Hjälp! Lillebror stal kreditkort och gjorde köp i cod advanced warfare!

Permalänk

Hjälp! Lillebror stal kreditkort och gjorde köp i cod advanced warfare!

Hej,
min lillebror (13år) stal ett kreditkort från mina föräldrar och skrev in deras kontouppgifter, varför vet jag inte men under 2 veckors tid köpte han olika tillägg i spelet cod advanced warefare och dom fick en inte alltför vänlig räkning om vi säger så. Hur får man tillbaka pengarna!?

Permalänk

det var på playstation 3 om det har betydelse u.u

Permalänk
Medlem

Att få tillbaka pengarna blir nog ganska svårt. Om ni har väldigt tur så kan ni ju skicka ett mail till dom som tar hand om transaktionerna i spelet där ni förklarar att en minderårig köpt utan tillåtelse, och fråga om ni möjligtvis kan återkalla alla köp. Men det tror jag inte dom kommer gå med på. Värt ett försök dock.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Herre, barn nuförtiden...

Kontakta som sagt Playstations support, det finns nog en mindre chans att de häver köpen. Jag vet att Apple samt Google har gjort liknande med deras app-butiker när snarlika saker hänt, så Sony kanske också gör det? Bara ett antagande, men värt att testa i alla fall.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Dela ut en armbåge och sälj grabbens Playstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRockYouRule:

Hej,
min lillebror (13år) stal ett kreditkort från mina föräldrar och skrev in deras kontouppgifter, varför vet jag inte men under 2 veckors tid köpte han olika tillägg i spelet cod advanced warefare och dom fick en inte alltför vänlig räkning om vi säger så. Hur får man tillbaka pengarna!?

Sälj konsolen samt spelet. Saker och ting har konsekvenser. Föräldrarna får igen sina pengar (förmodligen?) och din bror förstår innebörden av sitt misstag.

Sen kan han gott och väl få arbeta runt huset, hos grannen eller liknande för att tjäna ihop pengarna.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av wille61:

Dela ut en armbåge och sälj grabbens Playstation

Att sälja hans Playstation tycker jag verkar bra, Då kanske dom får tillbaka pengarna han har spenderat plus att han förhoppningsvis lär sig en läxa

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att hans handlingar måste få konsekvenser. Även fast det är väääldigt gravt att sälja hans konsoll tycker jag nästan att hans lika grava handling gjort honom förtjänt av det.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Får väl hoppas dom gör typ ett återköp av något slag, kan ju tillägga att det är mitt playstation som han spelar på så gissa vem dom trodde gjort de xD

Permalänk
Medlem

jag hade sålt det fast det beror på hur mycket han handlade för

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk

Säg att ni kommer att kontakta polisen eller be en polis tala med honom så att han blir livrädd och tänker om nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Säg att ni kommer att kontakta polisen eller be en polis tala med honom så att han blir livrädd och tänker om nästa gång.

nu ska vi väll inte överdriva

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så ger inte sony tillbaka pengarna till bankkontot, bara till psn kontot. En som fick kort kapat och massa spel köptes med det, han fick bara tillbaka till sitt psn konto och inte bankkontot.

Går väl häva köpet via banken, men då bli psn kontot bannat tror jag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk

om man går via banken och kontot försvinner kan man göra ett nytt då eller är det kört för alltid på typ ps4 eller hur funkar det?

Permalänk
Entusiast

Alltså, jag vet inte vad man kan köpa i Advanced Warfare men mycket kan han väl inte ha gjort sig av med? Säg 500kr, då kan han ju bara arbeta av det där hemma

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Är ganska säker att kontot blir bannat om man gör "Chargeback" på något man köpt via PS Store, så om du köpt något annat via PS Store blir det låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRockYouRule:

om man går via banken och kontot försvinner kan man göra ett nytt då eller är det kört för alltid på typ ps4 eller hur funkar det?

Det går inte. Ni har ingen rätt att få tillbaka pengarna. Bara att hopps på att Sony är snälla.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

jo fast han köpte typ samma sak flera gångar om man kollar transaktions i store så är det ett tillägg som kostar 399 kr och han det många ggr om vi säger så >.<

Permalänk

Hur mycket pengar handlar det om? Och vilka spel?

Permalänk
Medlem

@XFTality:

Öh, nej, det är verkligen inte " väääldigt gravt" att sälja snorungens PS i det här fallet. Låter som ett vettigt straff och är utan tvekan något han inte kommer glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRockYouRule:

jo fast han köpte typ samma sak flera gångar om man kollar transaktions i store så är det ett tillägg som kostar 399 kr och han det många ggr om vi säger så >.<

Försök att häva köpet för resten av DLC:erna, jag tror att det finns en större chans att Sony accepterar det än att din lillebror köpt saker med föräldrarnas kreditkort.

Skrivet av m4rc0:

@XFTality:

Öh, nej, det är verkligen inte " väääldigt gravt" att sälja snorungens PS i det här fallet. Låter som ett vettigt straff och är utan tvekan något han inte kommer glömma.

Jag vet inte hur din barndom såg ut, men idag svävar barns vardag kring deras konsoller, telefoner och datorer, så ja, det är väldigt gravt. En djup inbäddad bit av vardagen försvinner helt enkelt, på din tid var elektronik säkert inte lika centralt. Jag talar efter egen erfarenhet samt åsikter, så jag hävdar inte att det jag säger är fakta, men däremot tycker jag att min åsikt är mer korrekt än din.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRockYouRule:

Hej,
min lillebror (13år) stal ett kreditkort från mina föräldrar och skrev in deras kontouppgifter, varför vet jag inte men under 2 veckors tid köpte han olika tillägg i spelet cod advanced warefare och dom fick en inte alltför vänlig räkning om vi säger så. Hur får man tillbaka pengarna!?

Pengar idag är närmast en abstraktion för barn känns det som ibland. Siffror och knapptryckningar, men inget som är riktigt verkligt.
En kännbar indrivning av månads/veckopengen en tid framöver kanske kan göra det mer verkligt.

Att få pengar tillbaka från PSN, kan nog bli svårt gissar jag. Även om hävdande av "oaktsamhet" med kreditkortet är knepigt i en familjesituation. Det är ju inte som att man tappat kortet och glömt spärra det.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk

summan är oviktig, gjort är gjort och det är bara i spelet call of duty advanced warefare

Permalänk

@LucaBoo: dom märkte det idag då det var så pass stora summor som dragits 2 ggr på en dag, kollar man transaktions så har det annars bara varit mindre summor så var väl därför det inte märktes tidigare antar jag

Permalänk
Skrivet av IRockYouRule:

Får väl hoppas dom gör typ ett återköp av något slag, kan ju tillägga att det är mitt playstation som han spelar på så gissa vem dom trodde gjort de xD

är det ditt PS så är ju saken glasklar. han får helt enkelt inte spela nånting på den längre.
hade jag haft en brorsa som gjort så skulle han fått sån lavett att han knappt kunde stå.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Försök att häva köpet för resten av DLC:erna, jag tror att det finns en större chans att Sony accepterar det än att din lillebror köpt saker med föräldrarnas kreditkort.

Jag vet inte hur din barndom såg ut, men idag svävar barns vardag kring deras konsoller, telefoner och datorer, så ja, det är väldigt gravt. En djup inbäddad bit av vardagen försvinner helt enkelt, på din tid var elektronik säkert inte lika centralt. Jag talar efter egen erfarenhet samt åsikter, så jag hävdar inte att det jag säger är fakta, men däremot tycker jag att min åsikt är mer korrekt än din.

Och uppenbarligen har spelandet gått på tok för långt om man som trettonåring inte inser allvaret i att stjäla föräldrarnas kreditkort för en konsol som de har pröjsat för. DET är fakta. Det är verkligen inte gravt att ta ifrån eller sälja konsolen, konsolen är en underhållningsmaskin och en trettonårings vardag ska ICKE 'sväva' runt spel. Att däremot ta grabbens telefon eller dator hade varit gravt, då det påverkar så många andra aspekter i ungens liv. Din åsikt är fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4rc0:

Och uppenbarligen har spelandet gått på tok för långt om man som trettonåring inte inser allvaret i att stjäla föräldrarnas kreditkort för en konsol som de har pröjsat för. DET är fakta. Det är verkligen inte gravt att ta ifrån eller sälja konsolen, konsolen är en underhållningsmaskin och en trettonårings vardag ska ICKE 'sväva' runt spel. Att däremot ta grabbens telefon eller dator hade varit gravt, då det påverkar så många andra aspekter i ungens liv. Din åsikt är fel

Visst, vardagen ska inte sväva runt spel, men tyvärr så gör den det, vare sig man vill acceptera det eller inte. Det är helt enkelt så här det ser ut idag med barns spelande.

Du har däremot ett naivt perspektiv. Spel är mycket mer än bara spel för barn - Mycket av det sociala i de åldrarna handlar just om spel, om man inte kan prata om ett visst spel så utesluts man ur vissa sociala cirklar, något jag personligen upplevt i min barndom där elektronik började bli centralt (Jag gissar på att du är cirkus 30-35 år nu, jag är 19, vilket gör att min upplevelse är mycket mer uppdaterad än din). Det finns fler aspekter än bara underhållning.

Men ja, I TS fall har spelandet definitivt gått för långt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

@XFTality:
Som förälder är det ens uppgift att kontrollera det. Det är något en snorunge får acceptera, det ska vara verkligheten som barn. Men som förälder tar man inte bara prylar utan att förklara varför. Han ska förstå vad han har gjort fel och varför han straffas, om han sen väljer att acceptera det eller inte spelar ingen roll. Att skaffa vänner, intressen, nya hobbies och andra saker att prata om är vad ungdom och växa upp handlar om. Man måste utmanas som liten, gör du inte det utvecklas du inte. Att inte kunna prata om ett visst spel kommer han inte att förlora vänner över och om det händer så bör man ta sig en funderare om det är föräldern eller hans kompisar som tagit fel beslut. Nämen vänta, nu är vi där igen...snorungar som tar dumma och korkade beslut..

Att kalla mig naiv och läsa ditt inlägg är ju skrattretande. Jag är för övrigt 25. Jisses..

Permalänk
Medlem

@XFTality:
Jag är genuint nyfiken på hur det går till när man blir utesluten ur en social krets för att man inte spelar ett visst spel. Kan du berätta mer? Jag är några år äldre än du (25), vilket kanske är anledningen till varför jag aldrig hört om något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4rc0:

@XFTality:
Som förälder är det ens uppgift att kontrollera det. Det är något en snorunge får acceptera, det ska vara verkligheten som barn. Men som förälder tar man inte bara prylar utan att förklara varför. Han ska förstå vad han har gjort fel och varför han straffas, om han sen väljer att acceptera det eller inte spelar ingen roll. Att skaffa vänner, intressen, nya hobbies och andra saker att prata om är vad ungdom och växa upp handlar om. Man måste utmanas som liten, gör du inte det utvecklas du inte. Att inte kunna prata om ett visst spel kommer han inte att förlora vänner över och om det händer så bör man ta sig en funderare om det är föräldern eller hans kompisar som tagit fel beslut. Nämen vänta, nu är vi där igen...snorungar som tar dumma och korkade beslut..

Att kalla mig naiv och läsa ditt inlägg är ju skrattretande. Jag är för övrigt 25. Jisses..

Du skenar iväg från ämnet.

Jag har aldrig sagt att jag inte håller med om att han ska straffas genom att gå miste om konsollen - det har jag varit för sedan första början om du läser mitt inlägg. Självklart ska ett barn straffas om de gör fel för att lära sig en läxa, ibland måste man ta i hårdhandskarna. Jag argumenterar däremot för att det är gravt och inte bara en liten sak från ett barns perspektiv att gå miste om sin konsoll, inte för att barnet inte ska bli straffat.

Din ålder var bara en ren gissning, precis som jag skrev, med året du skapade ditt konto som enda grund.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |