Hjälp! Lillebror stal kreditkort och gjorde köp i cod advanced warfare!

Permalänk
Rekordmedlem

Finns det nån realistisk möjlighet för brodern att "arbeta av skulden" i hemmet så ska han naturligtvis göra det innan han ens petar på ett spel.

Behövdes det ingen pinkod eller säkerhetsdosa vid köpet ? Hur lyckades han handla eller kan han föräldrarnas koder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kontakta er lokala reklamutdelare och skaffa en ordentlig runda åt snorvalpen. Låt han spendera hela sina helger med att dela ut reklam och lokaltidningar tills han har betalat tillbaka det dubbla av vad han har snott.
Sedan ska han givetvis inte få spela på varken dator eller konsol under något år. Han kommer få lära sig att brott inte lönar sig samt hur mycket arbete det egentligen krävs för att tjäna pengar – läxor som han kommer ha enorm användning av inför framtiden.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av m4rc0:

@XFTality:
Som förälder är det ens uppgift att kontrollera det. Det är något en snorunge får acceptera, det ska vara verkligheten som barn. Men som förälder tar man inte bara prylar utan att förklara varför. Han ska förstå vad han har gjort fel och varför han straffas, om han sen väljer att acceptera det eller inte spelar ingen roll. Att skaffa vänner, intressen, nya hobbies och andra saker att prata om är vad ungdom och växa upp handlar om. Man måste utmanas som liten, gör du inte det utvecklas du inte. Att inte kunna prata om ett visst spel kommer han inte att förlora vänner över och om det händer så bör man ta sig en funderare om det är föräldern eller hans kompisar som tagit fel beslut. Nämen vänta, nu är vi där igen...snorungar som tar dumma och korkade beslut..

Att kalla mig naiv och läsa ditt inlägg är ju skrattretande. Jag är för övrigt 25. Jisses..

ja vet en kollegas son (14år) som kommer försent till skolan, växelpengar försvann används senare till köp i steam,1liter Baileys flaska var plötsligen nästan tom. det ska nu införas ett "wheel of misfortune" där det finns en minimal chans att han klarar sig undan, resten är att datorn, gameboy, internet,mm kan försvinna i X antal veckor.

dock så har ju den grabben grav Asperger & ADHD. han vet mycket väl att det blir konsekvenser när han gör saker som han inte får göra. Men likväl så gör X det ändå sen får han plågas när det inte kan spelas Minecraft/Dota/TF2,

Blir ju lite som Återfallsförbrytare, Fängelse är inte kul men det tänker man kanske inte på när tillfälle ges.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara för gravt att sälja av tv-spelet som konsekvens av handlandet när det gäller någon som är 13år ?

Han har bara några år kvar för att vara straffmyndig i samhället !

Kära nån.. och förlorar man sin sociala förmåga för att man inte spelar vissa spel så bör man nog se sig efter andra kompisar som har en verklighetsuppfattning bredare än ytterkanterna på en bildskärm !

Nä - ge grabben lite mer pengar och gärna beröm istället, så han lär sig att fortsätta leva utan uppfattning om konsekvenser.. då får han säkert vara med i TV - lyxfällan, när han blir lite äldre.
Eller någon dokumentär om unga människor som hamnat snett i samhället och sitter fast i kriminalitet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det nån realistisk möjlighet för brodern att "arbeta av skulden" i hemmet så ska han naturligtvis göra det innan han ens petar på ett spel.

Behövdes det ingen pinkod eller säkerhetsdosa vid köpet ? Hur lyckades han handla eller kan han föräldrarnas koder ?

All info man behöver står väl på själva kortet. För och efternamn, kortkod, säkerthetskod, när kortet går ut.

Sen tänker man oftast nog inte att en person i ens närhet ska få för sig att göra något sånt här. Tror inte det finns något säkerhetslås på mitt Playstation-konto heller just därför.

Permalänk

Perfekt förslag. Sälj allt. Att han redan vid så tidig ålder snormä, speciellt av sin egen familj är inte ett bra tecken.

Skrivet av xtQ:

Sälj konsolen samt spelet. Saker och ting har konsekvenser. Föräldrarna får igen sina pengar (förmodligen?) och din bror förstår innebörden av sitt misstag.

Sen kan han gott och väl få arbeta runt huset, hos grannen eller liknande för att tjäna ihop pengarna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Hur kan det vara för gravt att sälja av tv-spelet som konsekvens av handlandet när det gäller någon som är 13år ?

Han har bara några år kvar för att vara straffmyndig i samhället !

Kära nån.. och förlorar man sin sociala förmåga för att man inte spelar vissa spel så bör man nog se sig efter andra kompisar som har en verklighetsuppfattning bredare än ytterkanterna på en bildskärm !

Nä - ge grabben lite mer pengar och gärna beröm istället, så han lär sig att fortsätta leva utan uppfattning om konsekvenser.. då får han säkert vara med i TV - lyxfällan, när han blir lite äldre.
Eller någon dokumentär om unga människor som hamnat snett i samhället och sitter fast i kriminalitet.

Glöm inte lägga till sarkasm/ironi det finns faktiskt dom som tolkar dig bokstavligt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av rzlo90:

@XFTality:
Jag är genuint nyfiken på hur det går till när man blir utesluten ur en social krets för att man inte spelar ett visst spel. Kan du berätta mer? Jag är några år äldre än du (25), vilket kanske är anledningen till varför jag aldrig hört om något liknande.

Helt enkelt att man inte kan engagera i konversationer och aktiviteter med andra. Nu är ju inte barn lika kloka som vuxna, så fördomarna flödar fritt och man blir snabbt ansedd som "dum" om man försöker vara i konversationen med utan någon kunskap.

Med aktiviteter menar jag t.ex. en grupp av barn som sitter i ett hörn spelandes på sina konsoller A. Barnet X har inte konsollen eller spelet som gruppen av barn Y har, och därför kan barnet inte "vara med" aktivt men bara titta på. Än igen så träder barns fördomar igång och den som bara passivt deltar klassas snabbt som "dum", "irriterande" eller liknande.

Personligen så fick mina föräldrar köpa mig en Gameboy Color + Pokemon Crystal när jag var 6 för att jag hela tiden blev utesluten ur saker och ting, efteråt blev jag hur populär som helst. Samma sak upprepades när jag var 9 och gick på en helt annan skola, men denna gång med PS2 samt tillhörande spel - Fenomenet är inte unikt för en viss skola, helt enkelt. Jag kan dock tänka mig att fenomenet är begränsat till en viss geografisk area, jag växte upp i Stockholm.

I högre åldrar där barn har börjat lära sig lite vett avtar det så småningom.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Säg att ni kommer att kontakta polisen eller be en polis tala med honom så att han blir livrädd och tänker om nästa gång.

För att få en ung person att vara livrädd för poliser är en extremt bra idé hur? Är inte själva poängen att vi ska lita på poliser, inte vara rädd för dom?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja vet en kollegas son (14år) som kommer försent till skolan, växelpengar försvann används senare till köp i steam,1liter Baileys flaska var plötsligen nästan tom. det ska nu införas ett "wheel of misfortune" där det finns en minimal chans att han klarar sig undan, resten är att datorn, gameboy, internet,mm kan försvinna i X antal veckor.

dock så har ju den grabben grav Asperger & ADHD. han vet mycket väl att det blir konsekvenser när han gör saker som han inte får göra. Men likväl så gör X det ändå sen får han plågas när det inte kan spelas Minecraft/Dota/TF2,

Blir ju lite som Återfallsförbrytare, Fängelse är inte kul men det tänker man kanske inte på när tillfälle ges.

Jag har också ADHD, jag har även många bekanta med Aspergers och ADHD, ADD etc etc.. Vi är inga efterblivna människor som handlar i total blindo, vi kan också LÄRA oss att saker får konsekvenser - det är lite svårare än för andra, men man kan fortfarande LÄRA sig vad som gäller.

En diagnos är ingen ursäkt, det är ett hjälpmedel att anstränga sig mer där man brister.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Hur kan det vara för gravt att sälja av tv-spelet som konsekvens av handlandet när det gäller någon som är 13år ?

Han har bara några år kvar för att vara straffmyndig i samhället !

Kära nån.. och förlorar man sin sociala förmåga för att man inte spelar vissa spel så bör man nog se sig efter andra kompisar som har en verklighetsuppfattning bredare än ytterkanterna på en bildskärm !

Nä - ge grabben lite mer pengar och gärna beröm istället, så han lär sig att fortsätta leva utan uppfattning om konsekvenser.. då får han säkert vara med i TV - lyxfällan, när han blir lite äldre.
Eller någon dokumentär om unga människor som hamnat snett i samhället och sitter fast i kriminalitet.

Allt är ju relativt, en grav handling förtjänar ett gravt straff, så relativt med handlingen så är straffet inte gravt alls utan det är helt motiverat. Utan att hålla något relativt och bara se det från ett barns perspektiv blir det plötsligt mycket gravare.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Helt enkelt att man inte kan engagera i konversationer och aktiviteter med andra. Nu är ju inte barn lika kloka som vuxna, så fördomarna flödar fritt och man blir snabbt ansedd som "dum" om man försöker vara i konversationen med utan någon kunskap.

Med aktiviteter menar jag t.ex. en grupp av barn som sitter i ett hörn spelandes på sina konsoller A. Barnet X har inte konsollen eller spelet som gruppen av barn Y har, och därför kan barnet inte "vara med" aktivt men bara titta på. Än igen så träder barns fördomar igång och den som bara passivt deltar klassas snabbt som "dum", "irriterande" eller liknande.

Personligen så fick mina föräldrar köpa mig en Gameboy Color + Pokemon Crystal när jag var 6 för att jag hela tiden blev utesluten ur saker och ting, efteråt blev jag hur populär som helst. Samma sak upprepades när jag var 9 och gick på en helt annan skola, men denna gång med PS2 samt tillhörande spel - Fenomenet är inte unikt för en viss skola, helt enkelt. Jag kan dock tänka mig att fenomenet är begränsat till en viss geografisk area, jag växte upp i Stockholm.

I högre åldrar där barn har börjat lära sig lite vett avtar det så småningom.

Så din lösning på det är att man ska stoppa huvudet i sanden och sätta sig framför en tv/skärm istället för att utvecklas?

Sen är det rätt skrämmande att du behövde en pryl för att folk skulle vilja umgås med dig.. Eller kanske komiskt?

OnT: Sälj PS3an och låt honom arbeta av skulden.

Permalänk
Medlem

Hade nog inte tillåtit honom att spela på en väldigt väldigt lång tid samt på något sätt betala tillbaka om det nu är via arbete eller så. Gör man inte något märkvärdigt åt saken så kan jag lova att grabben kommer göra massa dumma saker. En del föräldrar är lite väl snälla mot sina barn och då fattar barnen inte vad det innebär att göra såna saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Glöm inte lägga till sarkasm/ironi det finns faktiskt dom som tolkar dig bokstavligt..

Exakt vad var det du inte förstod ?

Skrivet av XFTality:

Allt är ju relativt, en grav handling förtjänar ett gravt straff, så relativt med handlingen så är straffet inte gravt alls utan det är helt motiverat. Utan att hålla något relativt och bara se det från ett barns perspektiv blir det plötsligt mycket gravare.

Därav vikten av att lära sig under uppväxten hur livet är. Handling = konsekvens.

Dessutom är verkligheten ofta mycket mer orättvis ändå när man blir lite äldre

Att bli curlad under uppväxten är ingen bra biljett till vuxenlivet ... jag har sett unga vuxna människor sakna förmåga att samarbeta och fungera på en arbetsplats samt faktiskt förlora sitt arbete - bara för att de varit totalt bortskämda av både föräldrar och daltande skola. Detta är faktiskt tragiskt men sant...

Jag blir faktiskt lite rädd ibland när man ser (avsaknaden av) logiken som framhålls av medlemmar på forumet som är äldre än 15 år !

Klart man var omogen som tonåring, men lite får man ändå tåla och acceptera.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag har också ADHD, jag har även många bekanta med Aspergers och ADHD, ADD etc etc.. Vi är inga efterblivna människor som handlar i total blindo, vi kan också LÄRA oss att saker får konsekvenser - det är lite svårare än för andra, men man kan fortfarande LÄRA sig vad som gäller.

En diagnos är ingen ursäkt, det är ett hjälpmedel att anstränga sig mer där man brister.

ja har själv Asperger/ADD ja känner igen mig i Kollegans son, för honom är allt i nuet om "jag" gör X så blir det Y = Z.
han är också helt normalt intelligent klarar av både Engelska,Matte, osv alla andra ämnen i skolan.

hans förmåga att dra slutsatser själv av sitt handlande finns däremot inte, allt från att plocka upp det man spillt till inte ta all mat har han fått lära sig.. det tog år innan han kopplade varför..

så fort han kommer i en ny situation så är det som ett blankt papper.

Skrivet av Karaff:

Exakt vad var det du inte förstod ?

jag förstod allt däremot finns det dom som tar dig bokstavligt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4gnify:

All info man behöver står väl på själva kortet. För och efternamn, kortkod, säkerthetskod, när kortet går ut.

Sen tänker man oftast nog inte att en person i ens närhet ska få för sig att göra något sånt här. Tror inte det finns något säkerhetslås på mitt Playstation-konto heller just därför.

Är inte alla kort idag automatiskt anslutna så att man måste ha pinkoder utöver det som finns på kortet ?
http://www.visa.se/visa-varje-dag/handla-sakert-med-ditt-visa...
http://www.mastercard.com/se/consumer/securecode-faqs.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja har själv Asperger/ADD ja känner igen mig i Kollegans son, för honom är allt i nuet om "jag" gör X så blir det Y = Z.
han är också helt normalt intelligent klarar av både Engelska,Matte, osv alla andra ämnen i skolan.

hans förmåga att dra slutsatser själv av sitt handlande finns däremot inte, allt från att plocka upp det man spillt till inte ta all mat har han fått lära sig.. det tog år innan han kopplade varför..

så fort han kommer i en ny situation så är det som ett blankt papper.

Visst, det är tufft.

Jag gjorde min utredning och fick personligen diagnosen ADHD efter 30, precis som flertalet i min bekantskapskrets.

Så det GÅR att klara av livet ändå, men det är inte lätt.

Men varför ska allt vara så lätt jämt.

En bekant håller privatlektioner för "barn" i 20års åldern och förklarar att det är vanligt att man totalt saknar viljan att kämpa när det är svårt och drivs till gråt och panik så fort inget går av sig själv. Hallå eller ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är inte alla kort idag automatiskt anslutna så att man måste ha pinkoder utöver det som finns på kortet ?
http://www.visa.se/visa-varje-dag/handla-sakert-med-ditt-visa...
http://www.mastercard.com/se/consumer/securecode-faqs.html

Ingen aning faktiskt. Har nog hänt någon gång när jag köpt med ICA-kortet (MasterCard), men inte annars (VISA). Sen vet jag inte hur det skulle fungera på ett PS3.

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

För att få en ung person att vara livrädd för poliser är en extremt bra idé hur? Är inte själva poängen att vi ska lita på poliser, inte vara rädd för dom?

Det är klart han ska vara rädd för att begå brott för då kommer polisen så han åker in fängelset.
Management by fear! Jag menar som ung så kanske man hamnar i fel umgänge och då ska man antingen ha respekt för polisen och lagarna eller så får man frukta konsekvenserna av att begå brott. Båda funkar bra.

Permalänk
Medlem

@XFTality:
Hmm, intressant. I de kretsar som jag växte upp i (också i Stockholm) så var det inte alls lika hårda bud. Det var ju under split-screen-eran, så det fanns knappast någon poäng i att alla skulle äga alla konsoler och spel för man satt ändå vid samma skärm och spelade.

Kan tänka mig att det är lite annorlunda nu när alla har bredband och man spelar online, och att det därför kan upplevas som hårt att helt frånta någon en potentiellt viktig kanal för social interaktion.

Jag kan nog tycka att det, i så fall, skulle vara ett icke-konstruktivt straff. Finns nog bättre sätt att läxa upp ungen än att strypa social kontakt. Men jag spekulerar bara.

Hursomhelst verkar det inte som att spelkonsolen är hans, så det är väl inte ett alternativ i vilket fall.

Permalänk

Är man minderårig så kan köpet hävas. Kontakta företaget.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Så din lösning på det är att man ska stoppa huvudet i sanden och sätta sig framför en tv/skärm istället för att utvecklas?

Sen är det rätt skrämmande att du behövde en pryl för att folk skulle vilja umgås med dig.. Eller kanske komiskt?

OnT: Sälj PS3an och låt honom arbeta av skulden.

Tyvärr så är det till viss del sant, jag upplevde det som det på gymnasiet(!). Sen kan man då, som någon tidigare i tråden påpekade, undra vem det är "fel" på, de som dömer ut dig för att du inte har en viss sak, eller dig själv

För övrigt kan jag inte förstå varför en del tycker att föräldrarna ska sälja TS's PS3, när det är TS's lillebror som har gjort nåt dumt? Ska TS få sota för lillebrors dumheter? Lillebror ska definitivt straffas dock.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har också ADHD, jag har även många bekanta med Aspergers och ADHD, ADD etc etc.. Vi är inga efterblivna människor som handlar i total blindo, vi kan också LÄRA oss att saker får konsekvenser - det är lite svårare än för andra, men man kan fortfarande LÄRA sig vad som gäller.

En diagnos är ingen ursäkt, det är ett hjälpmedel att anstränga sig mer där man brister.

Jag är 15 år med Asperger och förstår inte då folk både tror att vi är efterblivna och känslolösa. JO! jag förstår att det kanske inte är så smart att sno pengar.... och att det blir konsekvenser. Men om föräldrarna bara tillåter en göra allt det och försvarar en så utnyttjar väl barnen det

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Så din lösning på det är att man ska stoppa huvudet i sanden och sätta sig framför en tv/skärm istället för att utvecklas?

Sen är det rätt skrämmande att du behövde en pryl för att folk skulle vilja umgås med dig.. Eller kanske komiskt?

I en viss utsträckning ska man få spela lite. Jag har ett syskon som går på lågstadiet och jag låter denne spela spel men med begränsningar med det sociala i åtanke. Dessutom är det också barn det handlar om, så lite ska de i alla fall få spela.

Och nej, helt enkelt bara att barn är riktigt naiva och elakt fördomsfulla. Jag ser fortfarande samma sak hända idag, och vid ett föräldramöte så diskuterades just detta då en familj med stram budget vart förtvivlad över... Just detta.

Detta är verkligheten, inte någon saga där alla är glada, disciplinerade och fördomsfria. Barn är inte snälla, helt enkelt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd

Har inte tid att läsa allt.

Om man köper en digitalt vara så finns det inget som heter återköp då en digitalt vara förbrukas på samma gång när man köper den.

För folk tror att man kan köpa massa saker och sen säga att mitt barn gjorde det och sen får tillbaka pengar och har kvar det dom har köpt.

Bästa sätt att dra ut internetkabel och låt inte barnet använder det tills barnet kan ta ansvar det den person har gjort.

Jag skulle aldrig låta mina barn sitta vid internet om dom gör dumma saker.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Bara säga till pojken och han borde lära sig.
Lillebror gjorde något liknande (spenderade nära 1000 kr i ett spel på pappans kort som redan fanns i PSN) och pappan sa till, han har inte gjort något sånt sen dess och frågat hela tiden om han får köpa det han vill.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att han borde få haka på reklamrundan i området.

Jag hade aldrig accepterat att mina barn gjorde detta och som hade fått bekosta det själva om det så hade innefattat att sälja av saker och/eller indragna pengar tills beloppet är uppnått. Har dock ett par år kvar tills dom når den åldern.

Har själv en kompis som vi väldigt stökig när han var ung och han slutade att ha sönder saker efter att hans far började att lägga räkningarna på hans bord.

EDIT: Självklart borde internet ryka för honom i någon månad med. Även på eventuell mobil/surfplatta.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Köpte han samma tillägg flera gånger? Det går väl inte att koppla mer än ett till samma konto? Låter som något som Sony bör kunna fixa om man kontaktar deras svenska kundservice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRockYouRule:

Hej,
min lillebror (13år) stal ett kreditkort från mina föräldrar och skrev in deras kontouppgifter, varför vet jag inte men under 2 veckors tid köpte han olika tillägg i spelet cod advanced warefare och dom fick en inte alltför vänlig räkning om vi säger så. Hur får man tillbaka pengarna!?

skulle vara trevligt om du ger oss en update senare på resultat efter du har varit i kontakt med sony

Permalänk

Ta bort all elektronik han äger, ge honom en gammal nokiatelefon som han bara kan ringa och smsa med i några månader. Sen ger ni han utegångsförbud i en tid ni tycker är rimlig också. Om han får månadspeng så ska han inte få den tills han har betalat tillbaks varenda krona. Så hade jag iallafall gjort om jag hade haft barn.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.