Permalänk

Workstation ~30k

Hejhej! Behöver en ny burk på jobbet som jag kan klämma ur ordentligt med kraft ur!
Mest after effects och cinema 4d med octane render. inga spel

Har byggt ihop något som jag tror borde funka rätt bra. Vill bara dubbelkolla med er som har lite bättre koll!

CPU: Intel Xeon E5-1650 V3 3.5GHz 6-Core Processor
Kylare: Noctua NH-D15 82.5 CFM CPU Cooler
PSU: Asus X99-DELUXE ATX LGA2011-3 Motherboard
RAM: G.Skill Ripjaws 4 series 64GB (8 x 8GB) DDR4-2133 Memory
SSD: Samsung 850 EVO-Series 250GB 2.5" Solid State Drive
Grafik: 2xEVGA GeForce GTX 980 4GB FTW ACX 2.0 Video Card (2-Way SLI)
PSU: EVGA 850W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply

skivläsare: Samsung SH-224DB/BEBE DVD/CD Writer

Permalänk
Avstängd

Saknar ett chassi.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Diphallia:

Hejhej! Behöver en ny burk på jobbet som jag kan klämma ur ordentligt med kraft ur!
Mest after effects och cinema 4d med octane render. inga spel

Har byggt ihop något som jag tror borde funka rätt bra. Vill bara dubbelkolla med er som har lite bättre koll!

CPU: Intel Xeon E5-1650 V3 3.5GHz 6-Core Processor
Kylare: Noctua NH-D15 82.5 CFM CPU Cooler
PSU: Asus X99-DELUXE ATX LGA2011-3 Motherboard
RAM: G.Skill Ripjaws 4 series 64GB (8 x 8GB) DDR4-2133 Memory
SSD: Samsung 850 EVO-Series 250GB 2.5" Solid State Drive
Grafik: 2xEVGA GeForce GTX 980 4GB FTW ACX 2.0 Video Card (2-Way SLI)
PSU: EVGA 850W 80+ Gold Certified Fully-Modular ATX Power Supply

skivläsare: Samsung SH-224DB/BEBE DVD/CD Writer

En grej med moderkortet, om du väljer t.ex. msi x99s gaming 9 ack kan du om det är nödvändigt köra med 128 gb ram!

Edit: här är länken: http://www.inet.se/produkt/1902808/msi-x99s-gaming-9-ack

En länk
Permalänk
Medlem

Är det inte klokare att satsa på quadrokort? Viktigt med bra stöd i programmen.
Samt eventuellt satsa på en än starkare processor, dubbla 980 känns iaf väldigt fel.
Beroende på hur cpu-tunga programmen är kan det även vara värt att kolla på moderkort med dubbla socklar.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Är det inte klokare att satsa på quadrokort? Viktigt med bra stöd i programmen.

Eller Titan X för den delen, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hudo:

Eller Titan X för den delen, eller?

Vill minnas att nvidia stympade titan x när det kommer till beräkningar? Att köra sli är ju inga problem så länge det inte är spel inblandat utan bara kraften man är ute efter. Men jag tvivlar på programmens stöd för det.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Vill minnas att nvidia stympade titan x när det kommer till beräkningar? Att köra sli är ju inga problem så länge det inte är spel inblandat utan bara kraften man är ute efter. Men jag tvivlar på programmens stöd för det.

Det kanske.

Permalänk
Avstängd

Processorn har tillräckligt med kraft så ett quadro kort ska inte behövas.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Nej, processorn har inte tillräckligt med kraft för tunga renderingar (om man inte gillar att bli frustrerad då)

Gå direkt på ett quadrokort:

Edit: Jämförelse mellan E5-2687W som användes i testet och Xeon E5-1650V3: Klicka här

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Hittade den här tråden, där har en privatperson benchmarkat olika kort från nVidia. Han har gjort ray-trace i After effects, verkar som att det rullar på hyggligt utan Quadro-korten.

https://forums.creativecow.net/thread/2/1019643

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en färdig arbetsstation från Dell eller HP?

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Varför bygga en själv när det finns bra alternativ med bar garantier fån HP och Dell tex?

Här får du HP's wokstations konfigurator.

http://www.misco.se/Product/Configurator.aspx?&CF_SectionID=1....

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Tack för alla svar!

Kommer aldrig någonsin att använda raytracern i After Effects, sämsta skiten jag har stött på. Kanske för att jag aldrig haft ett ordentligt grafikkort till det dock. Men jag låter gärna bli att jobba i After Effects för 3D så mycket som möjligt då det bara är frustrerande på alla sätt.
Det viktigaste grafikkorten kommer göra är att rendera octane och där verkar stödet vara rätt bra för gfx kort, vid SLI verkar folk ha nästan precis dubbel prestanda. Har ett 760 just nu och det funkar bra om än lite långsamt.

Det viktigaste är att jag får så mycket rå prestanda som möjligt för pengarna.
Tror inte jag kan få ut så mycket högre budget än 3000 euro.

Permalänk
Medlem

Köp en färdig från Dell. Jag har ungefär samma behov som dig och gick via Dell. Kanon nöjd med tanke på att man får garantier, försäkringar etc.
Jag kör dock med quadro kort i sli.

Permalänk
Medlem

varför köpa xeon om du inte ska ha ECC-minnen? om du nu ska ha 64GB ram kan jag se det som vettigt att ha ECC. REG känns dockoverkill

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av Diphallia:

Det viktigaste grafikkorten kommer göra är att rendera octane och där verkar stödet vara rätt bra för gfx kort, vid SLI verkar folk ha nästan precis dubbel prestanda. Har ett 760 just nu och det funkar bra om än lite långsamt.

Det är inte ens nästan dubbel prestanda när man har två kort. Man brukar kunna få ut ca 130% - 140% av om man hade 1 kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

synd att EVGA's SR2 moderkort är svåra att få tag i då ett par klockade xeon x5650's presterar riktigt bra, och än bättre när man väger in priset

Permalänk
Skrivet av Emrik:

varför köpa xeon om du inte ska ha ECC-minnen? om du nu ska ha 64GB ram kan jag se det som vettigt att ha ECC. REG känns dockoverkill

Vad är fördelen med ECC-minnen? REG?

Skrivet av utsatt_unge496:

Det är inte ens nästan dubbel prestanda när man har två kort. Man brukar kunna få ut ca 130% - 140% av om man hade 1 kort.

Stämmer nog som du säger. Låter som att det är tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Om nu inte ett program explicit efterfrågar det, slå absolut inte på SLI eller ens ha bryggan kopplad. Det är teknologi för AFR som används främst i spel. I beräkningar används det ytterst sällan.

Program som säger att de stödjer flera grafikkort (såsom octane render) förutsätter att de kan adressera olika beräkningar till olika kort, och vill inte ha speglat videominne och annat fuffens som aktiverat SLI påtvingar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diphallia:

Vad är fördelen med ECC-minnen? REG?

Stämmer nog som du säger. Låter som att det är tillräckligt bra.

ECC är felkorrigering och reg är registrerade minnen.
Felkorrigering säger väl eg sig själv då den kan hantera bitfel, dvs motverka korrupt data.
Reg minnen är för stabilitet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Det är inte ens nästan dubbel prestanda när man har två kort. Man brukar kunna få ut ca 130% - 140% av om man hade 1 kort.

Nog för att spel sällan brukar gynnas särskilt mycket av flera grafikkort, men skalar verkligen inte Octane bättre än så över flera GPU:er? Nu vet jag inte exakt hur Octane fungerar som sagt, men den här typen av 3D-rendering körs väl generellt sett inte ens över SLi/CF utan snarare helt parallellt på respektive kort?

@Diphallia bortsett från Xeon med/utan ECC-minnen kontra i7 utan ECC kanske det även kan vara värt att fundera över vilken mängd VRAM du behöver. Misstänker att du kanske klarar dig bra på 4GB grafikminne nu när du ändå har riktat in dig på dom korten, men tänker att det ändå är värt att nämna.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Skrivet av TheFork:

Nog för att spel sällan brukar gynnas särskilt mycket av flera grafikkort, men skalar verkligen inte Octane bättre än så över flera GPU:er? Nu vet jag inte exakt hur Octane fungerar som sagt, men den här typen av 3D-rendering körs väl generellt sett inte ens över SLi/CF utan snarare helt parallellt på respektive kort?

@Diphallia bortsett från Xeon med/utan ECC-minnen kontra i7 utan ECC kanske det även kan vara värt att fundera över vilken mängd VRAM du behöver. Misstänker att du kanske klarar dig bra på 4GB grafikminne nu när du ändå har riktat in dig på dom korten, men tänker att det ändå är värt att nämna.

Såhär säger octane: Yes! Octane Render completely relies on the GPU for rendering performance and scales extremely well. If your motherboard can accept more than one video card, adding additional video cards will greatly improve Octane's rendering speed because Octane's performance scales perfectly with the number of GPUs (e.g. rendering with four GTX Titans will be 4x faster than using only 1 GTX Titan), without the need for SLI.
Does Octane Render take advantage of SLI?
No, but it can use multiple video cards for rendering (see above). It is also recommended to disable the SLI option in your Nvidia control panel to maximize Octane's rendering performance

Så sli är defintivt inte nödvändigt.
Jo, jag hoppas på att 4GB skall räcka. Kommer nog inte få några titan-kort så då är detta det näst bästa vad jag förstår.

Kan jag få en i7 med lika hög prestanda som xeon 1650?

Permalänk
Skrivet av TheFork:

Nog för att spel sällan brukar gynnas särskilt mycket av flera grafikkort, men skalar verkligen inte Octane bättre än så över flera GPU:er? Nu vet jag inte exakt hur Octane fungerar som sagt, men den här typen av 3D-rendering körs väl generellt sett inte ens över SLi/CF utan snarare helt parallellt på respektive kort?

Kanske, jag har inte heller så bra koll på Octane. Men varför kan inte spel också köra dom parallellt i så fall?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diphallia:

Kan jag få en i7 med lika hög prestanda som xeon 1650?

absolut. grejen med xeon är att de stödjer ECC-minnen och brukar vara lite snällare klockade för stabilitet. även gjorda för att man ska kunna ha moderkort som stödjer flera processorer. ska du inte ha ECC så kör på en vanlig i7. absolut lika bra prestanda felkorrigering kan väl kanske vara på sin plats om man har mycket minnesintensiva program så att man inte får blåskärmar. det händer förstås sällan ändå men ska du kosta på dig en xeon så kosta på dig ECC också. knappt dyrare.

xeon stödjer lite fler konstiga instruktioner. bara ddr3 medans i7 har ddr4.

kika lite på
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Xeon-E5-1650-v2-vs-Intel-Core-i...

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Hittade den här tråden, där har en privatperson benchmarkat olika kort från nVidia. Han har gjort ray-trace i After effects, verkar som att det rullar på hyggligt utan Quadro-korten.

https://forums.creativecow.net/thread/2/1019643

Är inte det där single-precision då?