Nyss köpt domän, hur länkar/redirectar jag den?

Permalänk
Medlem

Nyss köpt domän, hur länkar/redirectar jag den?

Hej kära SweC,

Jag köpte mig nyss en domän jag känner mig skitnöjd med och vill nu skicka den vidare till min webserver.
Domänen köptes på Citynetwork.
Jag vill då att http://www.mindomän.se linkar till min IP http://XXX.XX.XXX.XXX/ så då jag går in på http://www.mindomän.se så hamnar jag på http://XXX.XX.XXX.XXX/ men det står http://www.mindomän.se i adressbaren, var jag lite övertydlig? xD
Detta är såklart möjligt, men hur?
Jag har strosat runt lite inne på kontrollpanelen men vill inte sitta och pilla för mycket.

Självklart hade jag kontaktat Citynetworks kundtjänst om den inte vore stängd.
Får jag mot förmodan inget svar så kontaktar jag dem imorgon

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Rekordmedlem

Du loggar in på adminsidan och går till domänhanteraren, där finns det inställningar för dns och du kan själv knappa in vart du vill peka domänen.
Tänk på att du måste "låsa upp" först för att du ska kunna ändra något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du loggar in på adminsidan och går till domänhanteraren, där finns det inställningar för dns och du kan själv knappa in vart du vill peka domänen.
Tänk på att du måste "låsa upp" först för att du ska kunna ändra något.

Om jag går in på Domänhanteraren och sedan klickar på DNS så kommer jag till en sida som ser ut såhär, är jag rätt ute?

Jag dolde de dära flikarna då jag inte riktigt vet om det är något som bör hållas privat.
1 & 3 är en IP adress som inte leder någonvart om jag går in på dem.
2 & 4 är något konstigt som jag inte riktigt känner igen, antar att dem ska jag inte röra.

Om jag gissar rätt så är det rad 3 jag skall ändra till min IP ?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Rekordmedlem

Ja 3an är det som ska peka på det ip servern har (om jag inte läser fel)
Du kan prova ställa om så ser du vilket ip du hamnar när du slår in domännamnet, men tänk på att det kan ta lite tid innan ändringen slår igenom hos alla dns servrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja 3an är det som ska peka på det ip servern har (om jag inte läser fel)
Du kan prova ställa om så ser du vilket ip du hamnar när du slår in domännamnet, men tänk på att det kan ta lite tid innan ändringen slår igenom hos alla dns servrar.

Har ändrat nu, återkommer med svar senare om det funkar så att andra som hittar tråden har en lösning.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Var idag i kontakt med supporten.
Det är både 1 & 3 man skall byta.
1 är om man skriver in adressen utan WWW , t.ex. http://minadress.se/ och 3 är om man skriver in hela adressen http://www.minadress.se/

Jag har nu bytt båda och får vänta någon timme innan 1 börjar funka, 3 som jag bytte igår funkar dock utmärkt.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Inaktiv

DIn webbserver måste öven vara konfigurerad att svara på adressen.

Permalänk
Medlem

Ta bort alla records och skapa bara ett A-record för @ (dinsomän.se) och peka den på din webbservers publika IP-adress.
Skapa sen ett wildcard-record (*) av typen CNAME så man kan skriva www.dindomän.se eller kalaskula.dindomän.se och ändå alltid hamna på din webbserver. Peka wildcard-recordet (CNAMEet) till dindomän.se (inte IP-adressen för att göra det enkelt för dig).

Alltså:

Subdomän: @, Typ: A, TTL: 3600, Data: Din IP.
Subdomän: *, Typ: CNAME, TTL: 3660, Data: dindomän.se.

Din nuvarande TTL är 3600, dvs det tar 1 timme (3600 sekunder) innan de flesta DNS-servrar har registrerat din förändring. Sen finns det vissa DNS-servrar där ute som kör med cacheade zoner och inte letar uppdateringar förens efter 24 timmar.

Om du sen har byggt allting rätt på din webbserver så har du en VHOST som heter www.dindomän.se som är den hemsidan man kommer till om man skriver www.dindomän.se i adressfältet.
Eftersom du har ett wildcard-record (*) så kan du skapa fler VHOSTar för tillexempel kalaskula.dindomän.se, yxa.dindomän.se osv. som då blir olika "hemsidor" man kommer in på (detta eftersom vadsomhelst.dindomän.se kommer peka på din webbserver).

Permalänk
Medlem

CityNetwork tillåter inte wildcards tyvärr som subdomän. Hos de flesta andra webbhotell hade det dock fungerat att göra som beskrivet ovan.

Men istället för ett * (Wildcard) så borde man kunna använda sig av en www-pekare.

Synd att inte CityNetwork erbjuder wildcards tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haschel:

CityNetwork tillåter inte wildcards tyvärr som subdomän. Hos de flesta andra webbhotell hade det dock fungerat att göra som beskrivet ovan.

Men istället för ett * (Wildcard) så borde man kunna använda sig av en www-pekare.

Synd att inte CityNetwork erbjuder wildcards tycker jag.

CityNetwork har visst stöd för wildcard i sin DNS. Jag kör som jag beskrev ovan på samtliga av mina domäner.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kontaktade deras support i förrgår och fick där meddelat att de inte stödjer detta.

Det exemplet på sidan hallonet.se kanske inte är ett så bra exempel. Den domänen verkar inte använda Citynetworks namnservrar:

Nameservers:
dns1.telia.com >> 81.228.11.67
dns49.de.telia.net >> 213.248.77.82
dns2.telia.com >> 81.228.10.67
ns02.savvis.net >> 204.70.57.242

Permalänk
Medlem
Skrivet av haschel:

Hej!

Jag kontaktade deras support i förrgår och fick där meddelat att de inte stödjer detta.

Det exemplet på sidan hallonet.se kanske inte är ett så bra exempel. Den domänen verkar inte använda Citynetworks namnservrar:

Nameservers:
dns1.telia.com >> 81.228.11.67
dns49.de.telia.net >> 213.248.77.82
dns2.telia.com >> 81.228.10.67
ns02.savvis.net >> 204.70.57.242

hur menar du nu? ett dns-namn finns inte på bara en dns-server

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av haschel:

Hej!

Jag kontaktade deras support i förrgår och fick där meddelat att de inte stödjer detta.

Det exemplet på sidan hallonet.se kanske inte är ett så bra exempel. Den domänen verkar inte använda Citynetworks namnservrar:

Nameservers:
dns1.telia.com >> 81.228.11.67
dns49.de.telia.net >> 213.248.77.82
dns2.telia.com >> 81.228.10.67
ns02.savvis.net >> 204.70.57.242

Eh, jo..
https://who.is/whois/hallonet.se

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av haschel:

Hej!

Jag kontaktade deras support i förrgår och fick där meddelat att de inte stödjer detta.

Det exemplet på sidan hallonet.se kanske inte är ett så bra exempel. Den domänen verkar inte använda Citynetworks namnservrar:

Nameservers:
dns1.telia.com >> 81.228.11.67
dns49.de.telia.net >> 213.248.77.82
dns2.telia.com >> 81.228.10.67
ns02.savvis.net >> 204.70.57.242

Vad pratar du om? Jag VET att jag använder CityNetworks namnservrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Vad pratar du om? Jag VET att jag använder CityNetworks namnservrar.

Sorry. Jag körde en reverse lookup på din IP adress och hamnade då på telias namnservrar. Fungerade inte så bra mao. Dock hamnar jag på City Networks namnservrar när jag reverse lookuppar min egen CityNetwork-IP.

Ser ut som vi ligger på helt olika nät hos City Network och av någon anledning fungerar Wildcards på ditt men inte på mitt. Kör du ett vanligt webbhotellspaket eller nån VPS-server eller liknande? Kanske är så att de slutat stödja det för kunder som tillkommit efter något visst datum, men fortsatt stödjer det för äldre kunder. Jag skaffade mitt konto hos dem sommaren 2013 tror jag det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haschel:

Sorry. Jag körde en reverse lookup på din IP adress och hamnade då på telias namnservrar. Fungerade inte så bra mao. Dock hamnar jag på City Networks namnservrar när jag reverse lookuppar min egen CityNetwork-IP.

Ser ut som vi ligger på helt olika nät hos City Network och av någon anledning fungerar Wildcards på ditt men inte på mitt. Kör du ett vanligt webbhotellspaket eller nån VPS-server eller liknande? Kanske är så att de slutat stödja det för kunder som tillkommit efter något visst datum, men fortsatt stödjer det för äldre kunder. Jag skaffade mitt konto hos dem sommaren 2013 tror jag det var.

Jag har endast DNS-tjänst hos CN. Webbservern har jag hemma (och jag har Telia, vilket förklarar varför du ser Telias IP när du kör en reverse lookup på min IP). Jag har både gamla konton och nya konton åt kunder etc. där wildcard fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

I värsta fall kan du peka om din domän att använda cloudflares namnservrar och göra alla ändringar där.

Permalänk
Medlem

Ja jag själv kör med Cloudflare.

Nästan så jag får kolla med supporten på CityNetwork igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haschel:

Sorry. Jag körde en reverse lookup på din IP adress och hamnade då på telias namnservrar. Fungerade inte så bra mao. Dock hamnar jag på City Networks namnservrar när jag reverse lookuppar min egen CityNetwork-IP.

Att ändra reverse stöds oftast ( eller aldrig) inte på ip-adresser på privata abonnemang

Permalänk
Medlem

Ni vet att ni skriver på en två år gammal tråd va?

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiZzard:

Ni vet att ni skriver på en två år gammal tråd va?

Japp.