Permalänk
Medlem

dölja worpress sida

Håller på att knåpa ihop en sida för en segelklubb med wordpress. Har dock stött på lite strul. Har vissa inlägg jag inte vill ska kunna nås fören man klickar på en länk till den. Exempel: Har en lista på alla båtar i klubben som ligger öppen som vanligt. Brevid varje båt finns en länk som leder till en annan sida med mer fakta om båten. Det är denna sida som man enbart ska kunna nå via länken. Är detta möjligt och hur går man i så fall tillväga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så vill du inte tillåta att man skriver in en URL direkt i webbläsarens adressfönster utan man måste klicka på en länk för att ha tillåtelse att visa den sidan?

Om det är så, så skulle du kunna sätta en spärr i php eller .net eller vad du nu använder på den sidan som ska säkras upp. Där visar du inte upp innehållet på sidan om inte en viss cookie finns (eller om du vill använda dig av sessionsobjekt).

Då återstår bara att när man klickar på den länk som ska fungera så skapar du upp en sådan cookie (eller sessionsobjekt).

Det borde lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haschel:

Om jag förstår dig rätt så vill du inte tillåta att man skriver in en URL direkt i webbläsarens adressfönster utan man måste klicka på en länk för att ha tillåtelse att visa den sidan?

Om det är så, så skulle du kunna sätta en spärr i php eller .net eller vad du nu använder på den sidan som ska säkras upp. Där visar du inte upp innehållet på sidan om inte en viss cookie finns (eller om du vill använda dig av sessionsobjekt).

Då återstår bara att när man klickar på den länk som ska fungera så skapar du upp en sådan cookie (eller sessionsobjekt).

Det borde lösa problemet.

Nu hängde jag inte riktigt med där. Men så mycket förstod jag att nej det var inte det jag menade.

Sidan är upplagd som en blogg så när ett nytt inlägg skapas läggs det överst. När jag lägger till en sidan med info om båten ska den inte synas som de andra utan ska enbart nås via länk.

Har sidan på ett webhotell (beniro) så vette tusan om jag kan göra så mycket men php-koden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Php-koden kan du redigera utan problem på Binero. Men det behöver du säkert inte göra.

Fortfarande lite oklart vad du egentligen vill åtstadkomma, men det enda du vill är kanske att ditt inlägg du skapar i Wordpress inte visas i bloggflödet? Då borde det räcka att du skapar en sida istället för ett inlägg. Och lägger en länk till din sida någonstans.

Men du skriver också att den enbart ska nås via länk. Det är förmodligen inte det du menar? Man ska väl även kunna skriva adressen direkt till sidan i webbläsaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haschel:

Php-koden kan du redigera utan problem på Binero. Men det behöver du säkert inte göra.

Fortfarande lite oklart vad du egentligen vill åtstadkomma, men det enda du vill är kanske att ditt inlägg du skapar i Wordpress inte visas i bloggflödet? Då borde det räcka att du skapar en sida istället för ett inlägg. Och lägger en länk till din sida någonstans.

Men du skriver också att den enbart ska nås via länk. Det är förmodligen inte det du menar? Man ska väl även kunna skriva adressen direkt till sidan i webbläsaren?

Nej man ska inte kunna nå sidan med hjälp av att skriva länken. Nu har jag dock hitta en lösning på problemet genom ett tillägg som öppnar sidan i ett popup-fönster.
https://wordpress.org/plugins/anything-popup/ Funkar kalas.

Visa signatur