Ny bil för pendling upp till 80k [Uppdaterad]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

20 000 mil, 02'a. Bensin, 1.6L, 307'a. Den startar alltid, även om det tar någon sekund extra när den är kall. Det rasslar, skramlar, hoppar, slamrar och bankar. Mest om bussningarna till krängningshämmaren fram. Drivknutarna är också ganska slut. I bland tjurar den när man vill hoppa över en växel vid växling, och när det är kallt ute går den illa, låter lite som en diesel, tills den börjar få upp värmen. Mellan förra årets, och årets service slickade den i sig lite drygt en liter olja, men det varken luktar eller ryker.
Besiktningsdags i morgon, och där är inga kända fel, som sig bör när det är tid. Får väll se vad det blir av det.

Med ovan sagt. Skitbil. Innerskärmarna fladdrar löst runt om, sätesvärmen suger, AC'n blir bara riktigt kall vid fullgas, trots att systemet är tömt, provtryckt, och påfyllt. Värmen är bättre, även om det inte händer ett skit innan motorns termostat öppnar. Eftersom det är lånad bil, så kör jag glatt, men jag skulle köpa en bara om jag kunde sälja den med en gång, till vinst.
Värst av allt är antagligen att den inte ens är speciellt billig att köra...
B!

Skyller inte på dig då du inte äger bilen. Men jag tror inte bara det är bilens fel. Äger du en BMW och du hör ngt i framvagn så får du det fixat rätt omgående och det gör inget om det kostar, det är ju en fin bil och den ska fungera.
Men verkar som ägare till t.ex. denna peugeon skiter i bilen. Nej oj vad dyrt det är att reparera det skiter vi i. De vill inte lägga pengar på "skitbilen" fast man får göra det på alla bilar.

Få byttat bärarmarna eller bussningarna och kränghämmarstagen och ev spindellederna så är framvagnen fixad. Byt den kassa drivaxeln, inget unikt jag har bytat drivaxlar och knutar på alla möjliga bilar, sådant pajjar och blir dåligt.
20 000 mil och sådant är slut på vilken bil som helst. Gör man det inte kontinuerligt så samlar man på sig en hel drös med problem.

Innerskärmarna fladdrar löst. Jag vet exakt vad det är. De sitter med 8-10 clips varje skärm. Folk lossar dem och monterar inte dem som de ska sen eller tar sönder clipsen och ersätter inte dem. Sett det 100a ggr och då hänger skärmarna löst eller sitter inte som de ska. Clipsen kostar nada. Köp 40 clips och fäst skärmarna där de ska sitta och sen fladdrar de inte mer.

Servad som den ska enligt schema?

Svårstartad och går dåligt kall, fått kollat så motortempgivaren funkar som den skall och eventuellt fått uppdaterat programvaran i motorstyrboxen och fått den initierad vilket ofta kan fixa typ dålig gång vid kallstart etc?

Bara AC vid fullgas? Vem provtryckte? Provtryckte de bara för att kolla läckage eller de kollade trycken på låg och högtrycksidan när systemet arbetade och diagnostikserade det? Symptomet låter exakt som när kompressorn är sliten inuti så den inte klarar arbeta upp tryck förutom när du gasar. Sådant händer alla bilar då kompressorn inte är specifik för peugeot, utan där finns ett antal kompressortillverkare och de levererar till alla bilmärken. Man får byta ac kompressorn.

Tjurig växling, då har de väl fått bytat växellådsoljan eftersom den verkar lite trög? Gissar inte...
Dock brukar inte det funka för skadan är redan skedd men man brukar börja med det iaf. Sen om skadan hade undvikits med ny olja eller ej kan man tvista om för jag vet peugeot inte har bytesintervall på växellådsoljan.

Nej jag gissar denna bil inte varit i närheten av en seriös verkstad och fått kärlek på många många år och då blir det som det blir.

Sen är nog 02 nån av de första årsmodellerna av 307 och de kan jag hålla med om är lite sunkiga allmänt av ngn anledning men detta exemplar verkar rent ut sagt misskött lr att det går att fixa det mesta med standardreperationer.

Just my 2 cents

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Som med alla bilar så beror det mycket på hur man kör. Landsvägskörning i 70-90 drar min chippade (235HP, 375NM) 9-3 2.0t runt 0.7-0.85 precis som ovan nämnts, detta med 225 breda 18". 110 på farthållaren runt 0.8. Ökar jag till 130 drar den genast upp mot 0.95.

Har aldrig haft en tankning där den dragit mer än 1 liter i snitt. Vanligast är mellan 0.82-0.87.

Sammanfattningsvis en kul bil med bra utrustningsnivå som standard men halvkass växellåda. Dyrare i drift än en snåldiesel men klart roligare att köra.

På skoj tankade jag fullt innan jobbet idag. Körde från och tillbaka, en sträcka på ca 15mil. Vanlig landsväg mellan 70-105 i hastighet. Tankade sen fullt. Till min glädje hade min 2.0t 210h/300nm gammla Saab dragit ca 0.72l/mil. Detta med 235/35 19" däck. Mätte alltså för tydlighetens skull mellan tanknigarna. Färddator visade skrattretande 0.68l/mil. Räknar det som godkännt för en bensinare men det finns absolut mer ekonomiska bilar där ute. Men för köppriset och förbrukning så är det trevliga bilar att äga, sett till körglädje och komforten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Skyller inte på dig då du inte äger bilen. Men jag tror inte bara det är bilens fel. Äger du en BMW och du hör ngt i framvagn så får du det fixat rätt omgående och det gör inget om det kostar, det är ju en fin bil och den ska fungera.
Men verkar som ägare till t.ex. denna peugeon skiter i bilen. Nej oj vad dyrt det är att reparera det skiter vi i. De vill inte lägga pengar på "skitbilen" fast man får göra det på alla bilar.

Få byttat bärarmarna eller bussningarna och kränghämmarstagen och ev spindellederna så är framvagnen fixad. Byt den kassa drivaxeln, inget unikt jag har bytat drivaxlar och knutar på alla möjliga bilar, sådant pajjar och blir dåligt.
20 000 mil och sådant är slut på vilken bil som helst. Gör man det inte kontinuerligt så samlar man på sig en hel drös med problem.

Innerskärmarna fladdrar löst. Jag vet exakt vad det är. De sitter med 8-10 clips varje skärm. Folk lossar dem och monterar inte dem som de ska sen eller tar sönder clipsen och ersätter inte dem. Sett det 100a ggr och då hänger skärmarna löst eller sitter inte som de ska. Clipsen kostar nada. Köp 40 clips och fäst skärmarna där de ska sitta och sen fladdrar de inte mer.

Servad som den ska enligt schema?

Svårstartad och går dåligt kall, fått kollat så motortempgivaren funkar som den skall och eventuellt fått uppdaterat programvaran i motorstyrboxen och fått den initierad vilket ofta kan fixa typ dålig gång vid kallstart etc?

Bara AC vid fullgas? Vem provtryckte? Provtryckte de bara för att kolla läckage eller de kollade trycken på låg och högtrycksidan när systemet arbetade och diagnostikserade det? Symptomet låter exakt som när kompressorn är sliten inuti så den inte klarar arbeta upp tryck förutom när du gasar. Sådant händer alla bilar då kompressorn inte är specifik för peugeot, utan där finns ett antal kompressortillverkare och de levererar till alla bilmärken. Man får byta ac kompressorn.

Tjurig växling, då har de väl fått bytat växellådsoljan eftersom den verkar lite trög? Gissar inte...
Dock brukar inte det funka för skadan är redan skedd men man brukar börja med det iaf. Sen om skadan hade undvikits med ny olja eller ej kan man tvista om för jag vet peugeot inte har bytesintervall på växellådsoljan.

Nej jag gissar denna bil inte varit i närheten av en seriös verkstad och fått kärlek på många många år och då blir det som det blir.

Sen är nog 02 nån av de första årsmodellerna av 307 och de kan jag hålla med om är lite sunkiga allmänt av ngn anledning men detta exemplar verkar rent ut sagt misskött lr att det går att fixa det mesta med standardreperationer.

Just my 2 cents

Du gör rätt så många antaganden om misskötsel på en gång här och dessutom framkommer en hel del fördomar om folk baserat på deras bilval. En bil kan gå sönder fast man tar hand om den ordentligt, och Peugeot av senare modell har en tendens att göra det på alla möjliga vis. Innerskärmar kan lossna på grund av rost eller dålig kvalitet på clipsen exempelvis. Det finns många sunkiga och misskötta BMW på vägarna precis som det finns en hel del välskötta Peugeot och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

finns mig veterligen inga vectra med 1,6l motor, minst jag känner till är 1.8l. När jag köpte min vectra C var den absoluta majoriteten av bilarna på blocket 2,2l alt 2.0t

2,2 som jag hade var inte fasligt törstig på landsväg/motorväg men den korta sträcka jag har till jobbet, ca 1 mil blandad körning där drog den ungefär 1 liter milen, dock tyckte jag inköpspris/komfort vägde upp eventuella dyrare driftskostnader som jag hade. Betalade 29.000 för en -03 med 15.000 mil på mätaren och ägde den i ca 4 år / 6000 mil. såld för 15.000 förra året.

Du har så rätt så, tänkte på Aastra och de finns med 1,6 iaf

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen satsa på en bil med jäkligt billiga omkostnader.

Min Saab Vector kostar inte mer än 399 i månaden i försäkring

Permalänk
Föredetting

Alltså... En observation bara - han efterfrågar en kul bil, och blir rekommenderad Avensis, Vectra, diverse Saabar, Aygo/C1/107 och andra narkoleptiska bilar. Jag menar, har ni som rekommenderar dessa bilar bara glömt kriteriet "körglädje" som står längst ner i trådstarten, eller är det helt enkelt det roligaste ni kört själva? Jag är genuint nyfiken.

Mazda MX-5 dyker upp som ett alternativ i mitt huvud, förutom Clio 172/182 som jag tidigare föreslog. Skottsäkra och körglada, billiga i drift. Kan vara tight att få in en i budget med svenska överpriser, men i exempelvis Tyskland finns det gott om alternativ för 2-3000€. Import från annat EU-land är vare sig dyrt eller krångligt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Saab eller Volvo som pendlarbil. Det är dom bilar jag haft minst problem med.

Saab 9-3 skulle jag säga är körglad. Detsamma gäller S60.

Att rekommendera en "sommarbil" som pendlarbil är bara helt fel. Förövrigt är det ingen bil jag skulle vilja pendla i. Bullrig, dålig styrning, dålig komfort.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Alltså... En observation bara - han efterfrågar en kul bil, och blir rekommenderad Avensis, Vectra, diverse Saabar, Aygo/C1/107 och andra narkoleptiska bilar. Jag menar, har ni som rekommenderar dessa bilar bara glömt kriteriet "körglädje" som står längst ner i trådstarten, eller är det helt enkelt det roligaste ni kört själva? Jag är genuint nyfiken.

Mazda MX-5 dyker upp som ett alternativ i mitt huvud, förutom Clio 172/182 som jag tidigare föreslog. Skottsäkra och körglada, billiga i drift. Kan vara tight att få in en i budget med svenska överpriser, men i exempelvis Tyskland finns det gott om alternativ för 2-3000€. Import från annat EU-land är vare sig dyrt eller krångligt.

Körglädje är ju högst individuellt om något så får väl köparen avgöra, vad du tycker behöver den personen inte göra.

Själv går Min Saab som en BMW e46 enligt recensioner runtom i världen samt har testat själv samtidigt billigare i omkostnad. Så länge Saab finns på vägarna så finns det delar

Permalänk
Medlem

Köp inte peugeot 206, hade en sån och fick byta avgassystem vartannat år, länkarmar vartannat år, fjäderben och massa annat skit, kan tillägga att jag körde drygt 1000 mil/år. Efter att jag hade haft bilen i 4 år la klockan av, strax efter hastighetsmätaren. Sålde skräpet med rejäl förlust bara för att bli av med skiten. Har du för mycket tid och pengar som du inte vet vad du ska göra av med, köp en peugeot 206

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Föredetting
Skrivet av RepZi:

Körglädje är ju högst individuellt om något så får väl köparen avgöra, vad du tycker behöver den personen inte göra.

Nej, men ingen av bilarna som nämnts är populärt kända för att vara roliga. Rent objektivt.

Skrivet av RepZi:

Själv går Min Saab som en BMW e46 enligt recensioner runtom i världen

Cool story, bro.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jösses vad folk rekommenderar för bilar. Själv pendlar jag mina 7 mil enkel resa till jobbet i en VW T5 TDI -10, går runt 0.8l/mil, betalar nära 7000 i årsskatt och 10.000/år för helförsäkring... Det skulle jag inte rekommendera om du ska ha en renodlad pendlingsbil där du främst ska ta dig själv utan någon större mängd packning till jobbet. Det finns flertalet bilmodeller där årsskatten ligger runt 1000-lappen (även mindre) och drar runt 0.5 en bra dag. Exempel på dessa är Renault Clio, Ford Focus FF (06-, här kan du till och med få en dugligt stor kombi) eller Peugeot 207. Ta en billig försäkring för en billig skitbil och du har utslaget ganska låga resekostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Jösses vad folk rekommenderar för bilar. Själv pendlar jag mina 7 mil enkel resa till jobbet i en VW T5 TDI -10, går runt 0.8l/mil, betalar nära 7000 i årsskatt och 10.000/år för helförsäkring... Det skulle jag inte rekommendera om du ska ha en renodlad pendlingsbil där du främst ska ta dig själv utan någon större mängd packning till jobbet. Det finns flertalet bilmodeller där årsskatten ligger runt 1000-lappen (även mindre) och drar runt 0.5 en bra dag. Exempel på dessa är Renault Clio, Ford Focus FF (06-, här kan du till och med få en dugligt stor kombi) eller Peugeot 207. Ta en billig försäkring för en billig skitbil och du har utslaget ganska låga resekostnader.

Inga bilar jag skulle valt om man vill ha ett bekymmerfritt ägande. Problemet om man väljer forden är att bli av med den sen också. Iskalla på begagnadmarknaden.

Nej bättre och välja en större bil som är säkrare, pålitligare och ändå inte drar så mycket mer på landsväg.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Köp inte peugeot 206, hade en sån och fick byta avgassystem vartannat år, länkarmar vartannat år, fjäderben och massa annat skit, kan tillägga att jag körde drygt 1000 mil/år. Efter att jag hade haft bilen i 4 år la klockan av, strax efter hastighetsmätaren. Sålde skräpet med rejäl förlust bara för att bli av med skiten. Har du för mycket tid och pengar som du inte vet vad du ska göra av med, köp en peugeot 206

Hastighetsmätare verkar vara en standardgrej på just 206. Minns att vi hade en sådan på firman förut. Tror vi la ner över 10000kr för att få det fixat.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Skyller inte på dig då du inte äger bilen. Men jag tror inte bara det är bilens fel. Äger du en BMW och du hör ngt i framvagn så får du det fixat rätt omgående och det gör inget om det kostar, det är ju en fin bil och den ska fungera.
Men verkar som ägare till t.ex. denna peugeon skiter i bilen. Nej oj vad dyrt det är att reparera det skiter vi i. De vill inte lägga pengar på "skitbilen" fast man får göra det på alla bilar.

Så är det i stor utsträckning. Den är stämplad som skrot, så den "får rulla" så länge det inte kostar. Lustigt att du skulle nämna BMW, för 740 fick nya bussningar runt om, trots att den bara rullar ett par hundra mil om året. Men de står för betydligt olika inköpssummor med, så man får anta att killen som äger dem ser dem olika.

Skrivet av stimpen:

Servad som den ska enligt schema?

All service, och alla reparationer görs på P's egen verkstad. Om de sen gör jobbet på rätt sätt är ju svårt att ha insyn i.

Skrivet av stimpen:

Tjurig växling, då har de väl fått bytat växellådsoljan eftersom den verkar lite trög? Gissar inte...

Ingen aning. Står möjligen i serviceboken. Kan ju titta när jag är på bilprovningen, då det är nästa stopp, och hög tid att jag ger mig iväg...

Men faktum kvarstår, det är ingen "rolig" bil, även under de bästa omständigheterna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nej, men ingen av bilarna som nämnts är populärt kända för att vara roliga. Rent objektivt.

Cool story, bro.

Litar hellre på folk som kan sin sak som har bevisat det än någon random på internet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Inga bilar jag skulle valt om man vill ha ett bekymmerfritt ägande. Problemet om man väljer forden är att bli av med den sen också. Iskalla på begagnadmarknaden.

Nej bättre och välja en större bil som är säkrare, pålitligare och ändå inte drar så mycket mer på landsväg.

Det är dock lite av myter det där, större bilar är säkrare när det gäller passiv säkerhet, alltså när krocken väl sker så har du större chans att klara dig bättre, men den aktiva säkerheten, alltså förmågan att undvika krockar från första början, är snarare sämre med en stor tung bil. Pålitligheten har inte något att göra med storleken men samtidigt så är ju större bilar mer påkostade normalt och har därför bättre pålitlighet. Jag försökte köpa en liten bil som ändå skulle vara premium sist, en Toyota IQ, men den är inte tillräckligt premium för mig även om den är ett stort lyft mot typ Aygo eller så.

Permalänk
Medlem

Sen annan sak, OT ville ju ha en bra bil i sin prisklass och inget annat

Permalänk
Medlem

Jag pendlade typ 8 mil om dagen och tvingades inse att min audi 100 quatro inte var helt optimal för detta ändamål. Efter att ha studerat vägverket/bilprovningens statistik och läst lite trådar blev det en toyota corolla 2001:a - väldigt stabil och krångelfri, drar typ 0.5 på landsvägen i 90, allt bara fungerar........ men så *förbannat* tråkig att köra. Jäkla gubb-bil.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är dock lite av myter det där, större bilar är säkrare när det gäller passiv säkerhet, alltså när krocken väl sker så har du större chans att klara dig bättre, men den aktiva säkerheten, alltså förmågan att undvika krockar från första början, är snarare sämre med en stor tung bil. Pålitligheten har inte något att göra med storleken men samtidigt så är ju större bilar mer påkostade normalt och har därför bättre pålitlighet. Jag försökte köpa en liten bil som ändå skulle vara premium sist, en Toyota IQ, men den är inte tillräckligt premium för mig även om den är ett stort lyft mot typ Aygo eller så.

Samtidigt som en mindre bil har mindre däck, sämre bromsar osv .. jag tror det tar ut varandra ganska bra. Nu är det inte större suvar och småbilar vi jämför utan mellanklassbilar jämt emot golfklassbilar. Iaf dom bilar jag har pratat om och dom bilar som har tagits upp i tråden.

Bilar i just Aygoklassen skulle jag bara ha som stadsbil. Inget jag skulle pendla flera mil med. Då är det bättre att köpa en större säkrare bil som jag just tog upp då dom inte förbrukar så mycket mer på landsväg.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Toyota Corolla eller VW Golf är två säkra kort.

Volkswagen har mycket problem med kamrem som går sönder. Det kostar mycket pengar att reparera. Vill man köra bil av kvalitet ska man köpa bilar från Japan. Bmw och Volvo har också god kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Som pendlarbil vill man ha en skön och säker bil. Inte någon stor olycksrisk men man kan bli trött bakom ratten och i landsvägsfart vill man ha krocksäker bil. Samtidigt vill man ha rätt snål bil i kombination med denna komfort och säkerhet. Saab är då ett väldigt bra alternativ. De drar ofta inte så mycket på landsväg. Man ska dock undvika 2.8 liters V6-motorn som amerikanerna tyckte var en bra idé att trycka i. Den drar bensin utav bara helvete.

Det är alltid något som gör att olika märken faller bort, BMW och Toyota faller undan på att de är dyra, Volkswagenkoncernen blir man bara arg av att köra. Volvo har tyvärr ett ganska ouppdaterat motorprogram i de årgångar som är aktuella i denna prisklassen. Franskt är bara dumt. Ofta hamnar man då tillbaka på SAAB.

Beroende på krav så kan ju en 9000 vara ett alternativ, motorn går och går, och drar mindre bensin än man tror. Har aldrig snittat över 0,9 ens med hård körning och mycket stad med 2.3T på 200 hästar. Med mycket stad blir det ofta runt 0,8, landsväg blir det 0,7 och man kan komma längre ner när man snålkör. Rekordet är snitt på 0,56 på en långresa. Man kan få mycket bra bil med många år kvar för 10000:-. Vill man ha modernare så är ju som sagt 9-3 ett alternativ, skulle rekommendera 2.0T motorn då den har driftsäkrare turbo och bättre val för landsväg.

Permalänk
Medlem

Skulle råda dig att kika på Volvo eller SAAB, eftersom de är de mest vanliga bilarna på svenska marknaden och också de mest undervärderade (äldre modeller dvs.).

Hade absolut inte velat ha en liten knattebil att pendla längre sträckor på landsväg/motorväg med, dels är de oftast inte särskilt säkra, dels oftast inte ekonomiska i högre hastigheter men framförallt är de ofta väldigt obekväma.

Själv kör jag en mercedes från 2001 av just den anledningen. Den var ganska billig, drar inte mycket och är ganska skottsäkert byggt. Framförallt så är den enormt bekväm vid längre sträckor.

Ska jag rekommendera en specifik bil, ptja, en saab med 2.0 liters motor och en fläskig turbo på det. Gärna en 9-3 pga. att den är en nyare konstruktion, men en lagom rostig 9000 är inte fel det heller. Billiga är dom i varje fall.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Hade du trott mig om jag berättade att jag skrev mitt inlägg utan att ha läst ditt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

En kompis har en 1.8 turbo, ligger på runt 0.9. Mycket beror ju givetvis på vart man kör. Med min Civic Type R ligger jag på runt 0.5 på landsväg, 0,7-0,8 på motorväg och runt 1.3 inne i stan. Sen ska man verkligen inte lita på färddatorn, den kan visa väldigt fel.

Jag kan utan problem dra upp min Saab över en liter milen.
Som sagt, beroende på hur tung fot man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Aleshi: Hade du trott mig om jag berättade att jag skrev mitt inlägg utan att ha läst ditt?

Hah!
Jadå! Jag tänker som så att resonerande människor oberoende av varandra tenderar att komma till liknande slutsatser. Tar ditt inlägg som att jag är rätt ute i mina resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Inga bilar jag skulle valt om man vill ha ett bekymmerfritt ägande. Problemet om man väljer forden är att bli av med den sen också. Iskalla på begagnadmarknaden.

Nej bättre och välja en större bil som är säkrare, pålitligare och ändå inte drar så mycket mer på landsväg.

Jag har själv ägt en focus -05 och under de två åren jag hade den var den helt bekymmersfri i alla fall. När det var dags att köpa en större bil så var den allt annat än iskall på begagnatmarknaden. Detta var nu nära 3 år sedan men den generationens focus vann ju alla "bästa begagnatbil" osv. Bror min ägde en rishög till clio men även den gick som smör till ett överpris (i min värld) på blocket. Mamma är nu inne på sin andra clio och har så vitt jag vet inte haft några besvär med den.

Jag har ingen erfarenhet av peugeoten annat än att TS själv var inne på dom och det är en motsvarande bil.

Har man en budget på 30.000kr så tycker jag inte heller man behöver vara så bekymrad om eftervärdet heller. Kör den i graven istället. Tråden är ju full av bilar som både är dyra i drift, skatt och försäkring. Det du bränner på på runtomkostnader spar du gott och väl in till både "bekymmer" och "vidareförsäljning".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Samtidigt som en mindre bil har mindre däck, sämre bromsar osv .. jag tror det tar ut varandra ganska bra. Nu är det inte större suvar och småbilar vi jämför utan mellanklassbilar jämt emot golfklassbilar. Iaf dom bilar jag har pratat om och dom bilar som har tagits upp i tråden.

Tja, det beror förstås på. Små bilar har sällan sämre bromsar än större, om man räknar med bilens vikt och så (alltså stoppsträckan brukar vara densamma), men däremot har de båda sämre bromsar än mer sportiga modeller förstås. Bredare däck kan ge ökad säkerhet i vissa situationer men oftare gäller omvänt, exempelvis vid våt eller hal vägbana eller så. Sen finns förstås specialfall, BMWs "punkteringsfria" däck är exempelvis rätt så kassa på de flesta områden förutom just vid en punktering, bryr man sig om säkerhet så bör de bytas ut. Lite samma sak för sådana där lättrullade däck som sitter på extremsnålvarianterna av många bilar.

Citat:

Bilar i just Aygoklassen skulle jag bara ha som stadsbil. Inget jag skulle pendla flera mil med. Då är det bättre att köpa en större säkrare bil som jag just tog upp då dom inte förbrukar så mycket mer på landsväg.

Jag har ägt en Aygo och håller med. Den är inte rolig att köra längre sträckor på motorväg med. Men angående förbrukningen så stämmer inte det riktigt, visst är den inte relativt lika snål på lands- eller motorväg som den är i stan men fortfarande drar den ju ganska mycket mindre än typ en Volvo. Jag lyckades inte komma över 0,7 i förbrukning med min Aygo och nådde endast upp till 0,7 då jag körde 36 mil på typ 2,5 timmar (alltså en bit över 140 i snitt). Annars låg den stadigt mellan 0,55-0,60 typ oavsett vägtyp. Man kan förstås få ner en Volvo (P-plattformen som är aktuell här) i något liknande siffror men då får man ha en diesel och köra extremt försiktigt hela tiden och minsta avvikelse hade inneburit högre förbrukning. Alla bilar är snåla i konstant hastighet mellan 70 och 100 liksom.

Jag tycker också att Aygo har ganska mycket körglädje. Inte när man ligger och pressar på motorväg förstås men det är väl ingen bil (under miljonen) som har. Men på landsväg och i stan är den kvick och lätthanterlig, lite gokart över känslan liksom. Problemet med Aygo är främst ljudnivån i högre hastigheter och i viss mån burkigheten och hela budgetkänslan i kupén.

Således tänkte jag att en IQ var en bra lösning, samma motor som Aygo men mer ljudisolering och bättre kvalitetskänsla och i viss mån var det ju så. Men IQ väger mer än Aygo trots att den är ganska mycket mindre och därmed blir den klena motorn mer av ett problem (IQ fanns också med en större motor och den kan säkert vara ett bra val). Och kvalitetskänslan var bättre men fortfarande inte alls i närheten av "premium" utan snarare budget istället för budget budget budget liksom. Ljudisoleringen var ett stort lyft dock, väg- och däckljud hörs inte alls (well, i jämförelse i alla fall), men istället så hörs det en hel del bakifrån bilen om sätena är fällda (vilket de ofta är då man annars inte har något bagage alls) och vägen är våt. Inte helt nöjd med det valet av bil. Kostnaden däremot är jag rätt så nöjd med, 360 i års-skatt; 0,6 i förbrukning och billig försäkring (jag fick helförsäkring ett halvår för 1500 "på köpet" men det blir inte så dyrt sen heller).

Dock tror jag att man bör lyfta blicken lite och inte bara titta på minibilar som Aygo och stora klumpar som Volvo eller Saab. Det finns väldigt mycket bra bilar i typ golfstorlek som både har komfort och hyfsad prestanda likväl som helt ok ekonomi: Civic är trevlig och lite egen, i30/ceed är prisvärd och håller bra kvalitet men är kanske inte så roliga, VAG-gruppens bilar funkar bra men är kanske aningen dyra, Toyota kostar för mycket tack vare deras kvalitetsrykte men så bra är inte kvaliteten, franska bilar går nog bort på grund av deras dåliga kvalitet, Opel är tråkiga, 1-serie eller a-klass är dyra, C30 är trevlig men priset för högt, Ford är skit. Hmm... kanske får bli en Civic.

Personligen kommer jag att köpa en lite större bil nästa gång (fast alla bilar utom smart är förstås större än min nuvarande). Jag har typ tre mil till jobbet och det är lite för långt för en stadsbil och jag vill kunna åka på bilsemester om jag känner för det liksom. Lite sugen på en C- eller B-klass diesel automat men gubbigheten tar emot lite. Pengarna är inte problemet för mig utan snarare är det miljösamvetet som sätter stopp för stora motorer och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KoloN:

Jag har själv ägt en focus -05 och under de två åren jag hade den var den helt bekymmersfri i alla fall. När det var dags att köpa en större bil så var den allt annat än iskall på begagnatmarknaden. Detta var nu nära 3 år sedan men den generationens focus vann ju alla "bästa begagnatbil" osv. Bror min ägde en rishög till clio men även den gick som smör till ett överpris (i min värld) på blocket. Mamma är nu inne på sin andra clio och har så vitt jag vet inte haft några besvär med den.

Jag har ingen erfarenhet av peugeoten annat än att TS själv var inne på dom och det är en motsvarande bil.

Har man en budget på 30.000kr så tycker jag inte heller man behöver vara så bekymrad om eftervärdet heller. Kör den i graven istället. Tråden är ju full av bilar som både är dyra i drift, skatt och försäkring. Det du bränner på på runtomkostnader spar du gott och väl in till både "bekymmer" och "vidareförsäljning".

Min Focus FF kostade 28 000 och mer än så i reparationer det året jag hade den, sen blev jag erbjuden 500 i inbyte av handlaren när jag skulle köpa nytt. Jag hittade en privatköpare som gav mig 2500. Fortfarande inte direkt en bra affär. Jag har också hört flera som har haft liknande upplevelse med just Focus. Min chef hade exempelvis en som tjänstebil och den var på verkstad minst fyra gånger per år, två servicar då FF kräver täta oljebyten och sen minst ett par reparationer.

Därmed inte sagt att de är genomkassa eller så, det går säkert att hitta bra exemplar, men jag kommer aldrig att köpa en Ford igen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du gör rätt så många antaganden om misskötsel på en gång här och dessutom framkommer en hel del fördomar om folk baserat på deras bilval. En bil kan gå sönder fast man tar hand om den ordentligt, och Peugeot av senare modell har en tendens att göra det på alla möjliga vis. Innerskärmar kan lossna på grund av rost eller dålig kvalitet på clipsen exempelvis. Det finns många sunkiga och misskötta BMW på vägarna precis som det finns en hel del välskötta Peugeot och liknande.

Jag är en fördomsfull människa
Jaja Peugeot kan gå sönder, men så som han beskriver den har den gått sönder flera gånger men de fixar inte problemen.
Rör man inte innerskärmen eller kör i ngt så lossnar de inte, rost är det garanterat inte då 307 håller riktigt bra mot rost, iaf i hjulhusen.
Tog BMW på ett exempel då jag kan tänka mig att fast det finns sunkiga BMW så tror jag att ägarna överlag får dem oftare/snabbare reparerade fast de kommit lite till åren än vad ägarna till t.ex. Peugeot gör.
Har själv ägt 3st BMW och 2st Peugeot och båda har sina för och nackdelar.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Så är det i stor utsträckning. Den är stämplad som skrot, så den "får rulla" så länge det inte kostar. Lustigt att du skulle nämna BMW, för 740 fick nya bussningar runt om, trots att den bara rullar ett par hundra mil om året. Men de står för betydligt olika inköpssummor med, så man får anta att killen som äger dem ser dem olika.

All service, och alla reparationer görs på P's egen verkstad. Om de sen gör jobbet på rätt sätt är ju svårt att ha insyn i.

Ingen aning. Står möjligen i serviceboken. Kan ju titta när jag är på bilprovningen, då det är nästa stopp, och hög tid att jag ger mig iväg...

Men faktum kvarstår, det är ingen "rolig" bil, även under de bästa omständigheterna.
B!

Afan, tycker de på peggisverkstan borde fäst skärmarna vid seevice. Gjorde alltid jag när jag jobbade på Peugeot och såg att ngt clips fattades. De kostar bara nån krona stycket.

Intressant med, allmänt vart går gränsen när en bil är skrot och man inte vill fixa den mer? När repkostnad går över bilens värde?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Intressant med, allmänt vart går gränsen när en bil är skrot och man inte vill fixa den mer? När repkostnad går över bilens värde?

Ingen aning. Den här gången blev det en spindel-led. Har jag tur så blir det även bussningarna till krängningshämmaren fram, eftersom den nu är upptagen som "bra att veta". Men drivknutarna var det ingen som brydde sig om, så det lär få gå tills det stannar någonstans.

Plus i kanten ska den här 02'an ha i alla fall. Ingen rost att tala om. (Och även om jag tycker det är en skitbil, så är det bättre än att gå.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.