Permalänk

Drivrutiner

Tjena!

Jag har köpt en dator av en kille och insåg sedan att det var en pirat kopierad version av Windows 7 på den. Nu när jag ska ladda hem drivrutiner till ett nytt grafikkort så står det att mitt operativsystem inte stöds. Det hittar alltså inte Windows för att det är fake...
Så min fråga är kan man fixa det på något annat sätt med drivrutinerna eller blir det att köpa Windows? Ska man då vänta tills Windows 10 släpps i sommar eller slå till dierkt på Windows 8.1?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adameriksson18:

Tjena!

Jag har köpt en dator av en kille och insåg sedan att det var en pirat kopierad version av Windows 7 på den. Nu när jag ska ladda hem drivrutiner till ett nytt grafikkort så står det att mitt operativsystem inte stöds. Det hittar alltså inte Windows för att det är fake...
Så min fråga är kan man fixa det på något annat sätt med drivrutinerna eller blir det att köpa Windows? Ska man då vänta tills Windows 10 släpps i sommar eller slå till dierkt på Windows 8.1?

Tacksam för svar!

Då du kan uppgradera till Win 10 gratis från 8(.x) så skulle jag köra på Windows 8.1.

Permalänk

@iXam: Så när Windows 10 släpps i juli så kan jag bara uppdatera till det från Windows 8.1?

Tack för snabbt svarXD

Permalänk
Inaktiv

Lägga in Win 10 nu är väl en bra möjlighet... Eller? Gratis är gott!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon76929:

Lägga in Win 10 nu är väl en bra möjlighet... Eller? Gratis är gott!!

Hur menar du med gratis? Han har ju inte att byta från. Eller som testare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv

gratis för testare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon76929:

gratis för testare.

Det förutsätter att du kommer från rätt winversion, har du installerat betan på en maskin utan os så uppfyller du inte kraven för gratis uppdatering som de ser ut just nu, MS kan ju iofs ändra sig men de har inte gått ut med nått officiellt om att win 10 ska bli "gratis för alla"

We will offer a free upgrade to Windows 10 for qualified new or existing Windows 7, Windows 8.1 and Windows Phone 8.1 devices that upgrade in the first year!

Windows 7 SP1 and Windows 8.1 Update required. Some editions are excluded: Windows 7 Enterprise, Windows 8/8.1 Enterprise, and Windows RT/RT 8.1. Active Software Assurance customers in volume licensing have the benefit to upgrade to Windows 10 enterprise offerings outside of this offer. We will be sharing more information and additional offer and support terms in coming months.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/about?ocid=WIN1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det kan vara något fel på ditt operativ utan att vara piratkopia.
Enklast att börja med är att försöka göra en återställning till tidigare datum, nån månad bakåt eller att du vet att du var utan problem.
Just nu så har t.ex. Radeon en viss drivrutin som inte fungerar i 7:an från Microsoft update så då behöver man stänga av automatiska uppdateringar av Windows och ta hem drivrutinen från tillverkaren av grafikkortet. Har varit med om Nvida-grafikkort där man fått byta drivrutin beroende på vad man ska göra.

Det ska ingå en kod till Windows då man köper med operativ. Om det är OEM ska det finnas en klisterlapp någonstans på burken. Är det en märkesdator så kan man åka dit ibland då det inte alltid finns backup då man köper sånt och koden till Windows ingår inte alltid.