Köpa bärbar speldator med budget runt 15000:- hjälp

Permalänk
Medlem

Köpa bärbar speldator med budget runt 15000:- hjälp

Hej alla!

Jag har inte köpt en pc på många år, har kört Mac länge. Nu behöver jag en pc och tänkte att det är lika bra att det är en speldator också. Men jag har dålig koll på vad som är prisvärt, bra eller sämre. Därför behöver jag hjälp och är tacksam för svar.

Budgeten jag har är runt 15000:- men kan höjas lite om rätt dator uppenbarar sig.
Har kollat lite på asus exempelvis g750 och nya g501 men g750 verkar utgå och g501 läste jag lite dåliga saker om i detta forum.

Vikt eller storlek spelar ingen roll.

Jag vill dock att den klarar av t.ex. Gta 5.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Undrar samma, har typ samma budget!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Medlem

Jag är också ute efter en liknade dator i samma budget dock får den gärna väga under 3kg då jag lär släpa på 2 laptops när jag reser , men vad har du läst för dåligt om G501 undrar jag för jag har typ inte sett nå trådar om den ?

Visa signatur

|NZXT H440W Silent Ultra Vit |Asus Z97-a|ASUS GeForce GTX 780|CPU Intel Core i7 4790K 4GHz|Corsair Hydro H100i|Kingston 16GB 2400Mhz XMP Beast|SSD EVO Basic 840-Series 500GB |1TB WD Blue 7200 RPM|EVGA Supernova G2 850W|

Permalänk
Medlem

jag läste att grafikkortet inte var så bra, samt att den lever om onödigt mycket pga att fläktarna inte var tillräckliga. Sen så verkar den inte fungera som speldator allt för länge, det jag menar är att om jag ska köpa en dator för ganska mycket pengar så vill jag att den håller prestandan ett par år iaf.

Idag hittade jag en asus g751 sen minns jag inte längre beteckning. Men den bade ett 970 3gig grafikkort, 8 gig minne, ssd 128 eller 265 (minns inte) samt 1T vanlig hdd. 15999kr på mediamarkt. Jag tror det blir den faktiskt.

Permalänk
Medlem

Bara min egen teori. Är du ute efter prestanda och levnadstid som en stationär. Köp en stationär dator.
Ni kommer bara bli besvikna på "spellaptops"

Har du 15.000kr.

Lägg 7.500 på stationär (kommer vara snabbare i spel än någon laptop.

Sen lägg 7.500 på en tunn lätt patop.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hej, ja du har rätt i det du säger.

Men jag behöver en dator till skolan där skolan kräver en bärbar, fyrkärnig processor, 128g ssd, minst 4g minne, inget spec. Grafikkort. Så jag tänkte kombinera detta. Jag kollade på några affärer och hittade ingen med dessa krav under 8-9000kr. Sen så om jag ska rättfärdiga för min sambo en dyr dator så kan jag inte köpa en stationär + en bärbar, då förstår hon vad jag försöker göra :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellep:

Hej, ja du har rätt i det du säger.

Men jag behöver en dator till skolan där skolan kräver en bärbar, fyrkärnig processor, 128g ssd, minst 4g minne, inget spec. Grafikkort. Så jag tänkte kombinera detta. Jag kollade på några affärer och hittade ingen med dessa krav under 8-9000kr. Sen så om jag ska rättfärdiga för min sambo en dyr dator så kan jag inte köpa en stationär + en bärbar, då förstår hon vad jag försöker göra :).

Fattar inte att folk alltid ska komma med "men köp en stationär istället" när TS tydligt och klart frågar just efter en bärbar. Kanske kunde vara på sin plats om man trodde TS inte vet om att det existerar stationära datorer, men det tror jag nog de flesta gör som postar på detta forum.

Nå väl, i och med att du inte bryr dig om vikt eller storlek, och förmodligen inte batteritid heller, så finns det väl en del att välja på. Det är väl en laptop med 970M eller kanske ännu hellre 980M då om du kan få in det i din budget. Lite svårt att rekommendera någon speciell dock utan mer input från dig, t.ex. om storlek inte spelar någon roll så borde du vilja ha mesta möjliga skärm, 17" och uppåt men nu gissar jag bara. Är upplösning högre än 2K viktigt? Då finns få (typ inga) 17" och större som har det vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Storlek spelar ingen större roll, när jag spelar har jag externa skärmar.

Asus med 980m kostade på mediamarkt 18999kr så det är lite i överkant den med 970 var i bättre prisklass ca 16tkr. Upplösningen är inte heller något större problem för mig, jag vet inte hur stor betydelse den har i spelandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellep:

Storlek spelar ingen större roll, när jag spelar har jag externa skärmar.

Asus med 980m kostade på mediamarkt 18999kr så det är lite i överkant den med 970 var i bättre prisklass ca 16tkr. Upplösningen är inte heller något större problem för mig, jag vet inte hur stor betydelse den har i spelandet?

Känns som det är lite Alice i Underlandet känsla här, dvs verkar som om du knappt har några krav alls annat än en bra mobil GPU och då kan du väl välja vad som helst med ett 980M eller 970M

Permalänk
Medlem

Geforce 980M/970M har bäst prestanda, om du inte kör SLI/Crossfire. När det gäller resten så en snabb i7 Quad cpu kanske med minst 8GB Ram eftersom i laptops så delar den RAM minnet oftast med grafikkortet.

Sedan så kan det väl vara värt att köpa en kylplatta för din laptop om du planerar på att spela mycket och länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellep:

jag läste att grafikkortet inte var så bra, samt att den lever om onödigt mycket pga att fläktarna inte var tillräckliga. Sen så verkar den inte fungera som speldator allt för länge, det jag menar är att om jag ska köpa en dator för ganska mycket pengar så vill jag att den håller prestandan ett par år iaf.

Idag hittade jag en asus g751 sen minns jag inte längre beteckning. Men den bade ett 970 3gig grafikkort, 8 gig minne, ssd 128 eller 265 (minns inte) samt 1T vanlig hdd. 15999kr på mediamarkt. Jag tror det blir den faktiskt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2836201 Lär inte köpa den på mediamarkt om detta är samma dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2836201 Lär inte köpa den på mediamarkt om detta är samma dator.

medimarkt har väl prisgaranti.. så alla fysiska butiker som har lägre pris matchar dom..
brukar alltid be dom priskolla innan jag köper nåt.. i julas sparade jag 1700kr på det.. när jag köpte lite smågrejer..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ja precis, det är inte mycket som spelar någon roll för mig utseendemässigt, storlek eller ljudnivå :).

Exakt mediamarkt har prisgaranti, kollade idag och dem sänker givetvis priset om och när jag köper.
Det verkar vara säkrast att köpa en med 980m kort såklart med priset blir ca 4000kr mer tyvärr.

Så det blir nog en asus 751jt med 970m.
Stort tack för all hjälp iom detta köp.

Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte bara berätta lite om asus 751jt med 970m.
Jag köpte min vid jul och sedan dess har ju massa roligt kommit fram om denna dator.
Det går att öka hz på skärmen, jag har haft min som max 90hz men kör 75hz nu. (funkade bäst)
Samt att dom med en beta drivrutin för ett tag sen visade Gsync på denna bärbara, så gsync kommer inom snar framtid till denna laptop.
Spelprestandan är bra för en laptop.
Du kommer inte bli missnöjd, jag köpte min för 13 000 på netonnet.