Permalänk
Medlem

Frigång för radiator?

Hej,

Började snegla lite på det här med scratchbyggen och vattenkylning. Rent teoretiskt om man sätter en radiator i lodrät riktning i botten på ett liggande chassi, hur höga behöver fötterna vara som minst för att inte störa luftflödet?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har ej utfört några uträkningar, vet att det inte krävs alls mycket mellanrum, men man vill nog iallafall ha 5-10mm för att inte påverka fläktarna allt för mycket, det är en ren uppskattning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jag har ej utfört några uträkningar, vet att det inte krävs alls mycket mellanrum, men man vill nog iallafall ha 5-10mm för att inte påverka fläktarna allt för mycket, det är en ren uppskattning

Ok, Räcker det även med det om man kör pnp?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ok, Räcker det även med det om man kör pnp?

Flödet och hastigheten vid inloppet blir inte större för att du har pnp, den andra fläkten kommer ju trycka med samma tryck som den första fläkten (såvida det är givet att det är en fläkt som ligger underst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Flödet och hastigheten vid inloppet blir inte större för att du har pnp, den andra fläkten kommer ju trycka med samma tryck som den första fläkten (såvida det är givet att det är en fläkt som ligger underst

Nej men omsättning av luft blir ju alltid lidande i ett trångt utrymme, tänkte att ett mellanrum på 1 cm till en solid bänkskiva kanske inte är tillräckligt om man fläktar som ska blåsa utåt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nej men omsättning av luft blir ju alltid lidande i ett trångt utrymme, tänkte att ett mellanrum på 1 cm till en solid bänkskiva kanske inte är tillräckligt om man fläktar som ska blåsa utåt

Ungefär vilket luftflöde handlar det om? (I cfm eller m3/h)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ungefär vilket luftflöde handlar det om? (I cfm eller m3/h)

Skickades från m.sweclockers.com

Bra fråga, har inte en aning då jag inte räknat på någonting mera ingående utan tänkte mera generellt

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB