Program för att övervaka trafik i nätverket?

Permalänk
Medlem

Program för att övervaka trafik i nätverket?

Finns det något program som kan visa typ när någon laddar ner i nätverket? Tänker på om de kan visa typ att den datorn använder så mycket osv?

Rubrik redigerad. // MOD
Permalänk
Rekordmedlem

Det kräver i så fall att man installerar en klient i alla datorer som rapporterar det, eller så får man övervaka router/switch på nått sätt eftersom man måste mäta i alla datorer eller där all trafik passerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

w

Skrivet av azni:

Finns det något program som kan visa typ när någon laddar ner i nätverket? Tänker på om de kan visa typ att den datorn använder så mycket osv?

Om du använder Windows finns det i aktivitetshanteraren.

EDIT: Tolkade inlägget fel

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av azni:

Finns det något program som kan visa typ när någon laddar ner i nätverket? Tänker på om de kan visa typ att den datorn använder så mycket osv?

Prova NetWorx, jag känner dock inte till alla funktioner.

http://networx.en.softonic.com/

Visa signatur

NXZT H440W Red/Black, Asus Z97-A, i7-4790K, MSI GeForce GTX 980 Ti, Corsair RM750x, Corsair Vengeance 2x8GB 1600 MHz, ASUS ROG Swift PG278Q 144hz, Samsung 850 EVO 250GB, Sennheiser Game ZERO, Logitech G303, Qpad MK-70 Keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har också undrat över det här och tänkt att det kanske finns något sätt att blockera vissa hemsidor, eller iaf begränsa hastigheten till olika adresser.

Jag testade om jag via min ASUS router kunde begränsa det trådlösa nätverket för mina systrar tankar filer hela tiden och det dödar min ping brutalt. Så vitt jag kunde se gick detta inte att göra via routern, man kunde endast se upp/ner för WLAN och LAN.

Har någon några bra tips för hur jag kan spela t.ex. LOL och andra personer kan ladda ner samtidigt utan att min latens blir lidande? Jag använder sladd och alla andra i huset använder 2.4/5 GHz trådlöst.

Det kanske låter som att jag är en sadistisk narcissist som bara bryr mig om mig själv men när man nästan aldrig kan spela en några timmar med kompisar utan att det laggar sönder så blir man lite trött...

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

Finns det något program som kan visa typ när någon laddar ner i nätverket?

Det finns hur många som helst. Här är 20 gratisvarianter...
http://www.gfi.com/blog/the-top-20-free-network-monitoring-an...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ziddie:

Jag har också undrat över det här och tänkt att det kanske finns något sätt att blockera vissa hemsidor, eller iaf begränsa hastigheten till olika adresser.

Jag testade om jag via min ASUS router kunde begränsa det trådlösa nätverket för mina systrar tankar filer hela tiden och det dödar min ping brutalt. Så vitt jag kunde se gick detta inte att göra via routern, man kunde endast se upp/ner för WLAN och LAN.

Har någon några bra tips för hur jag kan spela t.ex. LOL och andra personer kan ladda ner samtidigt utan att min latens blir lidande? Jag använder sladd och alla andra i huset använder 2.4/5 GHz trådlöst.

Det kanske låter som att jag är en sadistisk narcissist som bara bryr mig om mig själv men när man nästan aldrig kan spela en några timmar med kompisar utan att det laggar sönder så blir man lite trött...

Man bör använda trafikprioritering i stället för begränsningar, dessutom låter det inte som om det är du som står för att betala bredbandsräkningen "mina systrar" då ska kanske inte du bestämma om sånt heller....

Skapa en regel som prioriterar upp speltrafiken i routern stället eftersom spelen drar så oerhört lite kapacitet, då kan alla andra använda nätet utan att de märker av trafikprioriteringen, stryper man eller filtrerar så blir det ju skit för alla i lanet och bara den egoistiska spelaren sitter med en massa outnyttjad bandbredd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns en adaptive qos bandwidth monitor i asus routrarna, men det visar bara bandredd som används och vilken dator som använder det, men tror inte den spar typ loggar över en viss period så du kan alltså bara se i realtid hur mycket en enhet använder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör använda trafikprioritering i stället för begränsningar, dessutom låter det inte som om det är du som står för att betala bredbandsräkningen "mina systrar" då ska kanske inte du bestämma om sånt heller....

Skapa en regel som prioriterar upp speltrafiken i routern stället eftersom spelen drar så oerhört lite kapacitet, då kan alla andra använda nätet utan att de märker av trafikprioriteringen, stryper man eller filtrerar så blir det ju skit för alla i lanet och bara den egoistiska spelaren sitter med en massa outnyttjad bandbredd.

Vem som betalar i mitt hus vet inte du, så du ska inte säga åt mig vad jag får med mitt nätverk! Jag är den som bryr mig mest om uppkopplingen hemma hos mig och jag står därför för delar av de utgifter som blir för att jag anser att de är nödvändiga!

Förutom det så har jag redan försökt prioritera spel via routern med det ger mycket liten effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det finns en adaptive qos bandwidth monitor i asus routrarna, men det visar bara bandredd som används och vilken dator som använder det, men tror inte den spar typ loggar över en viss period så du kan alltså bara se i realtid hur mycket en enhet använder.

Jag har använt den funktionen och den visar vad bara upp/ner för LAN, 2.4GHz och 5GHz. Så att förbättra prestanda hjälper den inte med.

Jag vet vad QoS är och det som finns i routern har mycket dålig effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

Finns det något program som kan visa typ när någon laddar ner i nätverket? Tänker på om de kan visa typ att den datorn använder så mycket osv?

Iptables klarar av det. Kräver i sin tur att du kör t.ex open-wrt/pfsense i routern.

Skrivet av Ziddie:

Jag vet vad QoS är och det som finns i routern har mycket dålig effekt.

Då har du antingen konfat fel eller så klarar inte routern av det.