FSP tar 80 Plus Titanium till 400 W-klassen

Permalänk
Melding Plague

FSP tar 80 Plus Titanium till 400 W-klassen

FSP återupplivar sina ambitioner att ta skyhög verkningsgrad till de lägre effektklasserna på Computex 2015, där ett nätaggregat på endast 400 W begåvas med 80 Plus Titanium-certifiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Titanium för OEM? Det var som tusan. Intressant däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Undra vad priset för ett sådant agg kan bli? Köpte ett 80 Plus Gold-agg (FSP 650W) för 649kr hos inet för tre och ett halvt år sedan. Likadan tråkig design, men någonting säger mig att priset på den här kommer bli betydligt saftigare

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Kan ju även hoppas på att den dyker upp som bulk version på svenska butiker också.
Förutom att det har lagom mycket effekt för ett mindre system, så är det även lagom kort, inga massiva 160+ mm långa lådor här inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peking:

Undra vad priset för ett sådant agg kan bli?

Lär bli rätt prisvärt med tanke på hur den ser ut på bilderna. Inget bling, bara hög verkningsgrad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det någon statistik som jämför dom olika certifieringarna i hur bra dom är?

Permalänk
Hedersmedlem

Porr!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

FSP levererar som vanligt!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Finns det någon statistik som jämför dom olika certifieringarna i hur bra dom är?

Statistik vet jag inte riktigt vad du menar, men här kan du se minimi-specifikationerna:
http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Och det som är så viktigt och imponerande med Titanium är ju verkningsgraden vid 10% last.
Många agg med lägre certifiering har kanske fantastisk verkningsgrad 30-90% last men 0-15% last så är den ganska dålig.

Ska bli riktigt intressant att se pris på detta!

Permalänk
Inaktiv

Lågenenergikrävandespeldator? Någon? 750 + g3258 + detta nätagg = goodie??

Permalänk
Medlem

Najs

Oj!! Det här var goda nyheter, lär sitta i mitt nästa bygge:
Skylake -K CPU med 980 TI, hade annars tänkt mig en Seasonic Platinum 460W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Lågenenergikrävandespeldator? Någon? 750 + g3258 + detta nätagg = goodie??

400W räcker mycket längre än så. Man kan lugnt driva t.ex. 4790K + GTX 980 Ti med det om man vill, så länge som man inte överklockar dvs.

Permalänk
Rekordmedlem

400 w räcker och blir över för i princip alla moderna datorer som inte har multipla grafikkort så det är ju välkommet med nätdelar i vettig storlek i stället för de överdimensionerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Kommer sätta ihop en ny dator i höst eller så, så det här kan mycket väl bli ett köp.

Nätaggregatet i min nuvarande dator är ett FSP Aurum Gold 400W och det har fungerat felfritt, så jag går gärna med FSP igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

400W räcker mycket längre än så. Man kan lugnt driva t.ex. 4790K + GTX 980 Ti med det om man vill, så länge som man inte överklockar dvs.

Man borde ligga drygt 300 watt i load, kanske uppemot 350 beroende på andra delar?
Eller?

Sjukt hur strömsnål Maxwell är egentligen, kan knappt bärga mig att se hur deras kommande arkitektur kommer prestera tillsammans med den långt försenade krympningen...

Permalänk
Medlem

Sexig färg!
FSP borde få medalj för sitt engagemang i PSU-budget-klass. Även om dom inte använder topp-kvalitet på alla komponenter så får dom ihop bra presterande agg i "lagom"-snitt till bra pris. Nej, dom kommer inte med 5 eller 7 års garanti, men dom brukar hålla för mer än dom lovar.
Jag tror inte FSP kommer överprisa denna modellen. Förhoppningsvis ser vi denna som en FSP-modell (inte re-brand till BeQuiet! med SilentWings fläkt och 1500:-) kring 700-900:-.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Man borde ligga drygt 300 watt i load, kanske uppemot 350 beroende på andra delar?
Eller?

Sjukt hur strömsnål Maxwell är egentligen, kan knappt bärga mig att se hur deras kommande arkitektur kommer prestera tillsammans med den långt försenade krympningen...

Dator i signatur drar cirka 380W i tyngre spel och 540W allt 100% maxat allt klockat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

400 w räcker och blir över för i princip alla moderna datorer som inte har multipla grafikkort så det är ju välkommet med nätdelar i vettig storlek i stället för de överdimensionerade.

Håller till stor del med, men 400w kan bli lite tight. 450w-550w vore optimalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går det att få några dimensioner på enheten? : )

Edit: Såg att fanns fler bilder!

Permalänk
Medlem

Hur skulle det vara att skriva att nätagget är 94+ certifierad istället för 80+ platinum vilka få känner till vilken gräns den har?
230V:
85+
89+
92+
94+
Eller är det bara coolare med Platinum!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hur skulle det vara att skriva att nätagget är 94+ certifierad istället för 80+ platinum vilka få känner till vilken gräns den har?
230V:
85+
89+
92+
94+
Eller är det bara coolare med Platinum!

Mvh, Jakob

För att olika certifieringar har olika krav vid olika laster. Verkningsgraden är inte konstant. Även olika volt på olika elnät vilket påverkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hur skulle det vara att skriva att nätagget är 94+ certifierad istället för 80+ platinum vilka få känner till vilken gräns den har?
230V:
85+
89+
92+
94+
Eller är det bara coolare med Platinum!

Mvh, Jakob

Så hade man kanske kunnat göra om verkningsgraden gällde oavsett belastning, men nu när det är olika så tror jag bara det skulle skapa förvirring. Dessutom skiljer sig kraven åt beroende på om det gäller 115v eller 230v, så det skulle bara bli förvirrande. Nuvarande märkning är ju lite som medaljer, och det har folk väldigt lätt att förstå och relatera till. Silver är bättre än Brons, osv. Jag tycker den märkningen som är nu fungerar utmärkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

400W räcker mycket längre än så. Man kan lugnt driva t.ex. 4790K + GTX 980 Ti med det om man vill, så länge som man inte överklockar dvs.

mind - blown det var då mer än vad jag visste... är haswell & maxwell så galet strömsnåla... även med sånna high end delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

För att olika certifieringar har olika krav vid olika laster. Verkningsgraden är inte konstant. Även olika volt på olika elnät vilket påverkar.

Skrivet av Ozzed:

Så hade man kanske kunnat göra om verkningsgraden gällde oavsett belastning, men nu när det är olika så tror jag bara det skulle skapa förvirring. Dessutom skiljer sig kraven åt beroende på om det gäller 115v eller 230v, så det skulle bara bli förvirrande. Nuvarande märkning är ju lite som medaljer, och det har folk väldigt lätt att förstå och relatera till. Silver är bättre än Brons, osv. Jag tycker den märkningen som är nu fungerar utmärkt.

Tack för förklaringen!

Jag får väl lära mig mer om klassificeringen istället!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Inte illa alls det!

Fånigt med patent som drar ut på det dock. Det är ett effektivt nätagg med lågt wattantal, vem kan ha haft patent på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noah01:

mind - blown det var då mer än vad jag visste... är haswell & maxwell så galet strömsnåla... även med sånna high end delar?

Läser du inte edffektmätnnigarna i testerna ?
Processor Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

http://www.sweclockers.com/test/20523-nvidia-geforce-gtx-980-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skönt att de satsar på vettiga effekter istället för alla dessa onödigt överdimensionerade spänningsaggregat. Om jag fattat rätt så ställs kravet på verkningsgrad inom området 20% till 100% av full belastning på upp till 80+ Platinum men titanium har krav 90% verkningsgrad redan vid 10% belastning. Har man då ett nätagg på 400W motsvarar 20% 80W belastning och 10 % motsvarar 40 W. Hade man haft ett nätagg på 800W så hade 20% motsvarat hela 160 W belastning.

Om man nu tittar på diagrammet mrqaffe postade här ovan ser man att inget av dessa datorsystem drar mer än 100 W i vila (de flesta ligger även under 80 W) och förmodligen står datorn i vila en ganska stor del av tiden den används (att surfa på nätet är näst intill vila för datorn). Vill man ha låg elräkning vill man så klart ha hög verkningsgrad inom området som nätagget oftast belastas vid, alltså vid vila. Men säg att vi sätter kravet hög verkningsgrad från 70 W för att täcka in de flesta systemen så vill man alltså inte ha högre maxeffekt än 700W på ett 80 Plus Titanium (för att hamna över 10% belastning) och inte högre än 350 W för alla lägre klassade 80+ agg för att hamna över 20% belastning för att uppnå bra verkningsgrad. Samtidigt gäller det förstås att nätagget klarar av maxlasten hos systemet.

Nu kan förstås ett 80 Plus Platinum och lägre klasser också ha bra verkningsgrad även under 20% av maxlast men det är inget som testas vid 80 Plus-certifieringen. Har man tur framgår det ändå av nätaggets datablad men då får man lita på tillverkarens uppgifter.

Mer info här: http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Inte illa alls det!

Fånigt med patent som drar ut på det dock. Det är ett effektivt nätagg med lågt wattantal, vem kan ha haft patent på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis handlar det om någon specifik komponent, eller sätt som flera komponeter i agget interagerar på. Men helt klart är patent en bromskloss i utvecklingen. Patent idag har ungefär lika stor negativ verkan på forskning och utveckling idag som kyrkan hade på medeltiden. "Jorden är platt, punkt slut!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Troligtvis handlar det om någon specifik komponent, eller sätt som flera komponeter i agget interagerar på. Men helt klart är patent en bromskloss i utvecklingen. Patent idag har ungefär lika stor negativ verkan på forskning och utveckling idag som kyrkan hade på medeltiden. "Jorden är platt, punkt slut!"

Referens på det? Verkar vara allmänt tyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Referens på det? Verkar vara allmänt tyckande.

Referens på vad? Att inkvisitionen straffade folk som hade en uppfattning som skiljde sig från "guds ord" står i så gott som varenda historiebok du kan hitta. Vad gäller patent är det snårigare men som exempel kan ju nämnas det som tas upp i artikeln, samt mångmiljarddollarstriderna om patent som utkämpas på flera håll världen över.

Ett vanligt argument är att utan patent vågar ingen vara innovativ eftersom de då inte kan skydda sina verk, vilket naturligtvis är barnsligt trams och trollande efftersom patent är ett relativt nytt påfund men innovation och uppfingingsrikedom och uppfinningslusta alltid präglat mänskligheten, annars hade vi fortfarande varit på apstadiet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.