Premiär för SweClockers 6.0

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av lambdan:

Förr för att komma till det nyaste inlägget i en tråd har man kunna lägga till -new på slutet av URL:en. Detta använde jag för att snabbt kunna se det senaste inlägget i Dagens Fynd tråden. Hur gör jag nu?
Lägger jag till -new kommer jag till tråden, men den verkar bortse ifrån -new och går till första inlägget istället.

Som @gymrattan skrev kan man lägga till /forsta-olasta för att gå dit. Här är den kompletta listan:

/forum/trad/<id>/forsta-olasta # Det första olästa inlägget. /forum/trad/<id>/senast-lasta # Den sida (sista synliga inlägget) du senast läste. /forum/trad/<id>/sista-sidan # Trådens sista sida. /forum/trad/<id>/sista-svar # Sista svaret i tråden (scrollar ner). /forum/trad/<id>/mitt-sista-svar # Det sista inlägget du skrev. /forum/trad/<id>/mitt-sista-citat # Det sista citatet riktat till dig.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Massor med tack! @Biberu:

Permalänk
Medlem

@Biberu Bra jobbat!

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem

Vad är kriterierna för att man ska få en "Användaren har skrivit en kommentar som uppskattas"-stjärna?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Vore bra om man kunde ladda upp bilder istället för att länka dem från en annan källa, om ni har ont om plats så kan ni sätta en storleksbegränsning?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Calle2003:

Vore bra om man kunde ladda upp bilder istället för att länka dem från en annan källa, om ni har ont om plats så kan ni sätta en storleksbegränsning?

Det är överraskande många parametrar som spelar in där, bland annat just bildens storlek men även saker som upphovsrätt, direktlänkning och bandbredd. Vi har funderat en hel del på saken, och tekniskt finns grunden till ett sådant system på plats. I dagsläget avvaktar vi dock, men stänger inte dörren helt för en eventuell lösning i framtiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Sputte:

Vad är kriterierna för att man ska få en "Användaren har skrivit en kommentar som uppskattas"-stjärna?

De exakta kriterierna är dels föremål för ändring, och måste dels hållas hemliga för att de inte ska missbrukas. Det baseras dock till stor del på gillningar / bra inlägg, men antalet röster spelar ingen roll, istället försöker det på olika sätt avgöra hur hjälpsamma inlägg man har skrivit. Ser man ett inlägg man bedömer vara extra hjälpsamt eller informativt är det alltså trevligt om man röstar på det.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Jag vill anmärka en sak.

Är det bara jag som stör mig på att när jag klickar på min profil och senaste händelser så hamnar man inte längre på sina egna svar utan vad den senaste svarade. Jag gillade mer klassiska då det gällde den enskildes händelser på en tråd senast inte vem som helst.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

@Biberu det ända som jag tycker suger mest är att men inte ser när någon svara på en tråd.

Om du kunde göra en bättre icon så att man ser bättre när någon svara på tråden jag har det svårt att se när någon svara på tråden.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

@Biberu det ända som jag tycker suger mest är att men inte ser när någon svara på en tråd.

http://i.imgur.com/6cVEiyM.png

Om du kunde göra en bättre icon så att man ser bättre när någon svara på tråden jag har det svårt att se när någon svara på tråden.

Ja jag förstår inte varför stjärnan ska vara ovanpå kuvertet, vore bättre att skippa stjärnan i ikonen och bara ha ett stängt kuvert för trådar utan nytt innehåll och ett öppet kuvert med papper som tittar upp för trådar med nytt innehåll.

Permalänk
Entusiast

Jag fick ett nytt mail med uppdateringar från mina följda trådar idag. Det var lite förvånande eftersom jag stängde av den funktionen igår.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Zotamedu:

Jag fick ett nytt mail med uppdateringar från mina följda trådar idag. Det var lite förvånande eftersom jag stängde av den funktionen igår.

Har en liten bugg i det filtret, ska ordna så snart jag hinner. Får dock varna för att det kan ta någon dag.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av tintinj:

Ja jag förstår inte varför stjärnan ska vara ovanpå kuvertet, vore bättre att skippa stjärnan i ikonen och bara ha ett stängt kuvert för trådar utan nytt innehåll och ett öppet kuvert med papper som tittar upp för trådar med nytt innehåll.

Stjärnan indikerar att man bevakar tråden, och ett öppet kuvert med innehåll att det har nya inlägg. Ikonerna försöker presentera en kombination av olika tillstånd, men får se över designen på stjärnan.

Det finns en #faq för trådikonerna här.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Har en liten bugg i det filtret, ska ordna så snart jag hinner. Får dock varna för att det kan ta någon dag.

Själv har jag slutat få påminnelser på mail helt och hållet.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Biberu:

Har en liten bugg i det filtret, ska ordna så snart jag hinner. Får dock varna för att det kan ta någon dag.

Då vet jag hur det ligger till. Funderade på om det låg ett utskick kvar någonstans i systemet sen innan jag stängde av utskicken. Tror jag ska överleva ett par extra mail ett par dagar framöver. Du siktar på att jobba in ordentligt med övertid nu så du kan ta en lång semester i sommar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Själv har jag slutat få påminnelser på mail helt och hållet.

Det är samma här, inte fått ett mail sen nya swec lanserades, endå kommer det nya inlägg hela tiden i dom
trådar som jag bevakar.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av LINJEinc:

Det är samma här, inte fått ett mail sen nya swec lanserades, endå kommer det nya inlägg hela tiden i dom
trådar som jag bevakar.

Hinner man läsa trådarna innan sammanställningarna ska skickas så filtreras de bort.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jodå, den finns kvar, orange och fin som vanligt. Säkert att den inte syns?

Ja jädrar, nu är den faktiskt där. Kan svära på att den inte var där innan men det beror såklart i så fall på mitt system. Alternativt är det mig det är fel på. Sorry oavsett!

Permalänk
Medlem

Under kontaktinformation kan man lägga till origin, steam, youtube osv. Men det enda jag får att fungera är Steam. Då länkas jag till min profil. Men när jag skriver in användernamn under origin så kommer den fliken inte ens upp under kontakter, samt att youtube-fliken länkar till youtube men säger "account doesn't exist"... vad gör jag fel?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Hinner man läsa trådarna innan sammanställningarna ska skickas så filtreras de bort.

Aha.. då är jag med.. Tackar för infon.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sprawler:

Ja jädrar, nu är den faktiskt där. Kan svära på att den inte var där innan men det beror såklart i så fall på mitt system. Alternativt är det mig det är fel på. Sorry oavsett!

Det var trassel med adblock ett tag verkar det som och du var inte ensam om att påpeka det. Så du inbillade dig antagligen inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sidan är grymt snabb nu

Permalänk
Relik 📜

Det är många frågor och till synes en del oklarheter runt vad som egentligen är nytt med SweClockers 6.0. Vi nämner ämnet lite kort i lanseringsnyheten, men jag tänkte fylla på med ytterligare information för den som är nyfiken.

Gamla SweClockers var i grunden ett system i flera delar. Grundbulten var forummjukvaran Vbulletin, vilken i olika versioner funnits på webbplatsen sedan millennieskiftet. Där hanterades och lagrades egentligen allt som hade med själva forumet att göra – inlägg, trådar, användare, profildata och så vidare.

SweClockers är ju dock mycket mer än bara ett forum. Resterande delar av webbplatsen, till exempel framsidan, nyhetsbiten, artiklar och hela redaktions- samt modereringssystemet, var utvecklade separat i olika omgångar. Den senaste stora uppdateringen var SweClockers 5.0, vilken tillförde massa nya funktioner och samtidigt rätade ut en hel del problem.

I grund och botten handlade det dock om ett lapptäcke. Olika sektioner var klistrade ovanpå Vbulletin, samtidigt som forummjukvaran var rejält modifierad för att klara av ytterligare funktioner. Resultatet var stora mängder buggar och problem, vilka i sin tur dels behövde "döljas" från användarna, dels sög massa prestanda i onödan.

Någonstans längs resan kom vi till ett vägskäl. Antingen behövde vi uppdatera Vbulletin och lägga utvecklingstid på att lappa inbyggda brister i den mjukvaran (det finns en hel del, tro mig), eller så skulle vi börja på ny kula. Vi valde det sista alternativet, helt enkelt eftersom Vbulletin i grund och botten inte uppfyller kraven vi har.

SweClockers 6.0 föddes i princip genom att Fredrik (@biberu) öppnade Notepad och började skriva. Det finns, bokstavligt, inte en rad kvar från den gamla webbplatsen, utan allt är helt nytt. Ni som är insatta i webbutveckling inser nog snabbt hur mycket kod det handlar om för att få allt från forum och marknadsplats till redaktionssystem och moderatorverktyg att fungera.

Just på grund av att projektet är så enormt har vi delat upp det i flera faser. Egentligen började arbetet till och med genom återlanseringen av 99mac.se, där en hel del principer föddes vilka senare användes till SweClockers 6.0. Nuvarande fasen, den ni ser idag, fokuserar nästan uteslutande på bakomliggande kod med endast mindre grafiska förändringar. Det är anledningen till att webbplatsen inte "ser ny ut", trots att sanningen är det rakt motsatta.

Nästa fas är att böra titta på ny design, nya funktioner och nya koncept. Där är vi bara i startgroparna än så länge, men har massa ideér vi kommer bolla närmaste tiden. Förhoppningsvis kan vi på sikt rulla igång arbetet även där, något som kommer bli betydligt enklare med den nya kodbasen.

Sist men inte minst, vi är medvetna om att vissa funktioner saknas eller beter sig annorlunda. I de flesta fall finns det tankar bakom förändringarna, även om det kan vara svårt att se. Tro mig dock, vi läser all feedback som rullar in och antecknar flitigt. Vi kommer utvärdera vad ni användare tycker och tänker, och efter det kommer vi se över vad som kan förändras. Just nu ligger fokus dock på buggjakt, även om lanseringen i stort gick otroligt smidigt.

I vilket fall, hjärtligt välkomna till SweClockers 6.0! Jag hoppas och tror att ni kommer trivas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Hinner man läsa trådarna innan sammanställningarna ska skickas så filtreras de bort.

Tack för svaret. Dock är det omedelbart epostmeddelande som inte fungerar.
Jag skall dubbelkolla så den inställningen är oförändrad efter uppgraderingen.
Bra med "ny och ren" kod på sidan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Efter dagens nedtid är det dags att peka om domänen och öppna portarna till den senaste versionen av webbplatsen. Här är några av nyheterna i SweClockers 6.0!

Läs hela artikeln här

Sweclockers ser jättebra ut, men en sak som ni tyvärr tog bort från SweC 5.0 är att alla inlägg i forumen numrerades så att återbesök till gamla trådar blev lättare att navigera (för oss som har hyffsad koll på inläggsnummer).

Dessutom var det enklare att avgöra om man ska scrolla upp eller ned i tråden, för att hitta det man söker, när man ser dessa nummer.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Jag skulle gärna vilja se att ikonen i forumet ändrades till orange när det finns olästa trådar, och olästa inlägg i en tråd. Är det bara för mig denna funktion inte fungerar?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag skulle gärna vilja se att ikonen i forumet ändrades till orange när det finns olästa trådar, och olästa inlägg i en tråd. Är det bara för mig denna funktion inte fungerar?

Orange används redan för "heta" trådar med +50 inlägg.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av lastninja:

Sweclockers ser jättebra ut, men en sak som ni tyvärr tog bort från SweC 5.0 är att alla inlägg i forumen numrerades så att återbesök till gamla trådar blev lättare att navigera (för oss som har hyffsad koll på inläggsnummer).

Tog bort dessa eftersom att ordningen i tråden inte är konstant utan kan ändras när inlägg raderas, modereras, flyttas, trådar sammanfogas etc., och det kunde bli knepigt när senare svar hänvisade till inlägg vars ordningsnummer hade ändrats. Nu står det bara permalänk istället; det skulle hypotetiskt gå att skriva ut inläggets permanenta ID, men det är ett ganska ohanterligt nummer (ditt var #15409941).

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Dockland:

Tack för svaret. Dock är det omedelbart epostmeddelande som inte fungerar.
Jag skall dubbelkolla så den inställningen är oförändrad efter uppgraderingen.
Bra med "ny och ren" kod på sidan.

Den här funktionen har ändrats och skickar numera periodvis ut sammanställningar med trådar man inte har läst. Vi ska diskutera hur det fungerar / bör fungera när det lugnar sig lite övrigt, just nu är det väldigt mycket att stå i.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Bopper:

Tidigare kunde man scrolla/läsa tråden och när man kom längst ner, så fanns en dropdown menu, där man kunde navigera tillbaka till vald forumdel. Har detta försvunnit?

Det har den, men noterar önskemålet. Om du sitter på dator kanske det går att använda homeför att navigera till toppen av sidan så länge.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1368069-tillbaka-i-foru...

Visa signatur

Abstractions all the way down.