Permalänk

Vad är CAS?

Hej!

Jag har nyligen hört mycket om CAS och att hög CAS är dåligt. Men vad är egentligen CAS? Förlåt om det verkar som en dum fråga, jag är inte så smart när det kommer till datorkomponenter.

Vad ska jag ha för RAM minnen för att CAS ska vara lågt? Men ändå inom en rimlig prisbudget? Och hur påverkar CAS ens dator? Ge gärna tips på bra RAM minnen om ni har några. Om det går skulle jag gärna att RAM modulerna ska vara 16GB och helst i färgen röd/svart.

Tack på förhand!

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej!

Jag har nyligen hört mycket om CAS och att hög CAS är dåligt. Men vad är egentligen CAS? Förlåt om det verkar som en dum fråga, jag är inte så smart när det kommer till datorkomponenter.

Vad ska jag ha för RAM minnen för att CAS ska vara lågt? Men ändå inom en rimlig prisbudget? Och hur påverkar CAS ens dator? Ge gärna tips på bra RAM minnen om ni har några. Om det går skulle jag gärna att RAM modulerna ska vara 16GB och helst i färgen röd/svart.

Tack på förhand!

Hej! Cas är vilken latens minnena har och om det är DDR3 vi pratar om brukar de flesta köra 1600Mhz och cl9. Det är inte jättestor skillnad mellan 2400Mhz Cl 11 och 1600Mhz cl9, skillnaden kan vara ett par frames i spel. Typ Dessa: http://www.inet.se/produkt/5316032/adata-16gb-2x8gb-cl9-1600m... /Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Här har du en bra förklaring på vad CAS innebär, håll till godo

http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

Skrivet av ludvigwesterholm:

Hej!

Jag har nyligen hört mycket om CAS och att hög CAS är dåligt. Men vad är egentligen CAS? Förlåt om det verkar som en dum fråga, jag är inte så smart när det kommer till datorkomponenter.

Vad ska jag ha för RAM minnen för att CAS ska vara lågt? Men ändå inom en rimlig prisbudget? Och hur påverkar CAS ens dator? Ge gärna tips på bra RAM minnen om ni har några. Om det går skulle jag gärna att RAM modulerna ska vara 16GB och helst i färgen röd/svart.

Tack på förhand!

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Ett minne addresseras i två sekvenser, rad och kolumn (RAS och CAS). Den ena har normalt större effekt på prestandan än den andra, då "radmatningen" sker mera sällan vid läsning av ett större block.
Generellt så är ett minne med låg CAS ett snabbt minne, men man måste också väga in frekvensen.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Kort sagt så är CAS (eller CL) hur lång tid det tar för minnet att plocka fram datan som efterfrågas. Viktigt att tänka på är dock att CL anges i klockcykler, så man kan inte säga att t.ex. CL9 är snabbare än CL11 eftersom det beror på vilken frekvens minnena har. Sidan som Rogga67 länkade har en tabell med exempel där man kan jämföra olika frekvenser och CL, och t.ex. se att CL11 med DDR3-2400 är mycket snabbare än CL9 med DDR3-1600.

Men det spelar egentligen ingen större roll, hastigheten på minnet påverkar inte prestandan särskilt mycket. Om du bara vill ha ett par bra och prisvärda minnen så finns det ingen anledning att kolla på något annat än 1600 MHz CL9, t.ex. Crucial Ballistix Sport.

Permalänk

Okej tack för alla svar!

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt