20 000 mil, 02'a. Bensin, 1.6L, 307'a. Den startar alltid, även om det tar någon sekund extra när den är kall. Det rasslar, skramlar, hoppar, slamrar och bankar. Mest om bussningarna till krängningshämmaren fram. Drivknutarna är också ganska slut. I bland tjurar den när man vill hoppa över en växel vid växling, och när det är kallt ute går den illa, låter lite som en diesel, tills den börjar få upp värmen. Mellan förra årets, och årets service slickade den i sig lite drygt en liter olja, men det varken luktar eller ryker.
Besiktningsdags i morgon, och där är inga kända fel, som sig bör när det är tid. Får väll se vad det blir av det.
Med ovan sagt. Skitbil. Innerskärmarna fladdrar löst runt om, sätesvärmen suger, AC'n blir bara riktigt kall vid fullgas, trots att systemet är tömt, provtryckt, och påfyllt. Värmen är bättre, även om det inte händer ett skit innan motorns termostat öppnar. Eftersom det är lånad bil, så kör jag glatt, men jag skulle köpa en bara om jag kunde sälja den med en gång, till vinst.
Värst av allt är antagligen att den inte ens är speciellt billig att köra...
B!
Skyller inte på dig då du inte äger bilen. Men jag tror inte bara det är bilens fel. Äger du en BMW och du hör ngt i framvagn så får du det fixat rätt omgående och det gör inget om det kostar, det är ju en fin bil och den ska fungera.
Men verkar som ägare till t.ex. denna peugeon skiter i bilen. Nej oj vad dyrt det är att reparera det skiter vi i. De vill inte lägga pengar på "skitbilen" fast man får göra det på alla bilar.
Få byttat bärarmarna eller bussningarna och kränghämmarstagen och ev spindellederna så är framvagnen fixad. Byt den kassa drivaxeln, inget unikt jag har bytat drivaxlar och knutar på alla möjliga bilar, sådant pajjar och blir dåligt.
20 000 mil och sådant är slut på vilken bil som helst. Gör man det inte kontinuerligt så samlar man på sig en hel drös med problem.
Innerskärmarna fladdrar löst. Jag vet exakt vad det är. De sitter med 8-10 clips varje skärm. Folk lossar dem och monterar inte dem som de ska sen eller tar sönder clipsen och ersätter inte dem. Sett det 100a ggr och då hänger skärmarna löst eller sitter inte som de ska. Clipsen kostar nada. Köp 40 clips och fäst skärmarna där de ska sitta och sen fladdrar de inte mer.
Servad som den ska enligt schema?
Svårstartad och går dåligt kall, fått kollat så motortempgivaren funkar som den skall och eventuellt fått uppdaterat programvaran i motorstyrboxen och fått den initierad vilket ofta kan fixa typ dålig gång vid kallstart etc?
Bara AC vid fullgas? Vem provtryckte? Provtryckte de bara för att kolla läckage eller de kollade trycken på låg och högtrycksidan när systemet arbetade och diagnostikserade det? Symptomet låter exakt som när kompressorn är sliten inuti så den inte klarar arbeta upp tryck förutom när du gasar. Sådant händer alla bilar då kompressorn inte är specifik för peugeot, utan där finns ett antal kompressortillverkare och de levererar till alla bilmärken. Man får byta ac kompressorn.
Tjurig växling, då har de väl fått bytat växellådsoljan eftersom den verkar lite trög? Gissar inte...
Dock brukar inte det funka för skadan är redan skedd men man brukar börja med det iaf. Sen om skadan hade undvikits med ny olja eller ej kan man tvista om för jag vet peugeot inte har bytesintervall på växellådsoljan.
Nej jag gissar denna bil inte varit i närheten av en seriös verkstad och fått kärlek på många många år och då blir det som det blir.
Sen är nog 02 nån av de första årsmodellerna av 307 och de kan jag hålla med om är lite sunkiga allmänt av ngn anledning men detta exemplar verkar rent ut sagt misskött lr att det går att fixa det mesta med standardreperationer.
Just my 2 cents
AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync