Google spärrar tillägg till Chrome utanför den egna butiken

Permalänk
Melding Plague

Google spärrar tillägg till Chrome utanför den egna butiken

Den som installerar tillägg i webbläsaren Chrome får fortsättningsvis hålla sig till Googles egna webbutik, något som ska minska risken att drabbas av skadlig kod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart kommer man bara kunna besöka Facebook via Chrome.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Så förbannat idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Så inge mer Better Sweclockers för de som kör chrome?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad dom försöker göra, men samtidigt känns det som att det inte direkt är någon svensson som börjar leta efter tillägg utanför butiken ifrån första början.

Och då tycker jag att det är ens eget ansvar om man fuckar upp det...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Steg 2: Ut med Adblockers från tilläggsbutiken

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Blir väl en mini exodus till Firefox då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androoid:

Blir väl en mini exodus till Firefox då.

Något liknande kommer till Firefox inom kort.
https://blog.mozilla.org/addons/2015/02/10/extension-signing-...

Permalänk
Medlem

Android på tur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Steg 2: Ut med Adblockers från tilläggsbutiken

Garanterat, Googles hela affärsmodell bygger ju på reklam.

Hur ser det ut med Chromium, vad händer där?

Permalänk
Medlem

Och där avinstallerades Chrome från datorn...

(då du kan gissa att annons-blockerare tas bort från deras "store")

Permalänk
Medlem

Visste väl att det fanns en bra anledning till att jag igår avinstallera Chrome
Kör enbart FF eller WF så därför tog jag bort Chrome.

Och idag får man läsa detta, så den får bli avinstallerad i fortsättningen också...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Så inge mer Better Sweclockers för de som kör chrome?

Better Sweclockers använder tillägget Tampermonkey som redan finns tillgängligt i den egna butiken och påverkas inte av denna ändring.

Man vet dock inte vad Google hittar på i nästa steg

Permalänk

Gäller inte OS X

Citat:

Vissa menar att det borde vara upp till användaren att välja vilka källor som ska vara tillåtna, andra går ut betydligt hårdare och påpekar att Google följer Apples exempel och inte längre står för öppenhet utan är på väg att skapa en "inhägnad trädgård" runt de egna tjänsterna.

Så att alla är på det klara – det där gäller inte OS X. Där kan man själv välja om man vill köra program från vilken källa som helst. I iOS har man inte den möjligheten.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Hur ser det ut med Chromium, vad händer där?

Spelar väl ingen större roll i och med att Chromium har öppen källkod. Skulle samma sak ske med Chromium kommer det garanterat en tredjepartsversion med spärren borttagen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BergEr:

Så inge mer Better Sweclockers för de som kör chrome?

Jo, det körs i Tampermonkey, som finns på Web Store, så jag kan inte tänka mig att det blir något problem!

Men tidigare kunde man köra BSC utan något tillägg: Man behövde bara släppa .user.js-filen på Chrome så installerades scriptet. Den möjligheten tog de bort för ett år sedan, och sedan dess har man fått använda Tampermonkey.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Steg 2: Ut med Adblockers från tilläggsbutiken

Den dagen dom gör det så byter jag webbläsare

Permalänk
Skrivet av Alling:

Jo, det körs i Tampermonkey, som finns på Web Store, så jag kan inte tänka mig att det blir något problem!

Men tidigare kunde man köra BSC utan något tillägg: Man behövde bara släppa .user.js-filen på Chrome så installerades scriptet. Den möjligheten tog de bort för ett år sedan, och sedan dess har man fått använda Tampermonkey.

Du har fortfarande kunnat dra in filen direkt i Chrome för att installera det, du har dock behövt köra med developer versionen av Chrome för att kunna aktivera.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chawan123:

Du har fortfarande kunnat dra in filen direkt i Chrome för att installera det, du har dock behövt köra med developer versionen av Chrome för att kunna aktivera.

Men vem gör det?

Nu provade jag och det fungerar faktiskt i vanliga Chrome om man aktiverar Developer Mode. Det gjorde det inte tidigare, utan det blockerades ändå. Dock buggar BSC ur i en oändlig loop av ReferenceError när Taiga ska refereras, samtidigt som processorn går upp nära 100 procent användning på en tråd och ingenting funkar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Men vem gör det?

Nu provade jag och det fungerar faktiskt i vanliga Chrome om man aktiverar Developer Mode. Det gjorde det inte tidigare, utan det blockerades ändå. Dock buggar BSC ur i en oändlig loop av ReferenceError när Taiga ska refereras, samtidigt som processorn går upp nära 100 procent användning på en tråd och ingenting funkar.

Har kört med developer versionen av Chrome sen de spärrade extensions i vanliga versionen just för att jag har ett par extensions som inte finns i Chromes butik, tur att i.a.f ett av extensionen finns som userscript.

Permalänk
Medlem

hoppas bara att de inte tar bort adblock, annars byr jag mig inte så mycket.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Sååå... var är alla Chrome-älskare nu då? Google ftw? Google till allt? Google plz take my life? Anyone? No..?

Skrivet av iMac:

Och så tror man att man sitter på det enda bra alternativet. Det där var ju rätt pissigt, iaf som de tänker implementera det. Men de har väl ingen direkt ekonomisk vinning att göra på samma sätt, och det är ju mer gräsrotsorienterat, så det borde ju vara möjligt att påverka. Många verkar opponera sig mot det också.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Blir irriterad, ja men det påverkar inte mig så mycket då jag inte använder adblocker... men visst luktar det apple om det hela.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

detta är säkert bra, lätt för mormor som inte riktigt vet vad hon gör, men vill ju se att lite mer avancerade användare skall ha möjligheten att kör egna tillägg

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Happ.. Jag har en bunt extentions som inte finns på storen. Vissserligen kör jag iron chromium. Hoppas att de inte följer chrome i alla detaljer.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att en av anledningarna till detta är att få bukt med mycket skit som kommer med diverse exekverbara filer som nätet är helt nedlusat med. Dvs sådana filer som installerar allt möjligt skit om man inte är uppmärksam. Dock är väl ett tillägg till chrome det minsta man blir oroa sig för i det läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Nu skriver de ju att det är en en skillnad mellan detta och Googles fasoner. Mozilla tillåter automatiskt nya versioner av alla tidigare godkänna tillägg och nya tillägg går genom en automatisk process för att kolla att de inte innehåller adware eller tar sig friheter att byta startsida etc. Frihet under ansvar men inte mer än så.
Jämför detta med Android där Google blockar adblockers och många syssloprogram som inte är varken farliga eller negativa men som måste sideloadas istället, samma kommer väl gälla Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det där var ju rätt pissigt, iaf som de tänker implementera det. Men de har väl ingen direkt ekonomisk vinning att göra på samma sätt, och det är ju mer gräsrotsorienterat, så det borde ju vara möjligt att påverka. Många verkar opponera sig mot det också.

Osignerade tillägg kommer fortfarande gå att installera på t.ex. Firefox Developer Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Så inge mer Better Sweclockers för de som kör chrome?

Jorå. Det finns en hel del tillägg som tillåter en att lägga till egna scripts/tillägg så som better Sweclockers och hantera de i ett annat tillägg som är från chromes Webstore.

Jag personligen har använt Tampermonkey ett bra tag
https://chrome.google.com/webstore/detail/tampermonkey/dhdgff...

Edit: Sorry for repost, såg inte att de var redan nämnt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd

Alltid ett bra tecken när företag börjar låsa tidigare öppna tjänster... hejdå google