Guide: Telia IP-TV med valfri router (ej bryggat, internt IP, Zappa fungerar m.m)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Det får mig och undra om det är något som inte går rätt till i routern vid NAT?

Så är det. Boxen skickar sin ip även i payload, dvs boxens ip finns dels i ip-headern (som NAT tar hand om) och dels i RTSP-data. Du måste försöka få till en fungerande RTSP-ALG eller STUN - din router måste även adressöversätta i payload.

Kanske kmod-ipt-nat-rtsp kan vara något?
http://www.ipkg.be/search?q=kmod-ipt-nat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dulemis:

Egen router. Har ju inte Telia Smart eftersom jag bara är TV-kund hos Telia, annars hade jag mer än gärna jämfört.

Ursäkta det minns jag ju att jag läste. Blandar ihop flera användare som håller på o meckar med det här.

Jag har ju själv Telias "triple-play". Men jag bad dem att inte skicka ut någon smartlåda då jag ville använda mina egna saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Så är det. Boxen skickar sin ip även i payload, dvs boxens ip finns dels i ip-headern (som NAT tar hand om) och dels i RTSP-data. Du måste försöka få till en fungerande RTSP-ALG eller STUN - din router måste även adressöversätta i payload.

Kanske kmod-ipt-nat-rtsp kan vara något?
http://www.ipkg.be/search?q=kmod-ipt-nat

Det du skriver verkar nog stämma.
Det verkar se mörkt ut. Har lyckats installerat Optware på routern, men de paketet verkar inte finnas med till Tomato...

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Det du skriver verkar nog stämma.
Det verkar se mörkt ut. Har lyckats installerat Optware på routern, men de paketet verkar inte finnas med till Tomato...

Du får väl byta till openwrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du får väl byta till openwrt

HAr tittat på det innan, men det verkar inte finnas stöd för min router (inte säkert att OpenWRT heller har stöd för VLAN id > 15).
Får nog ge upp routade lösningen och köra bryggat helt enkelt.

För övrigt så verkar inte de paketen till OpenWRT göra det som skulle behövas, dvs skriva om destination värdet i RTSP-datan. Det handlar om connection tracking, vilke iofs redan finns i Tomato (RTSP NAT-helper). MEd det sagt, så är det väldigt intressant vad och hur Thomson routern egentligen bär sig åt... och enligt mig ganska dumt att boxen skickar med en destination överhuvudtaget (enligt RFC är det intenödvändigt ), testar jag t.ex med VLC på datorn och sniffar så går trafiken som den ska då VLC inte skickas med någon IP och då ser det ut som att det publika IP:et används automatiskt.

Om någon orkar får ni gärna sniffa lite från er Smart
Om inte annat för att bara bekräfta om paketen ändras eller inte i den routern...

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Då jag har väldigt kliande fingrar nu så vill jag åter igen installera Tomato på min router och försöka få det att fungera istället för att använda Merlin's mjukvara.

Med Merlin's mjukvara får man IPTV på port 4 och internet på port 1... likadant vill jag få till med Tomato.

Men när jag kikar på inställningarna för vlan så vet jag inte riktigt hur det ska vara för att fungera.

Försöker man tagga WAN-porten så måste man tagga den i varje vlan den är medlem i.

http://tomato.groov.pl/wp-content/gallery/screenshots/vlan.pn...

Det stämmer, det är en begränsning i GUI.
För att tagga bara ena får du göra det via ssh/telnet och NVRAM.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Om någon orkar får ni gärna sniffa lite från er Smart
Om inte annat för att bara bekräfta om paketen ändras eller inte i den routern...

Eftersom jag själv sitter på DSL så var jag tvungen att sniffa hemma hos en kompis. Nedan är på WAN-sidan av en routande "Smart", boxen har en 192.168.1.X-adress som översätts i NAT - och både ip-header och RTSP-payload översätts. (jag har valt att maska den publika ip-adressen och ersatt den med "ip_wan_TV")

Citat:

RTSP/1.0 200 OK
Server: Orbit2x
CSeq: 3
Session: 2018750180336961087;timeout=60
Transport: MP2T/H2221/UDP;unicast;destination=ip_wan_TV;client_port=51236;source=194.22.194.34;server_port=10000

Efter ovan startar en UDP-ström från server till TV-boxen.

Så felet du har beror på att Tomato-Nat inte ändrar i payload.

Permalänk
Medlem

Tjenare, nu har jag inte läst igenom tråden men går det att köra med pfsense istället för tomato?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Eftersom jag själv sitter på DSL så var jag tvungen att sniffa hemma hos en kompis. Nedan är på WAN-sidan av en routande "Smart", boxen har en 192.168.1.X-adress som översätts i NAT - och både ip-header och RTSP-payload översätts. (jag har valt att maska den publika ip-adressen och ersatt den med "ip_wan_TV")

Efter ovan startar en UDP-ström från server till TV-boxen.

Så felet du har beror på att Tomato-Nat inte ändrar i payload.

Där ser man... Då var den saken avgjord
Trist upplägg. Verkar inte vara vanligt eller finnas mycket information om detta problemet, annat än SIP telefoner men nuförtiden är de lite smartare och känner av i mjukvara om de är bakom NAT. Skulle Telias boxar också kunna, ist för deras specifiks mjukvarulösning i Smart-routern.

Jag har frågat lite i andra forum där det diskuteras Tomato bla, men de ser inte jätte lovande ut dessvärre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Det stämmer, det är en begränsning i GUI.
För att tagga bara ena får du göra det via ssh/telnet och NVRAM.

Tjenare!
Jag sitter och sliter med detta och får det inte att fungera. Jag hade föredragit den bryggade lösningen (pga verkar enklare) och har försökt följa det som görs här men får inte till det. Du har inte lust att bidra med en snabb förklaring av vad som behövs göras för att få det att fungera?

/Jon

Permalänk
Medlem
Skrivet av joenas:

Tjenare!
Jag sitter och sliter med detta och får det inte att fungera. Jag hade föredragit den bryggade lösningen (pga verkar enklare) och har försökt följa det som görs här men får inte till det. Du har inte lust att bidra med en snabb förklaring av vad som behövs göras för att få det att fungera?

/Jon

Det inlägget du länkar till är korrekt.
GUI tillåter inte att man bara taggar en port på ett VLAN, om porten i fråga ska tillhöra flera VLAN (dvs ej stöd för ett native VLAN samt ett taggat).

Det du därför får göra är att tagga WAN porten på båda VLANen i GUI, spara och därefter manuellt ta bort taggen via SSH för Internet VLANet.
Kör nedan kommandon för att ta bort taggning på WAN porten för VLAN1.

nvram set vlan1ports="0 5"
nvram commit

Innan du kör ovan kommandon kan du köra nedan först, för att se så det ser rätt ut

nvram show | grep vlan1ports

Vilket borde returnera

vlan1ports=0t 5

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Det du därför får göra är att tagga WAN porten på båda VLANen i GUI, spara och därefter manuellt ta bort taggen via SSH för Internet VLANet.

Hm okej, det är väl det enda jag inte har testat hittills.

Har tre olika varianter som jag körde igår. Effekten är att varken internet eller TV fungerar Innan funkade internet finfint.
Det jag har gjort är att jag har lagt till ett nytt VLAN (3) med VID 845 och testat olika kombinationer på det:

Port 4, taggad. WAN port yes och taggad
+ Port4 på VLAN 2 (WAN)
Screenshot

Port 4, otaggad. WAN port yes och taggad
+ Port4 på VLAN 2 (WAN)
Screenshot

Samma som ovan fast ingen port 3 på VLAN 2
Screenshot

Är någon av ovanstående ens i närheten av rätt?
Begriper inte heller direkt det här med Bridge, ska den vara br0, WAN, none eller en ny tex br1? Ska den nya bryggan i så fall ha DHCP?
Hur ställer man in priority och är det viktigt?

EDIT: Alla de här inställningarna var jag tvungen att göra via ssh och kommandona du beskriver pga begränsningarna i GUIt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joenas:

Hm okej, det är väl det enda jag inte har testat hittills.

Har tre olika varianter som jag körde igår. Effekten är att varken internet eller TV fungerar Innan funkade internet finfint.
Det jag har gjort är att jag har lagt till ett nytt VLAN (3) med VID 845 och testat olika kombinationer på det:

Port 4, taggad. WAN port yes och taggad
+ Port4 på VLAN 2 (WAN)
Screenshot

Port 4, otaggad. WAN port yes och taggad
+ Port4 på VLAN 2 (WAN)
Screenshot

Samma som ovan fast ingen port 3 på VLAN 2
Screenshot

Är någon av ovanstående ens i närheten av rätt?
Begriper inte heller direkt det här med Bridge, ska den vara br0, WAN, none eller en ny tex br1? Ska den nya bryggan i så fall ha DHCP?
Hur ställer man in priority och är det viktigt?

EDIT: Alla de här inställningarna var jag tvungen att göra via ssh och kommandona du beskriver pga begränsningarna i GUIt.

Jag ser att VLAN VID offset är ihopfälld på dina skärdumpar, du måste ändra offset där om du inte gjort det, och inte manuellt skriva in VID i VLAN-tabellen.
Antagligen har du inte ändrat offset, för isf ska inte dina VID börja på 1 utan 832, t.ex kommer det sista VLANet i listan vara VLAN 13 med VID 845 (nu är det VLAN 3). Lan kommer bli VLAN 0 med VID 832 och WAN VLAN 1 med VID 833. VID offset ska i detta fall vara 832. Kolla upp detta först, när du sparar startar Tomato om automatiskt och då kan du kolla att inställningarna sparats också. I sådana fall ska det funka.

När det ser rätt ut kan du välja valfri port från VLAN 0, tex 4, och flytta till VLAN 13 utan taggning så du kan koppla in din TV-box där. I övrigt ser din skärmdump med port 4 i TV-VLANet ut som hos mig.

Jag har satt mitt TV-VLAN som du under Bridge, ser inte meningen att skapa en ny brygga och tilldela den till TV-vlanet, då ev datorer som sitter på det VLANet inte kommer vara skyddade av den vanliga brandväggen (tror jag). Bäst i det här fallet är nog att isolera TV-vlanet för bara boxarna.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joenas:

Hm okej, det är väl det enda jag inte har testat hittills.

Har tre olika varianter som jag körde igår. Effekten är att varken internet eller TV fungerar Innan funkade internet finfint.
Det jag har gjort är att jag har lagt till ett nytt VLAN (3) med VID 845 och testat olika kombinationer på det:

Port 4, taggad. WAN port yes och taggad
+ Port4 på VLAN 2 (WAN)
Screenshot

Port 4, otaggad. WAN port yes och taggad
+ Port4 på VLAN 2 (WAN)
Screenshot

Samma som ovan fast ingen port 3 på VLAN 2
Screenshot

Är någon av ovanstående ens i närheten av rätt?
Begriper inte heller direkt det här med Bridge, ska den vara br0, WAN, none eller en ny tex br1? Ska den nya bryggan i så fall ha DHCP?
Hur ställer man in priority och är det viktigt?

EDIT: Alla de här inställningarna var jag tvungen att göra via ssh och kommandona du beskriver pga begränsningarna i GUIt.

De portar där du kopplar in TV-boxen ska vara otaggade.

Skrivet av dulemis:

Jag har satt mitt TV-VLAN som du under Bridge, ser inte meningen att skapa en ny brygga och tilldela den till TV-vlanet, då ev datorer som sitter på det VLANet inte kommer vara skyddade av den vanliga brandväggen (tror jag). Bäst i det här fallet är nog att isolera TV-vlanet för bara boxarna.

Nu vet jag inte om det funkar på de här burkarna men jag hade skapat en ny bryggrupp, br1, och till den knutit WAN_845 och LAN_845 och de otaggade TV-portarna. Vad man inte vill göra är att köra TV på den befintliga bryggruppen för då bryggar man ihop allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Jag ser att VLAN VID offset är ihopfälld på dina skärdumpar, du måste ändra offset där om du inte gjort det, och inte manuellt skriva in VID i VLAN-tabellen.

Ah nej jag läste om det men begrep inte riktigt. Tack som fan!

Skrivet av dulemis:

När det ser rätt ut kan du välja valfri port från VLAN 0, tex 4, och flytta till VLAN 13 utan taggning så du kan koppla in din TV-box där. I övrigt ser din skärmdump med port 4 i TV-VLANet ut som hos mig.

Vilken av skärmdumparna?

Skrivet av madtop:

De portar där du kopplar in TV-boxen ska vara otaggade.

Nu vet jag inte om det funkar på de här burkarna men jag hade skapat en ny bryggrupp, br1, och till den knutit WAN_845 och LAN_845 och de otaggade TV-portarna. Vad man inte vill göra är att köra TV på den befintliga bryggruppen för då bryggar man ihop allt.

Aight. Ska den nya gruppen ha DHCP eller ej?
Vad innebär "till den knutit WAN_845 och LAN_845".

Permalänk
Medlem
Skrivet av joenas:

Ah nej jag läste om det men begrep inte riktigt. Tack som fan!

Vilken av skärmdumparna?

Aight. Ska den nya gruppen ha DHCP eller ej?
Vad innebär "till den knutit WAN_845 och LAN_845".

Gott!

En av skrämdumparna där du har port 4 i VLAN845, den ser likadan ut som jag konfigurerat.

Om du skapar en ny brygga, tex br1, och väljer den på VLAN845 så kommer det VLANet att avskiljas från br0 (LAN-bryggan), men även om du väljer som jag beskrev innan none/tomt så funkar det på samma sätt. Du behöver alltså inte sätta upp en separat brygga, jag ser ingen mening i det som sagt, det viktiga är bara att du inte sätter br0.
DHCP eller inte, irrelevant då du i VLAN845 sitter diretkopplad mot Telias TV-nät och deras publika DHCP-server.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Gott!

En av skrämdumparna där du har port 4 i VLAN845, den ser likadan ut som jag konfigurerat.

Om du skapar en ny brygga, tex br1, och väljer den på VLAN845 så kommer det VLANet att avskiljas från br0 (LAN-bryggan), men även om du väljer som jag beskrev innan none/tomt så funkar det på samma sätt. Du behöver alltså inte sätta upp en separat brygga, jag ser ingen mening i det som sagt, det viktiga är bara att du inte sätter br0.
DHCP eller inte, irrelevant då du i VLAN845 sitter diretkopplad mot Telias TV-nät och deras publika DHCP-server.

Jag får fortfarande inte ordning på det. Jag har satt upp det så här.

I min device list så får jag upp vlan833 med publikt IP. Dock dyker inte tvboxen upp där, och jag har ingenting på br1.
Internet fungerar fint men när jag slår på tvboxen så blinkar den grönt en stund sen slocknar. Enligt Telia gör den så när den inte får "kontakt med routern".
När jag lägger till WAN port på vlan845 så funkar ingenting, får ingen lease från Telia öht så det verkar fucka upp det "vanliga" vlanet/internet. Så på något sätt måste jag få IP till tvboxen, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joenas:

Jag får fortfarande inte ordning på det. Jag har satt upp det så här.

I min device list så får jag upp vlan833 med publikt IP. Dock dyker inte tvboxen upp där, och jag har ingenting på br1.
Internet fungerar fint men när jag slår på tvboxen så blinkar den grönt en stund sen slocknar. Enligt Telia gör den så när den inte får "kontakt med routern".
När jag lägger till WAN port på vlan845 så funkar ingenting, får ingen lease från Telia öht så det verkar fucka upp det "vanliga" vlanet/internet. Så på något sätt måste jag få IP till tvboxen, antar jag.

Du måste sätta "WAN: Yes" på VLAN845, samt även tagga WAN-porten i VLAN845. Prova det så kommer det nog att funka.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Du måste sätta "WAN: Yes" på VLAN845, samt även tagga WAN-porten i VLAN845. Prova det så kommer det nog att funka.

Ah ok. Jag vill minnas att jag har testat det och att det resulterade i att jag tappade min lease från Telia. Men får göra ett nytt försök

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Du måste sätta "WAN: Yes" på VLAN845, samt även tagga WAN-porten i VLAN845. Prova det så kommer det nog att funka.

Det verkar inte hjälpa, gjorde så här. Då tappar jag leasen från Telia.

EDIT: av någon outgrundlig anledning så slutar internet fungera på mina trådade enheter när jag byter offset på VLANen också. Trådlöst går bra men de med kabel får ingen IP. Konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joenas:

Det verkar inte hjälpa, gjorde så här. Då tappar jag leasen från Telia.

EDIT: av någon outgrundlig anledning så slutar internet fungera på mina trådade enheter när jag byter offset på VLANen också. Trådlöst går bra men de med kabel får ingen IP. Konstigt.

Det ser rätt ut på skärmdumpen. Udda.
Det du förresten kan testa är att köra nedan i SSH

nvram show | grep manual_boot_nv

Är den inställningen "0" provar du och ändra till "1", kör nvram commit och startar om.
Om jag inte missminner mig kan det inverka på VLAN-inställningarna. Hjälper det inte kan du testa att dra strömsladden en gång också.

Du kan också prova att kryssa för "Trunk VLAN support override (experimental)" på VLAN-sidan, det har jag. Vet inte om det behövs men det skadar inte att testa.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Det ser rätt ut på skärmdumpen. Udda.
Det du förresten kan testa är att köra nedan i SSH

nvram show | grep manual_boot_nv

Är den inställningen "0" provar du och ändra till "1", kör nvram commit och startar om.
Om jag inte missminner mig kan det inverka på VLAN-inställningarna. Hjälper det inte kan du testa att dra strömsladden en gång också.

Du kan också prova att kryssa för "Trunk VLAN support override (experimental)" på VLAN-sidan, det har jag. Vet inte om det behövs men det skadar inte att testa.

Ja nä jag testade båda sakerna, inget fungerar. Tror jag ger upp detta snart
Tack som fan för hjälp dock!

Permalänk
Medlem

Hej alla, är på g med en ny router med pfsense på och 8 LAN portar och undrar om någon kört detta med Telia IP TV?? Idag kör jag med en 5 portars switch innan routern som har men blir gärna av med den switchen? Så, någon med erfarenhet av pfsense och VLAN??:-)

*EDIT?

Hittat en del om att man måste slå på IGMP proxy, multicast osv i pfsense, verkar vara hyfsat enkelt men hittade detta:

Configure Upstream IGMP settings to use WAN as the interface, and the networks to use are 224.0.0.0 /4, 184.60.0.0 /16, 184.61.0.0 /16.

Är det dessa adresser som telia använder eller?? Är det standard för IPTV??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Hej igen. En fråga: kan man köpa en vanlig derpig switch och sätta direkt i uttaget? Eller måste man ha VLAN-taggning om man tar bort Telia-routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Eftersom jag själv sitter på DSL så var jag tvungen att sniffa hemma hos en kompis. Nedan är på WAN-sidan av en routande "Smart", boxen har en 192.168.1.X-adress som översätts i NAT - och både ip-header och RTSP-payload översätts. (jag har valt att maska den publika ip-adressen och ersatt den med "ip_wan_TV")

Efter ovan startar en UDP-ström från server till TV-boxen.

Så felet du har beror på att Tomato-Nat inte ändrar i payload.

Tjena, hoppas allt är bra!

Jag gav ju upp det här, men häromdagen kom jag i kontakt med ett litet program som heter Netsed på Linux som jag visst kunde köra på routern. Vad det gör är att det kan ändra i TCP-paket i realtid, som en sorts proxy, och efter att jag kör igenom RTSP trafiken via programmet så byter den ut min IP adress och strömmen startar från Telias server. Det verkar heller inte belasta routern nåt märkvärdigt, är iofs en gång per session som den behöver skriva om IP-adressen.

Hur som, problemet nu är att de portar som boxen (slumpmässigt) väljer att ta emot strömmen på verkar inte vilja gå igenom routern/brandväggen. Jag har verifierat att det verkar vara fallet, eftersom om jag placerar boxens IP i DMZ i routern så funkar uppspelningen klockrent (program, Play m.m.). Detta är i sig inget problem, om jag bara hade haft en box hemma, men då jag har två så kan jag inte runda problemet och sätta de båda i DMZ.

Frågan nu är, hur kommer det sig t.ex att VLC på datorn kan spela upp en valfri RTSP-stöm, men boxarna kan inte?
Jag sniggade precis lite på TCP och RTSP-trafiken, både när jag spelar upp via VLC (som inte går via "proxyn" då VLC inte lägger in någon IP-adress i RTSP-paketen) och boxen, och annat än att UDP-portarna skiljer sig åt så ser jag inget annat som skulle förklara att RTSP-strömmen startar på datorn, men inte i boxen.

Någon idé?

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Tjena, hoppas allt är bra!

Jag gav ju upp det här, men häromdagen kom jag i kontakt med ett litet program som heter Netsed på Linux som jag visst kunde köra på routern. Vad det gör är att det kan ändra i TCP-paket i realtid, som en sorts proxy, och efter att jag kör igenom RTSP trafiken via programmet så byter den ut min IP adress och strömmen startar från Telias server. Det verkar heller inte belasta routern nåt märkvärdigt, är iofs en gång per session som den behöver skriva om IP-adressen.

Hur som, problemet nu är att de portar som boxen (slumpmässigt) väljer att ta emot strömmen på verkar inte vilja gå igenom routern/brandväggen. Jag har verifierat att det verkar vara fallet, eftersom om jag placerar boxens IP i DMZ i routern så funkar uppspelningen klockrent (program, Play m.m.). Detta är i sig inget problem, om jag bara hade haft en box hemma, men då jag har två så kan jag inte runda problemet och sätta de båda i DMZ.

Frågan nu är, hur kommer det sig t.ex att VLC på datorn kan spela upp en valfri RTSP-stöm, men boxarna kan inte?
Jag sniggade precis lite på TCP och RTSP-trafiken, både när jag spelar upp via VLC (som inte går via "proxyn" då VLC inte lägger in någon IP-adress i RTSP-paketen) och boxen, och annat än att UDP-portarna skiljer sig åt så ser jag inget annat som skulle förklara att RTSP-strömmen startar på datorn, men inte i boxen.

Någon idé?

Jag har även testat att köra VLC strömmen via proxyn, för att utesluta att det är problemet, och det funkar.
Jag kan heller inte se att VLC skulle öppna några portar via UPNP i routern, som skulle förklara det...

För tillfället har jag löst det genom att sätta båda boxarna i typ DMZ, eller rättare sagt att hälften av de högre UDP portarna går till ena och resten till andra. Naturligtvis funkar det sådär, man får prova spela upp flera gånger tills boxen väljer "rätt" port.

Botsett från detta känns de som att lösningen är precis vid mållinjen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hej alla, är på g med en ny router med pfsense på och 8 LAN portar och undrar om någon kört detta med Telia IP TV?? Idag kör jag med en 5 portars switch innan routern som har men blir gärna av med den switchen? Så, någon med erfarenhet av pfsense och VLAN??:-)

*EDIT?

Hittat en del om att man måste slå på IGMP proxy, multicast osv i pfsense, verkar vara hyfsat enkelt men hittade detta:

Configure Upstream IGMP settings to use WAN as the interface, and the networks to use are 224.0.0.0 /4, 184.60.0.0 /16, 184.61.0.0 /16.

Är det dessa adresser som telia använder eller?? Är det standard för IPTV??

Vad beträffar Telias nät, titta i trådens första inlägg, där har du näten som Telia sänder TV från.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joenas:

Hej igen. En fråga: kan man köpa en vanlig derpig switch och sätta direkt i uttaget? Eller måste man ha VLAN-taggning om man tar bort Telia-routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ha en switch eller router som klarar VLAN, eftersom Telia sänder TV taggat i ett eget VLAN.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulemis:

Jag har även testat att köra VLC strömmen via proxyn, för att utesluta att det är problemet, och det funkar.
Jag kan heller inte se att VLC skulle öppna några portar via UPNP i routern, som skulle förklara det...

För tillfället har jag löst det genom att sätta båda boxarna i typ DMZ, eller rättare sagt att hälften av de högre UDP portarna går till ena och resten till andra. Naturligtvis funkar det sådär, man får prova spela upp flera gånger tills boxen väljer "rätt" port.

Botsett från detta känns de som att lösningen är precis vid mållinjen...

Skickades från m.sweclockers.com

Sådär ja! Nu funkar det
Jag löste det på ett annat sätt, port triggering, något som jag glömt av finns och aldrig använt mig av tidigare i en router!
Det svarar visserligen inte på min ursprungliga fråga, men som ett alternativ tror jag detta funkar fullgott jämfört med att "dela upp" inkommande portarna. Jag har provat det rent praktiskt, och det funkar, det verkar även funka på båda boxarna samtidigt (vilket jag trodde inte skulle med tanke på hur port triggering ska funka).

Lite kortfattat, när någon av boxarna börjar spela så börjar RTSP kommunikationen på TCP 5055 (udda, 554 verkar annars vara standard för RTSP) och mha port triggering så öppnar i sin tur routern valfria portar, i det här fallet UDP 10000-65535, som går mot den boxen som startat uppspelningen. Portarna är dessutom bara öppna under en begränsad tid, så länge det finns trafik alternativt efter en standard timeout varvid de stängs igen.
Eftersom boxarna, som vanligt med RTSP, slumpar portarna och jag inte vet var den lägre gränsen går i dess mjukvara så har jag testat att börja från port 10000, upp till den högsta möjliga 65535. Efter flertalet försök så verkar det funka bra iaf.
Dessutom tillåts bara trafik från Telias VOD-servrar till portarna i mina regler, som ett extra litet skydd (behövs antagligen inte).

Netsed, som jag redan nämnt, behövs fortfarande (iaf i mitt fall) då IP-adressen initialt behöver skrivas om en gång varje session, och det startar automatiskt med routern och väntar snällt på anslutningar från mina boxar. Enda nackdelen med detta är att jag inte lyckas få till en transparent proxy trots att det ska fungera, vilket innebär att man får ha lite koll på vilka Telias VOD-servrar är om det skulle sluta funka. Det funkar som så att all trafik från boxarna på port 5055 som går igenom routern skickas till Netsed på en viss port, den skriver om IP-adressen, och vidarebefordrar sedan paketen dit de ska (det är det jag inte får till, har manuellt fått ange att Netsed ska skicka till Telias ena VOD-server). Det är ju transparent i den meningen att varken boxarna eller Telia ser vad som sker rent tekniskt, men Netsed ska också kunna automatiskt skicka vidare paketen dit de ursprunligen är adresserade.

Hur som helst, jag kommer också att uppdatera guiden i första inlägget med de här nyheterna. Det är lite extra jobb att få till det, men vill man köra en fullgod routad lösning utan Telias router så är detta det bästa sättet som jag lyckats med.

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem

Tack för bra läsning så långt.

Jag får dock inte mitt VLAN att fungera alls. Jag är helt grön inom området och har aldrig satt upp ett VLAN tidigare. Har läst en del guider och försökt köra en del trial and error men när det kommer till Tomato så får jag det inte att fungera. Möts bland annat av meddelandet "Port4 cannot be assigned to more than one VLAN unless frames are tagged on all VLANs Port4 is member". Behöver jag skapa en ny brygga som är medlem i både internet och IPTV VLAN på något sätt?

Har du lust att lägga till beskrivning i din första post (eller en helt ny post för den delen) hur man från scratch sätter upp sitt VLAN för att få detta att fungera?

Det jag försöker åstadkomma är att få ut både internet och IPTV på port 4 på min router då jag har en TV-bänk med bland annat en Raspberry Pi, några spelkonsoller, SMART-TV samt STB. Utrustningen är kopplad med en switch i TV-bänken, och kör jag med Telias RGW så fungerar den lösningen perfekt. Har Asus RT-AC66U med mjukvara 1.28.0000 MIPSR2-128 K26AC USB AIO-64K.

Tack igen!