då skall välja, Dell ligger bra till!

/Sir_N

Permalänk
Medlem

Eh.. Okej, så det vi ska diskutera är hur bra dell och infranord är?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Entusiast

Bara så du vet så räknas denna laptop ej som "retro" över huvud taget

Men det är ju inte så konstigt att den är snabb när du monterat in en SSD, det är ju som natt och dag jämfört med en HDD och på alla datorer bakåt till ungefär 2005+ så påverkas starttider och allmänt flyt i operativsystemet nästan till 100% av hårddisken.

Anledningen till att många upplever att deras datorer är så långsamma är ju just att de sitter med 5400RPM's-hårddiskar men också på grund av det som du nämner med program som startar upp automatiskt samt allmän bloatware/toolbars/malware etc som folk är väldigt bra på i allmänhet att samla upp.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §3.4*

Tråd låst då den saknar diskussionsvärde/en vettig frågeställning. TS är välkommen att PM:a en ny trådstart ifall tråden ska öppnas igen.

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...