Problem med specifikt grafikkort i nybyggd dator?! (ASUS RADEON R7 260X OC 2GB)

Permalänk
Medlem

Problem med specifikt grafikkort i nybyggd dator?! (ASUS RADEON R7 260X OC 2GB)

Hej!

Det är så att jag byggde en ny dator till min lillebror (se spec nedan) som fick problem redan dom första dagarna. Det som händer är att antingen fryser datorn helt och omstart via power-knappen behövs, eller så startar datorn om utan förvarning eller BSOD. Detta kan ske närsom och med ojämna mellanrum.

Vi började med alla sorters felsökningar och när vi kom till att testa ett annat grafikkort i datorn så slutade alla problem. Datorn fungerade felfritt i flera veckor. Testade då det felande grafikkortet i en annan dator med samma sympton.

Skickade sedan in det till återförsäljaren som efter ett par dagar hörde av sig att dom inte kunde hitta några fel på grafikkortet men att dom kunde byta ut det i good-will då vi haft problem i två olika datorer samt genomfört en hel del felsökningar.

Fick i fredags hem det nya kortet och problemen började direkt?! Finns det någon som kan ha minsta aning om varför det kan vara så?

ASUS RADEON R7 260X OC 2GB
Gigabyte GA-F2A88XM-DS2 mATX
AMD Athlon II X4 860K 95W, FM2+
Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold
SSD 120GB OCZ Arc 100
Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Jag hade också problem med några random BSOD på min stationära med x260 kort. Bytte till ett kraftigare nätaggregat och det har fungerat sedan dess. Jag bytte från 500W till ett 750W.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Då var det antagligen fel på nätagget. 500W skulle kunna driva min dator utan problem. Du behöver INTE mer än 500W för en sådan pass klen setup.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du senaste bios på moderkortet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för era svar, som någon sa så lär det ju inte vara för lite effekt för det grafikkortet men tack för tipset!

Yes jag kör på senaste bios-versionen. Det är sjukt skumt att det bara händer med denna modellen av grafikkort, kan det på något sätt inte vara kompatibelt? För om man läser på länken nedan så verkar över 20 personer har exakt likadant problem med denna modellen!

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1940145/freezes-rand...

Som sagt, det finns inga ord för hur mycket jag hade uppskattat om någon löst detta problemet som man slipper ta kontakt med återförsäljaren igen!

Ha en trevlig kväll

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Då var det antagligen fel på nätagget. 500W skulle kunna driva min dator utan problem. Du behöver INTE mer än 500W för en sådan pass klen setup.

Ja det kan det vara, men den klarar en am1 setup utan problem iallafall, så till användning kom nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Någon? :/