Formateras hårddisken i och med Windows 10 uppgradering?

Permalänk

Formateras hårddisken i och med Windows 10 uppgradering?

Som så många andra fick jag ett meddelande angående att uppgradera mitt Windows (7) till 10 så fort det blir tillgängligt,
förutom att jag redan är intresserad så funderar jag på nånting annat, har försökt formaterat datorn ett tag nu men då Windows 7 kom installerat när jag köpte burken plus att jag inte har någon skiva så verkar jag inte komma längre än så.

Så tänkte att det här kunde slå två flugor i en smäll, får ett nytt fräscht operativsystem (trots att jag älskar Windows 7) samt att datorn formateras, om nu så är fallet?

Visa signatur

| Corsair Carbide 300R Midi Tower | MSI B75MA 1155 | Intel Core i7 3770-3.4GHZ | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB| WD Black 1TB SATA 3.0 | Cooler Master 650W PSU | Logitech G500 | Windows 10 64-bits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas87:

Som så många andra fick jag ett meddelande angående att uppgradera mitt Windows (7) till 10 så fort det blir tillgängligt,
förutom att jag redan är intresserad så funderar jag på nånting annat, har försökt formaterat datorn ett tag nu men då Windows 7 kom installerat när jag köpte burken plus att jag inte har någon skiva så verkar jag inte komma längre än så.

Så tänkte att det här kunde slå två flugor i en smäll, får ett nytt fräscht operativsystem (trots att jag älskar Windows 7) samt att datorn formateras, om nu så är fallet?

Man skall kunna välja att inte spara någonting vid installationen, vilket borde ge liknande resultat som en formatering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Systemdisken kommer väl formateras i vilket fall som helst, och så borde du få valet att ta övriga diskar samtidigt om du vill, tror jag.

Permalänk
Avstängd

Nej, systemdisken kan inte formateras då det är där installationsfilerna lagras.

Endast när du startar installationen från USB/DVD kan du formatera systemdisken.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Man skall kunna välja att inte spara någonting vid installationen, vilket borde ge liknande resultat som en formatering.

Kalas, får la hoppas på det bästa.

Visa signatur

| Corsair Carbide 300R Midi Tower | MSI B75MA 1155 | Intel Core i7 3770-3.4GHZ | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB| WD Black 1TB SATA 3.0 | Cooler Master 650W PSU | Logitech G500 | Windows 10 64-bits.

Permalänk

Följdfråga då; om jag väljer att uppgradera till Windows 10 (vilket jag har för avsikt att göra) men i framtiden vill installera om Windows från skiva (Windows 7), kommer jag då snabb/lätt/automatiskt kunna uppgradera till Windows 10 igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av banantoft:

Följdfråga då; om jag väljer att uppgradera till Windows 10 (vilket jag har för avsikt att göra) men i framtiden vill installera om Windows från skiva (Windows 7), kommer jag då snabb/lätt/automatiskt kunna uppgradera till Windows 10 igen?

Säkrast svar får vi nog efter att Win 10 släppts.

http://www.sweclockers.com/artikel/20640-guide-uppdatera-grat...
Där ser du en del svar med många frågetecken.