Asus listar Radeon 300-serien på forum

Permalänk
Permalänk
Testpilot
Skrivet av magma86:

Amd+asus = Nej, tack. Säg inte att asus tänker ge samma kylare till 300-serien som till 200-serien. Den kylaren vet nog alla hur hemsk den var. Strix däremot, verkar vara en helt annan historia. Blir intressant att se vad de kan göra den här gången.

Sitter på 2st ASUS DCII 290x i CF idag, ser inte vad som är problemet egentligen? Har ju aldrig överhettat eller så. Eller har jag vunnit något lotteri för montering på mina kort?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Sitter på 2st ASUS DCII 290x i CF idag, ser inte vad som är problemet egentligen? Har ju aldrig överhettat eller så. Eller har jag vunnit något lotteri för montering på mina kort?

Nej den körs bara varmare pga kortet och kylaren matchar inte jätte bra. Kortet fungerar givetvis ändå bara onödigt höga temps (vilket inte påverkar prestandan)

Permalänk
Medlem

Nej men vad i helsike? Så nu är 390X ett rebrandad 290X? Det här är så jädrans löjligt. Fortfarande sitter jag här med 2x 670 och väntar på något vettigt att uppgradera till men det känns som att AMD ligger och sover och det enda Nvidia har som svar på tal är 980 Ti som förmodligen kommer att kosta en multum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Strix är ungefär lika bra som D2CU. Problemet är inte att kylaren i sig var dålig, problemet var att dom återvände designen från helt andra kort, och tja, en bra kylare på fel plats ger helt enkelt inget vidare resultat.

Precis. Lite halvtaskig formulering av mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Enda problemet är att där inte finns en vettig freesyncskärm. De kan komma med hur många kort som helst men finns där ingen bra skärm så blir det inget kort från amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Min teori: HBM minnen är riktigt dyrt och därför inte lämpligt att skala ner till mer budget inriktade kort. Vet inte hur svårt det är att överföra arkitekturen till GDDR5 som är mer prisvärt.

Arkitekturen går nog garanterat att köra på GDDR5...

Permalänk
Medlem

"det är inte långt kvar till en besvikelse nu" borde rubriken lyda.. Men egentligen stämmer inte det heller.. en besvikelse skapas då något inte lever upp till förhoppningarna vilken men ej bör ha ang AMD.
Alltså.. ett stort /CARE på det hela.

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvz0r:

"det är inte långt kvar till en besvikelse nu" borde rubriken lyda.. Men egentligen stämmer inte det heller.. en besvikelse skapas då något inte lever upp till förhoppningarna vilken men ej bör ha ang AMD.
Alltså.. ett stort /CARE på det hela.

Tuff attityd

Med tanke på att 290X presterar bättre än GTX 970 och även är billigare tycker jag det verkar alldeles lagom med en uppgradering av den modellen, som rimligen blir ännu lite bättre. Om de kan hålla en liknande prisnivå som idag blir det en väldigt intressant konkurrenssituation prismässigt på marknaden. Särskilt om de dunkar ut en variant med 8GB minne, då är steget ner till 3,5 GB hos 970 ganska stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tuff attityd

Med tanke på att 290X presterar bättre än GTX 970 och även är billigare tycker jag det verkar alldeles lagom med en uppgradering av den modellen, som rimligen blir ännu lite bättre. Om de kan hålla en liknande prisnivå som idag blir det en väldigt intressant konkurrenssituation prismässigt på marknaden. Särskilt om de dunkar ut en variant med 8GB minne, då är steget ner till 3,5 GB hos 970 ganska stort.

Håller med, men den killen har ju ett 970 så klart att det är bäst haha

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cocosoft:

Arkitekturen går nog garanterat att köra på GDDR5...

Du missade ett INTE där inne.

Läs på lite på HBM minnen så ser du att det ändrar en hel del i hanteringen av data både i själva minnet men också på GPU. Det blir helt andra och enklare kretsar med HBM (en av anledningarna att man sparar effekt) då dessa körs i betydligt lägre frekvenser. Blir inte att bara koppla in GDDR5 och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är tråkigt att de bara byter namn på befintliga serien. Varför kan de inte typ skala ner Fiji i olika steg istället?

Köra ett jätte-GPU på nära 600mm² med cutting edge minnesteknik (där tillgången på kretsar redan försenat GPUn ett halvår) i lägre prisklasser är självmord. Det skulle ge icke existerande produkter som antingen säljs till massiv förlust eller till icke marknadsmässiga priser. Den GPUn och de minnena kan bara fungera i toppkort i dagsläget. Nästa år kanske HBM kan bli mainstream, men varför ska de vänta med Fiji tills dess hade du tänkt? Och en 600mm² krets blir ändå aldrig billig att tillverka.

Och om de utvecklar mindre GPU-er med samma teknik som Fiji tillsammans med GDDR5-minneskontroller istället, ja men då får du kort som Hawaii och Tonga. varför lägga ner enorma summor pengar på att utveckla en kopia av något man redan har färdigt?

Väldigt gott om människor som tycker mycket, dock inte så många som vill förstå saker. För om man förstår så kan man inte tycka lika roliga saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

"dumsnåla in" menar du? Hur är det tänkt att AMD's rykte någonsin ska kunna bättras på om de ompackar och återlanserar gammal skåpmat?

HBM lär ju gå ner i pris med tiden, när massproduktionen kommit igång.

Vad gäller fanboys så tror jag att båda sidor har det. AMD och Nvidia hjälper dessutom till genom att smutskasta varandra i pressmaterial och annat.

Jag har inte gett en enda krona till någon av dem (i alla fall inte grafikkortsdivisionen, har AMD-processor jag köpt ny.). Varenda grafikkort jag någonsin ägt har varit begagnat.

Jag brukar hålla med dig men här snackar du dynga. Mängden HBM som AMD kan förväntas sälja är inte i närheten som krävs för att omedelbart ha billiga HBM. Det betyder att första korten med den kommer vara dyra för att minnet är dyrt. Att sedan släppa kort med dyrt minne men seg GPU är helt absurt och du skulle vara först att gnälla om knäppa priser jämfört med prestandan.

Visst skulle det vara trevligt om de kunde göra det men det är inte praktiskt möjligt idag.

PS: När du köper nvidia kort av en fanboy så kommer han köpa ett nytt nvidia kort han kanske inte hade haft råd om du inte gett honom pengar så dina pengar hamnar hos nvidia hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Arkitekturen går nog garanterat att köra på GDDR5...

Ja bara slänga in en bunt minneskontrollers, för att få plats med 512bits minneskontrollers kanske man får slänga ut en en bunt shaders. Kanske skulle göra ett chip på 2816 shaders och GDDR5 istället? Kanske döpa det till Hawaii?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nej men vad i helsike? Så nu är 390X ett rebrandad 290X? Det här är så jädrans löjligt. Fortfarande sitter jag här med 2x 670 och väntar på något vettigt att uppgradera till men det känns som att AMD ligger och sover och det enda Nvidia har som svar på tal är 980 Ti som förmodligen kommer att kosta en multum.

Skickades från m.sweclockers.com

Glöm inte Fiji.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Glöm inte Fiji.

Som helt klart skulle blivit R9 390X men frågan är nu vilka kodnamn Fiji får för jag får då inte ihop det.

Kanske blir ett eget kodnamn så som Nvidias Titan men det tycker jag också är lite märkligt då jag antar att det blir flera varianter av Fiji?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Som helt klart skulle blivit R9 390X men frågan är nu vilka kodnamn Fiji får för jag får då inte ihop det.

Kanske blir ett eget kodnamn så som Nvidias Titan men det tycker jag också är lite märkligt då jag antar att det blir flera varianter av Fiji?

Jo men det var inte en fråga om namn nu, utan att Sanazin tycktes tro att AMD inte skulle släppa nytt. Jag vet inte om SweClockers gör det medvetet för att skapa mer liv i forumet, men de är verkligen inte tydliga med att det fortfarande kommer nytt även om det kommer rebrands. Många har fått intrycket av att AMD inte släpper något nytt alls utan att allt är rebrands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Glöm inte Fiji.

Fiji verkar ju vara spårlöst försvunnen? Om Fiji nu blir någon form av "Titan - motsvarighet" så är det för min del helt värdelöst då det förmodligen kommer att kosta en multum det med.
Jag är riktigt besviken just nu, kanske främst av det faktum att nästan hela 300 - serien är en rebranding. Jag kan inte minnas att nästan en HEL serie har vart rebrandad någonsin förr.

Edit: Läste ditt andra inlägg nu. Jag har inte personligen fått intrycket att Fiji inte kommer att släppas, värt att tillägga.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Fiji verkar ju vara spårlöst försvunnen? Om Fiji nu blir någon form av "Titan - motsvarighet" så är det för min del helt värdelöst då det förmodligen kommer att kosta en multum det med.
Jag är riktigt besviken just nu, kanske främst av det faktum att nästan hela 300 - serien är en rebranding. Jag kan inte minnas att nästan en HEL serie har vart rebrandad någonsin förr.

Edit: Läste ditt andra inlägg nu. Jag har inte personligen fått intrycket att Fiji inte kommer att släppas, värt att tillägga.

Ur ren utbudssynvinkel så är det ju inte någon direkt skillnad. De släpper ett nytt toppkort och rebrandar lägre kort. Det händer när man inte kunnat lämna en tillverkningsnod och ingen bättre tillverkningsprocess erbjuds för stunden.
Gillar inte heller namnssättningen om det blir som det ser ut här. Men det ändrar inte på att det kommer nytt. Det är precis samma sak rent praktiskt som 390X varit Fiji och 290X varit Hawaii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du missade ett INTE där inne.

Läs på lite på HBM minnen så ser du att det ändrar en hel del i hanteringen av data både i själva minnet men också på GPU. Det blir helt andra och enklare kretsar med HBM (en av anledningarna att man sparar effekt) då dessa körs i betydligt lägre frekvenser. Blir inte att bara koppla in GDDR5 och köra.

Jag får väll tacka att du svarade åt mig

Jag är också medveten om att de har anpassat kretsen en hel del för att få det att fungera; det finns kanske "ful" lösningar som kan få den att använda GDDR5 som jag inte vet om och därför inte uttalade mig mer om det då det går utanför min kunskap. Men tror precis som du att om de ska ansluta GDDR5 så behöver de göra stora arkitektur förändring och är helt enkelt inte värt mödan när dem har väldigt kompetenta kretsar med det redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Nu tycker jag vi glömmer Fiji. Blir inte alls förvånad om de kommer kosta 15 tusen och så kommer resten av serien inte sälja ett skit. Vilken strategi amd har. 3 år bortkastade där väntan var en väntan på rebrands. "Väntan på rebrands", vem har huvudrollen i den filmen? AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phoenixdisciple:

Sitter på 2st ASUS DCII 290x i CF idag, ser inte vad som är problemet egentligen? Har ju aldrig överhettat eller så. Eller har jag vunnit något lotteri för montering på mina kort?

Alltså det är klart att grejerna funkar. Men är rätt säker på att om du testade Sapphire Vapor-X skulle du få uppleva en annan liga i ljudnivå och temperatur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Alltså det är klart att grejerna funkar. Men är rätt säker på att om du testade Sapphire Vapor-X skulle du få uppleva en annan liga i ljudnivå och temperatur

Skickades från m.sweclockers.com

Min Accelero förvandlar Sapphires kylare till "Vapor X"...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tuff attityd

Med tanke på att 290X presterar bättre än GTX 970 och även är billigare tycker jag det verkar alldeles lagom med en uppgradering av den modellen, som rimligen blir ännu lite bättre. Om de kan hålla en liknande prisnivå som idag blir det en väldigt intressant konkurrenssituation prismässigt på marknaden. Särskilt om de dunkar ut en variant med 8GB minne, då är steget ner till 3,5 GB hos 970 ganska stort.

marginellt bättre skulle jag säga (4%)
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

dessutom klockar 970 något så fruktansvärt mycket bättre.

Förstår inte hur man kan tycka att detta släpp är något annat än helt meningslöst.
290x med 8gb finns ju redan!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

marginellt bättre skulle jag säga (4%)
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

dessutom klockar 970 något så fruktansvärt mycket bättre.

Förstår inte hur man kan tycka att detta släpp är något annat än helt meningslöst.
290x med 8gb finns ju redan!

Alltså fortfarande bättre. Och fortfarande billigare. Ursprungskommentaren var ju att de kort som är rebrands är ointressanta och det ställer jag mig starkt emot eftersom AMD redan idag har kort som är väldigt konkurrenskraftiga. Så att se dessa aningen förbättrade är högst intressant - både ur prestanda- och prissynpunkt. 290X-varianten med 8GB är ju markant dyrare så jag menar att ett 390X kan bli oerhört intressant beroende på hur prispressat det blir. Att det sen finns stolpskott (inte du) som sitter och fiser med ett 970 och sen lägger dryga kommentarer i en AMD-artikel får man väl så fint finna sig i.

Överklockningspotentialen är jag inte insatt i överhuvudtaget och jag vet många som inte bryr sig för fem öre om den aspekten. Själv skeppade jag tillbaka mitt 970 när det kom fram att Nvidia svinat sig. Så hur gärna du än vill att AMD:s release ska anses vara meningslös finns det många kunder som enbart bryr sig om prestanda per krona och där står AMD bra till redan med sin befintliga serie. Hur kan en förbättring av denna vara meningslös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Alltså fortfarande bättre. Och fortfarande billigare. Ursprungskommentaren var ju att de kort som är rebrands är ointressanta och det ställer jag mig starkt emot eftersom AMD redan idag har kort som är väldigt konkurrenskraftiga. Så att se dessa aningen förbättrade är högst intressant - både ur prestanda- och prissynpunkt. 290X-varianten med 8GB är ju markant dyrare så jag menar att ett 390X kan bli oerhört intressant beroende på hur prispressat det blir. Att det sen finns stolpskott (inte du) som sitter och fiser med ett 970 och sen lägger dryga kommentarer i en AMD-artikel får man väl så fint finna sig i.

Överklockningspotentialen är jag inte insatt i överhuvudtaget och jag vet många som inte bryr sig för fem öre om den aspekten. Själv skeppade jag tillbaka mitt 970 när det kom fram att Nvidia svinat sig. Så hur gärna du än vill att AMD:s release ska anses vara meningslös finns det många kunder som enbart bryr sig om prestanda per krona och där står AMD bra till redan med sin befintliga serie. Hur kan en förbättring av denna vara meningslös?

Jag förstår inte dina argument någonstans om jag ska vara ärlig.
"Rebrands" är väl alltid ointressant oavsett hur man vrider och vänder på det? Höja minnesfrekvenser kan man ju göra själv! Varför skulle R9 390X bli billigare än 290X 8gb? Dessa prissjusteringar kan de faktiskt göra utan att släppa "nya" modeller.

Förstår inte vad du menar med att "man sitter och fiser med ett 970"? Valet AMD eller Nvidia är väl högst subjektivt, och mer än bara fps/krona, speciellt när vi bara snackar om 4% mer fps vilket inte är märkbart.

Har ägt R9 290 och bytte till det kortet jag har nu (~10% långsammare). Har inte ångrat mig inte en sekund.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Tippar på att 370 kommer bli 2015's "mostbangforthebuck"-budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Jag förstår inte dina argument någonstans om jag ska vara ärlig.
"Rebrands" är väl alltid ointressant oavsett hur man vrider och vänder på det? Höja minnesfrekvenser kan man ju göra själv! Varför skulle R9 390X bli billigare än 290X 8gb? Dessa prissjusteringar kan de faktiskt göra utan att släppa "nya" modeller.

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig Jag har lagt fram mina argument och du har alla möjligheter i världen att inte hålla med. Vi får väl se hur det ser ut den kommande månaden helt enkelt. Ingen mening med att älta det mer.

Skrivet av Bas Rutten:

Förstår inte vad du menar med att "man sitter och fiser med ett 970"?

Ptja, jag skulle inte förstå så mycket av dig heller om jag bara läste fragment av dina meningar. Prova läs hela den meningen igen istället för att rycka ur något på måfå. Jag syftade på ett inlägg där man sitter och häver ur sig klämtjäcka kommentarer när det är uppenbart att man bara är en fanboy som inte vill annat än skapa provokation.

Skrivet av Bas Rutten:

Valet AMD eller Nvidia är väl högst subjektivt, och mer än bara fps/krona, speciellt när vi bara snackar om 4% mer fps vilket inte är märkbart.

Att det inte är märkbart får du stå för. Rent objektivt är det ju rimligen ett bättre köp att ta ett kort som både har bättre prestanda och lägre pris, håller du inte med? Sen kan man väga in faktorer som behov av överklockningspotential och den ytterst subjektiva faktorn fanboyism.

Jag tycker det är underhållande att jag får så många svar på ett så enkelt uttalande som att 290X genererar fler bilder per sekund till ett lägre pris. Det märks att många inte är helt bekväma med den sanningen.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av spicy_mama:

Nej den körs bara varmare pga kortet och kylaren matchar inte jätte bra. Kortet fungerar givetvis ändå bara onödigt höga temps (vilket inte påverkar prestandan)

Om man skruvar av kylaren och ser att flera heatpipes inte har kontakt med GPU:n är det väldigt lätt att anta att något inte står rätt till. Det som skiljer DirectCU från andra kylare med heatpipes är att vi har har flyttat på den s.k. "coldplate-massan", som istället befinner sig mellan kontaktytan och själva kylflänsen. Vi har provat olika material och lösningar, detta är det som fungerar bäst. Helt enkelt för att en heatpipe leder värme bättre än massiv koppar.

Jag har absolut förståelse för att man gör detta antagande. Jag antog nämligen exakt samma sak själv första gången jag såg bilder HD 7970 DC2 (första kortet där alla heatpipes inte hade kontakt). Jag gjorde en så stor grej av det internt att R&D till slut skickade en testkylare med en slät kopparyta så att jag kunde prova personligen. Mycket riktigt hade jag fel.

Inför kommande grafikkortslanseringar så har vi en helt ny kylare klar. Precis som våra nuvarande kylare så använder denna heatpipes i direktkontakt med GPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig Jag har lagt fram mina argument och du har alla möjligheter i världen att inte hålla med. Vi får väl se hur det ser ut den kommande månaden helt enkelt. Ingen mening med att älta det mer.

Ptja, jag skulle inte förstå så mycket av dig heller om jag bara läste fragment av dina meningar. Prova läs hela den meningen igen istället för att rycka ur något på måfå. Jag syftade på ett inlägg där man sitter och häver ur sig klämtjäcka kommentarer när det är uppenbart att man bara är en fanboy som inte vill annat än skapa provokation.

Att det inte är märkbart får du stå för. Rent objektivt är det ju rimligen ett bättre köp att ta ett kort som både har bättre prestanda och lägre pris, håller du inte med? Sen kan man väga in faktorer som behov av överklockningspotential och den ytterst subjektiva faktorn fanboyism.

Jag tycker det är underhållande att jag får så många svar på ett så enkelt uttalande som att 290X genererar fler bilder per sekund till ett lägre pris. Det märks att många inte är helt bekväma med den sanningen.

Så de e inte fanboyism om man påstår att 290X presterar bättre än 970, när korten är så likvärdiga som de nästan kan bli i fps-prestanda?! snälla... Du e ingen fanboy eller?

Men det är klart, får man kortet att funka som det ska tycker jag också ett 290X för 2500kr oftast är ett bättre köp. Men det är ju just det...

Visa signatur

Technörd